Sano yksi kirja, joka mielestäsi kaikkien pitäisi lukea!
Oon kohta lähössä ettimään luettavaa, joten kerätäämpä tänne ehdotuksia!
Sano siis yksi kirja, joka mielestäsi kaikkien pitäisi lukea. Se voi olla teos, joka on niin klassikko, että ihan ylessivistyksen takia se pitäisi lukea. Tai voi vaan olla niin tajunnanräjäyttävän hyvä, että se siksi pitäisi lukea. :)
Kommentit (234)
Raamattu. Yksi laajimmin levinneimmistä ja käännetyimmistä kirjoista.
Kuuluu yleissivistykseen. Kokeile esimerkiksi Sananlaskujen kirjaa, jos tykkäät aforismeista.
Rauni-Leena Luukanen: Kuolemaa ei ole
Blackledge Catherine - Vaginan tarina
Azar Nafisi - Lolita Teheranissa
Kukaan ei pelastunut :D pidän hyvistä ja iloisesta lopuista.
Catch-22.
1984
Ehkä joku Shakespearen komedia ja ehdottomasti ainakin yksi tragedia (esim. Macbeth, Othello, King Lear)
Jane Austen - Ylpeys ja ennakkoluulo
Oon lukenu 3270 kirjaa, oon 51-vuotias, ja paras kirja on Täällä Pohjantähden alla. Ei voi mitään, se lähti vaan viemään mukanaan niin että ajantaju unohtui, ja SE on hyvän kirjan merkki. Että pakko vaan suositella sitä, vaikka hyviä on sadoittain.
Vierailija kirjoitti:
Oon kohta lähössä ettimään luettavaa, joten kerätäämpä tänne ehdotuksia!
Sano siis yksi kirja, joka mielestäsi kaikkien pitäisi lukea. Se voi olla teos, joka on niin klassikko, että ihan ylessivistyksen takia se pitäisi lukea. Tai voi vaan olla niin tajunnanräjäyttävän hyvä, että se siksi pitäisi lukea. :)
Raamattu. Ainakin sen jälkeen oikeasti tiedät halutako kuulua kirkkoon vai et. Et tee päätöksiä minusta tuntuu pohjalta.
Khaled Hosseini: Tuhat loistavaa aurinkoa
Mark twain: Matkakirjeitä maasta. Osoittaa kuinka tyhmää sakkia me ihmiset lopulta olemme.
- Ole Lund Kirkegaard: Kumi-Tarzan
- Tuhat ja yksi yötä
- George Orwell: Eläinten vallankumous
Raamattua ehdotetaan paljon, onko teistä monikin sen lukenut?
Vierailija kirjoitti:
Tamminiemen pesänjakajat - kertoo aikalailla siitä mikä on suomessa meininki edelleenkin.
Kotiruoka - ruoanlaiton klassikko
Ajan lyhyt historia - S Hawking koittaa selittää maailmankaikkeutta
Noista muista en sano mitään, mutta Ajan lyhyt historia kannattaa kyllä todellakin lukea. Ihan ymmärrettävää tekstiä myös meille taviksille :)
Danten Jumalainen näytelmä ja Decamerone.
Vierailija kirjoitti:
Raamattua ehdotetaan paljon, onko teistä monikin sen lukenut?
Minä olen lukenut, en suosittele, äärettömän tylsä eikä todellakaan vaivansa väärti. Sen sijaan suosittelen lukemaan "mustan raamatun", eli LaVeyn Saatanallisen raamatun, niin saa hieman perspektiiviä uskontojen naurettavuuteen. Koraanin myös ja oikeastaan Rig-, Sama-,Yajur- ja Atharvavedat.
Olen lukenut tuhansia kirjoja, joten mahdotonta suositella vain yhtä, mielestäni on niin paljon pakko lukea -kirjoja. Jos jotain pitää valita, niin suosittelisin lukemaan kaikki tunnetut klassikot, seikkailukirjat ja jokaisen genren 'kautta aikojen' -bestsellerit.
Muutamia omia suosikkeja: Axline: Dibs etsii itseään, Holdstock: Alkumetsä, Eddings: Althalus, Höeg: Nainen ja apina, klassikoista Monte Criston kreivi ja nuortenkirjallisuuden helmiä: John Christopher: Tripodien aika, Tuija Lehtinen: Vaniljasyndrooma. Kaikkien aikojen tylsin ja huonoin kirja, Salman Rushdie:Vimma.
Kaikkien pitäisi lukea myös Harry Potterit ja Taru sormusten herrasta. Kuin myös Fahrenheit 451, Futurologinen kongressi, Säätiö-trilogia.. ja tuhat muuta kirjaa. Ja Jane Austenin tärkeimmät.
Asimov: alkuperäinen Säätiö-trilogia (scifin ehdoton klassikko)
Agatha Christie: Kymmenen pientä neekeripoikaa (dekkarin ehdoton klassikko)
Evelyn Waugh: Mennyt maailma (nostalgia, ystävyys, elämästä yleensä)
William Golding: Kärpästen herra
Sitten ihan bonuksena:
Arto Paasilinna: Hirtettyjen kettujen metsä (veijaritarina)
Enpä minäkään leikkiä yhteen kirjaan jättänyt ;-) Jäipä sitten vielä viime vuosien paras kirja:
Kjell Westö: Där vi en gång gått
Esko Valtaoja: Kaiken käsikirja