HS: Opintotukeen tulossa rajut leikkaukset – lainan osuus voi kasvaa
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Mistä te säästäisitte?
Älkääkä ainakaan ehdottako tuloveron nostamista koska siitä saatava summa ei riitä kattamaan vajetta millään ollen minimaalinen.
Maataloustukiaiset ja muut ympäristölle haitalliset tuet, lisää tarkkailua mustaan talouteen ja veronkiertoon sekä tietty elvytystä, nyt ei saisi leikkuroida. Tuloveroa ei voi nostaa, mutta yhteisöveroa voisi nostaa ja varallisuusveron voisi tuoda osittaisena takaisin. Olen VELA opiskelija ja koen silti myötävitutusta esim. perheisiin liittyvistä leikkauksissa. Nämä säätöt on enemmän arvovalintoja kun aidosti hyödyllisiä tekoja.
Mun vanhemmillani ei ollut mahdollisuutta opiskella. Niinpä he päättivät, että lapsilla se ei jää rahasta kiinni. Kitkuteltiin tosi vaatimattomasti, lapsilisät menivät opiskelutileille, jos ei isompaa ostettavaa siinä kuussa ollut.
Minä olin kuopus, ja sain opiskella siinä maailmassa 1990-2000-lukujen taitteessa, jolloin opintotuella ja kesätyörahoilla juuri ja juuri pärjäsi ja työelämäkin veti. Niinpä käytin opiskelutilini vaihto-oppilasvuoteen.
Nyt olen äiti itse, ja lasten lapsilisät menevät osakkeisiin. Ei matkailla eikä ajeta hienolla autolla. Mutta rahasta ei tässä suvussa saa opiskelu jäädä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täällä ehkä hiukan demonisoidaan opintolainaa. Siihen ei oikeasti kenenkään talous pyllähdä, vaikka et saisikaan töitä vuosikausiin valmistumisen jälkeen, ellei elämänhallinta ole jo muutenkin kuralla. Eikä sitä lainaa ole edelleenkään pakko ottaa. Valtio aikoo vain jatkossa maksaa vähemmän kansalaispalkkaa siitä että koulutat itseäsi. Monessako maassa opiskelijat saavat palkkaa opiskemisesta?
Todellakin olen kironnut lainanottoa, kun yh:na perheessäni on joka joulu ja juhannus nähty opintovelan lyhennyksen takia nälkää.
Vai ei talous pyllähdä, voi kuule kun tietäsit...
Eli elämänhallintasi on jo muutenkin kuralla... I rest my case...
Ai kun olen yh? Voi kuule...I rest MY case.
Ei vaan siksi että olet ilmeisen tietämätön koska lyhennyksesi menee maksuun, kun et kykene muina kuukausina siihen säästämään. Eikö enää saa maksettua lainaa pois kuukausittain?
Kuule, kun tulona on pelkkä kotihoidon tuki (300e) ja nyt työmarkkinatuki (joo huippuarvosanat yliopistosta ei auta siinä yhtään), niin eipä siitä paljoa kuukausittain sivuun pistetä. Jos vaikka 50e-100/kk olen saanut säästettyä velanmaksuun, on pian tullut jokin yllätysmeno, johon raha on mennyt. Eli kyllä se maksupaine on sinne maksukuukausien (kesä- ja joulukuu) ympärille usein mennyt ja silloin en ole paljoa syönyt tosiaankaan.
Niin ja tosiaan tuo maksusuunnitelman muutos on aivan liian kallista, yksikin muutos maksaa niin paljon, ettei mitään järkeä. Olen niitä joskus katsellut, ja ostanut mieluummin ruokaa muutosrahalla. 80e-130e taisi olla minu pankissani joskus jokin pieni muutos, esim, yksi maksuvapaa erä tai kk-maksun muutos, ja nyt se taitaa olla vielä kalliimpaa. Ei mitään järkeä tuhlata sellaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässähän ei ole myös siinä mielessä järkeä, että kun opiskelija ottaa opintotuen+lainan= 700e/kk. Mikä jää alle toimeentulotukirajan. Eli jos ei töitä ole, niin opiskelija saa toimeentulotukena nuo loput 400e .(toimeentulotuki 1100e/kk)
Jos opintotukea pienennetään, niin ne samat opiskelijat vaan hakee enemmän rahaa sossusta. Ei valtio tässä säästä yhtään mitään.
Mielestäni tuota lainasysteemiä pitäisi muuttaa ainakin siten, että valtiolla olisi oma pankki josta se otetaan. Kelahan makselee jonkin verran noita lainankorkoja, niin sehän on vaan suoraa tulonsiirtoa valtiolta pankeille, ilman että pankit joutuu tekemään yhtään mitään.
Mieluummin valtion pankilta laina ja korkoineen maksetaan sinne takaisin.
Opiskelija ei saa sossusta mitään, koska on "oikeutettu" opintotukeen ja lainaan. Pro tip kaikille opiskeljoille: menettäkää luottotietonne niin saatte toimeentulotukea, joka on enemmän kuin opintotuki ja ei tarvii maksaa takaisin!
Sitten voidaan kaikki hetken miettiä, miksi työtön saa enemmän rahaa kun itseään yhteiskunnan hyväksi kehittävä nuori. Koska halutaan että se nuori masentuu itsetuhoisuuteen asti jo alle 30v kun joutuu tekemään eka 6tunnin koulupäivän, sitten 4h työpäivän ja sitten opiskella 3h niitä asioita, jotka tyrkättiin syliin sen 6h aikana. Ja niin, viikonloppuna sama juttu, paitsi enemmän töitä ja ei luentoja. Mutta vapaata - sitä ei ole. Tiedättekö miksi?KOSKA KESÄKSI TUKI OTETAAN POIS :D ja sossuun et edelleenkään ole oikeutettu. "Saat" nostaa asumistukea, mutta se syö pois tukikuukausia. Saat 250e 500 euron hinnalla. AIJAI, kyllä on tää ILMAINEN RAHA NIIN KIVAA. Yhtään ei tee mieli valmistua, kaikki sanoo että me opiskelijat vaan saadaan ja saadaan, niin pakkohan sen on olla niin :D juopotkin saa enemmän rahaa saatana.
Kesällä opiskelija saa toimeentulotukea. Kesäkuussa toimeentulotukihakemus, tässä vaiheessa ei enää voi hakea kesän ajaksi opintolainaa joten toimeentulotukea maksetaan.
Aika harvinaista on muuten opiskelijat, joilla on oppitunteja 30 tuntiakin viikossa ja joka päivä käyvät töissä ja vielä päivittäin kotona opiskelevat tuntikausia.
Enemmän se on kyllä niin että tehdään ehkä 1-2 työvuoroa viikossa ja opiskelua korkeintaan 20 tuntia viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on taas tätä samaa vääntöä. Nykyopiskelijoiden vihaajilta haluaisin vain kysyä, että miksi oletatte ettei opiskelijoille KELPAA soluasunnot? Tai muut edut, kuten juna- ja bussialennukset, salikorttialet, ne kouluruuat jne. Joskus viimevuonna tappelin jonkun kanssa siitä, miksei opiskelijat vaan tee lisätöitä, kun hän itseki KELPUUTTI kesä- ja iltatyöt, tosin kun nykyiset nirsot opiskelijat...
Minä opiskelen Aallolla, jossa on 20 000 opiskelijaa ja 2600 asuntoa, niistä osa on perhe/kaveriasuntoja, eli edes soluja ei ole tuota määrää. Toki on HOAS, mutta niistä kilpailee myös AMK- ja HY-opiskelijat. Minä asun nyt kolmen kämppiksen kanssa kolmiossa, jonotan solua. Joudun asumaan olkkarissa, jonka läpi muut kulkevat keittiöön. Asunnon vuokra on 990e/kk ja vedet on 15e/hlö. Meillä on sopimus siitä, että kämppiset puolittaa sähkölaskun, koska minä joudun rupuimpaan huoneeseen. Maksan silti tästä lystistä 345e/kk ja tietty netin ja puhelimen. Minä nostan aina joskus lainaa riskillä, alan työllisyys kun on suht koht ok. Kyllä tämä silti tiukkaa tekee, koska joudun käyttämään julkisia ja säästämään kesää varten, en saanut viimekesänä töitä. (Mikä taas huonontaa tulevaisuuden työllisyysnäkymiä) Vanhemmilta ei ole herunut yhtään mitään sen jälkeen kun täytin 18.
Siis kahden kämppiksen kanssa, kolmistaan. Kuitenkin siis ahtaasti (64m^2) ja jos joku saa asunnon, niin loput joutuu jakamaan puoliksi tuon vuokran, ellei saada heti uutta kämppistä, tai sitten pitää maksaa 2kk takuuvuokra koska kämpän määräaika on 7.7.2016 asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässähän ei ole myös siinä mielessä järkeä, että kun opiskelija ottaa opintotuen+lainan= 700e/kk. Mikä jää alle toimeentulotukirajan. Eli jos ei töitä ole, niin opiskelija saa toimeentulotukena nuo loput 400e .(toimeentulotuki 1100e/kk)
Jos opintotukea pienennetään, niin ne samat opiskelijat vaan hakee enemmän rahaa sossusta. Ei valtio tässä säästä yhtään mitään.
