Facebookin onnelliset päivitykset tekivät katkeraksi
Luinpa tuossa taannoin Anna-lehteä. Eräs mies kertoi kuinka havahtui siihen, että onnelliset päivitykset facessa saivat hänet katkeraksi ja hän ymmärsi hakea apua katkeruuteensa.
Täällä törmää aina siihen kuinka iloiset ja onnelliset päivitykset vituttavat naisia. Olen sitä ihmetellyt. Heti vielä naureskellaan vahingoniloisena perään että kuinka tämä tietää ettei se elämä niin auvoista ole!
Moni on kyllä tyytyväinen siihen mitä on ja haluaa päivittää vain iloista eli olla positiivinen vaikka tapahtuisi negatiivistakin. Ja maailmassa on kyllä oikeasti onnellisia ihmisiä, uskokaa pois. Miksi suomalaiselle naiselle on niin helvetin vaikea olla iloinen toisen puolesta? Kuola valuten odotetaan vain surullisia päivityksiä.
Itse olen onnellinen oikeasti. Hyvä työ, hyvä mies ja ihanat lapset. Näistä päivitän iloista ja onnellista. En näe tarpeelliseksi päivittää juoposta äidistäni tai sairaasta veljestäni. Ne eivät kuulu mielestäni faceen.
Tiedän monia ihmisiä joilla on kaiken onnen lisäksi vielä terve sukukin. Kaikki siis hyvin. Toki heilläkin on varmasti flunssaa ja pahoja päiviä, mutta miksi päivittäisivät siitä faceen?
Haluatte siis ilmeisesti lukea vain toisten valitusta ja tuskaa? Tällaisen käsityksen olen av:sta saanut.
Kommentit (247)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä kaksi voisivat lopettaa jo kiistelyn. Ja todella typerää alkaa nimittelemään ketään narsistiksi. Usein nimittäin narsistiksi nimittelijät ovat itse niitä.
Viittaan siis näihin kahteen jotka kiistelevät auringonpaiste/makaronilaatikko/wc-päivityksistä.
Tutkimuksissa on havaittu, että narsistiset ihmiset jakavat paljon elämästään netissä ja janoavat huomiota, laittavat jatkuvasti selfieitä jne. Narsistinen ihminen ei myöskään tarkoita samaa kuin narsistinen persoonallisuushäiriö. Ei se katkeraksi tai elämäänsä tyytymättömäksi yms. haukkuminen yhtään kauniimpaa ole.
En ole haukkunut ketään katkeraksi. Enkä ole edes facessa. Kunhan huvitti nämä teidän riitelyt ja nimittelyt tässä ketjussa. Eikä se ketään tee narsistiksi jos päivittää paljon faceen. Löysää pipoa. Mitä varten sinä siellä olet jos vain kaikki ärsyttää ja teet kyökkipsykologidiagnoosejasi??
http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/somekin_on_sielun_peili
Aika hyvä kirjoitus aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Juu pitää paikkansa. Somen vastustajat ovat vaativia persoonia. Sen sijaan tuntemani narsistit eivät päivitä mitään. Ovat kyllä paikalla ja lukevat muiden juttuja ja kyttäävät. Pelottavaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä teette facessa jos kaikki teitä siellä ärsyttää???? Jumalauta on vaikea elämä teillä!
Niinpä
Kuka sanoi, että kaikki ärsyttää? Jos siellä on muutama ärsyttävä persoona tai typerä päivitys, niin eihän se tarkoita, että koko sivusto olisi huono. Onhan siellä edelleen muiden mielenkiintoiset päivitykset, yksityisviestit ja ryhmät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä teette facessa jos kaikki teitä siellä ärsyttää???? Jumalauta on vaikea elämä teillä!
Niinpä
Kuka sanoi, että kaikki ärsyttää? Jos siellä on muutama ärsyttävä persoona tai typerä päivitys, niin eihän se tarkoita, että koko sivusto olisi huono. Onhan siellä edelleen muiden mielenkiintoiset päivitykset, yksityisviestit ja ryhmät.
Kannattaisko sitten laittaa asetukset niin, että ärsyttävien persoonien päivitykset eivät näy uutisvirrassasi? tai jopa niin, että eivät näy ollenkaan? Mä en oikeasti ymmärrä, miksi pitää seurata sellaisten ihmisten päivityksiä, joista ärsyyntyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu pitää paikkansa. Somen vastustajat ovat vaativia persoonia. Sen sijaan tuntemani narsistit eivät päivitä mitään. Ovat kyllä paikalla ja lukevat muiden juttuja ja kyttäävät. Pelottavaa...
