Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako lapsesi pitää kotibileitä?

Vierailija
21.02.2016 |

Oma 13v poika kysyi saisiko pitää kotibileet ensi perjantaina. Sanoi, että kutsuisi yhteensä 15 ihmistä, joista suurin osa on samalta luokalta. Tyttöjäkin on tulossa. Lupasin miettiä asiaa tämän päivän aikana ja vähän haluaisin vinkkejä. Onko tarpeen tehdä jonkinlainen "tsekkaus" ennen bileiden alkua tai niiden aikana? Itse lähden varmaan ystäväni kanssa ulos siksi aikaa kun nuoret juhlivat. Mikä olisi sopiva lopetusaika? Millaisia ruokia nuoret syövät juhlissa? Alkoholia bileisiin ei missään nimessä saa tietenkään tuoda, mutta joisivatko nuoret mieluummin jotain alkoholinkaltaista esim. alkoholitonta kuohuviiniä vai ihan reilusti vaan jotain limsaa? Kertokaa muutenkin vinkkejä miten teillä on bileet järjestty :)

Kommentit (133)

Vierailija
101/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hain pari vuotta sitten 14v poikani (vastoin hänen toiveitaan) bileistä kotiin klo 23. Samaa matkaa lähti mukaan pari tyttyöä, jotka olivat kauhistuneen bileiden riistäytymistä käsistä, vaikka sinne ei ylimääräistä väkeä tullutkaan. Oli löydetty isäntäväen viinat ja nehän piti juoda pois. Oksennusta oli pihalla ja portailla, väki oli aika tolkuttomassa tilassa (paitsi nämä muutamat, silmänpalvojapoikani oli vesiselvä, koska osasi varautua siihen, että tulen hakemaan kotiin, vaikka hän kieltäisi).

Viikolla sain haukut perheen äidiltä: minun olisi pitänyt ymmärtää soittaa heille, koska huomasin, että kaikki ei mennyt kuten piti. Mistä minä sen olisi tiennyt? Jos vanhemmat lähtee 100 km päähän mökille ja jättää 14v:n kotiin bilettämään, niin mistä ihmeestä minä tiesin, mitä vanhemmat kuvitteli tapahtuvan. Että ne nuoret pelaa Hullunkurisia perheitä ja Kimbleä koko illan?

Sinun ei olisi pitänyt soittaa heille vaan suoraan poliisille.

Miksi? Jos jonkun vanhemmat antaa pitää kotibileet ja toiset vanhemmat sinne lapsensa päästävät, vaikka tietävät, että paikalla ei ole vanhempia ja valvontaa, niin miksi pitää soittaa poliisille? Vanhemmat niistä lapsistaan on vastuussa ja jos koti on sotkettu nuorten toimesta, niin ei se ole poliisiasia.

Jos havaitsee alaikäisen ihmisen olevan humalassa, se on aina poliisi- ja lastensuojeluasia. 

Eli jos ap:n lapsi saa pitää kotibileet ja siellä on joku humalassa, ap:sta pitää tehdä lastensuojeluilmoitus?

Eihän aikuisesta tarvitse tehdä lastensuojeluilmoitusta, vaan siitä alkoholia nauttineesta lapsesta.

13 v:n ongelma on myös äidin ongelma

Toki, mutta lastensuojeluilmoitus tehdään aina lapsesta, ei aikuisesta. 

Vanhemman tehtävänä on sitä lasta suojella eikö niin ja ilmoitus tehdään kun asioiden epäillään olevan huonolla tolalla.

