ällöttää sukupuoliroolien katoaminen
Ihailen venäläistä ja etelä-amerikkalaista sukupuolten välistä "epätasa-arvoa" enkä voi ymmärtää tätä suomen tyyliä, että samaa sukupuolta olevat saa mennä naimisiin.En ymmärrä miksei ihmisiä saisi muka jaotella naisiin ja miehiin.Tää on niin surullista :( ei naista voi mieheksi muuttaa eikä miestä naiseksi.Kyllä perinteinen naisellinen nainen on paras ja perinteinen miehekäs mies...miksi suomessa pyritään siihen ettei minkäänlaisia sukupuolirooleja olisi?
N19
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työelämässä olen nähnyt paljon sellaisia naisia, jotka tarkoituksellisesti pyrkivät olemaan vakavasti otettavia pienentämällä eroa miespuoliseen työntekijään. Nykyään sukupuoliroolit ovat työelämässä aika lähellä toisiaan.
Tämä on aivan totta. Naisellisuus ei ole mikään etu työelämässä. Erityisesti tämä pätee juristeilla, metsä ja metallipuolella, rakennusalalla, It - alalla , pankkimaailmassa ja kaupan alalla. Kaikkialla, missä on paljon miehiä johdossa.
Jos aiot pärjätä näillä aloilla ja edetä uralla pukeudut hyvin neutraalisti, et meikkaa näyttävästi ja tukka on sileenä tai ponnarilla. Lopetat höpötyksen ja juoruilun, puhut hyvin vähän jos mitään perheestäsi tai lapsistasi. Pysyt hoikkana ja harrastat liikuntaa aktiivisesti.
Jos tää ei sovi, niin vaihda alaa jonnekin muualle. Pelisäännöt tekee joku muu kuin sinä ja toiset naiset. Pelisääntöjä uusiksi tahtova nainen pelataan pois työyhteisöstä tai ainakin uralta seuraavissa yt - karkeloissa viimeistään
Minulla ei ole kokemusta kyseisiltä aloilta, mutta jotain saman tapaista olen ollut huomaavinani. Joten siinä mielessä olen kyllä jopa ap:n kanssa samoilla linjoilla, että naiseutta pitäisi pystyä korostamaan ilman, että naiseus ja feminiinisyys käsitetään heikkoudeksi. Haluan olla nainen ja avoimen ylpeä siitä, ilman että joudun asiaa puolustelemaan! Ja samaa toivon muidenkin sukupuolten edustajille.
Vierailija kirjoitti:
Jos syntyy pojaksi on poika? Tässä maassa syntyy joka vuosi kymmeniä lapsia joista ei tiedä ovatko he tyttöjä vai poikia eli saattaa olla kummatkin sukupuolielimet tai eri variaatioita. Hyvä että on olemassa ap:n kaltaisia jämäköitä päättäjiä jotka yhdellä silmäyksellä voivat päättää kumpi syntynyt lapsi on. On se hienoa.
Eiköhän ap puhunut enemmistöstä. Jätetään poikkeavuudet rauhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni oikaisu. Suomessa samaa sukupuolta olevat eivät vielä saa mennä naimisiin. Sen sijaan esimerkiksi Brasiliassa ja Meksikossa saavat.
kiitos tiedosta.pitääkin lukea aiheesta vielä enemmän,kun se kiinnostaa.
ap
Ymmärrän että kiinnostaa, olethan klassisessa kieltämisvaiheessa omassa itseksi tulemis prosessissa. Onnea ja kärsivällisyyttä kyllä se vielä löytyy.
Olen muuten samaa mieltä kanssasi, mutta homojen avioliitot sun muut touhut ovat minulle yhdentekeviä. Jokainen saa olla sellainen kuin haluaa, mutta kyllä minuakin ällöttää/ärsyttää tämä nykyajan "neiteily" ja uusavuttomuus. En ollut mukana rakentamassa tätä sysipaskaa "nyhvöjen planeettaa", joten pysyttelen täällä kivikaudella muiden troglodyyttien kanssa.
M26
Paitsi että eivät ne minnekään ole kadonneet.
Vierailija kirjoitti:
Niin se maailma muuttuu...ihmisille ei enää kelpaa eikä riitä mikään! Olen täällä jo aikaisemminkin sanonut että kohta on maailma sillä mallilla että sen kun menet kauppaan tai tilaat netistä itsellesi mieluisan pään ja muut ruumiinosat....nyt jo muutellaan ulkonäköä tosi rajusti! Henkinen sukupuoli? Jos synnyt poikana olet poika ei auta vaikka miten sua leikeltäis! Voi elämän kevät!
No sehän olisi hienoa, jos saisi ylimääräisiä ruumiinosia ja elimiä.
Vierailija kirjoitti:
Bunny Boy kirjoitti:
Minusta on loistavaa, että olemme (ainakin joillakin osa-alueilla) menossa yksilönvapauden ja tasa-arvon suuntaan. Jokainen saa olla niin miehekäs tai naisellinen kuin haluaa, mikä siinä on ällöttävää?
ongelma on se, että havahduin jo yläasteella että etenkään perinteistä naista ei arvosteta Suomessa..se alkoi ahdistaa.tytöt hokivat, että mikä sun ongelma on kun pitää meikata ja miksi pukeudut punaiseen jne?ja itse näyttivät pojilta..minun mielestä se ei ole luonnollista.
ap
Siis sinulla oli huono itsetunto. Miten se tähän asiaan liittyy?
Keski-ikäisenä suomalaisnaisena pidän ap:n kuvitelmia suomalaisista sukupuolirooleista hieman outoina.
Mun vanhemmat kävivät kummatkin töissä ja laittoivat myös ruokaa. Yhdellä mun luokkalaisella oli äiti, joka oli vaan kotona, sitä pidettiin outona, koska kaikkien äidit olivat töissä meidän lähiössä. Yhden mun luokkakaverin äiti oli kuuluisa kirjailija. Mun äidin paras naisystävä oli kuvataiteilija, jolla oli lyhyt tukka ja joka käytti miesten vaatteita, vaikka oli heteronainen, perheenäitikin.
Suurin osa naisista ei todellakaan kulkenut korkokengissä ja punaisissa vaatteissa tai kukkamekoissa --- sellaista olisi pidetty itse asiassa ns. ilotyttönä.
Aikuisten naisten hiusmalli on oli aina lyhyt, pitkiä hiuksia pidettiin hippinuorison tukkana, sitä pitkää tukkaa pitivät sekä tytöt että pojat. Koulussa kaikilla oli housut, raidallinen neulepaita tai t-paita ja usein Hai-saappaat, sekä tytöillä ja pojilla. Minäkin perin poikaserkultani vaatteita. Kun katselen vanhoja luokkakuviani, sieltä voi olla vaikea erottaa tyylistä kuka edes oli poika ja tyttö.
Kun olin teini, mun äiti kertoi mulle millaista hänen nuoruusaikanaan oli ollut, ja se tuntui todella vanhanaikaiselta. Naisten piti käyttää käsineitä sisälläkin. Miehillä oli tummat puvut ja hatut. Nainen ei voinut yksin mennä minnekään, esim. ravintolaan, piti olla mies eskorttina. Äiti pääsi monen yrittämisen jälkeen opiskelemaan haluamaansa ammattiin; kun hän tuli raskaaksi, hänet erotettiin opistosta. Ilman avioliittoa yhdessä eläneitä pareja kutsuttiin "susipareiksi". Tuosta oli aikaa siis vain 15 vuotta ja minusta tuo tuntui toooodelllaa toiselta vuosisadalta.
Ap:n kuvitelma "peinteisistä rooleista" ei siis ole kovin todellinen vaan joku kuvitelma joka on omaksuttu jostain muualta kuin siitä oikeasta Suomesta, jossa minä olen elänyt tai edes jossa mun äiti on elänyt.
USA:n, Kanadan ja Ruotsin vapaamielinen uusliberaali politiikka hippiaikakautena synnytti mm. monikulttuurisuuden ja sen näkemyksen, että sukupuolet ovat vain keksittyjä.
Mitä jos - kuten joku tutkija ennusti joskus vuosia sitten - Suomessakin puolueet jakautuisivat liberaaleihin ja konservatiiveihin? Tavallisen kansan parissa tuntuu olevan paljonkin epäilyä uusliberaalista politiikasta. Vielä parempaa olisi jako liberaaleihin, konservatiiveihin ja sosialisteihin.
Liberaalipuolueessa olisi ainakin vihreät, nyky-kokoomus, nyky-keskusta ja RKP. Konservatiivipuolueessa olisi persujen valtaosa, KD, vanha-keskusta ja vanha-kokoomus. Sosialistipuolueessa olisi vasemmistoliitto ja SDP.
Uskon, että kansan enemmistö olisi tyytyväinen uudistukseen. Se selkiyttäisi puoluekarttaa ja ehkä myös aktivoisi äänestäjiä lisää.
Tämä on aivan totta. Naisellisuus ei ole mikään etu työelämässä. Erityisesti tämä pätee juristeilla, metsä ja metallipuolella, rakennusalalla, It - alalla , pankkimaailmassa ja kaupan alalla. Kaikkialla, missä on paljon miehiä johdossa.
Jos aiot pärjätä näillä aloilla ja edetä uralla pukeudut hyvin neutraalisti, et meikkaa näyttävästi ja tukka on sileenä tai ponnarilla. Lopetat höpötyksen ja juoruilun, puhut hyvin vähän jos mitään perheestäsi tai lapsistasi. Pysyt hoikkana ja harrastat liikuntaa aktiivisesti.
Jos tää ei sovi, niin vaihda alaa jonnekin muualle. Pelisäännöt tekee joku muu kuin sinä ja toiset naiset. Pelisääntöjä uusiksi tahtova nainen pelataan pois työyhteisöstä tai ainakin uralta seuraavissa yt - karkeloissa viimeistään