Ja sinullako sitten on oikeus haukkua narsistiksi? Minä tiedän kaksi oikeaa narsistista persoonallisuushäiriötä sairastavaa. Toinen on Facebookissa, päivittää aika usein. Valehtelee ja yrittää antaa itsestään täysin erilaisen kuvan. Esim. kuvan lapsirakkaasta ihmisestä, vaikkei näe ikinä omia lapsiaan, on siis hylännyt heidät. Haukkuu myös esim. eläinrääkkääjiä, vaikka itsellään on tuomioita pahoinpitelyistä. Silti on elollisten kiusaamista vastaan. Laittelee myös usein selfieitä. Parisuhteita korostaa myös kovasti, vaikka ne sujuvatkin aina äärimmäisen huonosti. Toinen tuntemani ei ole ollenkaan Facebookissa.
Ettet nyt luulisi vähän liikoja omasta kiinnostavuudestasi? Kaikki julkisia päivityksiä tekemättömät eivät nimittäin ole narsisteja ja Facebookissa "kyttäämässä" juttujasi. Siellä voi myös yksityisviestiä ja lukea ja osallistua erilaisiin ryhmiin. Tai joku on voinut kokonaan piilottaa omat päivityksensä juuri sinulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä
Kannattaisko sitten laittaa asetukset niin, että ärsyttävien persoonien päivitykset eivät näy uutisvirrassasi? tai jopa niin, että eivät näy ollenkaan? Mä en oikeasti ymmärrä, miksi pitää seurata sellaisten ihmisten päivityksiä, joista ärsyyntyy.
Kyllä niiden typerien päivitysten seuraamisessakaan on oma hauskuutensa. Miksi ihmeessä piilottaisin? On mielenkiintoista seurata ihmisten nettikäyttäytymistä. En minäkään sano sinulle, että etkö voisi mielummin lopettaa niiden typerien päivitysten kirjoittamista.
Hyvä aloitus ja asiaa.
Kyllä mä ainakin uskon että nämä onnellisuutta hehkuvat päivitykset on ihan totta. Ihmiset voi olla ihan aidosti onnellisia elämässään. Omissa kavereissa ei ole ketään joka viitsisi facebookiin mitään teeskennellä.
Ihan riittävästi tulee negatiivisia uutisia niin meiltä kun maailmaltakin niin on mukavaa lukea facesta edes jotain positiivista tavallisesta arjesta tai parisuhteesta, lapsista, matkoista ym.ym.ym.
Ja se on vaan Facebook.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä
Kyllä niiden typerien päivitysten seuraamisessakaan on oma hauskuutensa. Miksi ihmeessä piilottaisin? On mielenkiintoista seurata ihmisten nettikäyttäytymistä. En minäkään sano sinulle, että etkö voisi mielummin lopettaa niiden typerien päivitysten kirjoittamista.
No tuohan on sitten aivan eri tilanne. Luulin, että et halua ärsyyntyä, mutta totuus olikin, että haluat ärsyyntyä. Joten ole iloinen siitä, että sulla on FB-kavereita, jotka täyttävät toiveesi eli ärsyttävät sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä
No tuohan on sitten aivan eri tilanne. Luulin, että et halua ärsyyntyä, mutta totuus olikin, että haluat ärsyyntyä. Joten ole iloinen siitä, että sulla on FB-kavereita, jotka täyttävät toiveesi eli ärsyttävät sinua.
Samasta syystäkö sinä täällä av:lla käyt lukemassa ärsyttäviä juttuja? Miksi luet jos ärsyttää? Otatkohan nyt kuitenkin vähän liian tosissasi koko Facebookin? Kaikki eivät voi pitää kaikkien päivityksistä ja se on ihan ok. Kuuluu elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä
Samasta syystäkö sinä täällä av:lla käyt lukemassa ärsyttäviä juttuja? Miksi luet jos ärsyttää? Otatkohan nyt kuitenkin vähän liian tosissasi koko Facebookin? Kaikki eivät voi pitää kaikkien päivityksistä ja se on ihan ok. Kuuluu elämään.
Mä hyppään sujuvasti yli sellaiset ketjut, joista jo otsikosta voin päätellä, että ärsyttää tai muuten vaan ei kiinnosta. Kuten kaikki ammattivalittajan aloitukset, Naispelon aloitukset, kaikki naisviha/jännämies/kilttimies -aloitukset. Luin muutaman ja riitti mulle. Samalla tavalla teen Facebookissa eli jos jonkun jutut ärsyttää, lopetan niiden lukemisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä
Mä hyppään sujuvasti yli sellaiset ketjut, joista jo otsikosta voin päätellä, että ärsyttää tai muuten vaan ei kiinnosta. Kuten kaikki ammattivalittajan aloitukset, Naispelon aloitukset, kaikki naisviha/jännämies/kilttimies -aloitukset. Luin muutaman ja riitti mulle. Samalla tavalla teen Facebookissa eli jos jonkun jutut ärsyttää, lopetan niiden lukemisen.
Miksi tulit sitten tähän ketjuun? Sinua kun tuntuu kovasti jurppivan, kun kaikki eivät pidä kaikkien päivityksistä. Kehtaavat jopa sanoa tyhmiksi, eivätkä edes pidä totuudenmukaisina! Ettäs kehtaavat!
Facebook on narsistien temmellyskenttä
Jep, täysin totta. Ymmärrän kateutta, se on tiettyyn pisteeseen asti ihan normaalia. Mutta semmoinen kateus ja katkeruus, joka oikein puskee läpi, myrkyttää lopulta. Ymmärrän esim. jos on juuri eronnut niin voi olla vaikea kuulla ystävän onnenhehkutuksia parisuhteesta. Olen kyllä samaa mieltä, että sairaalloiseen kateuteen pitäisi kyllä hakea apua. Pelkästään jo oman itsensä kannalta. Vahvistaa omaa itsetuntoa ja kehittää omaa elämää, koska siinähän siinä on loppupeleissä kyse. Ei kestetä, että kukaan on onnellinen, koska ei itskeään olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä
Miksi tulit sitten tähän ketjuun? Sinua kun tuntuu kovasti jurppivan, kun kaikki eivät pidä kaikkien päivityksistä. Kehtaavat jopa sanoa tyhmiksi, eivätkä edes pidä totuudenmukaisina! Ettäs kehtaavat!
Ei mua ärsytä tämä ketju. Olen myös kommentoinut ketjuun useaan otteeseen syitä, miksi jotkut päivittävät mitä päivittävät. Ihan asiallisesti ja ketään haukkumatta tai nimittelemättä. Jos tämä ketju ärsyttäisi mua, en lukisi tätä.
Vierailija kirjoitti:
Facebook on narsistien temmellyskenttä
Näin. Facebookissa voit elää unelmasi ja fantasiasi todeksi! Huonokin päivä piristyy, kun teet siivoamisesta/ruoanlaitosta/ulkoilusta/mistä tahansa päivityksen, jota kaverisi voivat kilpaa tykkäillä ja kehua, kuinka ahkera olet taas ollut. Sen jälkeen et tunne itseäsi enää huonommaksi ja laiskemmaksi kuin muut ihmiset, joihin itseäsi aina jatkuvasti vertailet.
Vierailija kirjoitti:
Jep, täysin totta. Ymmärrän kateutta, se on tiettyyn pisteeseen asti ihan normaalia. Mutta semmoinen kateus ja katkeruus, joka oikein puskee läpi, myrkyttää lopulta. Ymmärrän esim. jos on juuri eronnut niin voi olla vaikea kuulla ystävän onnenhehkutuksia parisuhteesta. Olen kyllä samaa mieltä, että sairaalloiseen kateuteen pitäisi kyllä hakea apua. Pelkästään jo oman itsensä kannalta. Vahvistaa omaa itsetuntoa ja kehittää omaa elämää, koska siinähän siinä on loppupeleissä kyse. Ei kestetä, että kukaan on onnellinen, koska ei itskeään olla.
Tämä on juuri monen Facebook-käyttäjän ongelma. Sivustolla viihtyvät juuri kateelliset ja katkerat ihmiset, jotka kilvan koittavat löytää hyviä puolia elämästään, ettei oma olo tuntuisi niin surkealta. Nettiin kirjoittelemalla ja itseään kehumalla yritetään nostaa omaa itsetuntoa ja parantaa oloa. Jatkuvasti vertaillaan omaa elämää muiden vastaaviin joidenkin päivitysten kautta. Ei hyvää päivää.
En ole itse facessa, lähdin pois. Juuri katkerien takia. Tässä ketjussakin näitä räksyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, täysin totta. Ymmärrän kateutta, se on tiettyyn pisteeseen asti ihan normaalia. Mutta semmoinen kateus ja katkeruus, joka oikein puskee läpi, myrkyttää lopulta. Ymmärrän esim. jos on juuri eronnut niin voi olla vaikea kuulla ystävän onnenhehkutuksia parisuhteesta. Olen kyllä samaa mieltä, että sairaalloiseen kateuteen pitäisi kyllä hakea apua. Pelkästään jo oman itsensä kannalta. Vahvistaa omaa itsetuntoa ja kehittää omaa elämää, koska siinähän siinä on loppupeleissä kyse. Ei kestetä, että kukaan on onnellinen, koska ei
Tämä on juuri monen Facebook-käyttäjän ongelma. Sivustolla viihtyvät juuri kateelliset ja katkerat ihmiset, jotka kilvan koittavat löytää hyviä puolia elämästään, ettei oma olo tuntuisi niin surkealta. Nettiin kirjoittelemalla ja itseään kehumalla yritetään nostaa omaa itsetuntoa ja parantaa oloa. Jatkuvasti vertaillaan omaa elämää muiden vastaaviin joidenkin päivitysten kautta. Ei hyvää päivää.
Minun tuntemat katkerat ja kateelliset valittavat koko ajan facessa
Tutkimuksissa on havaittu, että narsistiset ihmiset jakavat paljon elämästään netissä ja janoavat huomiota, laittavat jatkuvasti selfieitä jne. Narsistinen ihminen ei myöskään tarkoita samaa kuin narsistinen persoonallisuushäiriö. Ei se katkeraksi tai elämäänsä tyytymättömäksi yms. haukkuminen yhtään kauniimpaa ole.