Saako lapsesi pitää kotibileitä?
Oma 13v poika kysyi saisiko pitää kotibileet ensi perjantaina. Sanoi, että kutsuisi yhteensä 15 ihmistä, joista suurin osa on samalta luokalta. Tyttöjäkin on tulossa. Lupasin miettiä asiaa tämän päivän aikana ja vähän haluaisin vinkkejä. Onko tarpeen tehdä jonkinlainen "tsekkaus" ennen bileiden alkua tai niiden aikana? Itse lähden varmaan ystäväni kanssa ulos siksi aikaa kun nuoret juhlivat. Mikä olisi sopiva lopetusaika? Millaisia ruokia nuoret syövät juhlissa? Alkoholia bileisiin ei missään nimessä saa tietenkään tuoda, mutta joisivatko nuoret mieluummin jotain alkoholinkaltaista esim. alkoholitonta kuohuviiniä vai ihan reilusti vaan jotain limsaa? Kertokaa muutenkin vinkkejä miten teillä on bileet järjestty :)
Kommentit (133)
Meillä 13v:n kotiintuloaika on klo 22.00. Ihan yksiselitteisesti, ei poikkeuksia. Miten ne lapset menee kotiinsa puoliltaöin, jos eivät asu ihan lähellä tai jos vanhemmat ei nouda kotiin?
Toiseksi kannattaa varautua siihen, että jokainen kaappi ja laatikko pengotaan. 13v:t on lapsia vielä, kaikenlainen lapsellisuus nousee porukassa pintaan ja etenkin vanhempien makuuhuone sekä vessan kaapit on yleisesti kiinnostavimpia koko talossa. Vaatteitasi sovitellaan (jos et ihan mummo ole) ja alusvaatteesi tarkastetaan meikkien käytöstä puhumattakaan. Voit yllättyä lempipuserosi katoamisesta ja merkkilaukut lähtevät niitä enemmän tarvitsevien matkaan.
Meillä 13v:n kotibileissä on ollut vanhemmat paikalla. Osa talosta on ollut nuorison käytössä, osaan ei ole mitään asiaa.
Älä pyydä naapureita katsomaan bileiden perään, koska ainakin minä naapurina olen aina esittänyt vastakysymyksen, että jos epäilee jotaintapahtuvan, niin miksi ei itse halua kantaa siitä vastuuta, vaan laittaa naapurit ikävään välikäteen.
Ei kai siellä ruokaa tarvitse tarjota. Sipsien lisäksi suolapaloiksi vaikka Lidlin pikkupizzoja.
Ap on aika innokas bileiden suhteen, ei edes aio tulla ajoissa kotiin ko. yönä... Jep.
Luuletko tosiaan, että 15 lapsen vanhemmat päästävät bileisiin, joissa ei ole kunnon kontrollia, ja pitää maksaa omat eväätkin?
Vierailija kirjoitti:
Ap on aika innokas bileiden suhteen, ei edes aio tulla ajoissa kotiin ko. yönä... Jep.
Luuletko tosiaan, että 15 lapsen vanhemmat päästävät bileisiin, joissa ei ole kunnon kontrollia, ja pitää maksaa omat eväätkin?
Tilaavat siis itse pitsat, melko surkeaa, jos kymmenen pitsaa tilaa kerralla, on maku ja laatu kohdillaan.
Meillä saisi pitää bileet, jos sopii että vanhemmat tai aikuinen sisarus on kotona. Tarjoilujen suhteen kysyisin lapsen mielipidettä. Ehdottaisin kyllä varmaan, että tehdään yhdessä vaikka sitä pizzaa, pari pellillistä riittänee, kunhan tekee pienempiä paloja ja laittaa lisäksi muutakin syötävää. Ehkä myös tacolastuja, sipsejä ja erilaisia dippejä. En laittaisi tilaamaan ja maksamaan omia pizzoja. Ja viimeistään puoliltaöin vieraat kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai pidän kontrollia ja olen heti valmiudessa tulemaan kotiin jos jotain sattuu. Meillä on kuitenkin sen verran pieni asunto, etten saisi bileiden aikana mitään kovin järkevää siellä tehtyä ja en ole ollut ulkona itse aikoihin. Ehkä tuon pizzaidean sitten hylkään jos se 8e on niin suuri raha. -AP
Hain pari vuotta sitten 14v poikani (vastoin hänen toiveitaan) bileistä kotiin klo 23. Samaa matkaa lähti mukaan pari tyttyöä, jotka olivat kauhistuneen bileiden riistäytymistä käsistä, vaikka sinne ei ylimääräistä väkeä tullutkaan. Oli löydetty isäntäväen viinat ja nehän piti juoda pois. Oksennusta oli pihalla ja portailla, väki oli aika tolkuttomassa tilassa (paitsi nämä muutamat, silmänpalvojapoikani oli vesiselvä, koska osasi varautua siihen, että tulen hakemaan kotiin, vaikka hän kieltäisi).
Viikolla sain haukut perheen äidiltä: minun olisi pitänyt ymmärtää soittaa heille, koska huomasin, että kaikki ei mennyt kuten piti. Mistä minä sen olisi tiennyt? Jos vanhemmat lähtee 100 km päähän mökille ja jättää 14v:n kotiin bilettämään, niin mistä ihmeestä minä tiesin, mitä vanhemmat kuvitteli tapahtuvan. Että ne nuoret pelaa Hullunkurisia perheitä ja Kimbleä koko illan?
Vierailija kirjoitti:
Hain pari vuotta sitten 14v poikani (vastoin hänen toiveitaan) bileistä kotiin klo 23. Samaa matkaa lähti mukaan pari tyttyöä, jotka olivat kauhistuneen bileiden riistäytymistä käsistä, vaikka sinne ei ylimääräistä väkeä tullutkaan. Oli löydetty isäntäväen viinat ja nehän piti juoda pois. Oksennusta oli pihalla ja portailla, väki oli aika tolkuttomassa tilassa (paitsi nämä muutamat, silmänpalvojapoikani oli vesiselvä, koska osasi varautua siihen, että tulen hakemaan kotiin, vaikka hän kieltäisi).
Viikolla sain haukut perheen äidiltä: minun olisi pitänyt ymmärtää soittaa heille, koska huomasin, että kaikki ei mennyt kuten piti. Mistä minä sen olisi tiennyt? Jos vanhemmat lähtee 100 km päähän mökille ja jättää 14v:n kotiin bilettämään, niin mistä ihmeestä minä tiesin, mitä vanhemmat kuvitteli tapahtuvan. Että ne nuoret pelaa Hullunkurisia perheitä ja Kimbleä koko illan?
Sinun ei olisi pitänyt soittaa heille vaan suoraan poliisille.
Musta klo 23 saisivat loppua viimeistään. Tyttö kävi nuorempana eli just joskus 12-14-vuotiaana muutamasti tuollaisissa, tosin olivat sellaisia illanistujaistyyppisiä ennemmkinkin. Ei siellä mitään alkoholia nautittu. Nyt meininki vähän eri, on 16-vuotias...
Minä en puuttuisi millään tapaa bileiden tarjoiluihin, jos kyseessä eivät ole synttärit, bileet ihan vaan huvin vuoksi. Saisi lapsi itse miettiä tarjottavat ja sen, kustantaako ne itse, vai pitääkö nyyttäriperiaatteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Jos jonkun vanhemmat antaa pitää kotibileet ja toiset vanhemmat sinne lapsensa päästävät, vaikka tietävät, että paikalla ei ole vanhempia ja valvontaa, niin miksi pitää soittaa poliisille? Vanhemmat niistä lapsistaan on vastuussa ja jos koti on sotkettu nuorten toimesta, niin ei se ole poliisiasia.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai pidän kontrollia ja olen heti valmiudessa tulemaan kotiin jos jotain sattuu. Meillä on kuitenkin sen verran pieni asunto, etten saisi bileiden aikana mitään kovin järkevää siellä tehtyä ja en ole ollut ulkona itse aikoihin. Ehkä tuon pizzaidean sitten hylkään jos se 8e on niin suuri raha. -AP
Itse lähtisin ulos joku toinen kerta ja olisin itse vaikka omassa makuuhuoneessa palstailemassa tai jotain. Tai kävisin alkuillasta lenkillä niin että nuoret saisivat olla jonkun aikaa keskenään. Ja tosiaan, hylkää pizzaidea, keskikää jotain muuta. Kai lapsesi itsekin osaa sanoa millaista tarjottavaa haluaa?
Voin kyllä sanoa, että 1. kaikki vieraat ei todellakaan ole samanikäisiä kuin poikasi 2. he juovat alkoholia.
Ei todellakaan. Liian suuri riski, että tulee ylimääräisiä vieraita, tavaraa rikkoontuu tai varastetaan.
Asutteko omakoti-, kerros-, vai rivitalossa? Jos jälkimmäisissä, niin bileiden loppumisaika ehdottomasti viimeistään hiljaisuuden alkaessa.
Kyllä mä odottaisin, että 13-vuotiaiden bileissä on viimeistään loppuillasta joku aikuinen paikalla. Tai sanotaanko niin, että omaa lastani en päästäisi 15 hengen bileisiin, jossa ei olisi aikuisia läsnä koko iltana. Tuon ikäisillä ei tarvitse olla kuin yksi ig-kuva ja bileet on puolella kaupungin nuorista tiedossa. Tilanne olisi toki erilainen, jos tuntisin kaikki 15 nuorta hyvin, mutta noinkin isoon sakkiin mahtuu aika monenlaista tyyppiä ja jonkun mielestä siistiä voi olla jokin, mikä ei vielä tuon ikäisten mielestä pitäisi olla.
Jos päätät antaa luvan niin varmistathan etukäteen, että kaikki vieraat pääsevät turvallisesti keskellä yötä kotiin? Mieti nyt mitä kaikkea voi sattua kun lauma kolmetoistavuotiaita on kadulla kahelta yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Jos jonkun vanhemmat antaa pitää kotibileet ja toiset vanhemmat sinne lapsensa päästävät, vaikka tietävät, että paikalla ei ole vanhempia ja valvontaa, niin miksi pitää soittaa poliisille? Vanhemmat niistä lapsistaan on vastuussa ja jos koti on sotkettu nuorten toimesta, niin ei se ole poliisiasia.
Jos havaitsee alaikäisen ihmisen olevan humalassa, se on aina poliisi- ja lastensuojeluasia.
Vierailija kirjoitti:
Asutteko omakoti-, kerros-, vai rivitalossa? Jos jälkimmäisissä, niin bileiden loppumisaika ehdottomasti viimeistään hiljaisuuden alkaessa.
Rivarissa asutaan, mutta naapurintädillä on niin huono kuulo, ettei juhlien pitäisi häntä häiritä. -AP
No enhän minä nyt niitä maksa, paitsi poikani pizzan tietysti :D Ajattelin, että jos poika sanoo etukäteen, että ottaisivat sen verran rahaa mukaan -AP