Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suhtaudutte ystävään, joka matkii tai varastaa ideoitasi?

Vierailija
24.02.2016 |

Esimerkkinä: Keskustelet ystävän kanssa aiheesta, ja kerrot jotain josta olet innoissasi. Seuraavana päivänä ystävä postaa tästä asiasta facebookiin.

Omasta mielestäni hän ottaa ideoita suoraan minulta, ja minua tämä häiritsee. Miten te muut suhtaudutte tähän? Mitä tekisitte?

Kommentit (268)

Vierailija
141/268 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei ollut kyse teini-iän vaatetyylin matkimisista, vaan aikuisten naisten välisistä keskusteluista, joissa toinen ottaa toiselta ideoita ja esittää ne myöhemmin ominaan. Olen häkeltynyt tällaisesta käytöksestä, enkä tiedä miten suhtautua. Voiko tällaiseen ystävään enää luottaa? Sulkeako kokonaan pois ystäväpiiristä? Sanoako suoraan hänelle miltä tuntuu vai ollako hiljaa? Ap

Sano että hanki oma elämä koska käytökesesi on säälittävää. Jos ei mene ymmärrykseen niin älä ole enää tekemisissä.

Vierailija
142/268 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sattumaa että markkinointitutkimuksissa aina kysytään, tekeekö ostopäätöksiä / onko viime aikoina puhunut tms. tuotteesta x kaverien ja tuttavien suosituksen perusteella. Ihmisen mieli yksinkertaisesti toimii niin, että ostopäätöstä tehdessä mieleen juontuu aihe josta on lähiaikoina puhuttu, ja ostoskoriin päätyy saludon papuja kulta katriinan sijasta. Myöskään kukkasen tatuoiminen ei ole matkimista vaikka jollain tutulla sattuu olemaan kukkastatuointi. Useimmat ihmiset yliarvioivat rankasti oman uniikkiutensa. Toki ääritapauksia on, jotka järjestelmällisesti stalkkaavat jotakuta. Tässä ketjussa todennäköisesti maksimissaan yksi viesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/268 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun työnantaja harrastaa sellasta et esim. lomareissut pääsääntöisesti samaan paikkaan. Jos ostan uudet pussilakanat niin hän tekee sen perässä. Ihan outoa aikuiselta, minua vanhemmalta ihmiseltä. Alkaa loppua puheenaiheet tauoilla kun tuntuu että kaikki mun tekemä pitää jotenkin laittaa paremmaksi.

Tässä on mahdollisuus pieneen kujeiluun.

Poliisiopisto elokuva tuli justiinsa uusintana. Siihen oleellisesti liittyy baari nimeltä "Blue Oyster", johon toisia vakoilemaan laitetut poliisikadetit harhautetaan ...

Tarkoitan tällä sitä, että jäljittelijä harhautetaan johonkin aivan kauheaan lomapaikkaan tai vain surkeaan hotelliin. Helsingissä löytyy sopivia majoituspaikkoja esimerkiksi Tattarisuolta tai Kurkimäestä/Kontulasta. Ulkomailta asti Tukholmasta löytyy ainakin hotellit Chips ja Memory Kistasta, joihin ei ikinä kukaan turisti eksy. Myös Farstassa on sama juttu, en tosin osaa sanoa hotellia nimeltä. Keskusta ja kaikki nähtävä on ärsyttävän kaukana. Syömäpaikkoja ei juuri ole.

Samaa strategiaa voi käyttää myös esimerkiksi astioiden keräilyssä. Arabian Myrna-sarjaa voi esimerkiksi hehkuttaa.

Esimerkkejä kyllä löytyy eri vapaa-ajan alueilta ...

Vierailija
144/268 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vikanne.

Älkää laverelko ja kertoko kaikkia ideoitanne, edes ystävillenne.

Ja matkiminen on aina ihailun merkki.