Mielestäni tuota lainasysteemiä pitäisi muuttaa ainakin siten, että valtiolla olisi oma pankki josta se otetaan. Kelahan makselee jonkin verran noita lainankorkoja, niin sehän on vaan suoraa tulonsiirtoa valtiolta pankeille, ilman että pankit joutuu tekemään yhtään mitään.
Mieluummin valtion pankilta laina ja korkoineen maksetaan sinne takaisin.
Opiskelija ei saa sossusta mitään, koska on "oikeutettu" opintotukeen ja lainaan. Pro tip kaikille opiskeljoille: menettäkää luottotietonne niin saatte toimeentulotukea, joka on enemmän kuin opintotuki ja ei tarvii maksaa takaisin!
Sitten voidaan kaikki hetken miettiä, miksi työtön saa enemmän rahaa kun itseään yhteiskunnan hyväksi kehittävä nuori. Koska halutaan että se nuori masentuu itsetuhoisuuteen asti jo alle 30v kun joutuu tekemään eka 6tunnin koulupäivän, sitten 4h työpäivän ja sitten opiskella 3h niitä asioita, jotka tyrkättiin syliin sen 6h aikana. Ja niin, viikonloppuna sama juttu, paitsi enemmän töitä ja ei luentoja. Mutta vapaata - sitä ei ole. Tiedättekö miksi?KOSKA KESÄKSI TUKI OTETAAN POIS :D ja sossuun et edelleenkään ole oikeutettu. "Saat" nostaa asumistukea, mutta se syö pois tukikuukausia. Saat 250e 500 euron hinnalla. AIJAI, kyllä on tää ILMAINEN RAHA NIIN KIVAA. Yhtään ei tee mieli valmistua, kaikki sanoo että me opiskelijat vaan saadaan ja saadaan, niin pakkohan sen on olla niin :D juopotkin saa enemmän rahaa saatana.
Kesällä opiskelija saa toimeentulotukea. Kesäkuussa toimeentulotukihakemus, tässä vaiheessa ei enää voi hakea kesän ajaksi opintolainaa joten toimeentulotukea maksetaan.
Aika harvinaista on muuten opiskelijat, joilla on oppitunteja 30 tuntiakin viikossa ja joka päivä käyvät töissä ja vielä päivittäin kotona opiskelevat tuntikausia.
Enemmän se on kyllä niin että tehdään ehkä 1-2 työvuoroa viikossa ja opiskelua korkeintaan 20 tuntia viikossa.
Millä alalla ja millaisilla arvosanatavoittella? (Minä olen niin sadisti, että haluan jatko-opintokelpoiset paperit, ihan vaan jotta voin vääntää köyhänä väikkäriä.) Nuo työvuorot tosin on totta, harva saa enempää vaikka kuinka etsisi.
Valmistuin maisteriksi muutama vuosi sitten 30-vuotiaana. Opiskeluajastani asuin solussa tai kimppakämpässä koko ajan lukuun ottamatta puolen vuoden jaksoa, kun kaveri oli vaihdossa ja asuin hänen kämpässään. Yksiössä asuminen olisi ollut aivan liian kallista. Opintojen ohessa kävin töissä lähes koko ajan. Kyllähän se vähän ahdisti, kun ikää oli se 30 vuotta ja edelleen asuin 9 neliön soluhuoneessa, asunnon jaoin kolmen muun kanssa. Graduvaiheessa jättäydyin pois töistä ja otin lainaa, jotta saisin keskittyä tehokkaasti loppuihin opintoihin. En muistele tätä aikaa mitenkään kaihoisasti. Huoli rahasta ja tulevaisuudesta jatkuvasti läsnä.
Vierailija kirjoitti:
Tarviiko tätä ihmetellä kun pääministerin käyttämä pahin haukkumanimi on "asiantuntija"...?
Tämä on todella hyvä uutinen. Saavat mammat maksaa kenian taidehistorian kurssinsa itse tavalla tai toisella. Hallituspuolueet varmistivat ääneni seuraavissa vaaleissa, täytyy vaan katsoa ketä kolmesta äänestäisi. Taidanpa avata skumppapullon vaikka aamu onkin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on todella hyvä uutinen. Saavat mammat maksaa kenian taidehistorian kurssinsa itse tavalla tai toisella. Hallituspuolueet varmistivat ääneni seuraavissa vaaleissa, täytyy vaan katsoa ketä kolmesta äänestäisi. Taidanpa avata skumppapullon vaikka aamu onkin.
Voi kuule, ei se pullo avaamattomaksi tai skumpaksi muutu vaikka kuinka haavelisit toisin...