Vierailija
102/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu mäkin olin ekoissa kotibileissä 13-vuotiaana. Parin viikon päästä olisin täyttänyt 14. En juonut mitään ja pitelin vain muiden oksentajien hiuksia. Menin hetkeksi makkariin lepäämään ja yksi tuttu humalassa ollut poika tuli ja raiskasi. Kaikki oltiin teinejä kotiintuloajoilla ja välittävistä kodeista, mutta kyllä tollasta vaan tapahtuu. Menin tilanteessa lukkoon enkä uskaltanut kertoa kenellekään kuin vasta vuosia myöhemmin. Monet luokkakaverit varmaan edelleen kuvittelee, että mitään pahaa ei käynyt ja kaikki menee hyvin nyt 14 vuotta myöhemmin.[/quote]

Kai mä oon sit supernaivi mutta en todellakaan usko että mitään vastaavaa on tapahtunut omassa nuoruudessani. Oltiin tiivis (ja iso) porukka, lähemmäs 30 henkeä, tyttöjä ja poikia ja hengailtiin tosi paljon koulussa ja sen ulkopuolella eikä olis kellekkää tullu mieleenkää, oltii sit miten kännis tahansa, satuttaa ketään muuta. Väitän että toi on tositositosi harvinaista ja erittäin huono tuuri ja ikävää jos noin on käyny. Tosin en myöskään ole koskaan kuullu että kukaan menee kotibileissä selvinpäin mihinkään makkariin lepäilemään kesken kaiken...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mä en voi ihan käsittää tätä tiukkapipoisuutta? Ettekö te mammat ole itse olleet teinejä ikinä?

Kotibileet jossa joku vanhempi on kotona? Siis ihan älyttömän noloa 13 vuotiaalle jos on kyse bileistä eikä normi illanistujaisista, en olisi ikinä suostunut moiseen jos minä olisin se bileidenpitäjä.

Omat alkoholikokeilut aloitin juuri seitsemännellä luokalla, mutta erittäin hillitysti. Kaksi siideriä ja hurjaa oli, mutta hyvän kasvatuksen ansiosta ei mennyt överiksi, eikä kavereillakaan mennyt. Itelläni oli tiukat kotiintuloajat mutta monella kaverilla (kaikki hyvältä alueelta ja keskiluokan ja "ylemmän keskiluokan" kasvatteja) ei ollut mitään kotiintuloaikoja(??) mikä minua jo silloin ihmetytti, mutta vastuuntuntoisia oli eikä mitään pahaa koskaan sattunut.

14-15 vuotiaina alkoi bileet mennä lujempaa ja joo ihmiset oksenteli, mutta VESSASSA, ja pussailivat jne jne, mutta mitään kuokkailijoita ei tullut, ketään ei raiskattu, kukaan ei saanut sukupuolitautia, kukaan ei kuollut alkoholimyrkytykseen, kaikilla menee hyvin nyt 15 vuotta myöhemmin.

Kotibileet kuuluu yläasteikään! Jos luottaa omaan lapseensa voi luottaa siihen että ne kaveritkin on suht täysjärkisiä.

Äidin kotiintuloaika 00 kuulostaa ihan hyvältä, mutta ei se pari tuntia myöhempääkään nyt mitään kauheuksia aiheuta.

Ja turha mummojen alapeukuttaa! Jos ne kotibileet ei ole AP:n kotona on ne jossain muualla, jopa jossain parkkihallissa jos ei muuta keksitä.

Olin 15 ja siskoni 13 ja 16, kun saatiin lupa pitää bileet niin että vanhemmat olivat yön pois. Kilttejä ja luotettavia keskiluokkaisia perhetyttöjän kun oltiin, ja kaverit samaa lajia. Vanhemmat eivät vaan tienneet, että paikalle tuli myös silloisen poikaystäväni kavereita, ihan kutsuttuna siis eikä kuokkavieraina. Homma lähti aika pahasti käsistä, vaikka kutsumattomia vieraita ei tullut, mitään ei hajotettu, ketään ei raiskattu tmv. Osaat varmaan kuvitella, millaista jälkeä tulee kun paikalla on alkoholia, nuoria tyttöjä ja vähän vanhempia poikia. Tiedän, että yksi 13-vuotiaista menetti humalassa neitsyytensä. Aika moni, siskoni mukaan lukien, tyytyi onneksi vain sormipeleihin ja fritsuihin. Omat tietoni illasta ovat aika hajanaiset, koska poikaystävä oli hankkinut kossupullon mikä juotiin suurimmaksi osaksi kahdestaan ja sammuttiin suht aikaisessa vaiheessa sohvalle.

Että ei, oma lapseni ei tosiaankaan järjestä kotona bileitä ilman valvontaa, eikä osallistu muiden bileisiin ilman että tiedän hänen tulevan ajoissa selvänä kotiin.

Ei koskaan vai? Jossain vaiheessa noita rajoja venytetään kuitenkin, jos ei 13 veenä niin sitten 15 tai 16 vuotiaana. Ei niitä kerta kaikkiaan voi suojella kaikelta. Hölmöä ajatella myös etteivät ne koskaan tuu kännissä kotiin. Joku päivä niin käy kuitenkin. Voit tietenkin seurata lastasi kaikkialle kunnes täyttää 18 vuotta, mutta aika epätervettä se on kaikille osapuolille.

Ja en siis hehkuta mitään yltiövapautta teineille ja että kaikki pitää sallia yms yms. Mutta vähän nyt vastareagoin tähän kun kaikki kiistää nuorien realiteetit. Teinien elämässä ne bileet on yksi tärkeimmistä asioista.

Vierailija
104/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit katsonut sen poliisitv:n tai vastaavan jakson (toteen perustuva lavastettu tilanne), jossa kotibileet karkasi lapasesta.. Sen jälkeen ei varmaan enää tee mieli edes harkita asiaa.

Vierailija
105/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu mäkin olin ekoissa kotibileissä 13-vuotiaana. Parin viikon päästä olisin täyttänyt 14. En juonut mitään ja pitelin vain muiden oksentajien hiuksia. Menin hetkeksi makkariin lepäämään ja yksi tuttu humalassa ollut poika tuli ja raiskasi. Kaikki oltiin teinejä kotiintuloajoilla ja välittävistä kodeista, mutta kyllä tollasta vaan tapahtuu. Menin tilanteessa lukkoon enkä uskaltanut kertoa kenellekään kuin vasta vuosia myöhemmin. Monet luokkakaverit varmaan edelleen kuvittelee, että mitään pahaa ei käynyt ja kaikki menee hyvin nyt 14 vuotta myöhemmin.

Kai mä oon sit supernaivi mutta en todellakaan usko että mitään vastaavaa on tapahtunut omassa nuoruudessani. Oltiin tiivis (ja iso) porukka, lähemmäs 30 henkeä, tyttöjä ja poikia ja hengailtiin tosi paljon koulussa ja sen ulkopuolella eikä olis kellekkää tullu mieleenkää, oltii sit miten kännis tahansa, satuttaa ketään muuta. Väitän että toi on tositositosi harvinaista ja erittäin huono tuuri ja ikävää jos noin on käyny. Tosin en myöskään ole koskaan kuullu että kukaan menee kotibileissä selvinpäin mihinkään makkariin lepäilemään kesken kaiken...

Nii mekin oltiin iso ja tiivis porukka. Partiotuttuja, jotka yhdessä mm. ollut erilaisissa kisoissa ja vetänyt pitkiä viikonloppuvaelluksia tällä porukalla eli todellakin toisemme tunnettiin (osa siis samalta luokalta ja kaikki samasta lippukunnasta näissä kyseisissä juhlissa). En usko, että sillä pojalla oli ideana mua satuttaa, mutta kunhan oli nii kännissä, ettei tajunnu mitä tekee, eikä myöskään jossain vaiheessa enää välittänyt. Varsinkaan, koska yleinen reaktio tossa tilanteessa ei ole se kiljuminen ja rimpuileminen - kuten kaikki tuntuu luulevan - vaan nimenomaan se, että menee lukkoon ja hiljainen vastarinta, jossa pyydetään ja koitetaan estää. Se toinen on kuitenkin ihminen, jonka tunnet ja johon luotat ja et oikeastaan edes käsitä, mitä on tapahtumassa. En osaa sitä sen paremmin selittää, jos et osaa tunteeseen samaistua, mutta katso vaikka elokuva Once Were Warriors, joka itselläni avasi tämän asian käsittelyn.

Yksi syy, miksi kesti hyvin pitkään avautua omasta kokemuksesta, on juurikin sun kaltaiset ihmiset, jotka käyttää tätä "jos toi nyt on käynyt" ja "en oo kyl kuullu, ett ihmiset menis kotibileissä makkariin lepäilemään..." tai jotain vastaavaa. Mutta onneksi olen jo asian sen verta loppuun käsitellyt, ettei toi sun kommentointis enää mua satuta. Pointtini on lähinnä avata näille teini-ikäisten vanhemmille, että asioita voi sattua ja juurikin niiden teini voi olla se, jolla käy huono tuuri. En usko, että jokaisissa bileissä joku raiskataan, mutta on toki mahdollista, että muutakin sattuu. Ei niitä lapsia tarvitse mihinkään pumpuliin pukea, mutta itse en halua omien tulevien 13-vuotiaiden sitten tulevaisuudessa bilettävän ilman valvontaa. Esim. vanhemmat voivat vaikka illan aikana käydä tunnin/puolentoista välein tarkastamassa bileet.

Vierailija
106/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valvonta pitää olla muuten alkoholia tulee olemaan siellä.

Vierailija
107/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mä en voi ihan käsittää tätä tiukkapipoisuutta? Ettekö te mammat ole itse olleet teinejä ikinä?

Kotibileet jossa joku vanhempi on kotona? Siis ihan älyttömän noloa 13 vuotiaalle jos on kyse bileistä eikä normi illanistujaisista, en olisi ikinä suostunut moiseen jos minä olisin se bileidenpitäjä.

Omat alkoholikokeilut aloitin juuri seitsemännellä luokalla, mutta erittäin hillitysti. Kaksi siideriä ja hurjaa oli, mutta hyvän kasvatuksen ansiosta ei mennyt överiksi, eikä kavereillakaan mennyt. Itelläni oli tiukat kotiintuloajat mutta monella kaverilla (kaikki hyvältä alueelta ja keskiluokan ja "ylemmän keskiluokan" kasvatteja) ei ollut mitään kotiintuloaikoja(??) mikä minua jo silloin ihmetytti, mutta vastuuntuntoisia oli eikä mitään pahaa koskaan sattunut.

14-15 vuotiaina alkoi bileet mennä lujempaa ja joo ihmiset oksenteli, mutta VESSASSA, ja pussailivat jne jne, mutta mitään kuokkailijoita ei tullut, ketään ei raiskattu, kukaan ei saanut sukupuolitautia, kukaan ei kuollut alkoholimyrkytykseen, kaikilla menee hyvin nyt 15 vuotta myöhemmin.

Kotibileet kuuluu yläasteikään! Jos luottaa omaan lapseensa voi luottaa siihen että ne kaveritkin on suht täysjärkisiä.

Äidin kotiintuloaika 00 kuulostaa ihan hyvältä, mutta ei se pari tuntia myöhempääkään nyt mitään kauheuksia aiheuta.

Ja turha mummojen alapeukuttaa! Jos ne kotibileet ei ole AP:n kotona on ne jossain muualla, jopa jossain parkkihallissa jos ei muuta keksitä.

Olin 15 ja siskoni 13 ja 16, kun saatiin lupa pitää bileet niin että vanhemmat olivat yön pois. Kilttejä ja luotettavia keskiluokkaisia perhetyttöjän kun oltiin, ja kaverit samaa lajia. Vanhemmat eivät vaan tienneet, että paikalle tuli myös silloisen poikaystäväni kavereita, ihan kutsuttuna siis eikä kuokkavieraina. Homma lähti aika pahasti käsistä, vaikka kutsumattomia vieraita ei tullut, mitään ei hajotettu, ketään ei raiskattu tmv. Osaat varmaan kuvitella, millaista jälkeä tulee kun paikalla on alkoholia, nuoria tyttöjä ja vähän vanhempia poikia. Tiedän, että yksi 13-vuotiaista menetti humalassa neitsyytensä. Aika moni, siskoni mukaan lukien, tyytyi onneksi vain sormipeleihin ja fritsuihin. Omat tietoni illasta ovat aika hajanaiset, koska poikaystävä oli hankkinut kossupullon mikä juotiin suurimmaksi osaksi kahdestaan ja sammuttiin suht aikaisessa vaiheessa sohvalle.

Että ei, oma lapseni ei tosiaankaan järjestä kotona bileitä ilman valvontaa, eikä osallistu muiden bileisiin ilman että tiedän hänen tulevan ajoissa selvänä kotiin.

Ei koskaan vai? Jossain vaiheessa noita rajoja venytetään kuitenkin, jos ei 13 veenä niin sitten 15 tai 16 vuotiaana. Ei niitä kerta kaikkiaan voi suojella kaikelta. Hölmöä ajatella myös etteivät ne koskaan tuu kännissä kotiin. Joku päivä niin käy kuitenkin. Voit tietenkin seurata lastasi kaikkialle kunnes täyttää 18 vuotta, mutta aika epätervettä se on kaikille osapuolille.

Ja en siis hehkuta mitään yltiövapautta teineille ja että kaikki pitää sallia yms yms. Mutta vähän nyt vastareagoin tähän kun kaikki kiistää nuorien realiteetit. Teinien elämässä ne bileet on yksi tärkeimmistä asioista.

No totta kai jossain vaiheessa tulee enemmän vapauksia, sitä helpommin mitä luotettavammaksi teini osoittautuu. Mutta jos voin jotenkin estää sen, ettei tyttöni tarvitse 13-vuotiaana katua bileiden jälkeen että mitä tuli tehtyä, niin todellakin estän sen. Omaan nuoruuteeni verrattuna nykyaikana on kaiken lisäksi sellainen vitsaus kuin älypuhelimet, ja se tekee tuosta tyttö+poika+känni -yhdistelmästä vielä arvaamattomamman, ikävä kyllä.

Vierailija
108/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klo 18-> saisi meillä pitää siten, että tultaisiin itse kotiin klo 22 kieppeillä. Jos meno olisi ok, menisimme itse yläkertaan tieltä häiritsemästä ja nuoriso saisi jatkaa puolilleöin juhliaan. Aikataulu toki kerrottaisiin myös teineille.

Jos kaikki menisi hyvin, voisin seuraavalla kerralla olla poissa sinne puolilleöin asti.

Tarjolle pientä suolaista (pitsat, sipsit, popparit ok), karkkia ja limua. Perusmässyt siis, ei varmasti kummallisia tarvita.

Vierailija
109/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu meillä ei kyllä mitään kotibileitä järjestellä, kavereita saa olla kylässä ennakkosopimuksella vaikka kuinka myöhään tai vaikka yötä, mutta meidän kodista ei tule mitään esiteinien ensimmäisten alkoholikokeilujen alttaria. Omaan lapseeni ja hänen parhaisiin kavereihin luotan kyllä ja meillä on välillä isokin porukka molempia sukupuolia iltaa istumassa, mutta ikinä ketään ei ole haitannut aikuisten läsnäolo. Ja jos haittaisi, niin sellaisella tyypillä ei kyllä olisi meille mitään asiaa, koska kolmetoistavuotiaalla nyt ei kauhean paljon sellaisia juttuja vielä pitäisi olla, mitä vanhemmat eivät saisi kuulla/nähdä. 

Vierailija
110/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meidän bileissä yläasteella ollut viinaa. Toki osa kavereista ryyppäsi, mutta he lähtivät juhlistamme 10 aikoihin kaupungille. Vanhempia ei ollut kotona ennen yhtä tai kahta, joskus koko yön saimme olla keskenämme.

Me pelasimme illalla/yöllä pleikkaa, kuuntelimme musaa, katsoimme leffoja yms. kivaa perushengausta lähinnä tyttöporukalla. Todellakaan kaikki teinit etenkään tuossa iässä eivät ole vastuuttomia bilettäjiä.

Alkoholi tuli porukkamme kuvioihin lukion puolivälissä n. 17-vuotiaana.

Näin meilläkin. En voi ymmärtää tätä teinien mustamaalaamista. Jos on suhteellisen luotettava lapsi ja normaalit kaverit (jotka tuntee vanhempia myöten!) voi kyllä antaa pitää kotibileet.

Vierailija
111/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meidän bileissä yläasteella ollut viinaa. Toki osa kavereista ryyppäsi, mutta he lähtivät juhlistamme 10 aikoihin kaupungille. Vanhempia ei ollut kotona ennen yhtä tai kahta, joskus koko yön saimme olla keskenämme.

Me pelasimme illalla/yöllä pleikkaa, kuuntelimme musaa, katsoimme leffoja yms. kivaa perushengausta lähinnä tyttöporukalla. Todellakaan kaikki teinit etenkään tuossa iässä eivät ole vastuuttomia bilettäjiä.

Alkoholi tuli porukkamme kuvioihin lukion puolivälissä n. 17-vuotiaana.

Näin meilläkin. En voi ymmärtää tätä teinien mustamaalaamista. Jos on suhteellisen luotettava lapsi ja normaalit kaverit (jotka tuntee vanhempia myöten!) voi kyllä antaa pitää kotibileet.

Mutta kun se suhteellisen luotettava lapsi voi hyvinkin tehdä myös sellaisia asioita mitä vanhempi ei hyväksyisi jos tietäisi.

Vierailija
112/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu mäkin olin ekoissa kotibileissä 13-vuotiaana. Parin viikon päästä olisin täyttänyt 14. En juonut mitään ja pitelin vain muiden oksentajien hiuksia. Menin hetkeksi makkariin lepäämään ja yksi tuttu humalassa ollut poika tuli ja raiskasi. Kaikki oltiin teinejä kotiintuloajoilla ja välittävistä kodeista, mutta kyllä tollasta vaan tapahtuu. Menin tilanteessa lukkoon enkä uskaltanut kertoa kenellekään kuin vasta vuosia myöhemmin. Monet luokkakaverit varmaan edelleen kuvittelee, että mitään pahaa ei käynyt ja kaikki menee hyvin nyt 14 vuotta myöhemmin.

Ai ihan noin harvinaista? Ihan tositositosi harvinasta? Sanotaanko näin, useimmiten aina sattuu jotain. Yks vetää ympärilärvit ja lähes kannetaan kotiin tai jotakin menee rikki tai tapellaan. Tuo on mitä todennäköisesti käy. Siitä reilusti harvinaisempaa on et kaikki menee hyvin ja siitä sit enää hitusen harvinaisempaa on et jollei päälle käydä ja oikeesti raiskata, niin tilanne käy lähellä ja vain tytön harvinaisen hyvä tuuri yhdistettynä oikeisiin toimiin pelastaa hänet.

Nuorilla on tuota kuolemattomuuden tunnetta, ettei mikään heitä voi vahingoittaa ja meidän vanhempien tulee olla niitä jotka yritetään pitää heidät hengissä siihen asti kunnes heidän itsesuojelu vähän potkaisee käyntiin.

Se että 13v nuorista on niin noloa, jos vanhempi on edes osan jollei koko bileiden ajan kotona, on voi voi. Äitinä minun tehtäväni on opettaa lastani omatoimiseksi, järkeväksi, hengissä selviäväksi aikuiseksi. Siihen ei kuulu kaverina leikkiminen ja kaatokännisen tukan silittäminen kun tämä lapsena oksentaa (aka kärsii alkoholimyrkytyksestä) vessassa puolitiedottamana.

En ole tyhmä, alkoholi tulee kuvaan ennemmin tai myöhemmin. Muttei vielä 13vuotiaana täysin valvomattomien bileiden mukana.

Vierailija
113/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytär täyttää kohta 15, eikä oo ikinä edes puhunut mistään bileistä. Onneksi ei ole tarvinnut pelätä liian aikaista"lapsuuden loppua" ja liian varhaisia seksikokemuksia.

Vierailija
114/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu meillä ei kyllä mitään kotibileitä järjestellä, kavereita saa olla kylässä ennakkosopimuksella vaikka kuinka myöhään tai vaikka yötä, mutta meidän kodista ei tule mitään esiteinien ensimmäisten alkoholikokeilujen alttaria. Omaan lapseeni ja hänen parhaisiin kavereihin luotan kyllä ja meillä on välillä isokin porukka molempia sukupuolia iltaa istumassa, mutta ikinä ketään ei ole haitannut aikuisten läsnäolo. Ja jos haittaisi, niin sellaisella tyypillä ei kyllä olisi meille mitään asiaa, koska kolmetoistavuotiaalla nyt ei kauhean paljon sellaisia juttuja vielä pitäisi olla, mitä vanhemmat eivät saisi kuulla/nähdä. 

"Koska kolmetoistavuotiaalla nyt ei kauhean paljon sellaisia juttuja vielä pitäisi olla, mitä vanhemmat eivät saisi kuulla/nähdä"

No hei haloo! Aivan varmasti on, ja saa olla, juttuja mitä ei halua vanhempien ainakaan kuulevan! Vai voisitko sinä avautua kaikista asioistasi lapsesi kavereille??

Vierailija
115/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain pari vuotta sitten 14v poikani (vastoin hänen toiveitaan) bileistä kotiin klo 23. Samaa matkaa lähti mukaan pari tyttyöä, jotka olivat kauhistuneen bileiden riistäytymistä käsistä, vaikka sinne ei ylimääräistä väkeä tullutkaan. Oli löydetty isäntäväen viinat ja nehän piti juoda pois. Oksennusta oli pihalla ja portailla, väki oli aika tolkuttomassa tilassa (paitsi nämä muutamat, silmänpalvojapoikani oli vesiselvä, koska osasi varautua siihen, että tulen hakemaan kotiin, vaikka hän kieltäisi).

Viikolla sain haukut perheen äidiltä: minun olisi pitänyt ymmärtää soittaa heille, koska huomasin, että kaikki ei mennyt kuten piti. Mistä minä sen olisi tiennyt? Jos vanhemmat lähtee 100 km päähän mökille ja jättää 14v:n kotiin bilettämään, niin mistä ihmeestä minä tiesin, mitä vanhemmat kuvitteli tapahtuvan. Että ne nuoret pelaa Hullunkurisia perheitä ja Kimbleä koko illan?

Kai sen nyt yksinkertaisempikin tapaus ymmärtää, että tällöin pitää soittaa vanhemmille ja tuskin oli bileet ihan toivotussa tilassa? Siellä taas peruskatkera av mamma vaan sisimmissään mielissään koko asiasta kun sai omaa paremmuuttaan hienosti korostettua. 

Kyllä ihmiset ovat itsekeskeisiä ja typeriä.

Vierailija
116/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sen nyt yksinkertaisempikin tapaus ymmärtää, että tällöin pitää soittaa vanhemmille ja tuskin oli bileet ihan toivotussa tilassa? Siellä taas peruskatkera av mamma vaan sisimmissään mielissään koko asiasta kun sai omaa paremmuuttaan hienosti korostettua. 

Kyllä ihmiset ovat itsekeskeisiä ja typeriä.

Kyllä ehdottomasti olisi pitänyt soittaa!

Vierailija
117/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tytär täyttää kohta 15, eikä oo ikinä edes puhunut mistään bileistä. Onneksi ei ole tarvinnut pelätä liian aikaista"lapsuuden loppua" ja liian varhaisia seksikokemuksia.

Ei niihin mitään kotibileitä tarvita. Kaverin 15v tyttö joka ei käy oikein missään tuli juuri ennen joulua äidiksi. Isästä ei tietoa.

Vierailija
118/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit katsonut sen poliisitv:n tai vastaavan jakson (toteen perustuva lavastettu tilanne), jossa kotibileet karkasi lapasesta.. Sen jälkeen ei varmaan enää tee mieli edes harkita asiaa.

Eikö sitä löydy netistä?

Vierailija
119/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niihin mitään kotibileitä tarvita. Kaverin 15v tyttö joka ei käy oikein missään tuli juuri ennen joulua äidiksi. Isästä ei tietoa.

Puhutkohan nyt parhaan kaverini tyttärestä, koska tämä tilanne ei varmaan ole kovin yleinen? Mukavaa, että levittelet toisten asioita netissä...

Vierailija
120/133 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhutkohan nyt parhaan kaverini tyttärestä, koska tämä tilanne ei varmaan ole kovin yleinen? Mukavaa, että levittelet toisten asioita netissä...

Tuskinpa vain tiedät tapauksen. On meri välissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi