Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako lapsesi pitää kotibileitä?

Vierailija
21.02.2016 |

Oma 13v poika kysyi saisiko pitää kotibileet ensi perjantaina. Sanoi, että kutsuisi yhteensä 15 ihmistä, joista suurin osa on samalta luokalta. Tyttöjäkin on tulossa. Lupasin miettiä asiaa tämän päivän aikana ja vähän haluaisin vinkkejä. Onko tarpeen tehdä jonkinlainen "tsekkaus" ennen bileiden alkua tai niiden aikana? Itse lähden varmaan ystäväni kanssa ulos siksi aikaa kun nuoret juhlivat. Mikä olisi sopiva lopetusaika? Millaisia ruokia nuoret syövät juhlissa? Alkoholia bileisiin ei missään nimessä saa tietenkään tuoda, mutta joisivatko nuoret mieluummin jotain alkoholinkaltaista esim. alkoholitonta kuohuviiniä vai ihan reilusti vaan jotain limsaa? Kertokaa muutenkin vinkkejä miten teillä on bileet järjestty :)

Kommentit (133)

Vierailija
61/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hain pari vuotta sitten 14v poikani (vastoin hänen toiveitaan) bileistä kotiin klo 23. Samaa matkaa lähti mukaan pari tyttyöä, jotka olivat kauhistuneen bileiden riistäytymistä käsistä, vaikka sinne ei ylimääräistä väkeä tullutkaan. Oli löydetty isäntäväen viinat ja nehän piti juoda pois. Oksennusta oli pihalla ja portailla, väki oli aika tolkuttomassa tilassa (paitsi nämä muutamat, silmänpalvojapoikani oli vesiselvä, koska osasi varautua siihen, että tulen hakemaan kotiin, vaikka hän kieltäisi).

Viikolla sain haukut perheen äidiltä: minun olisi pitänyt ymmärtää soittaa heille, koska huomasin, että kaikki ei mennyt kuten piti. Mistä minä sen olisi tiennyt? Jos vanhemmat lähtee 100 km päähän mökille ja jättää 14v:n kotiin bilettämään, niin mistä ihmeestä minä tiesin, mitä vanhemmat kuvitteli tapahtuvan. Että ne nuoret pelaa Hullunkurisia perheitä ja Kimbleä koko illan?

Sinun ei olisi pitänyt soittaa heille vaan suoraan poliisille.

Miksi? Jos jonkun vanhemmat antaa pitää kotibileet ja toiset vanhemmat sinne lapsensa päästävät, vaikka tietävät, että paikalla ei ole vanhempia ja valvontaa, niin miksi pitää soittaa poliisille? Vanhemmat niistä lapsistaan on vastuussa ja jos koti on sotkettu nuorten toimesta, niin ei se ole poliisiasia.

Jos havaitsee alaikäisen ihmisen olevan humalassa, se on aina poliisi- ja lastensuojeluasia. 

Eli jos ap:n lapsi saa pitää kotibileet ja siellä on joku humalassa, ap:sta pitää tehdä lastensuojeluilmoitus?

Eihän aikuisesta tarvitse tehdä lastensuojeluilmoitusta, vaan siitä alkoholia nauttineesta lapsesta.

Vierailija
62/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos haluat antaa nuorten tulla ryyppäämään yms teille niin anna vain lupa ns limuiltaan mutta ei kannata olla noin naiivi.

Mutta provohan tämä kai on.

No en tietenkään halua. Meillä on tällä hetkellä baarikaappikin tyhjä, joten täällä ei juotavaa ole. Tiedän, että se riski on olemassa, että joku on onnistunut saamaan jostain alkoholia ja tuo sitä mukanaan juhliin, mutta tuskin nyt sentään sellaista määrää, että siitä kaikki 15 ihmistä tulevat humalaan? Laitan poikani laittamaan tekstiviestin klo 20 (koska olen silloin teatterissa) ja soittamaan klo 22 ja 24. -AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos haluat antaa nuorten tulla ryyppäämään yms teille niin anna vain lupa ns limuiltaan mutta ei kannata olla noin naiivi.

Eli kukaan ei ole koskaan antanut nuorten pitää valvomattomia kotibileitä? Selvä. Ovatko nuo lehtiartikkelitkin provoja?

Ei ne provoja ole, vaan niitä "ei meidän lapset" -tapauksia.

Vierailija
64/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ap on päättänyt että teinit saavat juhlia valvomatta. Mitä sitten kyselit?

Vierailija
65/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kukaan ei ole koskaan antanut nuorten pitää valvomattomia kotibileitä? Selvä. Ovatko nuo lehtiartikkelitkin provoja?

Vai sittenkin niitä tapauksia, että vanhemmat menevät itse viettämään kosteaa iltaa lähikapakkaan ja ostavat teinilleen mäyräkoiran valmiiksi, koska "juo se kuitenkin"?