Sinussa on jotain sellaista, mitä ystävä ja kaveri ihailee. Ja hän haluaa olla kaltaisesi.

Vierailija
145/268 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkanut kertoa asioita, joita en todellakaan ole toteuttamassa. Esim. sanonut, että aion leikkauttaa hiukseni lyhyiksi tai värjätä hiukset ihan eri väriseksi. Sitten saan naureskella kaverin kirkkaan oranssille kananpersetukalle, kun itselläni on pitkät, neutraalin väriset hiukset :D

On ihanaa katsella, kuinka matkijakaveria ärsyttää, kun en teekkään niin ja hän toimi typerästi.

146/268 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi joskus niin, että kerroin jonkun tajuamani/keksimäni asian, ja kaveri kertoi sen omanaan muutaman minuutin kuluttua. Sanoin, että mähän kerroin ton just viis minsaa sitten, niin hän vastasi että ei siitä oo ees viittä minuuttia.

Enää ei kiinnosta kertoa ees kuulumisia omasta elämäntilanteestaan, kun ruvetaan kertomaan omia juttujaan miten itse lenkkeileen viiskyt kertaa viikossa tai kun itse ei ole koskaan ylipainoinen kun osaa niin hyvin pitää huolta itsestään jne. Meinasin tässä pari päivää sitten sanoa et oon hirveessä sokerikoukussa niin en viittinykkään kertoa koska heti alkais mussutus: Ai jaa mä kun vaan syön karkkia kerran viikossa viistoista minuuttia kerrallaan yms. Eivät ees yritä antaa neuvoja että miten esim. siitä sokerikoukusta pääsis eroon vaan aina pitää v!ttuilla.

No, mitäpä mä enään menisin niille kertomaan yhtään mitään.

𝐓𝐲𝐲𝐩𝐩𝐢 ❤💅

Vierailija
147/268 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö kukaan ole hehkuttanu tyhmintä ideaa minkä keksii kaverilleen siinä toivossa että tää kokeilee :D vaikka tein herkulliset uunimunat sinne vaan ritilälle ja 170'c 15min :D

Vierailija
148/268 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni on matkittu joskus ja mikä naurettavinta kyse on ollut joistain todella isoista jutuista kuten kun jäin vuoritteluvapaalle niin eräs sanoi ajatelleensa että jos tuokin niin mäkin. No mut saahan sitä matkia. Periaatteessa aika moni asia perustuu matkimiseen tarkoitan vaan että ideat tulee monesti muilta. Jos et tapaisi henkilöä x et ehkä ajattelisi jostain asiasta tietyllä tavalla.

Viimeinen päätös on tietenkin oma vastuu. Mikä on matkimista ja mikä on ollut ihan oma päätös ilman matkimista on vähän häilyvää.

No ei vuorotteluvapaalle jääminen ole matkimista. Sai vain sysäyksen siihen, kun joku muukin oli ollut, ja ymmärsi sen olevan mahdollista myös itselleen. 

Vierailija
149/268 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kenellä teistä on idea mitä ette oo jostain varastanu. antaa kaverin matkia tekin jotain matkitte.

Vierailija
150/268 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoruuden aikaisiin ystäviini kuuluu pari naista, jotka vuosien varrella kopioineet huonekaluni ja sisustukseni. Enää en ole vuosiin kutsunut heitä luokseni kahville tämän vuoksi.

Kopioivat sitten muuta päältäni. Viimeksi silmälasikehykseni ja juoksutossuni(erikoisempi ja kalliimpi merkki).

Välillä huvittaa ja ärsyttää. Välillä provosoin heitä ostosuosituksillani.

Jos sisustuksesi on täysin uniikki, eihän sitä voi mitenkään kopioida. Uniikkeja tavaroita kun ei ole kaksin kappalein.

Ihmisten on ostettava mitä on tarjolla, ja se tavara on samojen sisustustrendien mukaista jokaisessa kaupassa.

Toivottavasti eivät kopioi ajatusmaailmaasi.

Vierailija
151/268 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisko sai tuollaisen "kaverin" avioliiton kautta. Miehensä sisar. Sisareni on hyvin luova ja on myös myynyt joitain suunnittelutöitään sisustusliikkeille. Kun miehen sisar tulee kylään, hän kiertää koko talon ja kuvaa ideat, joista pitää. Myöhemmin nämä ideat ilmaantuvat hänen someensa omina toteutuksinaan. Sisko on vähän näreissään ja on sanonut ihan sopuisasti, ettei oikein pidä siitä, että hänen kotonaan kuvataan tavaroita. 

Vierailija
152/268 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella työpaikalla vakikäytäntö, että toisten hyvät ideat esitetään omana. Lisäksi esimies esittää kaikkien hyvät ideat ominaan.

Vierailija
153/268 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun sisko sai tuollaisen "kaverin" avioliiton kautta. Miehensä sisar. Sisareni on hyvin luova ja on myös myynyt joitain suunnittelutöitään sisustusliikkeille. Kun miehen sisar tulee kylään, hän kiertää koko talon ja kuvaa ideat, joista pitää. Myöhemmin nämä ideat ilmaantuvat hänen someensa omina toteutuksinaan. Sisko on vähän näreissään ja on sanonut ihan sopuisasti, ettei oikein pidä siitä, että hänen kotonaan kuvataan tavaroita. 

Millainen ihminen nyt yleensä saa päähänsä kuvata kenenkään kotona tavaroita??? Ihmisiä kyllä, lemmikkejä joo, mutta tavaroita? - loistava tilaisuus jollekin varkaalle: otanpa kuvan noista sun arvoesineistä ja jaan sen nettiin. No tässä nyt ei ollut kyse siitä, mutta ... Kysyisin ainakin ensin, että voinko ottaa kuvan tuosta sun jutusta. 

Vierailija
154/268 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kerroin yhdelle kaverille innoissani tatuointi-ideastani ja näytin jopa kuvia mahdollisuuksista.. Parin viikon päästä hän julisti kaveriporukassaan saaneen loistavan tatuointi-idean jonka aikoo toteuttaa ja joka oli juurikin sama kuin mun oma.n..

Minä kyllä innoissani kertoisin ko. kaverille  suunnittelevani peniksen kuvaa otsaan .... ja kyselleen jo tarjouksia hinnasta.  

Mielen kiinnolla jäisin odottamaan tulosta :)

Vierailija
155/268 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisen kotona kuvaamisesta vois avata oman ketjun. Eikös kotirauha sisällä myös luvattoman kuvaamisen? Ainakaan ulkopuoliset ei saa kuvata edes portista pihalle luvatta eikä naapurit asentaa valvontakameroita kuvaamaan edes osaa toisen pihasta. 

Vierailija
156/268 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, mitä settiä. Oma egoni ei ole kyllä niin hauras, että se särkyisi, jos joku kaveri tekee jossain asiassa samoin. Päinvastoin, mielestäni on ystävyyttä jakaa asioita, vinkkejä ja kiinnostuksen kohteita. Mikä sen mukavampaa kuin hehkuttaa ystävälle jostain loistojutusta. Ihme porukkaa täällä ne, ketkä hekumoivat johtavansa toista harhaan. Ystäviä ette ole nähneetkään. Kiinnostaisi myös kuulla missä ystävä ei saa tehdä samoin, täällä on jo valitettu mm. samaan kaupunginosaan muuttamisesta, samasta matkakohteesta, musiikkimausta, mööpeleistä ja somepäivityksistä. Kiinnostaisi myös miltä nämä matkitut lumihiutaleet itse näyttävät ylhäisessä uniikkiudessaan. Ettei vain joltain vaikka somessa seuraamaltaan henkilöltä?

Ihan toinen juttu on nämä toisten ideoitten omina kertomiset töissä.

