HS: Opintotukeen tulossa rajut leikkaukset – lainan osuus voi kasvaa
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan älytöntä mutten jaksa edes valittaa enää. Itselle jää vuokran,veden ja laskujen jälkeen 40e "ylimääräistä." Jonotan opiskelija-asuntoa ja sillä aikaa saan vanhemnilta tukea. Joillain ei ole edes vanhempia rahoittamassa opiskelua...
Lainaa en halua ottaa. Työllistyminen ei ole enää varmaa ja mikäli töitä saa haluan nauttia rahoista ilman velanmaksua. Niin kauan tässä ollaan niukasti eletty. En halua velkaantua vielä tämän ikäisenä.
Useat vanhemmt ihmiset valittavat miten nuoret ovat nirsoja ja laiskoja. Ennen vanhaan on otettu laina ja maksettu pois. No, nytpä eletäänkin täysin erilaista aikaa...Opiskelijalounaskaan ei meille kelpaa, mutta esim itsellä ei ole varaa laittaa siihen 52e kuussa.
Mistä valittaisitkaan? Oma valintasi olla ottamatta lainaa, oma valintasi olla syömättä edullista ruokaa. Ja juuri tuo asenne... Haluan nauttia rahoista ilman velanmaksua... Kuule elämä ei ole aina noin yksinkertaista, tulet huomaamaan.
Edullista ruokaa? Voin kertoa että teen itse halvemmalla paremman ruuan, eli säästän. En siksi ymmärrä valitusta miksei "halpa" ruoka kelpaa. Opintolaina ei ole niin positiivinen asia kuin annetaan ymmärtää,en ihmettele miksei kovin moni sitä nosta. Opintotuki on jo nyt pieni ja minusta sitä ei tulisi leikata niin että kohta kaikki ovat pakottuja ottamaan lainan.
Enköhän minäkin vielä saa asunto- ja autolainoja maksella riittävästi.
Siis olet valmiina ottamaan lainaa autoa varten, jonka arvo laskee ja aiheuttaa vain lisäkuluja, mutta et nostamaan opintolainaa negatiivisella reaalikorolla?
Jos tukea lasketaan monen opiskelu venyy ja nuoret jättää opiskelematta. Se vasta yhteiskunnalle tuleekin kalliiksi.
Uskon kyllä että tulevaisuudessa ei meidän lapset ja lapsenlapset edes pääse opiskelemaan. Ellei ole oikeasti rikkaat vanhemmat.
500e opintotuki ei todellakaan kannusta kouluttautumaan, ja ymmärrän hyvin jos joku ei opintolainaa halua ottaa. Itse olen toisen vuoden AMK opiskelija ja tähän mennessä olen nostanut opintolainaa jokaiselta opintokuukaudelta 400e (maksimi). Tiedän työllistyväni ja 40% hyvintys lainasta kun valmistuu ajallaan on hyvä diili.
Lainaakin epäreilumpaa on opiskelijoiden tulojen rajoitus. Kuukaudessa ei saa tienata yli 600e jos mielii nostaa opintotukea (olettaen että nostaa jokaiselta opintokuukaudelta, 9kk). Eli opiskelijan ei ole mahdollista saada kuukaudessa yli 1500e (500 + 400 + 600). Teen itse töitä koulun ohella, ja pelkkiin koulumatkoihin menee tunti suuntaansa. Parhaimpina päivinä olen töissä 06.00-10.00, koulussa 11.00-16.00 ja uudelleen töissä 17.00-21.00. Opintopisteitä kertyy tarvittava määrä ja ylikin, miksi en siis saa tienata sen verran kuin haluan?
Vierailija kirjoitti:
500e opintotuki ei todellakaan kannusta kouluttautumaan, ja ymmärrän hyvin jos joku ei opintolainaa halua ottaa. Itse olen toisen vuoden AMK opiskelija ja tähän mennessä olen nostanut opintolainaa jokaiselta opintokuukaudelta 400e (maksimi). Tiedän työllistyväni ja 40% hyvintys lainasta kun valmistuu ajallaan on hyvä diili.
Lainaakin epäreilumpaa on opiskelijoiden tulojen rajoitus. Kuukaudessa ei saa tienata yli 600e jos mielii nostaa opintotukea (olettaen että nostaa jokaiselta opintokuukaudelta, 9kk). Eli opiskelijan ei ole mahdollista saada kuukaudessa yli 1500e (500 + 400 + 600). Teen itse töitä koulun ohella, ja pelkkiin koulumatkoihin menee tunti suuntaansa. Parhaimpina päivinä olen töissä 06.00-10.00, koulussa 11.00-16.00 ja uudelleen töissä 17.00-21.00. Opintopisteitä kertyy tarvittava määrä ja ylikin, miksi en siis saa tienata sen verran kuin haluan?
Ei opiskelijalla saa liian hyvin mennä. Veronmaksajat kustantaa meidän opiskelut vaikka emme ikinä tule olemaan hyödyksi.
Anteeksi, olen provosoitunut :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60-luvulla syntynyt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea koko ketjua, joten voi olla, että tämä on jo sanottu täällä, mutta... 80-90 -luvulla oli aivan normaalia, että oli pakko ottaa opintolainaa. Opintotuki oli mitoitettu niin pieneksi, että ei sillä ollut tarkoituskaan pärjätä yksistään. Kun opinnot loppuivat, lainan takaisinmaksu alkoi muistaakseni n. 1,5 vuoden päästä ja lainan lyhennys oli kaksi kertaa vuodessa. Lainan korkokin oli muistaakseni jossain lähes 10 prosentissa. Joten en siis ymmärrä tätä vinkumista nykyopiskelijoilta. Miksi kaikki raha pitäisi saada ilmaiseksi yhteiskunnan kassasta? Onpahan joku motivaatio mennä töihin, kun joutuu maksamaan opintolainaa takaisin, loppuu se ikuisesti opiskelu ja yhteiskunnan rahoilla loisiminen.
Totta puhut.Itsekin olen joutunut kahteen eri tutkintoon ottamaan maksimilainat, opintotuki oli ihan mitätön summa.Muistan kun korko oli lainasta 4,25 alkuun ja sitten nousi 7,25-8,25.Kaksi kertaa vuodessa tuli pankista lainanmaksulappu.Ei sillonkaan ollut ollenkaan takuuta työpaikasta kun valmistui.Opiskeluaikna asuttiin vaatimattomasti , ei voinut haaveillakaan yksiöstä .Elämä oli hyvin vaatimatonta opiskeluajan, mihinkään ylimääräiseen ei ollut varaa.Kerran jouduin äkillisesti leikkaukseen, eikä ollut varaa maksaa sairaalalaskua.Sosiaalitoimistossa kävin silloin kysymässä apua tähän, ei tippunut penniäkään.Lainasin sitten vanhemmilta.Sen koommin en ole sossun luukkua kolkutellut, niin nöyryyttävä kokemus se oli.
Nykyajan kermapersepennut luulevat, että saman elintason täytyy säilyä myös opiskeluaikana, että voi ryystää lattea, vuittoni kainalossa päivästä toiseen. Solussa asuminen ei tule kuuloonkaan. Pitäisi ymmärtää, että elintasosta joutuu joustamaan vaikkapa juuri opiskeluaikana, sitten kun on töissä ja kustantaa oman elämisensä, voi elää juuri niin leveästi kuin haluaa. Tämä on ongelma yhteiskunnassamme muutenkin, moni kuvittelee, että yhteiskunnan pitää kustantaa sama elintaso kuin naapurin toimitusjohtajalla.
Nää tyypit kun jaksais selittää että jos se opiskelijan tulotaso on niin mahtava, niin miksi ne loiset ei vaan jää toimeentulotuelle, jolla saa satoja euroja enemmän rahaa eikä tarvii maksaa takaisin?
Mulla ei pk-seudulla jää rahaa mihinkään vaikka asun solussa. Vuokra 350e, bussikortti 50e, lääkkeet 40e, sähkö+netti+puhelin 45e= 485e. Sen jälkeen jää pari euroa ruokaan päivässä. Auta armias jos tarvitset vaatteita, maksullisia kurssimonisteita, talvikengät kirpputorilta tai lampu kattoon.
Tais rehvasteleva vuitton porvariopiskelija -fantasia romuttua kun ei vastausta tule. Yksi tämän maan suurimpia ongelmia kyllä; mistään en mitään tiedä mutta vahvasti nyt joltain tuntuu - syyttelenpä ihmisiä absurdeilla
kuvitelmillani.
"Vuosina 1989 - 1995 syntyneet, nyt reilut parikymppiset nuoret voivat hykerrellä tyytyväisyydestä. Yleisradion dokumenttitoimituksen teettämän laskelman mukaan he saavat elämänsä aikana eniten tukea yhteiskunnalta. Ja he myös maksavat vähiten yhteiseen pottiin.
1990-luvun alussa syntyneet pääsevät siis nauttimaan hyvinvointivaltion eduista enemmän kuin ikäluokat ennen heitä tai heidän jälkeensä. Ennen 25 ikävuottaan he ovat rahassa mitattuna vähintään 300 000 euroa plussan puolella. He ovat siis saaneet 300 000 euron arvosta enemmän etuja ja palveluja kuin ovat siihen ikään mennessä maksaneet veroina ja maksuina.
Se on aika mukava summa, eräänlainen ennakkoperintö yhteiskunnalta. Sillä saa esimerkiksi keskikokoisen omakotitalon pääkaupunkiseudulta. Tai 215 viikon matkaa Kanariansaarille vielä täksi jouluksi."
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/12/20/parikymppiset-ovat-voittajia
Kyllä täällä ehkä hiukan demonisoidaan opintolainaa. Siihen ei oikeasti kenenkään talous pyllähdä, vaikka et saisikaan töitä vuosikausiin valmistumisen jälkeen, ellei elämänhallinta ole jo muutenkin kuralla. Eikä sitä lainaa ole edelleenkään pakko ottaa. Valtio aikoo vain jatkossa maksaa vähemmän kansalaispalkkaa siitä että koulutat itseäsi. Monessako maassa opiskelijat saavat palkkaa opiskemisesta?
Vierailija kirjoitti:
Ihan älytöntä mutten jaksa edes valittaa enää. Itselle jää vuokran,veden ja laskujen jälkeen 40e "ylimääräistä." Jonotan opiskelija-asuntoa ja sillä aikaa saan vanhemnilta tukea. Joillain ei ole edes vanhempia rahoittamassa opiskelua...
Lainaa en halua ottaa. Työllistyminen ei ole enää varmaa ja mikäli töitä saa haluan nauttia rahoista ilman velanmaksua. Niin kauan tässä ollaan niukasti eletty. En halua velkaantua vielä tämän ikäisenä.
Useat vanhemmt ihmiset valittavat miten nuoret ovat nirsoja ja laiskoja. Ennen vanhaan on otettu laina ja maksettu pois. No, nytpä eletäänkin täysin erilaista aikaa...Opiskelijalounaskaan ei meille kelpaa, mutta esim itsellä ei ole varaa laittaa siihen 52e kuussa.
Valmistumisen jälkeen haluat nauttia rahoistasi ilman velan maksua? Et sitten ajatellut, että ehkäpä vanhemmillasi olisi ihan sama toive omista rahoistaan nauttimiselle ilman aikuisen lapsen elämän kustantamista? Itse otin aikoinaan kaikki lainat juuri siksi, että kotona oli opetettu omavaraiseksi. Eli pois vanhempien pussilta, he ovat hommansa jo tehneet. Otat oman elämäsi omiin hyppysiisi.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea koko ketjua, joten voi olla, että tämä on jo sanottu täällä, mutta... 80-90 -luvulla oli aivan normaalia, että oli pakko ottaa opintolainaa. Opintotuki oli mitoitettu niin pieneksi, että ei sillä ollut tarkoituskaan pärjätä yksistään. Kun opinnot loppuivat, lainan takaisinmaksu alkoi muistaakseni n. 1,5 vuoden päästä ja lainan lyhennys oli kaksi kertaa vuodessa. Lainan korkokin oli muistaakseni jossain lähes 10 prosentissa. Joten en siis ymmärrä tätä vinkumista nykyopiskelijoilta. Miksi kaikki raha pitäisi saada ilmaiseksi yhteiskunnan kassasta? Onpahan joku motivaatio mennä töihin, kun joutuu maksamaan opintolainaa takaisin, loppuu se ikuisesti opiskelu ja yhteiskunnan rahoilla loisiminen.
No oli työllistyminenkin ihan toista silloin. Muistan, kun pelkällä ylioppilastodistuksella kävelin töihin kuin töihin. Valitsin vain paikan ja kävelin kysymään ja heti palkattiin. Nyt ei sama onnistuisi todellakaan. Miten joku ei käsitä, että ajat ovat muuttuneet. Aika laput silmillä on täytynyt elää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täällä ehkä hiukan demonisoidaan opintolainaa. Siihen ei oikeasti kenenkään talous pyllähdä, vaikka et saisikaan töitä vuosikausiin valmistumisen jälkeen, ellei elämänhallinta ole jo muutenkin kuralla. Eikä sitä lainaa ole edelleenkään pakko ottaa. Valtio aikoo vain jatkossa maksaa vähemmän kansalaispalkkaa siitä että koulutat itseäsi. Monessako maassa opiskelijat saavat palkkaa opiskemisesta?
Todellakin olen kironnut lainanottoa, kun yh:na perheessäni on joka joulu ja juhannus nähty opintovelan lyhennyksen takia nälkää.
Vai ei talous pyllähdä, voi kuule kun tietäsit...
Opintotuen leikkaukset koskevat ihan kaikkia opiskelijoita, myös lähihoitajaksi ja lastentarhanopettajaksi opiskelevia. Suurin osa opiskelijoista ei pääse valmistuttuaan lääkärin tai asianajajan tuloihin. Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneistakin suuri osa valmistuu työtehtäviin, joissa ei pääse tienaamaan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin olen kironnut lainanottoa, kun yh:na perheessäni on joka joulu ja juhannus nähty opintovelan lyhennyksen takia nälkää.
Eli elämänhallintasi on jo muutenkin kuralla... I rest my case...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kun olen yh? Voi kuule...I rest MY case.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan siksi että olet ilmeisen tietämätön koska lyhennyksesi menee maksuun, kun et kykene muina kuukausina siihen säästämään. Eikö enää saa maksettua lainaa pois kuukausittain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmistumisen jälkeen haluat nauttia rahoistasi ilman velan maksua? Et sitten ajatellut, että ehkäpä vanhemmillasi olisi ihan sama toive omista rahoistaan nauttimiselle ilman aikuisen lapsen elämän kustantamista? Itse otin aikoinaan kaikki lainat juuri siksi, että kotona oli opetettu omavaraiseksi. Eli pois vanhempien pussilta, he ovat hommansa jo tehneet. Otat oman elämäsi omiin hyppysiisi.
Empä ole ylpeä että vanhemmat tukee. Mutta se on heidän oma päätöksensä ja ovat olleet vahvasti opintolainaa vastaan, mieluummin tukevat minua opiskelussa. Ehkä sielä omakin suhtautuminen lainaan on tullut.
Mistä te säästäisitte?
Älkääkä ainakaan ehdottako tuloveron nostamista koska siitä saatava summa ei riitä kattamaan vajetta millään ollen minimaalinen.
Tämä on taas tätä samaa vääntöä. Nykyopiskelijoiden vihaajilta haluaisin vain kysyä, että miksi oletatte ettei opiskelijoille KELPAA soluasunnot? Tai muut edut, kuten juna- ja bussialennukset, salikorttialet, ne kouluruuat jne. Joskus viimevuonna tappelin jonkun kanssa siitä, miksei opiskelijat vaan tee lisätöitä, kun hän itseki KELPUUTTI kesä- ja iltatyöt, tosin kun nykyiset nirsot opiskelijat...
Minä opiskelen Aallolla, jossa on 20 000 opiskelijaa ja 2600 asuntoa, niistä osa on perhe/kaveriasuntoja, eli edes soluja ei ole tuota määrää. Toki on HOAS, mutta niistä kilpailee myös AMK- ja HY-opiskelijat. Minä asun nyt kolmen kämppiksen kanssa kolmiossa, jonotan solua. Joudun asumaan olkkarissa, jonka läpi muut kulkevat keittiöön. Asunnon vuokra on 990e/kk ja vedet on 15e/hlö. Meillä on sopimus siitä, että kämppiset puolittaa sähkölaskun, koska minä joudun rupuimpaan huoneeseen. Maksan silti tästä lystistä 345e/kk ja tietty netin ja puhelimen. Minä nostan aina joskus lainaa riskillä, alan työllisyys kun on suht koht ok. Kyllä tämä silti tiukkaa tekee, koska joudun käyttämään julkisia ja säästämään kesää varten, en saanut viimekesänä töitä. (Mikä taas huonontaa tulevaisuuden työllisyysnäkymiä) Vanhemmilta ei ole herunut yhtään mitään sen jälkeen kun täytin 18.
Vielä 1980-luvulla opiskeltiin vain lainan turvin, joko maksoit itse omista rahoistasi kaiken tai otit lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan siksi että olet ilmeisen tietämätön koska lyhennyksesi menee maksuun, kun et kykene muina kuukausina siihen säästämään. Eikö enää saa maksettua lainaa pois kuukausittain?
En ole tuo yh, jolle vastasit, mutta 'my two cents'...
Tuo maksusuunnitelman muutos voi tulla ns. köyhyysrajan tulotason ihmiselle liian kalliiksi riippuen siitä, missä pankissa laina on tehty. En tiedä muiden pankkien käytännöstä, mutta jos esim. osuuspankissa tuon maksusuunnitelman muutoksen teet, se maksaa kertaluonteisesti 100-120€. Kerranhan se suunnitelmanmuutos kirpaisee, mutta sekin muutos pitää tehdä hyvin laskelmoiden oman tulevaisuuden suhteen (ja myöskin siis siinä samalla työllistymisen mahdollisuuden suhteen, eli yhteiskunnan kehitystä silmällä pitäen).
Niin. Yhteiskunta kerää rahansa takaisin progressiivisella verotuksella. Joten toivottavasti tulevaisuudessa sitten minulta ei viedä 5000 euron palkasta 2500 euroa yhteiskunnalle. Että kyllä se kelpaa. Mutta aivan paskapuhetta, ettäkö emme siitä mitään maksa.