Neuvotteluterveiseni Akavalle: Jos pitkästä lomastani lähtee päiväkin, eroan liitosta ja siirryn avoimeen työttömyyskassaan!
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo lastentarhanopettajathan ne varsinaiset rahasammot ovatkin! Leikataan sieltä niin eiköhän Suomi heti nouse!
Ei missään nimessä pidä leikata muuta kuin ylipitkiä lomia.
Lto:t saavat 38 lomapäivää kun ovat työskennelleet 15 vuotta.
Eli ei ole mikään automaatio. Tästä "edusta" leikkaaminen ei siis juuri säästöä tuo.
Ihmettelen että miksi höyrytään jostain lastentarhanopettajien "ylipitkistä" lomista. Miksei kohdisteta katsetta sinne missä sitä löysää oikeasti on!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veronmaksajana ihmettelen miksi minun pitää kustantaa kunnallisen puolen pitkät lomat eli 7-10 viikkoa, jotain rajaa kiitos.
Koska lomilla korvataan matalaa palkkatasoa. Toinen vaihtoehto on maksaa kilpailukykyinen palkka eli enemmän veroja.
Niissä palkoissa ei ole mitään vikaa 😈 😉
Saan palkkaa 2900 euroa kuukaudessa aineenopettajan työstä yläkoulussa. Minulla on korkeakoulututkinto ja kolmen opetettavan aineen pätevyys. Tuntimääräni on opetusvelvollisuuden mukainen eli normaali työaika. Ei ylitunteja. Oletko todella sitä mieltä, että palkkani ei ole liian matala? Olen tehnyt myös töitä yksityisellä puolella koulutuksellani. Palkkani oli silloin 4000 euroa kuukaudessa bruttona ja talon tarjoamat edut. Työ oli myös paljon vähemmän kuormittavaa. Joten eiköhän lopeteta pitkien lomien kadehteminen kunnallisella puolella. Joko lomat tai sitten reipas palkan korotus.
Aiemmin opettajana toiminut kollegani (nyt yksityisen sektorin suunnittelijana & projektipäällikkönä) kuvailee aina kahvipöytäkeskusteluissa entistä työtään "maailman helpoimmaksi työksi". Nyt saa rahaa enemmän, mutta vuosittainen työaika, kuormitus, osaamisvaatimukset ja ennen kaikkea tulosvastuullisuus on myös totaalisesti eri tasolla.
Kuulostaa todella kivalta tyypiltä. Tiimissänne taitaa olla tapana palkata vastuun pakoilijoita? Itse olisin jättänyt palkkaamatta kyseisen tyypin. Kannattaa muuten tarkkailla, mitä se kertoo toisille teidän firmasta.Tervetuloa kunnalliselle puolelle helppoon työhön, jos noin kovasti kaihertaa.
Joudutte nyt siellä kunnallisella puolella tinkimään hiukan palkastanne kun avoimella ei ole varaa maksaa niitä ökyetuja jotka olette itsellene päättäneet.
Muuten viimeksi kun kävin puheillanne niin sain lahjaksi ilmaisia ruokalappuja ravintolaan ja muuta pientä sälää verovaroilla ostettuja ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatteletko nyt huoltosuhdetta vai itseäsi?
Lähinnä itseäni. En ainakaan huoltosuhdetta. Ja jos olet tutustunut hallituksen esitykseen, julkisen sektorien lomien leikkauksella ei ole mitäön tekemistä huoltosuhteen kanssa, vaan sillä halutaan rahoittaa yksityisen puolen työnantajamaksujen alentaminen.
Aivan ja tarkoituksena olisi elvyttää yksityistä puolta. Sitä joka sinunkin palkkasi ja lomasi lopulta joutuu maksamaan. Itse et tule koskaan julkisella puolella maksamaan yhtään mitään. Et töissä ollessasi etkä eläkkeellä. Kaikki tuo on sen varassa mitä yksityinen puoli tuottaa ja tällä hetkellä se ei tuota noita sinun itsellesi päätäämiä ökyetuja.
Julkisella puolella palkkansa saavat maksavat yhtä lailla ansioistaan veroa, joka kilahtaa yhteiseen kirstuun. Sama koskee muitakin veroja kuten alv:a.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä myös. Lastentarhanopettajat ovat palkkakuopassa. Heiltä on leikattu siemminkin. Lomapäivät ovat olleet kompromissi palkka-aleen ja kesäkeskeytyksen viemiseen ( ltoilla on ollut 80 - luvulla opettajien lomat).
Eli 38 lomapäivää ja 5 VES päivää on ollut korjaamassa palkkaepäsuhtaa. Se on kertaalleen neuvoteltu kompromissi siis.
Olin kuulemassa juuri Akavasta terveisiä, että pakkolakeihin jouduttaessa opettajien työaikalainsäädäntöön tullaan tekemään muutoksia perusopetuslain kautta ja luokanopettajatkin tulevst menettämään tuon kesäkeskeytysedun, aivan kuten lastentarhanopettajat aikanaan. He voivat kompromissina saada toki viisi lomapäivää, johka tulevaisuuden hallitus voi sitten leikata pois.
Aivan munaton liitto OAJ!
Minä sanon että lakkoon vaan!
Lo ja lto.Noita samoja lomia hyödyntää kunnan palkkalistoilla olevat lääkärit ja DI:t, tuskin ovat missän palkkakuopassa.
Faktat kuntoon. Lääkärin enimmäisloma in 38, mistään 5 VES-päivästä en ole kuullutkaan. Tänä vuonna mulla ekaa kertaa 38 lomapäivää, ja jokaisen tunnen ansainneeni. Sen verran uupunut olen työtaakan alla. Vaikka en toki kuvittele, että muilla olisi helpompaa... Lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Julkisen sektorin lomat tulee ehdottomasti lyhentää vastaamaan yksityistä sektoria. Olen jo nyt erittäin pettynyt, kun nuo lyhentämispuheet ovat vesittyneet pariksi päiväksi. Ei ollut Sipilästä hoitamaan tätä(kään) epäkohtaa kuntoon. Ap:n kaltaiset suojatyöläiset voivat vapaasti siirtyä kortistoon, tilallenne on tulossa tuhansittain uusia joiden asenteet vastaavat nykypäivää.
Suomalainen kateus.
JOs mulla ei oo, ei saa naapurillakaan olla. Perustuuko oikeiston ajattelu tahän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä itseäni. En ainakaan huoltosuhdetta. Ja jos olet tutustunut hallituksen esitykseen, julkisen sektorien lomien leikkauksella ei ole mitäön tekemistä huoltosuhteen kanssa, vaan sillä halutaan rahoittaa yksityisen puolen työnantajamaksujen alentaminen.
Aivan ja tarkoituksena olisi elvyttää yksityistä puolta. Sitä joka sinunkin palkkasi ja lomasi lopulta joutuu maksamaan. Itse et tule koskaan julkisella puolella maksamaan yhtään mitään. Et töissä ollessasi etkä eläkkeellä. Kaikki tuo on sen varassa mitä yksityinen puoli tuottaa ja tällä hetkellä se ei tuota noita sinun itsellesi päätäämiä ökyetuja.
Ehdotan, että lopetetaan koko julkinen puoli ja jokainen maksaa käyttämistään palveluista todellisen hinnan. Entisten julkisten puolen työaika ehkä pitenee, mutta palkka nousee reippaasti. Samalla loppuu yksityisen puolen työntekijöiden valitus, kuinka julkinen puoli elää vain heidän rahoistaan. Miltä kuulostaa? Lapsen koulunkäynti 20 000 euroa vuodessa/lapsi, päivähoito hieman enemmän. Lääkärikäynti 100-1000 euroa, pieni leikkaus 10 000 euroa. Palokunta paikalle 5000-10 000 euroa, tien kunnossapitomaksu muutama tonni vuodessa. Joko aloitetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo lastentarhanopettajathan ne varsinaiset rahasammot ovatkin! Leikataan sieltä niin eiköhän Suomi heti nouse!
Eli ei ole mikään automaatio. Tästä "edusta" leikkaaminen ei siis juuri säästöä tuo.
Ihmettelen että miksi höyrytään jostain lastentarhanopettajien "ylipitkistä" lomista. Miksei kohdisteta katsetta sinne missä sitä löysää oikeasti on!?
Nimenomaan ne oikeat löysät pitää ottaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veronmaksajana ihmettelen miksi minun pitää kustantaa kunnallisen puolen pitkät lomat eli 7-10 viikkoa, jotain rajaa kiitos.
Koska lomilla korvataan matalaa palkkatasoa. Toinen vaihtoehto on maksaa kilpailukykyinen palkka eli enemmän veroja.
Saan palkkaa 2900 euroa kuukaudessa aineenopettajan työstä yläkoulussa. Minulla on korkeakoulututkinto ja kolmen opetettavan aineen pätevyys. Tuntimääräni on opetusvelvollisuuden mukainen eli normaali työaika. Ei ylitunteja. Oletko todella sitä mieltä, että palkkani ei ole liian matala? Olen tehnyt myös töitä yksityisellä puolella koulutuksellani. Palkkani oli silloin 4000 euroa kuukaudessa bruttona ja talon tarjoamat edut. Työ oli myös paljon vähemmän kuormittavaa. Joten eiköhän lopeteta pitkien lomien kadehteminen kunnallisella puolella. Joko lomat tai sitten reipas palkan korotus.
Aiemmin opettajana toiminut kollegani (nyt yksityisen sektorin suunnittelijana & projektipäällikkönä) kuvailee aina kahvipöytäkeskusteluissa entistä työtään "maailman helpoimmaksi työksi". Nyt saa rahaa enemmän, mutta vuosittainen työaika, kuormitus, osaamisvaatimukset ja ennen kaikkea tulosvastuullisuus on myös totaalisesti eri tasolla.
Kuulostaa todella kivalta tyypiltä. Tiimissänne taitaa olla tapana palkata vastuun pakoilijoita? Itse olisin jättänyt palkkaamatta kyseisen tyypin. Kannattaa muuten tarkkailla, mitä se kertoo toisille teidän firmasta.Tervetuloa kunnalliselle puolelle helppoon työhön, jos noin kovasti kaihertaa.
Miten se tekee ihmisestä vastuunpakoilijan, jos siirtyy "maailman helpoimmasta työstä" erittäin vaativaan ja kuormittavaan työhön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisen sektorin lomat tulee ehdottomasti lyhentää vastaamaan yksityistä sektoria. Olen jo nyt erittäin pettynyt, kun nuo lyhentämispuheet ovat vesittyneet pariksi päiväksi. Ei ollut Sipilästä hoitamaan tätä(kään) epäkohtaa kuntoon. Ap:n kaltaiset suojatyöläiset voivat vapaasti siirtyä kortistoon, tilallenne on tulossa tuhansittain uusia joiden asenteet vastaavat nykypäivää.
Suomalainen kateus.
JOs mulla ei oo, ei saa naapurillakaan olla. Perustuuko oikeiston ajattelu tahän?
Kyse ei ole kateudesta vaan oikeutetusta hätähuudosta missä avoin sektori on nostanut kädet pystyyn ja ilmoittaa ettei kykene kustantaamaan niitä etuja joita julkinen on itse itselleen päättänyt.
Julkisen sektorin työlliset on porukkaa joka ei millään halua myöntää tosiasioita.
Vaikka toisaalta tuo 38 päivää on melkein kaksi kk ja täyttä palkkaa, aika hurja, mutta no se palkka nyt ei ollut edes ihmisen palkkaa tuollaisesta työstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä mistään lastentarhanopettajien ylipitkistä lomista "höyrytä", vaan KAIKKIEN veronmaksajien piikkiin ylipitkistä lomista nauttivien etuoikeuksista, joihin ei ole enää pitkiin aikoihin ollut varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se tekee ihmisestä vastuunpakoilijan, jos siirtyy "maailman helpoimmasta työstä" erittäin vaativaan ja kuormittavaan työhön?
Koska jos opettajan työn tekee viran edellyttämällä tavalla rikkomatta virkavelvollisuuttaan, opettajan työ on vaativaa ja kuormittavaa. Voihan sitä joka paikassa tehdä työnsä huolimattomasti, mutta silloin ei työtkään jatku. Niin on ilmeisesti käynyt entiselle opettajatyökaverillesikin. Kaikki vaan ei sovellu opettajan työhön. Kiva että otitte tyypin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen kateus.
Kukaan ei halua maksaa naapurinsa lomia, kunta valtiosektori saa rahansa veronmaksajilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisella puolella tulot on nykyisin keskimäärin kovemmat kuin yksityisellä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin pitääkin tehdä. Minua ei sinun lomaetujensäilyttämine kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He tekevät erittäin vaativia ja kuluttavia töitä selvästi yksityspuolta pienemmillä palkoilla ja muilla eduilla.
Tämä on yleinen harhakäsitys, mikä ei pidä paikkaansa. Kannattaa katsoa vaikka terveysalan palkkataulukot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen kateus.
Yhteiskunnallisia epäkohtia tulee korjata yksi kerrallaan. Ja Kreikka-tyyliset julkisen sektorin porsasteluedut kuuluvat ehdottomasti korjattavien epäkohtien joukkoon. Kyllä ne rahat loppuvat tätä menoa (tai oikeastaan ovat loppuneet jo) ihan tasapuolisesti sekä oikeistolta että vasemmistolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan vinkkinä, että lastentarhanopettajan palkka on 2100€/kk - verot.
Ehkä pienin alkupalkoista? Tuo on kyllä tosi pieni haastavasta työstä. T. Nollasoppari
Työttömyyskorvaus ja toimeentulotuki peittoavat tuon kyllä.
Olikos niistä pätevistä lastentarhanopeista pulaa vai kuinka, Sanni G-L?
Julkiselta sektorilta pitäisi leikata henkilöstöä -30% niin saisimme Suomen talouden kuntoon. Tämän maan ongelma on yksityisen sektorin kantokykyyn nähden liian iso julkinen sektori.
Älä mene sinne lastentarhaan töihin kun kansalla ei ole varaa maksaa palkkaasi. Lue huuliltani "ei rahaa".
Ei sillä ole mitään merkitystä kuinka tärkeää työtä tekee jos avoimella sektorilla ei ole varaa maksaa palkkaasi.