Sano yksi kirja, joka mielestäsi kaikkien pitäisi lukea!
Oon kohta lähössä ettimään luettavaa, joten kerätäämpä tänne ehdotuksia!
Sano siis yksi kirja, joka mielestäsi kaikkien pitäisi lukea. Se voi olla teos, joka on niin klassikko, että ihan ylessivistyksen takia se pitäisi lukea. Tai voi vaan olla niin tajunnanräjäyttävän hyvä, että se siksi pitäisi lukea. :)
Kommentit (234)
Aldous Huxley: Uljas Uusi Maailma
Frank Mc Court, seitsemännen portaan enkeli.
Palstapsyko kirjoitti:
Lisään vielä Kärpästen herran, alkuperäisen Gulliverin retket ja Voltairen Candide. Ja Sadan vuoden yksinäisyys.
Olen lukenut suosituksistasi paljon. Ne miellyttävät minua. Asia, josta olen eri mieltä, on (vanhat) klassikot. Minusta useimmat ovat lähinnä pitkästyttäviä, mutta otan toki ehdotuksiasi vastaan, jos niitä on (ei ryssien klassikkoja kuitenkaan, paitsi Bulgakov, joka on erilainen).
Hyviä kirjoja ehdotettu (Raamattu. Täällä pohjantähden alla, Tuntematon, Teurastastamo 5, Matkakirjeitä maasta, Orwellit ja Irwingit, Shakespearet...).
Itse lisäisin listaan ainakin Kiven Seitsemän veljestä ja Montgomeryn Runotytöt (lisäksi Sininen linna tulee lukea ainakin joka toinen vuosi!).
Ja Jotunin näytelmät. Salingerilta muutkin kuin Sieppari...
Tripodien aika lähteekin lukulistalle :D kiitti!
ei ap
Jared Diamond: Romahdus
Tai oikeastaan mikä tahansa kyseiseltä herralta. Tykit, taudit ja teräs. Kolmas simpanssi.
Vierailija kirjoitti:
Nancy
Tulihan se sieltä... Nancy - kliseiden klisee!
Suosittelisin lukemaan Erno Paasilinnaa.
Michael Newton, Sielujen matka, elämää elämien välissä.
Täällä tullut paljon hyviä, minäkin suosittelen Täällä pohjan tähden alla ja Sinuhe egypiläinen. Niihin itse jaksan palata aina uudelleen ja uudelleen.
Tykkäsin kyllä paljon myös Finlandia 2014 voittajasta "He eivät tiedä mitä tekevät" (Jussi Valtonen). Siinä erilaista (nykyaikaista?) ajankuvaa.
Suomalaisia kun ollaan niin
Kalevala
Vierailija kirjoitti:
Palstapsyko kirjoitti:
Lisään vielä Kärpästen herran, alkuperäisen Gulliverin retket ja Voltairen Candide. Ja Sadan vuoden yksinäisyys.
Olen lukenut suosituksistasi paljon. Ne miellyttävät minua. Asia, josta olen eri mieltä, on (vanhat) klassikot. Minusta useimmat ovat lähinnä pitkästyttäviä, mutta otan toki ehdotuksiasi vastaan, jos niitä on (ei ryssien klassikkoja kuitenkaan, paitsi Bulgakov, joka on erilainen).
Ajattelinkin, että lähinnä yleissivistyksen kannalta pitäisi lukea.. enkä tarkoita yksinomaan paikallaan polkevaa tiiliskivikirjallisuutta, vaan esim. tällaisia: Camusin Sivullinen & Rutto, Bronten Kotiopettajattaren romaani, Boccaccion Decamerone, Dostojevskin Idiootti, Burgessin Kellopeliappelsiini ja vaikka kauhu- ja näytelmäklassikoita. Saatan tarkoittaa vaikka de Saden Sodomaa... :) kaikkea sitä kirjallisuutta, joka on puhuttanut ja vaikuttanut laajasti jollain tapaa maailmaan ja jälkeenpäin ilmestyneeseen kirjallisuuteen.
Lisään suosituslistaani vielä nämä: Zaniewski: Rottaodysseia, Herbert: Dyyni(t), Pratchett: Mort ja Adams: Linnunradan käsikirja liftareille.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä kirjoja ehdotettu (Raamattu. Täällä pohjantähden alla, Tuntematon, Teurastastamo 5, Matkakirjeitä maasta, Orwellit ja Irwingit, Shakespearet...).
Itse lisäisin listaan ainakin Kiven Seitsemän veljestä ja Montgomeryn Runotytöt (lisäksi Sininen linna tulee lukea ainakin joka toinen vuosi!).Ja Jotunin näytelmät. Salingerilta muutkin kuin Sieppari...
Kerro mulle lisää rakkaudestasi Siniseen linnaan! Mun mielestä se oli yks tylsimpiä kirjoja ikinä ja todella ihan vilpittömästi haluan kuulla mikä siinä voi ketään viehättää. Makuasiaoita toki, mutta olenko ehkä missannut siitä jotain oleeellista? :)