Vierailija kirjoitti:
Valmistuin maisteriksi muutama vuosi sitten 30-vuotiaana. Opiskeluajastani asuin solussa tai kimppakämpässä koko ajan lukuun ottamatta puolen vuoden jaksoa, kun kaveri oli vaihdossa ja asuin hänen kämpässään. Yksiössä asuminen olisi ollut aivan liian kallista. Opintojen ohessa kävin töissä lähes koko ajan. Kyllähän se vähän ahdisti, kun ikää oli se 30 vuotta ja edelleen asuin 9 neliön soluhuoneessa, asunnon jaoin kolmen muun kanssa. Graduvaiheessa jättäydyin pois töistä ja otin lainaa, jotta saisin keskittyä tehokkaasti loppuihin opintoihin. En muistele tätä aikaa mitenkään kaihoisasti. Huoli rahasta ja tulevaisuudesta jatkuvasti läsnä.
mulla gradu tekemättä ja täysipäiväinen työ, josta en kyllä aikonut ottaa yhtään ylimääräistä vapaata gradun takia. Toki mun tilanne eri kun en periaatteessa tarvitse tutkintoa mihinkään kun on alalta jo yli 20 vuoden työkokemus ja muitakin tutkintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mulla gradu tekemättä ja täysipäiväinen työ, josta en kyllä aikonut ottaa yhtään ylimääräistä vapaata gradun takia. Toki mun tilanne eri kun en periaatteessa tarvitse tutkintoa mihinkään kun on alalta jo yli 20 vuoden työkokemus ja muitakin tutkintoja.
Juu, et ole normaali opiskelija mitenkään päin. Yleensä kun opiskelija työskentelee hän samalla huonontaa joko arvosanojaan tai pitkittää opintojaan, kumpikin haittaa työllisyyttä ellei sitten satu olemaan niin onnekas, että kouluaikainen työpaikka on omalta alalta. Esim. insinööri ei paljoa hyödy siitä, että koulunkäyntiavustajan työn takia koulu venyi viiteen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Mä saan opintotukea reilu kuuskymppiä kuussa ja jos makaisin työttömänä kotona niin saisin työttömyysetuutta about viisinkertaisen summan. Joku ei nyt ihan mätsää...
t. kotona asuva alle 20v
En ymmärrä yläpeukkuja.
Sinä olet vasta opiskelija, työttömät ovat opintonsa päättäneet suurin osa. Heillä siis on jo tutkinto, oli sitten mikä tahansa ja he ovat jo olleet työelämässä, suurin osa jo maksanut verojakin.
Sinä olet toistaiseksi ollut pelkkä kuluerä yhteiskunnalle.
Siltikään en kannata opintotukien pienentämistäja siirtymistä lainapainotteisuuteen. KOSKA sama todellisuus kohtaa opiskeiljoita kuin työttömiäkin; opiskelua yhtä harvempi voi kustantaa töitä tekemällä, koska niitä ei ole, ei opiskelijoille eikä työttömille, kaikille.
Oi ei! Eikö isin ja äidin kultapuppelit enää pääsekään kesäisin Euroopan-kiertueelle, kun joutuvat kesätöihin ansaitsemaan opiskelurahaa!
T: Opintolainalla opiskellut aikuinen
Vierailija kirjoitti:
Oi ei! Eikö isin ja äidin kultapuppelit enää pääsekään kesäisin Euroopan-kiertueelle, kun joutuvat kesätöihin ansaitsemaan opiskelurahaa!
Kukaan ei ole pyytänyt "Euroopan kiertueita" tai muutakaan ihmeellistä tai kallista. Ihan perus toimeentulo olis kiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole pyytänyt "Euroopan kiertueita" tai muutakaan ihmeellistä tai kallista. Ihan perus toimeentulo olis kiva.
Itse olin opiskeluaikana osa-aikatyössä, mutta sellainen asia kuin "työ" taitaa olla ihan vieras ankkaselfiesukupolvelle.
T: Se sama opintolainalla opiskellut aikuinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin opiskeluaikana osa-aikatyössä, mutta sellainen asia kuin "työ" taitaa olla ihan vieras ankkaselfiesukupolvelle.
Et sitten lukenut keskustelua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten lukenut keskustelua?
Luin harppoen: "epistä", "haluan elää sossurahalla", "en saa töitä kuiteskaa" jne jne tiivistetysti.
Nykyajan selfiekeppinuoret ovat tottuneet siihen, että hopealusikalla kannetaan sushia suun eteen.
Kuule, kun tulona on pelkkä kotihoidon tuki (300e) ja nyt työmarkkinatuki (joo huippuarvosanat yliopistosta ei auta siinä yhtään), niin eipä siitä paljoa kuukausittain sivuun pistetä. Jos vaikka 50e-100/kk olen saanut säästettyä velanmaksuun, on pian tullut jokin yllätysmeno, johon raha on mennyt. Eli kyllä se maksupaine on sinne maksukuukausien (kesä- ja joulukuu) ympärille usein mennyt ja silloin en ole paljoa syönyt tosiaankaan.