Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako lapsesi pitää kotibileitä?

Vierailija
21.02.2016 |

Oma 13v poika kysyi saisiko pitää kotibileet ensi perjantaina. Sanoi, että kutsuisi yhteensä 15 ihmistä, joista suurin osa on samalta luokalta. Tyttöjäkin on tulossa. Lupasin miettiä asiaa tämän päivän aikana ja vähän haluaisin vinkkejä. Onko tarpeen tehdä jonkinlainen "tsekkaus" ennen bileiden alkua tai niiden aikana? Itse lähden varmaan ystäväni kanssa ulos siksi aikaa kun nuoret juhlivat. Mikä olisi sopiva lopetusaika? Millaisia ruokia nuoret syövät juhlissa? Alkoholia bileisiin ei missään nimessä saa tietenkään tuoda, mutta joisivatko nuoret mieluummin jotain alkoholinkaltaista esim. alkoholitonta kuohuviiniä vai ihan reilusti vaan jotain limsaa? Kertokaa muutenkin vinkkejä miten teillä on bileet järjestty :)

Kommentit (133)

Vierailija
41/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipsit ja karkit ei tietenkään riitä. Nälkähän tuossa ajassa jo tulee.

Vierailija
42/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisten ei tartte mitään bileitä pitää. Ehtii niitä myöhemminkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä odottaisin, että 13-vuotiaiden bileissä on viimeistään loppuillasta joku aikuinen paikalla. Tai sanotaanko niin, että omaa lastani en päästäisi 15 hengen bileisiin, jossa ei olisi aikuisia läsnä koko iltana. Tuon ikäisillä ei tarvitse olla kuin yksi ig-kuva ja bileet on puolella kaupungin nuorista tiedossa. Tilanne olisi toki erilainen, jos tuntisin kaikki 15 nuorta hyvin, mutta noinkin isoon sakkiin mahtuu aika monenlaista tyyppiä ja jonkun mielestä siistiä voi olla jokin, mikä ei vielä tuon ikäisten mielestä pitäisi olla. 

Minua aina vähän ihmetyttää nämä tällaiset pelottelut. Olen itse ollut teini (ja kulkenut kotibileissä) silloin, kun Facebook oli verrattain uusi ja suosittu juttu teinien keskuudessa, eikä koskaan ollut bileissä sellaista tilannetta, että sinne olisi somen perusteella lapannut ovista ja ikkunoista tuntematonta porukkaa juomaan talon viinat ja varastamaan äidin merkkilaukut. Nykyteinit osaavat varmasti olla vielä tarkempia, mitä tietoja julkaisevat kaikkien nähden somessa.

Vierailija
44/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ala-asteen loppupuolella kotibileiden olleen viatonta lauta- tai konsolipelien pelailua ja sipsien syömistä. Ehkä kahdeksannelle luokalle siirryttäessä kuviohin hyppäsi mukaan alkoholi ja musiikin huudatus teinidraamoineen. Voi olla, että lapsesi kaveriporukka viettää melko viatonta teini-iän alkua tai sitten ainakin osalla on tarkoituksena nauttia alkoholia bileissä. Sinuna piilottaisin varmuuden vuoksi baarikaapin sisällön ja saapuisin todellakin ennen puolta yötä kotiin. Tarjolle pizzaa, sipsejä ja karkkia.

Vierailija
45/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäisten ei tartte mitään bileitä pitää. Ehtii niitä myöhemminkin.

Minä olen itse käynyt nuorisotalon diskoissa 8-vuotiaasta saakka ja kotibileissä 10-vuotiaasta saakka. Minusta tuli ihan normaali yliopiston käynyt perheenisä.

Vierailija
46/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omissa kaveriporukoissa aloitettiin rajut alkoholikokeilut juuri tuon ikäisenä. Siksi oli tosi tärkeää bileissä, että isäntäväki oli poissa koko yön tai ainakin pikkutunneille. Soittaminen ei haitannut, kaikki osasivat harhauttaa vanhempiaan puhelimessa.

Koskaan bileissä ei ollut kuokkavieraita, mitään ei rikottu tai varastettu. Sen sijaan me nuoret opimme todella humalahakuisen ja nopean juomatavan ja sujuvan taidon valehdella. Seksikokemuksia kertyi myös aivan liian varhain. Olimme lähes kaikki ylemmän keskiluokan lapsia, joten aikuiset pitivät meitä fiksuina ja vastuuntuntoisina. 

Nykyään aikuisena toivon, että vanhemmat olisivat olleet paljon tiukempia ja asettaneet rajoja. 13-vuotiaiden bileille hyvä loppumisaikataulu olisi klo 22-23. Nuorena besserwisserinä toki luulin tietäväni asiat paremmin ja vastaavani itse omasta elämästäni, mutta oikeasti olin kaiken tapahtuneen aikana vasta lapsi. Olen joutunut maksamaan kovan hinnan liian varhaisesta aikuistumisestani. Toivottavasti nykyvanhemmat eivät jätä teinejään yhtä omilleen.

Vierailija
47/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asutteko omakoti-, kerros-, vai rivitalossa? Jos jälkimmäisissä, niin bileiden loppumisaika ehdottomasti viimeistään hiljaisuuden alkaessa.

Rivarissa asutaan, mutta naapurintädillä on niin huono kuulo, ettei juhlien pitäisi häntä häiritä. -AP

Se 15 nuoren ääni kantautuu kyllä tasan varmasti myös seinänaapurin seinänaapurille rakenteita pitkin, musiikinjytkeestä puhumattakaan. Tuollaisesta määrästä teinejä lähtee myös ääntä, kun he poistuvat asunnosta, ja joukossa voi myös olla tupakoivia teinejä, joiden puhe kuuluu pihalta muidenkin kuin naapurintädin asuntoon.

Vierailija
48/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan ala-asteen loppupuolella kotibileiden olleen viatonta lauta- tai konsolipelien pelailua ja sipsien syömistä. Ehkä kahdeksannelle luokalle siirryttäessä kuviohin hyppäsi mukaan alkoholi ja musiikin huudatus teinidraamoineen. Voi olla, että lapsesi kaveriporukka viettää melko viatonta teini-iän alkua tai sitten ainakin osalla on tarkoituksena nauttia alkoholia bileissä. Sinuna piilottaisin varmuuden vuoksi baarikaapin sisällön ja saapuisin todellakin ennen puolta yötä kotiin. Tarjolle pizzaa, sipsejä ja karkkia.

En minä kyllä ihan niin aikaisin vielä tule, koska olin ajatellut, että mentäisiin ystävättären kanssa syömään, teatteriin ja siitä vielä yökerhoon. -AP

Vierailija
49/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä odottaisin, että 13-vuotiaiden bileissä on viimeistään loppuillasta joku aikuinen paikalla. Tai sanotaanko niin, että omaa lastani en päästäisi 15 hengen bileisiin, jossa ei olisi aikuisia läsnä koko iltana. Tuon ikäisillä ei tarvitse olla kuin yksi ig-kuva ja bileet on puolella kaupungin nuorista tiedossa. Tilanne olisi toki erilainen, jos tuntisin kaikki 15 nuorta hyvin, mutta noinkin isoon sakkiin mahtuu aika monenlaista tyyppiä ja jonkun mielestä siistiä voi olla jokin, mikä ei vielä tuon ikäisten mielestä pitäisi olla. 

Minua aina vähän ihmetyttää nämä tällaiset pelottelut. Olen itse ollut teini (ja kulkenut kotibileissä) silloin, kun Facebook oli verrattain uusi ja suosittu juttu teinien keskuudessa, eikä koskaan ollut bileissä sellaista tilannetta, että sinne olisi somen perusteella lapannut ovista ja ikkunoista tuntematonta porukkaa juomaan talon viinat ja varastamaan äidin merkkilaukut. Nykyteinit osaavat varmasti olla vielä tarkempia, mitä tietoja julkaisevat kaikkien nähden somessa.

Jos ap:n pojan lisäksi siellä on 15 muuta lasta, ei se tarkoita, että kaikki heistä ovat samanlaisia. Tarvitsee vain yhden, joka asiasta infoo muualle, ihan kuten silloin, kun me olimme nuoria. Nyt se on helpompaa, mutta onnistui se ennenkin, että lisää porukkaa tulee, eikä juhlan järjestäjä voinut estää yhtään mitään.

Meilläkin katosi tomaatit ja perunat tämän vuoksi :D

Vierailija
50/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei 13-vuotiaille kotibileitä Leffailta sipsien ja karkkien parissa on ok. 

Vierailija
51/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuntuisi turvallisemmalta, jos olisit itsekin kotona. Jos teillä on sen verran tilaa, että mahdut olemaan toisessa huoneessa etkä häiritse suotta bileitä, niin olisit kotona. Tietäisit, mitä tapahtuu, eikä tartteis jännittää, vastaako lapsi puhelimeen. Loppumisaika viimeistään klo 00, riippuen minkälaisessa talossa asutte. Jos on seinänaapureita, bileiden täytyy loppua hiljaisuuden alkaessa, tai ainakin musiikin tai vastaavan metelin täytyy hiljentyä silloin.

Vierailija
52/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietäisitpä vaan :) Ei tämän päivän nuorille some ole mikään hurja ja vaarallinen paikka, vaan osa jokaista vessareissua ja viimeistä minuuttia ennen nukahtamista illalla. Sinne jaetaan hyvin paljon sellaista, mistä ei uskotakaan olevan mitään vaaraa. Eikä iloinen reaaliaikainen kaikille näkyvä "biletyskuva" sitä olekaan - ei ennen kuin joku sen bongannut keksii, että mennään kuokkimaan. 

Ps. palkkani saan sosiaalisen median kanssa toimimisesta

- se joka ei päästäisi 13-vuotiastaan valvomattomiin kotibileisiin

Vierailija
53/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yläasteikäisenä kaksissa kotibileissä. Toisessa tarkoitukseni ei todellakaan ollut juoda (koska en edes tiennyt, että siellä on alkoholia), mutta siideri lykättiin käteen samantien ja poltin ensimmäisen tupakkanikin. Joitain kutsumattomia vieraita tuli, muttei bileissä tainnut mitään ihmeellistä tapahtua. Toisissa tuli paljon kutsumattomia vieraita. Lääkekaapista varastettiin kaikki särkylääkkeet, joita vedettiin viinan kanssa. Banaaneista irrotettiin kuoret, koska urbaanin legendan mukaan kuorissa on psykedeelistä ainetta. Viinakaappi tyhjennettiin ja tupakkaa poltettiin sisällä. Mutta sellaistahan sen kuuluukin olla :)

Vierailija
54/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän bileissä yläasteella ollut viinaa. Toki osa kavereista ryyppäsi, mutta he lähtivät juhlistamme 10 aikoihin kaupungille. Vanhempia ei ollut kotona ennen yhtä tai kahta, joskus koko yön saimme olla keskenämme.

Me pelasimme illalla/yöllä pleikkaa, kuuntelimme musaa, katsoimme leffoja yms. kivaa perushengausta lähinnä tyttöporukalla. Todellakaan kaikki teinit etenkään tuossa iässä eivät ole vastuuttomia bilettäjiä.

Alkoholi tuli porukkamme kuvioihin lukion puolivälissä n. 17-vuotiaana.

Vierailija
55/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa. Asiasta ei neuvotella. Pitäkööt bileensä sitten kun on täysi-ikäinen ja asuu omassa asunnossaan. Kaverit ovat aina tervetulleita meille, mutta ei bileiden merkeissä.

Vierailija
56/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hain pari vuotta sitten 14v poikani (vastoin hänen toiveitaan) bileistä kotiin klo 23. Samaa matkaa lähti mukaan pari tyttyöä, jotka olivat kauhistuneen bileiden riistäytymistä käsistä, vaikka sinne ei ylimääräistä väkeä tullutkaan. Oli löydetty isäntäväen viinat ja nehän piti juoda pois. Oksennusta oli pihalla ja portailla, väki oli aika tolkuttomassa tilassa (paitsi nämä muutamat, silmänpalvojapoikani oli vesiselvä, koska osasi varautua siihen, että tulen hakemaan kotiin, vaikka hän kieltäisi).

Viikolla sain haukut perheen äidiltä: minun olisi pitänyt ymmärtää soittaa heille, koska huomasin, että kaikki ei mennyt kuten piti. Mistä minä sen olisi tiennyt? Jos vanhemmat lähtee 100 km päähän mökille ja jättää 14v:n kotiin bilettämään, niin mistä ihmeestä minä tiesin, mitä vanhemmat kuvitteli tapahtuvan. Että ne nuoret pelaa Hullunkurisia perheitä ja Kimbleä koko illan?

Sinun ei olisi pitänyt soittaa heille vaan suoraan poliisille.

Miksi? Jos jonkun vanhemmat antaa pitää kotibileet ja toiset vanhemmat sinne lapsensa päästävät, vaikka tietävät, että paikalla ei ole vanhempia ja valvontaa, niin miksi pitää soittaa poliisille? Vanhemmat niistä lapsistaan on vastuussa ja jos koti on sotkettu nuorten toimesta, niin ei se ole poliisiasia.

Jos havaitsee alaikäisen ihmisen olevan humalassa, se on aina poliisi- ja lastensuojeluasia. 

Eli jos ap:n lapsi saa pitää kotibileet ja siellä on joku humalassa, ap:sta pitää tehdä lastensuojeluilmoitus?

Vierailija
57/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lastani ovat jo nuoria aikuisia, siis täysi-ikäisiä. Ikinä eivät pitäneet bileitä kotona, eivätkä ole kauheasti olleet muissakaan bileissä, muutamissa toki, ja kaikki menneet ok. En antanut lupaa bilettää meillä kotona, kun eräällä tutulla, toisella paikkakunnalla, koti meni remonttiin juurikin teinien "vähän" juhliessa..siinä olikin setvimistä, ketä ylimääräisiä oli ollut mukana jne. Meidän nuoret eivät ole menneet rikki tuosta kotona bilettemättömyydestä ja hyvin ovat ehtineet juhlia ihan laillisissa paikoissa, tällä tarkoitan baareja ja ravintoloita. Ja yleensä vähän vanhemmiten tulee pikkaisen enemmän järkeä siihen touhuun mukaan, toivottavasti. Ei ole ihan sellaista teinimeinikiä enää..

Vierailija
58/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hain pari vuotta sitten 14v poikani (vastoin hänen toiveitaan) bileistä kotiin klo 23. Samaa matkaa lähti mukaan pari tyttyöä, jotka olivat kauhistuneen bileiden riistäytymistä käsistä, vaikka sinne ei ylimääräistä väkeä tullutkaan. Oli löydetty isäntäväen viinat ja nehän piti juoda pois. Oksennusta oli pihalla ja portailla, väki oli aika tolkuttomassa tilassa (paitsi nämä muutamat, silmänpalvojapoikani oli vesiselvä, koska osasi varautua siihen, että tulen hakemaan kotiin, vaikka hän kieltäisi).

Viikolla sain haukut perheen äidiltä: minun olisi pitänyt ymmärtää soittaa heille, koska huomasin, että kaikki ei mennyt kuten piti. Mistä minä sen olisi tiennyt? Jos vanhemmat lähtee 100 km päähän mökille ja jättää 14v:n kotiin bilettämään, niin mistä ihmeestä minä tiesin, mitä vanhemmat kuvitteli tapahtuvan. Että ne nuoret pelaa Hullunkurisia perheitä ja Kimbleä koko illan?

Sinun ei olisi pitänyt soittaa heille vaan suoraan poliisille.

Miksi? Jos jonkun vanhemmat antaa pitää kotibileet ja toiset vanhemmat sinne lapsensa päästävät, vaikka tietävät, että paikalla ei ole vanhempia ja valvontaa, niin miksi pitää soittaa poliisille? Vanhemmat niistä lapsistaan on vastuussa ja jos koti on sotkettu nuorten toimesta, niin ei se ole poliisiasia.

Jos havaitsee alaikäisen ihmisen olevan humalassa, se on aina poliisi- ja lastensuojeluasia. 

Eli jos ap:n lapsi saa pitää kotibileet ja siellä on joku humalassa, ap:sta pitää tehdä lastensuojeluilmoitus?

No jos poliisi havaitsee alaikäisen olevan humalassa, vanhemmat joutuvat aina käymään lastensuojelutyöntekijän juttusilla.

Vierailija
59/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos haluat antaa nuorten tulla ryyppäämään yms teille niin anna vain lupa ns limuiltaan mutta ei kannata olla noin naiivi.

Mutta provohan tämä kai on.

Vierailija
60/133 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos haluat antaa nuorten tulla ryyppäämään yms teille niin anna vain lupa ns limuiltaan mutta ei kannata olla noin naiivi.

Mutta provohan tämä kai on.

Eli kukaan ei ole koskaan antanut nuorten pitää valvomattomia kotibileitä? Selvä. Ovatko nuo lehtiartikkelitkin provoja?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän