HS: Opintotukeen tulossa rajut leikkaukset – lainan osuus voi kasvaa
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, sopii oikein hyvin Suomen uuteen profiiliin; ollaan euroopan uganda, raaka-ainevaltio jonka mailta tulee kiinalaiset ostamaan halvalla puuta, sähköä ja vettä. Kaivoksia kaikkiin kolkkiin ja ydinvoimaloita. Osaamista ei tarvita kun ollaan banaanivaltio, jossa oligarkit repii työläisten niskasta lähes ilmaiseksi rahansa.
Suomea ei keskustan, kokoomuksen ja persujen jälkeen enää ole. Kiitos $$$. Meidän korkeakoulutetun perheen laukut on jo pakattu, suuntana Kanada.
Mielummin raaka-ainevaltio kuin tyhjävaltio. Ilmeisesti kuvittelet Paavo Pesusienen ja muiden pellejen johdolla täällä tehtäisiin jotain korkean teknologian tuotteita? :DDDD Ei helvetti..... Loputkin yritykset olisivat karanneet jo aikoja sitten.
Eipä niistä raaka-aineista Suomelle mitään iloa ole jos ulkovallat vie ne ilmaiseksi pois ja eivät maksa edes verojaan Suomeen.
Ai ei oo iloa? Nuo Kemin päättäjät ihan huvikseen hihkuvat ilosta kun näyttää että biodiesel jalostamo tulee kiinalaisella rahalla sinne. Eihän siitä ole mitään iloa, että tuhansia ihmisiä työllistyy, maksaa veroja ja alkaa kuluttamaan alueen palveluja. Tietenkin olisi parempi, että kotimainen yrittäjä tekisi hommat, mutta kun sitä osaamista, uskallusta ja rahaa nyt vaan ei löydy niin joudumme olemaan pelkästään työllisen asemassa.
Ootkohan nyt ymmärtänyt ihan oikein. Tuhansia :D Joo, ehkä jonkun ympäristökatastrofin siivoamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Mä saan opintotukea reilu kuuskymppiä kuussa ja jos makaisin työttömänä kotona niin saisin työttömyysetuutta about viisinkertaisen summan. Joku ei nyt ihan mätsää...
t. kotona asuva alle 20v
suomessa juuri tuo on hyvin hävettävää.minulle kelalla sanottiin, että itse olet opiskelusi valinnut mutta ei työtön valitse työttömyyttään :D hullua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, sopii oikein hyvin Suomen uuteen profiiliin; ollaan euroopan uganda, raaka-ainevaltio jonka mailta tulee kiinalaiset ostamaan halvalla puuta, sähköä ja vettä. Kaivoksia kaikkiin kolkkiin ja ydinvoimaloita. Osaamista ei tarvita kun ollaan banaanivaltio, jossa oligarkit repii työläisten niskasta lähes ilmaiseksi rahansa.
Suomea ei keskustan, kokoomuksen ja persujen jälkeen enää ole. Kiitos $$$. Meidän korkeakoulutetun perheen laukut on jo pakattu, suuntana Kanada.
Mielummin raaka-ainevaltio kuin tyhjävaltio. Ilmeisesti kuvittelet Paavo Pesusienen ja muiden pellejen johdolla täällä tehtäisiin jotain korkean teknologian tuotteita? :DDDD Ei helvetti..... Loputkin yritykset olisivat karanneet jo aikoja sitten.
Eipä niistä raaka-aineista Suomelle mitään iloa ole jos ulkovallat vie ne ilmaiseksi pois ja eivät maksa edes verojaan Suomeen.
Ai ei oo iloa? Nuo Kemin päättäjät ihan huvikseen hihkuvat ilosta kun näyttää että biodiesel jalostamo tulee kiinalaisella rahalla sinne. Eihän siitä ole mitään iloa, että tuhansia ihmisiä työllistyy, maksaa veroja ja alkaa kuluttamaan alueen palveluja. Tietenkin olisi parempi, että kotimainen yrittäjä tekisi hommat, mutta kun sitä osaamista, uskallusta ja rahaa nyt vaan ei löydy niin joudumme olemaan pelkästään työllisen asemassa.
Off topic.
Olen muuten itse miettinyt, että mikä olisi järkevintä? Kovasti hoetaan että koulutus, koulutus, koulutus ja koulutus on se Suomen juttu, sillä on hyvinvointivaltio rakennettu, pitää kouluttaa! Mutta kun eikös sekin ole totta, että jostain pitäisi niitä töitäkin sitten löytää niille koulutetuille ihmisille? Eihän kouluttaminen takaa sitä että niitä työpaikkoja (siis ei-julkisia) jotenkin mystisesti sitten samaa tahtia syntyy, mitä kouluttautuneita valmistuu? Harva on niin rohkea/varakas/onnekas että perustaa firman, ja siitä saadaan sitten töitä?
Korkeakoulutetuissa on paljon ihmisiä, jotka eivät kertakaikkiaan tiedä mitä tehdä, mikä ala kiinnostaa, missä on töitä, joten sitten mennään lukemaan yliopistoon "jotain". Eipä siinä, itsekin ole sellainen ja oman alan töitä ei tosiaan ole tiedossa. Ehkä pitäisi vaihtaa alaa ja kouluttautua vielä lisää :P ?
Tuntuu että suunta on se, että tänne muodostuu todella matalapalkkahommia (niitä, joita on vielä halvempi teettää ihmisillä kuin koneilla) ja niihin haalitaan esim. mamuja ja niitä jotka ovat valmiit töihin aivan naurettavilla ehdoillakin. Sitten on valtava määrä korkeakoulutettuja työttömiä, joille ei ole töitä, jotka eivät sinne matalapalkka-alalle halua (koska ovat kouluttautuneet juuri sen vuoksi, että pääsisivät parempaan elämään) ja joita ei edes matalapalkka-alalle oteta töihin. Siihen päälle vielä jotkut ex-nokiainssit, jotka ovat sitä mieltä että alle neljäntonnin palkalla he eivät töihin suostu, koska on kuitenkin se puolen miljoonan talolaina ja muksut elätettävänä ja ovat siihen tiettyyn elintasoon tottuneet "hyvinä vuosina".
Olen aikaa sitten valmistunut, joten ei kosketa minua, mutta ihmettelen kyllä, mitä leikattavaa opintotuessa enää on? Sehän on jo nyt ihan uskomattoman pieni raha.
Itse otin velkaa, mutta en suosittele ketään ottamaan. Suurimman osan valmistumisen jälkeisestä ajasta olen ollut työtön, hoitovapaalla ja sitten opiskelin toisen tutkinnon, jolla silläkään en ole saanut töitä. Opintovelan maksu on ollut todella raskasta eikä sitä ole kiva maksella päälle nelikymppisenä.
Miksi opintotukeen ei voi ottaa rahaa siitä samasta taikaseinästä mistä löytyy mamutukseen? Stubbihan just eilen sanoi televisiossa, että velkaa ei mamutukseen tarvitse ottaa vaan nämä rahat löytyy mystisestä "menokehyksestä". Voiko tätä menokehystä syödä via voiko sieltä ottaa rahaa? Minun mielestä kannattaisi ottaa tämä 150miljoonaa sieltä myös, niin opintotukea ei tarvitsisi leikata.
no mamut vie rahat ja suomalaiset kärsii!ei tää näin voi mennä!mä haluan pois.
Tässähän ei ole myös siinä mielessä järkeä, että kun opiskelija ottaa opintotuen+lainan= 700e/kk. Mikä jää alle toimeentulotukirajan. Eli jos ei töitä ole, niin opiskelija saa toimeentulotukena nuo loput 400e .(toimeentulotuki 1100e/kk)
Jos opintotukea pienennetään, niin ne samat opiskelijat vaan hakee enemmän rahaa sossusta. Ei valtio tässä säästä yhtään mitään.
Mielestäni tuota lainasysteemiä pitäisi muuttaa ainakin siten, että valtiolla olisi oma pankki josta se otetaan. Kelahan makselee jonkin verran noita lainankorkoja, niin sehän on vaan suoraa tulonsiirtoa valtiolta pankeille, ilman että pankit joutuu tekemään yhtään mitään.
Mieluummin valtion pankilta laina ja korkoineen maksetaan sinne takaisin.
En ollut kuullut asiasta, joten luulin otsikon lukiessani, että tämä on jotain väsynyttä trollausta. Ihan älytöntä kiristää jo valmiiksi ahtailla olevilta. Tällä saadaan vain opiskeluajat venymään.
Varmoille aloille valmistuvat voivat ottaa opintolainaa, mutta eikö enää saisi opiskella aloja, joilta kaikki eivät työllisty? Niissäkin on kitenkin tärkeitä aloja, joiden osaajia tarvitaan.
Jostai ne rahat on mamutukseen saatava. Kiitos kokoomuksen, sdpn, vassareiden, vihreiden, keskustan ynnä muiden vanhojen valtapuolueiden äänestäjät. Tiedätte, että puhun täyttä totta. Saa yrittää argumentoida vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Tässähän ei ole myös siinä mielessä järkeä, että kun opiskelija ottaa opintotuen+lainan= 700e/kk. Mikä jää alle toimeentulotukirajan. Eli jos ei töitä ole, niin opiskelija saa toimeentulotukena nuo loput 400e .(toimeentulotuki 1100e/kk)
Jos opintotukea pienennetään, niin ne samat opiskelijat vaan hakee enemmän rahaa sossusta. Ei valtio tässä säästä yhtään mitään.
Mielestäni tuota lainasysteemiä pitäisi muuttaa ainakin siten, että valtiolla olisi oma pankki josta se otetaan. Kelahan makselee jonkin verran noita lainankorkoja, niin sehän on vaan suoraa tulonsiirtoa valtiolta pankeille, ilman että pankit joutuu tekemään yhtään mitään.
opiskelijan on aika turha lähteä hakemaan sossusta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa Hesarin jutussa opintotuen selvitysmies, professori Uusitalo ihmettelee mikseivät opiskelijat ota lainaa: "Mielessäni onkin käynyt, pitäisikö reputtaa ainakin kaikki kauppakorkean opiskelijat, jotka eivät näilläkään ehdoilla ymmärrä ottaa opintolainaa”, Uusitalo viittasi lainan edullisuuteen." Samaa ihmettelen minäkin, miksi laina ei näillä ehdoilla kelpaa. Kin valmistuu määräajassa saa lainasta jopa 40% anteeksi.
Omat syyni olla ottamatta lainaa:
-En uskalla. Työllisyystilanne on perseestä ja odotettavissa alallani on pienituloinen, mahdollisesti freelancerpohjainen elämä. Tiedän että olen itse alani valinnut, mutta ei kaikista voi tulla lähihoitajia/insinöörejä/mitkä ikinä nyt ovatkaan kovaa huutoa.
-Periaatteesta. Opiskelijat ovat ainoa ihmisryhmä Suomessa jonka oletetaan maksavan perustoimeentulonsa henkilökohtaisella velalla. Ymmärrän ettei minun kiukutteluni asiaa mitenkään todennäköisesti tule auttamaan, mutta en silti halua enkä aio lähteä sille tielle jolle hallitus minun haluaa astuvan.
Just näin. Jos vaikka työttömien sosiaalituista leikattaisiin kolmasosa pois ja laitettaisiin tilalle joku työttömyyslaina nii voi että mikä huuto siitä syntyisi. Tai jos maahanmuuttajien pitäisi kattaa osa elinkustannuksistaan jollain integraatiolainalla, kotiäitien äitiyslainalla tms.
- viistoista
Niin, mutta otahan nyt huomioon, että opiskelijoille kustannetaan ilmaiseksi 40 000-200 000 maksava tutkinto. Lisäksi vielä subventoidut ateriaedut + terveydenhoito jne. Kaiken lisäksi koulutuksen tuoma inhimillisen pääoman tuotto on suurempi yksilölle kuin julkisyhteisölle. Itsekin olen valmistunut päälle vuosi sitten ja otin maksimi lainat. Eikä yhtään harmita, kun nyt saan useamman tuhannen vähennettyä verotuksessa. Uudemmat opiskelijat saavat kaiken kukkuraksi kertakorvauksena lainahyvityksen valmistuessaan määräajassa, joten ei haittaa vaika ei heti työllistyisi.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija ei saa sossusta mitään, koska on "oikeutettu" opintotukeen ja lainaan. Pro tip kaikille opiskeljoille: menettäkää luottotietonne niin saatte toimeentulotukea, joka on enemmän kuin opintotuki ja ei tarvii maksaa takaisin!
Sitten voidaan kaikki hetken miettiä, miksi työtön saa enemmän rahaa kun itseään yhteiskunnan hyväksi kehittävä nuori. Koska halutaan että se nuori masentuu itsetuhoisuuteen asti jo alle 30v kun joutuu tekemään eka 6tunnin koulupäivän, sitten 4h työpäivän ja sitten opiskella 3h niitä asioita, jotka tyrkättiin syliin sen 6h aikana. Ja niin, viikonloppuna sama juttu, paitsi enemmän töitä ja ei luentoja. Mutta vapaata - sitä ei ole. Tiedättekö miksi?
KOSKA KESÄKSI TUKI OTETAAN POIS :D ja sossuun et edelleenkään ole oikeutettu. "Saat" nostaa asumistukea, mutta se syö pois tukikuukausia. Saat 250e 500 euron hinnalla. AIJAI, kyllä on tää ILMAINEN RAHA NIIN KIVAA. Yhtään ei tee mieli valmistua, kaikki sanoo että me opiskelijat vaan saadaan ja saadaan, niin pakkohan sen on olla niin :D juopotkin saa enemmän rahaa saatana.
Ihanaa mennä taas huomenna koululle, ja nähdä a-luokan kansalaiset ja b-luokan kansalaiset. A-luokkaa on ne lukemattomat ulkomaalaiset opiskelijat, joiden ei tarvitse maksaa penniäkään koulutuksesta, jotka vievät tolkuttomasti resursseja ja joista osa ei koskaan edes ajatellut valmistua, kunhan sai nyt syyn tulla ja jäädä Suomeen. Nämä on valtiolle pyhä lehmä, ei puhettakaan että nämä maksaisivat edes osan niistä kuluista, mitä heistä tulee. Sehän olisi ihmisoikeusrikkomus.
Sitten tulee tää b-ryhmä, suomalaiset opiskelijat. Joita lyödään mediassa kuin vierasta sikaa. Nää tekee aina väärin. Joko ne tekee tai ei tee töitä opintojen ohessa. Ne joko ei ota lainaa tai ottaa lainaa ja on sitten kusessa kun eivät saa töitä. Ne eivät ole käyneet piipahtamassa tulevaisuudessa viidentoista vuoden päässä ja tulleet sitten takaisin tekemään juuri ne oikeat kurssivalinnat ja verkostoitumaan juuri oikeiden ihmisten kanssa. Ja noin ylipäänsä ottaen; ainahan nämä opiskelee jollain lailla väärää alaa. Eli aivan oikein että tätä ihmisryhmää mollataan, eihän näistä mihinkään ole.
Tyhmänä sitä luulisi, että jos ulkkarit maksaisivat opiskelustaan, resursseja jäisi enemmän suomalaisille opiskelijoille. Ei olisi pakko vetää ahtaalle niitä ihmisiä, joille opiskelu ei ole pelkkä huviretki vaan jotka oikeasti opiskelevat, valmistuvat ja jäävät Suomeen töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa Hesarin jutussa opintotuen selvitysmies, professori Uusitalo ihmettelee mikseivät opiskelijat ota lainaa: "Mielessäni onkin käynyt, pitäisikö reputtaa ainakin kaikki kauppakorkean opiskelijat, jotka eivät näilläkään ehdoilla ymmärrä ottaa opintolainaa”, Uusitalo viittasi lainan edullisuuteen." Samaa ihmettelen minäkin, miksi laina ei näillä ehdoilla kelpaa. Kin valmistuu määräajassa saa lainasta jopa 40% anteeksi.
-En uskalla. Työllisyystilanne on perseestä ja odotettavissa alallani on pienituloinen, mahdollisesti freelancerpohjainen elämä. Tiedän että olen itse alani valinnut, mutta ei kaikista voi tulla lähihoitajia/insinöörejä/mitkä ikinä nyt ovatkaan kovaa huutoa.
-Periaatteesta. Opiskelijat ovat ainoa ihmisryhmä Suomessa jonka oletetaan maksavan perustoimeentulonsa henkilökohtaisella velalla. Ymmärrän ettei minun kiukutteluni asiaa mitenkään todennäköisesti tule auttamaan, mutta en silti halua enkä aio lähteä sille tielle jolle hallitus minun haluaa astuvan.
Just näin. Jos vaikka työttömien sosiaalituista leikattaisiin kolmasosa pois ja laitettaisiin tilalle joku työttömyyslaina nii voi että mikä huuto siitä syntyisi. Tai jos maahanmuuttajien pitäisi kattaa osa elinkustannuksistaan jollain integraatiolainalla, kotiäitien äitiyslainalla tms.
- viistoistaNiin, mutta otahan nyt huomioon, että opiskelijoille kustannetaan ilmaiseksi 40 000-200 000 maksava tutkinto. Lisäksi vielä subventoidut ateriaedut + terveydenhoito jne. Kaiken lisäksi koulutuksen tuoma inhimillisen pääoman tuotto on suurempi yksilölle kuin julkisyhteisölle. Itsekin olen valmistunut päälle vuosi sitten ja otin maksimi lainat. Eikä yhtään harmita, kun nyt saan useamman tuhannen vähennettyä verotuksessa. Uudemmat opiskelijat saavat kaiken kukkuraksi kertakorvauksena lainahyvityksen valmistuessaan määräajassa, joten ei haittaa vaika ei heti työllistyisi.
Ilmainen? Se ei ole ilmainen, vaan maksuton. Se maksetaan kyllä veroista.
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa, kun ollaan maa, johon KIINA haluaa investoida niin pitäisi kysyä että meneeköhän jotain nyt turhan halvalla :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- viistoistaNiin, mutta otahan nyt huomioon, että opiskelijoille kustannetaan ilmaiseksi 40 000-200 000 maksava tutkinto. Lisäksi vielä subventoidut ateriaedut + terveydenhoito jne. Kaiken lisäksi koulutuksen tuoma inhimillisen pääoman tuotto on suurempi yksilölle kuin julkisyhteisölle. Itsekin olen valmistunut päälle vuosi sitten ja otin maksimi lainat. Eikä yhtään harmita, kun nyt saan useamman tuhannen vähennettyä verotuksessa. Uudemmat opiskelijat saavat kaiken kukkuraksi kertakorvauksena lainahyvityksen valmistuessaan määräajassa, joten ei haittaa vaika ei heti työllistyisi.
No samalla lailla puhutaan ilmaisesta julkisesta terveydenhuollosta, minkä normaalit kuulijat ymmärtävät tarkoittavan käyttäjälleen veloituksetonta palvelua. Eihän lähimetsästä poimitut mustikat ole ilmaisia, sillä mustikan varvut ovat joutuneet sitomaan niihin energiaa eli investoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No samalla lailla puhutaan ilmaisesta julkisesta terveydenhuollosta, minkä normaalit kuulijat ymmärtävät tarkoittavan käyttäjälleen veloituksetonta palvelua. Eihän lähimetsästä poimitut mustikat ole ilmaisia, sillä mustikan varvut ovat joutuneet sitomaan niihin energiaa eli investoimaan.
Ei, samalla tavalla ei puhuta. Verot ovat progressiivisia ja ylempiä veroluokkia maksaa eniten korkeakoulutetut. Tämän on osaltaan ajateltu olevan myös maksu koulutuksesta.
Jos terveyskeskusmaksuja maksaisi enemmän ne, jotka vetää röökiä ja sinistä lenkkiä, niin voitaisiin puhua vastaavuudesta, eli ne jotka kuluttaa jotain yhteisesti maksettavaa hyödykettä (terveys) niin maksavat sen jotenkin takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta tuokin, mutta se ei hirveästi lohduta kun laskuja ei saa maksettua ja vuokrakin pitäisi jostain repiä.
Suurin osa kotiäideistä säästää asiaa varten vuosia tai käyttää muita säästöjä. Kotihoidontuella kun ei pysty elämään.