Vierailija
157/268 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säälien. Kertoo todella huonosta itsetunnosta. Toi oli ala-asteella vielä normaalia, ei enää aikuisilla ihmisillä. En jaksaisi sellaista kaveria.

Apinointi on imartelun vanhin muoto! Suhtaudu siihen kehuna!

Idean omiminen ansio- tai ansaintatarkoituksessa on eri asia! Suhtaudu siihen varkautena!

Vierailija
158/268 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatella Naapuri matkii minua! Lähdin ruokakauppaan ja hän tuli sinne myös!! Toisella kertaa vein roskapussin. Näin ikkunasta, että naapurikin vei roskat minun jälkeeni! Hankin kissan, tästä naapurin ei pitänyt tietää mitään. Mutta nyt hänelläkin on kissa. Ja osti samaa kissanruokaa kuin minä! En kestä, OMG.

Älä sekoita gang stalkingiin suinkaan

Siinä matkiminen pääosassa, mutta sen kyllä huomaa selvästi , ne esitykset ja mukamas vaivihkaa satutaan samaan paikkaan. Tirsk ja kun on tiedossa että gang stalkingia on jonlun ympärillä , niin aika ilmiselvää ne "sattumatapaamiset". Ymmärrän, että joillekin vaikea uskoa, mutta jos joskus menet mukaan tuollaiseen tai kuulet tuollaisesta, niin tiedät mistä kyse.

"Se on siellä.. hopi hopi sinne.."

Vierailija
159/268 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisen kotona kuvaamisesta vois avata oman ketjun. Eikös kotirauha sisällä myös luvattoman kuvaamisen? Ainakaan ulkopuoliset ei saa kuvata edes portista pihalle luvatta eikä naapurit asentaa valvontakameroita kuvaamaan edes osaa toisen pihasta. 

Tämä. Tästä on jo muutama vuosi. Muutettiin uuteen kotiin ja ensimmäisenä kesänä oman rivitalon takapihalla kaivoin ja myllersin sinne ison istutusalueen, jonka suunnitteluun näin todella paljon vaivaa. Muutama vuosi meni, että siitä tuli rehevä. Askarreltiin sinne sitten lasten kanssa saviruukuista "kotieläin" reunalle. Pujoteltiin taivuteltuun pesulahenkariin eri kokoisia saviruukkuja niin, että niistä muodostui vartalo, jalat, kuono, korvat ja häntä. Työkaveri tuli kylään ja oleskeltiin takapihalla. En huomannut, milloin hän oli kuvan napannut, mutta kuva meidän kukkamaasta elukan kera ilmaantui hänen fb-tililleen otsikolla "maalaisidylliä". En itse kehtaisi. 

Vierailija
160/268 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksavat kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatella Naapuri matkii minua! Lähdin ruokakauppaan ja hän tuli sinne myös!! Toisella kertaa vein roskapussin. Näin ikkunasta, että naapurikin vei roskat minun jälkeeni! Hankin kissan, tästä naapurin ei pitänyt tietää mitään. Mutta nyt hänelläkin on kissa. Ja osti samaa kissanruokaa kuin minä! En kestä, OMG.

Älä sekoita gang stalkingiin suinkaan

Siinä matkiminen pääosassa, mutta sen kyllä huomaa selvästi , ne esitykset ja mukamas vaivihkaa satutaan samaan paikkaan. Tirsk ja kun on tiedossa että gang stalkingia on jonlun ympärillä , niin aika ilmiselvää ne "sattumatapaamiset". Ymmärrän, että joillekin vaikea uskoa, mutta jos joskus menet mukaan tuollaiseen tai kuulet tuollaisesta, niin tiedät mistä kyse.

"Se on siellä.. hopi hopi sinne.."

Ja p.s siinä Helsingin tapauksessa vähän isommi joukko, kun vaan naapurit tirsk tirsk. Juu ei kukaan tiedä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi