Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Opintotukeen tulossa rajut leikkaukset – lainan osuus voi kasvaa

Kommentit (120)

Vierailija
1/120 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko äänestää vassareita. Harmi.

Vierailija
2/120 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, sopii oikein hyvin Suomen uuteen profiiliin; ollaan euroopan uganda, raaka-ainevaltio jonka mailta tulee kiinalaiset ostamaan halvalla puuta, sähköä ja vettä. Kaivoksia kaikkiin kolkkiin ja ydinvoimaloita. Osaamista ei tarvita kun ollaan banaanivaltio, jossa oligarkit repii työläisten niskasta lähes ilmaiseksi rahansa.

Suomea ei keskustan, kokoomuksen ja persujen jälkeen enää ole. Kiitos $$$. Meidän korkeakoulutetun perheen laukut on jo pakattu, suuntana Kanada.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/120 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taiteilijoille sentään on varaa laittaa lisää massia. Taiteilijaeläkkeiden määrää nostetaan.

Vierailija
4/120 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa Hesarin jutussa opintotuen selvitysmies, professori Uusitalo ihmettelee mikseivät opiskelijat ota lainaa: "Mielessäni onkin käynyt, pitäisikö reputtaa ainakin kaikki kauppakorkean opiskelijat, jotka eivät näilläkään ehdoilla ymmärrä ottaa opintolainaa”, Uusitalo viittasi lainan edullisuuteen." Samaa ihmettelen minäkin, miksi laina ei näillä ehdoilla kelpaa. Kin valmistuu määräajassa saa lainasta jopa 40% anteeksi.

Vierailija
5/120 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku paremmin tietävä saa korjata, mutta eikö korkeakoulujärjestelmää pitäisi uusia jotenkin. Nykyisin korkeakoulut saavat rahaa valmistuneista, joten opiskelijoita otetaan sisään niin paljon, että siitä seuraa tason lasku, mitä myös ollaan päivitelty. Ehkä pitäisi ainakin kouluttaa vähemmän ja sitten ei tarvitsisi leikata niin paljon.

Vierailija
6/120 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko äänestää vassareita. Harmi.

Niitä samoja joiden asioiden "hoidon" vuoksi nyt säästetään kun vasurit ei saaneet säästettyä tai mitään muutakaan omana hallitusaikanaan. Ainoa vasurisaavutus taisi olla paavon krapula olympiasunnuntaina.

Vierailija
7/120 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taiteilijoille sentään on varaa laittaa lisää massia. Taiteilijaeläkkeiden määrää nostetaan.

Taitelijaeläkkeitä saavia onkin joo monta. Ja ne eläkkeet huimia. Hieman perspektiiviä.

Vierailija
8/120 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa Hesarin jutussa opintotuen selvitysmies, professori Uusitalo ihmettelee mikseivät opiskelijat ota lainaa: "Mielessäni onkin käynyt, pitäisikö reputtaa ainakin kaikki kauppakorkean opiskelijat, jotka eivät näilläkään ehdoilla ymmärrä ottaa opintolainaa”, Uusitalo viittasi lainan edullisuuteen." Samaa ihmettelen minäkin, miksi laina ei näillä ehdoilla kelpaa. Kin valmistuu määräajassa saa lainasta jopa 40% anteeksi.

Minulle hyvin selkeä peruste olla ottamatta lainaa oli se, että toisen asteen opiskelija ei saa siitä senttiäkään anteeksi.

Vierailija
9/120 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin harva voi luottaa työllistymiseensä. 

Vierailija
10/120 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitelijaeläkkeitä saavia onkin joo monta. Ja ne eläkkeet huimia. Hieman perspektiiviä.

Niin että kun kaikilta muilta voi leikata, niin kuitenkin taiteeseen on vara pistää lisää rahaa. No mites turvikset, niillekin tuntuu löytyvän loputtomasti rahaa ja heidän määrätkin alkaa jo olla valtavia?

Vierailija
11/120 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole nostanut opintotukea senttiäkään enkä sen puolin opintolainaakaan vaikka olen opiskellut aikoinani opistossa, sittemmin AMK:ssa kahteen kertaan ja vielä yliopistossakin. Eli mulla olisi kaikki opintotuet vielä mahdollista käyttää johonkin muuhun tutkintoon. :)

Vierailija
12/120 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin harva voi luottaa työllistymiseensä. 

No höpöhöpö. Kyllä niitä töitä löytyy jos vaan ei ole liian kranttu. johtajia ei tietysti voi kaikista tulla.

Vierailija
13/120 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat syyni olla ottamatta lainaa:

-En uskalla. Työllisyystilanne on perseestä ja odotettavissa alallani on pienituloinen, mahdollisesti freelancerpohjainen elämä. Tiedän että olen itse alani valinnut, mutta ei kaikista voi tulla lähihoitajia/insinöörejä/mitkä ikinä nyt ovatkaan kovaa huutoa.

-Periaatteesta. Opiskelijat ovat ainoa ihmisryhmä Suomessa jonka oletetaan maksavan perustoimeentulonsa henkilökohtaisella velalla. Ymmärrän ettei minun kiukutteluni asiaa mitenkään todennäköisesti tule auttamaan, mutta en silti halua enkä aio lähteä sille tielle jolle hallitus minun haluaa astuvan.

Vierailija
14/120 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan opintotukea reilu kuuskymppiä kuussa ja jos makaisin työttömänä kotona niin saisin työttömyysetuutta about viisinkertaisen summan. Joku ei nyt ihan mätsää...

t. kotona asuva alle 20v

Vierailija
15/120 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku täällä väitti pari päivää sitten ettei näin olisi sanottu ja olisi Kauppalehden toimittajan keksimä otsikko tuo reputusuhkaus.

Opintotuki laitetaan remonttiin ja kokonaistavoite säästönä 150 miljoonaa euroa , eli neljännes.

Valtio velkaantuu vuodessa 6000 -8000 miljoonaa ja nyt opiskelijat polvilleen 150 miljoonan säästöllä. 

Näin hallinto rankaisee alamaisiaan kun eivät tienaa tarpeeksi vaikka hallinto on keksinyt niin paljon kaikkea kivaa mihin veroeuroja  voisi syytää.

Vierailija
16/120 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä saan opintotukea reilu kuuskymppiä kuussa ja jos makaisin työttömänä kotona niin saisin työttömyysetuutta about viisinkertaisen summan. Joku ei nyt ihan mätsää...

t. kotona asuva alle 20v

Makailet kotona sen verran ja jemmaat rahaa säästöön. Sitten sillä rahoitat opintosi.

Vierailija
17/120 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähätuloisten perheiden lapset ovat (tutkitusti) huonompia ottamaan taloudellisia riskejä. Köyhien lapset yrittävät työllä ennen opiskelua ja opiskelun aikana rahoittaa opintoja, joka johtaa useammin masennukseen, burn outtiin ja keskeyttämiseen. Osa köyhien lapsista ei uskalla koskaan lähteä opiskelemaan, koska ei luota tulevaisuuteen.

Lisäksi, itse opiskelin 10v sitten "kasvualaa", töitä piti riittää ja alaa suositeltiin oposta lehtiin. Nyt ollaan kortistossa ja niin on suurin osa työkavereistakin. 5 vuodessa kaatuu pari nokiaa ja metsäteollisuus loppuu. Ei nykypäivä ole enää ennustettava. Nuoruus meni opiskellessa, ja uuden alan kouluttautumiseen ei enää myönnetä tukea. Tappaahan tässä ittensä vois. Hirveä työ että vois hyödyttää tätä yhteiskuntaa, valvottuja öitä ja paskaa ruokaa monta vuotta pimeessä soluasunnossa.

Vierailija
18/120 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku täällä väitti pari päivää sitten ettei näin olisi sanottu ja olisi Kauppalehden toimittajan keksimä otsikko tuo reputusuhkaus.

Opintotuki laitetaan remonttiin ja kokonaistavoite säästönä 150 miljoonaa euroa , eli neljännes.

Valtio velkaantuu vuodessa 6000 -8000 miljoonaa ja nyt opiskelijat polvilleen 150 miljoonan säästöllä. 

Näin hallinto rankaisee alamaisiaan kun eivät tienaa tarpeeksi vaikka hallinto on keksinyt niin paljon kaikkea kivaa mihin veroeuroja  voisi syytää.

Niin poliitikkojen palkkojahan juuri nostetiin hiljattain.

Vierailija
19/120 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole nostanut opintotukea senttiäkään enkä sen puolin opintolainaakaan vaikka olen opiskellut aikoinani opistossa, sittemmin AMK:ssa kahteen kertaan ja vielä yliopistossakin. Eli mulla olisi kaikki opintotuet vielä mahdollista käyttää johonkin muuhun tutkintoon. :)

Jos enää pääset sisälle ensikertalaiskiintöiden tullessa käyttöön

Vierailija
20/120 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat syyni olla ottamatta lainaa:

-En uskalla. Työllisyystilanne on perseestä ja odotettavissa alallani on pienituloinen, mahdollisesti freelancerpohjainen elämä. Tiedän että olen itse alani valinnut, mutta ei kaikista voi tulla lähihoitajia/insinöörejä/mitkä ikinä nyt ovatkaan kovaa huutoa.

-Periaatteesta. Opiskelijat ovat ainoa ihmisryhmä Suomessa jonka oletetaan maksavan perustoimeentulonsa henkilökohtaisella velalla. Ymmärrän ettei minun kiukutteluni asiaa mitenkään todennäköisesti tule auttamaan, mutta en silti halua enkä aio lähteä sille tielle jolle hallitus minun haluaa astuvan.

Just näin. Jos vaikka työttömien sosiaalituista leikattaisiin kolmasosa pois ja laitettaisiin tilalle joku työttömyyslaina nii voi että mikä huuto siitä syntyisi. Tai jos maahanmuuttajien pitäisi kattaa osa elinkustannuksistaan jollain integraatiolainalla, kotiäitien äitiyslainalla tms.

- viistoista

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi