Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvotteluterveiseni Akavalle: Jos pitkästä lomastani lähtee päiväkin, eroan liitosta ja siirryn avoimeen työttömyyskassaan!

Vierailija
27.02.2016 |

Että tältä pohjalta.

Kommentit (129)

Vierailija
121/129 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen dippainssi ja tienaan valtiolla 5100e, yksityisellä saisin 6500-7000e.

Pitkät lomat vähän kompensoivat.

Olen DI yksityisellä ja palkka on 3800 €.

Aika harva DI tosiaan vetää yksityiselläkään mitään 7000 euron liksoja. Tunnen useita vienti- ja pörssiyrityksissä työskenteleviä DI:tä, ja valistuneella mutu-tuntumalla sanoisin, että heistä n. 25% yltää edes tuohon 5100 euroon.

Vierailija
122/129 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea sitä saakin lukea. Vaihdetaanko ap työpaikkojamme? T. Nollasopparilainen.

Jos sitä lomaa niin haluat niin voithan ottaa palkatonta ja jos ei työsi kiinnosta niin luovuttaa se jollekin joka ei pienistä urputa. Aivan käsittämättömän pitkiä lomia joillain. Mihin sä niitä tarviit? Sori, mutta toisia saattaa jurppia asenteesi.

Lomaa tarvii työssäjaksamiseen. Sitä voi toki olla vaikea käsittää, jos ei ole koskaan tehnyt edes yhtä täyttä työkuukautta (40h/vko x 4 vko).

Yksityisellä puolella jaksetasn 5 viikon lomin turvin läpi koko vuoden ja ihmetellään mihin lapset laitetan, kun kouluissa lomaillaan koko kesä, viikko syksyllä, 2 viikkoa jouluna ja jälleen viikko talvella ja vielä lisäksi muutama irtopäivä arkipyhien sekaan. Siinä sitä onkin taiteilua kerraksen.

Meillä ei saa vaihtaa lomarahoja vapaaksi, palkattomia vapaatakin on äärettömän vaikea saada, eläkkeelle jäävien tilalle ei oteta uusia vaan kuormitettaan töissä olevia yli äyräiden. Kysessä suuri kansainvälinen yhtiö.

Ei julkisella sektorillakaan kaikilla ole 38 pv vuosilomaa, vaan siihen on oikeutettu 15 työkokemusvuoden jälkeen. Julkisella sektorilla viisi ensimmäistä työvuotta tienaat 23 pv vuodessa = 4 viikkoa + 3 pv. Seuraavat 10 vuotta tienaat vuodessa 28 lomapäivää = 5 viikkoa + 3 pv. 

Yhtälailla siis julkisen sektorin työntekijät joutuvat miettimään, miten lapsensa hoidon järjestävät loma-aikoina. Työuran ensimmäiset viisi vuotta sitä on jopa vähemmän kuin yksityisellä puolella ja tuonne 15 työvuoteen asti sitä on huimat kolme päivää enemmän kuin yksityisellä.

Samat säästötoimet ovat meillä julkisellakin käytössä: eläkkeille jääneiden paikkoja ei täytetä, vuosilomien ajaksi ei saa ottaa sijaisia, pari vuotta sitten sai valita, ottaako viikon palkatonta vapaata, vai lomautuksen, jne.

Huoh, siinä meni taas lomalaskelmat niin päin persettä, etten jaksa alkaa edes korjaamaan. Tyydyn vain toteamaan, että julkisella sektorilla on alusta asti pidemmät lomat kuin yksityisellä, myös ne viisi ensimmäistä vuotta.

Perustelisitko?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/129 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen dippainssi ja tienaan valtiolla 5100e, yksityisellä saisin 6500-7000e.

Pitkät lomat vähän kompensoivat.

Olen DI yksityisellä ja palkka on 3800 €.

Aika harva DI tosiaan vetää yksityiselläkään mitään 7000 euron liksoja. Tunnen useita vienti- ja pörssiyrityksissä työskenteleviä DI:tä, ja valistuneella mutu-tuntumalla sanoisin, että heistä n. 25% yltää edes tuohon 5100 euroon.

DI:n työ voi sisältää niin erilaisia tehtäviä perussuunnittelijoista esimiestason tehtäviin. Ette voi vertailla palkkojanne pelkän tutkinnon perusteella. Ehkä tuon valtion leivissä olevan tehtäviin kuuluu paljon enemmän vastuuta?

Vierailija
124/129 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veronmaksajana ihmettelen miksi minun pitää kustantaa kunnallisen puolen pitkät lomat eli 7-10 viikkoa, jotain rajaa kiitos.

Koska lomilla korvataan matalaa palkkatasoa. Toinen vaihtoehto on maksaa kilpailukykyinen palkka eli enemmän veroja.

Niissä palkoissa ei ole mitään vikaa 😈 😉

Saan palkkaa 2900 euroa kuukaudessa aineenopettajan työstä yläkoulussa. Minulla on korkeakoulututkinto ja kolmen opetettavan aineen pätevyys. Tuntimääräni on opetusvelvollisuuden mukainen eli normaali työaika. Ei ylitunteja. Oletko todella sitä mieltä, että palkkani ei ole liian matala? Olen tehnyt myös töitä yksityisellä puolella koulutuksellani. Palkkani oli silloin 4000 euroa kuukaudessa bruttona ja talon tarjoamat edut. Työ oli myös paljon vähemmän kuormittavaa. Joten eiköhän lopeteta pitkien lomien kadehteminen kunnallisella puolella. Joko lomat tai sitten reipas palkan korotus.

Mulla korkeakoulututkinto. Työmäärä paperilla 7,5 h päivässä, käytännössä usein enemmän, ylitöitä ei korvata. Kesälomaa 4 viikkoa, talvilomaa viikko. Palkka vähän päälle 3tonnia yksityisellä. Taulukkojen mukaan kuuluis olla 5tonnia. Useimmat kollegani työttömiä tai tekevät ei-oman-alan töitä.

Miksi ihmeessä olet luopunut tosta 4tonnin kevyestä työstä?

Vierailija
125/129 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veronmaksajana ihmettelen miksi minun pitää kustantaa kunnallisen puolen pitkät lomat eli 7-10 viikkoa, jotain rajaa kiitos.

Koska lomilla korvataan matalaa palkkatasoa. Toinen vaihtoehto on maksaa kilpailukykyinen palkka eli enemmän veroja.

Niissä palkoissa ei ole mitään vikaa 😈 😉

Saan palkkaa 2900 euroa kuukaudessa aineenopettajan työstä yläkoulussa. Minulla on korkeakoulututkinto ja kolmen opetettavan aineen pätevyys. Tuntimääräni on opetusvelvollisuuden mukainen eli normaali työaika. Ei ylitunteja. Oletko todella sitä mieltä, että palkkani ei ole liian matala? Olen tehnyt myös töitä yksityisellä puolella koulutuksellani. Palkkani oli silloin 4000 euroa kuukaudessa bruttona ja talon tarjoamat edut. Työ oli myös paljon vähemmän kuormittavaa. Joten eiköhän lopeteta pitkien lomien kadehteminen kunnallisella puolella. Joko lomat tai sitten reipas palkan korotus.

Mulla korkeakoulututkinto. Työmäärä paperilla 7,5 h päivässä, käytännössä usein enemmän, ylitöitä ei korvata. Kesälomaa 4 viikkoa, talvilomaa viikko. Palkka vähän päälle 3tonnia yksityisellä. Taulukkojen mukaan kuuluis olla 5tonnia. Useimmat kollegani työttömiä tai tekevät ei-oman-alan töitä.

Miksi ihmeessä olet luopunut tosta 4tonnin kevyestä työstä?

En tiedä, miksi edelleen suostun vastaamaan tähän. Mutta vielä kerran. Opettajan työ on rankkaa, mutta paljon palkitsevampaa henkisesti kuin paperin pyörittely konttorissa. Mistä kukin sitten tykkää. Lisäksi opetukseton aika (joita väärin kutsutaan lomiksi) kompensoi opettajan pienempää palkkaa. Joskus laskin, että lyhyempi työaika korvaa palkkaa niin, etten häviä kuin 500 euroa kuussa ja siitä vielä verot pois. Mutta en hyväksy omieni enkä muidenkaan kunnalla työskentelevien lomien lyhennystä, koska ne ovat korvaus pienemmästä palkasta. Mitään todellista säästöä ei myöskään synny siitä, onko opettaja viikon enemmän koulussa vai ei. Kyse on vain kiusanteosta työntekijöitä kohtaan, ei säästöistä. Jos opetuksetonta aikaa lyhennetään, lopetan työt ( tulijoita tilalleni toki riittää) tai sitten teen työt tästä lähtien ns. vasemmalla kädellä. Luulisin muidenkin siirtyvän samaan menetelmään. Enempää en enää aiheesta jatka. Toivon tsemppiä kaikille julkisen puolen työntekijöille, säästöjä toki tarvitaan, mutta oikeista kohteista. Työntekijät eivät ole se oikea kohde.

Vierailija
126/129 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä teen julkisellapuolella töitä n. 11h / päivä 5 päivää viikossa.

Takana yliopistotutkinto ns. kovista tieteistä vajaa 400 op.

Palkkani on 2900e / kk brutto.

(Lomaa 2,5 kk, eli teoreettinen, puhtaasta työstä palkka noin 3600 e/kk, sillä palkkahan on jaettuna koko vuodelle.)

Kyllä kannattaa kadehtia.

Julkisella puolella on ongelmana se, että saman palkan saat teit sitten hommasi hyvin tai huonosti, ei niinkään se, miten paljon lomia työntekijät pitävät. Palkka nousee työiän mukaan, ei työn vaativuuden tai laadun mukaan. Potkujakaan ei tosiaan kovin helposti saa. Sitäkin voisi olla hyvä muuttaa.

Minä olen yksi niistä, jotka tekevät työnsä kunnolla. Mitään muuta kiitosta en siitä saa, kuin oppilaani iloisen ilmeen kun hän oppii jonkin asian. Se on minulle ok. Tiedän myös opettajia, jotka ovat työmääränsä alla luovuttaneet ja lopettavat aina työnsä neljältä, oli työt valmiina tai ei. Ymmärrän hyvin heitäkin.

Minäkin olen tehnyt töitä kesälomatyöttömänä, eli 17% palkka-alella. Se on perseestä. Kuvitelkaapa itsellenne, kuinka pomonne ilmoittaa teille, että yhtiö säästää, joten palkastanne otetaan vastaava summa pois. Mikä tahansa muu liitto ärähtäisi, mutta OAJ ei.

Minulle on tosiaan ihan ok, että kesälomia pienennettäisiin. Tokihan palkka nousee vastaavasti. 1kk lisää töitä vastaa kuitenkin (vähintään) reilun 8% palkankorotusta! Kuukausipalkka hyppäisi minulla yli 200e ylöspäin.

Sen sijaan palkanalennus, eli kesälomien pienentäminen ilman vastaavaa palkankorotusta ei todellakaan kävisi. Silloin vaihtaisin yksityiselle. Tai vaihtoehtoisesti toteaisin, että minunkin työaikani on 8-16. Opetuksen laatu huononee, mutta niinhän se markkinatalous pelaa.

Vierailija
127/129 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairasta miten työntekijät on saatu riitautumaan keskenään. Julkisella puolella palkkakehitys oikeuttaa mielestäni pidemmät lomat, isokihovirkamiehet ovat vähemmistö ja valtaosa julkisen puolen työntekijöistä on hoitajia, lastentarhanopettajia, palomiehiä jne.

Yksityisellä ovat sitten suuripalkkaisten toimitusjohtajien lisäksi myös osa-aikaiset kaupankassat, siivoojat ynnä muut. Hemmetin hienoa laittaa lähihoitaja ja se 1,5k tienaava myyjä syyttelemään toisiaan lomalla lusmuilusta ja "ylisuurista bonuksista". Herätkää ja pitäkää yhtä!

Julkisella on kautta linjan paremmat palkat ja muut työsuhde-edut lomat , työterveys jne. 

On ihan tutkittu juttu että nuoret haluaa julkiselle töihin koska kaikki on siellä paremmin ja paremmin on sen  takia että palkat maksetaan verottamalla avoina sektoria tarpeen mukkaan. Tämän kaiken lisäksi hassataan verovarat ties minne ......on helppo viettää julkisella palkallisia krapulapäiviä kun "ei maksa mitään", kupataan lisää avointa sektoria. 

Julkisen sektorin ja avoimen sektorin työntekijät eivät ole samalla puolella. joten haistakaa vaan v...u maan tuhoajat.

Kerrotko esimerkkejä noista julkisen puolen paremmista työsuhde-eduista ja työterveyspalveluista? Minä kun voin ainakin omasta puolestani sanoa, että kunnan työntekijänä työterveyshuoltooni eivät kuulu ilmainen näöntutkimus ja silmälasit, toisin kuin erään yksityisen terveydenhuoltoalan yrityksen kirjoilla kuuluisi.

Sinun kannattaisi kilpailuttaa työnantajia hamuamaan tietotaitoasi. Siitä vaan hakemusta menemään.

Mutta ei taida kantti kestää. Parhaat työntekijät kun ovat jo tunnetusti yksityisenä työvoimana.

Et osannut kuitenkaan vastata kysymykseeni, eli mitkä ovat ne julkisen puolen paremmat työsuhde-edut ja työterveyspalvelut?

Ne, jotka saavat sinut pysymään julkisella sektorilla... ilmeisesti.

Ps. Työskentelen itsekin julkisen sektorin palveluksessa, mutta en ymmärrä teitä kitisijöitä, joilla ei potkuista pelkoa.

Vierailija
128/129 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairasta miten työntekijät on saatu riitautumaan keskenään. Julkisella puolella palkkakehitys oikeuttaa mielestäni pidemmät lomat, isokihovirkamiehet ovat vähemmistö ja valtaosa julkisen puolen työntekijöistä on hoitajia, lastentarhanopettajia, palomiehiä jne.

Yksityisellä ovat sitten suuripalkkaisten toimitusjohtajien lisäksi myös osa-aikaiset kaupankassat, siivoojat ynnä muut. Hemmetin hienoa laittaa lähihoitaja ja se 1,5k tienaava myyjä syyttelemään toisiaan lomalla lusmuilusta ja "ylisuurista bonuksista". Herätkää ja pitäkää yhtä!

Julkisella on kautta linjan paremmat palkat ja muut työsuhde-edut lomat , työterveys jne. 

On ihan tutkittu juttu että nuoret haluaa julkiselle töihin koska kaikki on siellä paremmin ja paremmin on sen  takia että palkat maksetaan verottamalla avoina sektoria tarpeen mukkaan. Tämän kaiken lisäksi hassataan verovarat ties minne ......on helppo viettää julkisella palkallisia krapulapäiviä kun "ei maksa mitään", kupataan lisää avointa sektoria. 

Julkisen sektorin ja avoimen sektorin työntekijät eivät ole samalla puolella. joten haistakaa vaan v...u maan tuhoajat.

Kerrotko esimerkkejä noista julkisen puolen paremmista työsuhde-eduista ja työterveyspalveluista? Minä kun voin ainakin omasta puolestani sanoa, että kunnan työntekijänä työterveyshuoltooni eivät kuulu ilmainen näöntutkimus ja silmälasit, toisin kuin erään yksityisen terveydenhuoltoalan yrityksen kirjoilla kuuluisi.

Sinun kannattaisi kilpailuttaa työnantajia hamuamaan tietotaitoasi. Siitä vaan hakemusta menemään.

Mutta ei taida kantti kestää. Parhaat työntekijät kun ovat jo tunnetusti yksityisenä työvoimana.

Et osannut kuitenkaan vastata kysymykseeni, eli mitkä ovat ne julkisen puolen paremmat työsuhde-edut ja työterveyspalvelut?

Ne, jotka saavat sinut pysymään julkisella sektorilla... ilmeisesti.

Ps. Työskentelen itsekin julkisen sektorin palveluksessa, mutta en ymmärrä teitä kitisijöitä, joilla ei potkuista pelkoa.

Eli et siis tiedä itsekään, onko julkisella sektorilla paremmat työsuhde-edut, kunhan heitit hatusta.

Vierailija
129/129 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PS. eduskunta lomailee 15 viikkoa vuodessa.

Jos kansanedustajien lomat lyhennetään normaaliin 5 viikkoon, niin kansanedustajien määrää voidaan vähentää 40:llä.

Vittu mikä uuno oot kesälomia ei ole kuin ministereillä