Vierailija
66/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai sittenkin niitä tapauksia, että vanhemmat menevät itse viettämään kosteaa iltaa lähikapakkaan ja ostavat teinilleen mäyräkoiran valmiiksi, koska "juo se kuitenkin"?

Varmaan molempia.

Vierailija
67/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ja tuntuu, että on muutenkin päättänyt kaiken muunkin.Esim. että bileet loppuvat 02:00

Miksi ap kyselet jos olet päättänyt kaiken jo ? Haetko hyväksyntää tällä? Eihän se sun lapses kato ikinä jois alkoholia tai sen kaveritkaan eiksni?:)

Vierailija
68/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyselin saako teidän lapsenne pitää bileitä, mielipiteitä lopetusajankohdasta ja millaisia ruokia kannattaisi tarjota. Ei nuoret täysin ilman valvontaa ole, koska soittelen kotiin puhelimella. Huomaan kyllä jos minua yritetään jotenkin viilata linssiin. -AP

Vierailija
69/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en tietenkään halua. Meillä on tällä hetkellä baarikaappikin tyhjä, joten täällä ei juotavaa ole. Tiedän, että se riski on olemassa, että joku on onnistunut saamaan jostain alkoholia ja tuo sitä mukanaan juhliin, mutta tuskin nyt sentään sellaista määrää, että siitä kaikki 15 ihmistä tulevat humalaan? Laitan poikani laittamaan tekstiviestin klo 20 (koska olen silloin teatterissa) ja soittamaan klo 22 ja 24. -AP

Nuoret saa viinaa hankittua vaikka kuinka ja voin kertoa että esim 50 eurolla saa viinaa aivan käsittämättömän määrän. Ja siinä kohtaa kun bilepaikkaa haetaan on viinat ja hitit jo hankittu. Se paikka vain puuttuu.

Vierailija
70/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ja tuntuu, että on muutenkin päättänyt kaiken muunkin.Esim. että bileet loppuvat 02:00

Miksi ap kyselet jos olet päättänyt kaiken jo ? Haetko hyväksyntää tällä? Eihän se sun lapses kato ikinä jois alkoholia tai sen kaveritkaan eiksni?:)

En minä mitään ollut päättänyt. Nythän minä päätin aikaistaa lopetusajankohdan puoleksiyöksi. -AP

Vierailija
71/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoret saa viinaa hankittua vaikka kuinka ja voin kertoa että esim 50 eurolla saa viinaa aivan käsittämättömän määrän. Ja siinä kohtaa kun bilepaikkaa haetaan on viinat ja hitit jo hankittu. Se paikka vain puuttuu.

Niin, mutta ei kai se yksi ihminen nyt jaksa sellaista viinamäärää mihinkään kantaa? Pojan kanssa jo keskusteltiin äsken saunassa, että vain luotettavia tyyppejä saa kutsua. Jos tulee kutsumaton vieras, niin soitto minulle samantien. Ja jos mitään alkoholikokeiluja havaitsen, niin viikkoraha lähtee ja uusia bileitä ei tule. -AP

Vierailija
72/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyselin saako teidän lapsenne pitää bileitä, mielipiteitä lopetusajankohdasta ja millaisia ruokia kannattaisi tarjota. Ei nuoret täysin ilman valvontaa ole, koska soittelen kotiin puhelimella. Huomaan kyllä jos minua yritetään jotenkin viilata linssiin. -AP

Ap, miten huomaat poikasi tekstiviestistä, että hän mahdillisestinyrittää viilata sua linssiin?

Vierailija
73/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, miten huomaat poikasi tekstiviestistä, että hän mahdillisestinyrittää viilata sua linssiin?

Tarkoitin puheluita. -AP

Vierailija
74/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On varmasti antanut, mutta on ehkä nähnyt, miten kävi (lehtiartikkelit) ja tullut sitten järkiinsä.

Tietty on mahdollista, että mitään ei käy - hieno homma siis, jos sattuu niin onnekkaasti, että bileporukka koostuu pelkästään fiksuista nuorista. Tässä tapauksessa tuntuu jotenkin kummalliselta, miten innokas ap on bileitä järkkäämään ja nimenomaan niin, ettei itse aio olla paikalla. Joko hän on sinisilmäinen ja luottaa täysin sekä omaan lapseensa että tämän 15 kaveriin, tai sitten hän on provo.

Vierailija
75/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On varmasti antanut, mutta on ehkä nähnyt, miten kävi (lehtiartikkelit) ja tullut sitten järkiinsä.

Tietty on mahdollista, että mitään ei käy - hieno homma siis, jos sattuu niin onnekkaasti, että bileporukka koostuu pelkästään fiksuista nuorista. Tässä tapauksessa tuntuu jotenkin kummalliselta, miten innokas ap on bileitä järkkäämään ja nimenomaan niin, ettei itse aio olla paikalla. Joko hän on sinisilmäinen ja luottaa täysin sekä omaan lapseensa että tämän 15 kaveriin, tai sitten hän on provo.

Tai sitten hän haluaa niin kiihkeästi itse viihteelle. Ei tarvitse potea huonoa omaatuntoa kun lapsikin on juhlimassa samaan aikaan.

Vierailija
76/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapset ovat vielä pieniä, mutta muistelen omaa teini-ikääni. Pidin juurikin ensimmäiset bileet seiskalla ja kutsuttu oli vain luotettavia kavereita. Osalla oli alkoa mukana, vaikka oltiin erikseen sovittu ettei alkoa sinne tuoda. Sana bileistä levisi kuitenkin jonkun vieraan isoveljelle ja pian olikin kutsumattomia vieraita riehumassa. Poliisit kävi, vanhempia kävi, joltain varastettiin kännykkä ja meidän kotitalossa rikottiin paikkoja sekä sisällä että ulkona. Sen sanon vaan, että 15 teiniä yhdessä valvomatta on paljon ja arvelluttava yhdistelmä, aina mahtuu joukkoon joku joka ei olekaan niin järkevä tai kunnioita toisen sääntöjä/kotia. Tuohon ikään kuuluvat juurikin alko- ja seksikokeiluiden aloittaminen ja mikäs sen parempi paikka kuin kotibileet ilman aikuisia? Omat lapseni ei saa todellakaan pitää noin isoja bileitä kodissamme tulevaisuudessa.

Vierailija
77/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä odottaisin, että 13-vuotiaiden bileissä on viimeistään loppuillasta joku aikuinen paikalla. Tai sanotaanko niin, että omaa lastani en päästäisi 15 hengen bileisiin, jossa ei olisi aikuisia läsnä koko iltana. Tuon ikäisillä ei tarvitse olla kuin yksi ig-kuva ja bileet on puolella kaupungin nuorista tiedossa. Tilanne olisi toki erilainen, jos tuntisin kaikki 15 nuorta hyvin, mutta noinkin isoon sakkiin mahtuu aika monenlaista tyyppiä ja jonkun mielestä siistiä voi olla jokin, mikä ei vielä tuon ikäisten mielestä pitäisi olla. 

Minua aina vähän ihmetyttää nämä tällaiset pelottelut. Olen itse ollut teini (ja kulkenut kotibileissä) silloin, kun Facebook oli verrattain uusi ja suosittu juttu teinien keskuudessa, eikä koskaan ollut bileissä sellaista tilannetta, että sinne olisi somen perusteella lapannut ovista ja ikkunoista tuntematonta porukkaa juomaan talon viinat ja varastamaan äidin merkkilaukut. Nykyteinit osaavat varmasti olla vielä tarkempia, mitä tietoja julkaisevat kaikkien nähden somessa.

Minäpä tiedän ikäväksi muuttuneita bileitä. Esim 10 tytön bileet muuttuivat bileiksi joissa oli ne 10 tyttöä ja 30 poikaa yhtä aikaa. Talonkin viinat oli juotu ja yhdelle tytölle tehty pahaa ja sukupuolitauti tuloksena. Poliisi vain levitteli käsiä kun niin saman ikäisiä. Toisissa bileissä 3000 euron uusi sohva oli oksennettu ja tekijän nimeä ei kukaan tiennyt. Kangassohva täysin rikki. Kolmansissa oli vain vessan käsiallas palasina. Kaikki tietää tekijän mutta kukaan ei uskalla kertoa. Jne jne...

Vierailija
78/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

taisit kaikki vaan polttaa blossee syö mässyy ja chillaa

Vierailija
79/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, AP antaa 13-veen pitää 15 hengen kotibileet kotonaan ja sillä välin menee itse klubille ryyppäämään, kotiinkaan ei tule ennen klo kahta. Pitäisiköhän ap:sta tehdä lasu? Ei meillä lapsena vanhemmat olleet juhlimassa pitkin aamuöitä ennenkuin isoveljeni oli lukioiässä. Asutteko kahdestaan, vai mites pojan sisarukset? Miehesi? Minne heidät meinasit lykätä?

Muttajoo, en usko sanaakaan. Ei kukaan ole noin tyhmä.

Vierailija
80/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on totta, että nykyään vaarana ei välttämättä ole se alkoholi, koska muut päihteet on helpompi salata vanhemmilta. Hyvinkin voi olla, että kaikki polttavat pilveä ja ahmivat niitä AP:n tekemiä piirakoita ja peltipizzoja. Joten kyllä niitä täytyy varata iso satsi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi