Tampereen keskustan liikenne on pilattu kokonaisvaltaisesti
Ympäri keskustaa on syntynyt useita sumppuja, joissa ei kulje sen koommin yksityisautot kuin bussitkaan. Tampereen valtatie Ratinassa, Satakunnankatu, Sorin aukion ympäristö jne.
Tuntuu siltä, että asiat on suunniteltu ymmärtämättä lainkaan liikennemääriä. Vaikka jättäisit auton kotiin, niin seisot pakkasessa pysäkillä pitkää, kun bussit seisoo ruuhkissa ja sen jälkeen istut itse bussissa, joka seisok ruuhkissa mm. edellä mainituissa paikoissa.
Kommentit (24)
Hämeenkatu oli ennen ehdoton ykkönen sielläpäin. Ehdoton keskuskatu siis. Miten lie nyt?
Vierailija kirjoitti:
Hämeenkatu oli ennen ehdoton ykkönen sielläpäin. Ehdoton keskuskatu siis. Miten lie nyt?
Hämeenkatu on nykyään hieno, kokonaan uudelleen rakennettu joukkoliikennekatu, oma erotettu pyörätie ja leveät jalkakäytävät. Ei sinne ole koskaan ollut mitään syytä eikä järkeä ajaa omalla autolla.
Jaa. Minä nautin no. autolla kruisailusta siellä aikoinaan. T. 2
Vierailija kirjoitti:
Viistokatu takaisin
😆
Samaa mieltä. Tällä viikolla kotimatka Koskipuistosta Annalaan on kestänyt 50-80 minuuttia, ja matkaa on 10 km.
Ratinasta Sorin aukiolle ja rautatieasemalle voi bussilla kestää helposti yli 10 minuuttia, vaikka matkaa on muutama sata metriä. Siinä niiden linjojen myöhästymisten syy. Kadut, pysäkit ja liikennevalot ihan tukossa useita tunteja päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Viistokatu takaisin
Samaa mieltä. Siihen ei tarvittaisi edes autoliikennettä, kunhan vaan saataisiin se takaisin. Nyyh.
Omasta mielestäni Tampereen keskustan liikennejärjestelyt ovat erinomaiset. Vielä kun kaupungin liikennesuunnittelijat tekisivät jotain Kuntokadun risteykselle, niin olisin tyytyväinen. Hirveä liikenne, kaistat loppuu. Voisiko ehkä näillä vilkkaasti liikennöidyillä sumppukohdilla harkita liikenteen vähentämistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viistokatu takaisin
Samaa mieltä. Siihen ei tarvittaisi edes autoliikennettä, kunhan vaan saataisiin se takaisin. Nyyh.
Omasta mielestäni Tampereen keskustan liikennejärjestelyt ovat erinomaiset. Vielä kun kaupungin liikennesuunnittelijat tekisivät jotain Kuntokadun risteykselle, niin olisin tyytyväinen. Hirveä liikenne, kaistat loppuu. Voisiko ehkä näillä vilkkaasti liikennöidyillä sumppukohdilla harkita liikenteen vähentämistä?
Mahdatko kovin paljon liikkua ydinkeskustassa, jos noin väität? Ja siis harkita liikenteen vähentämistä? 😄 Millä taikatempulla sellainen tehdään? Yksi tapa on ohjata ihmisiä joukkoliikenteeseen, mutta kun nekin ajaa sumppukaduilla, joissa vihreistä liikennevaloista ehtii 2 autoa kerrallaan. Sumput on syntyneet huonosta liikennesuunnittelusta, kun liikennettä ei ole ohjattu sitä vetäville väylille.
Keskustan liikennejärjestelyt ovat aivan perseestä. Vielä enemmän perseestä ne tosin ovat Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Keskustan liikennejärjestelyt ovat aivan perseestä. Vielä enemmän perseestä ne tosin ovat Helsingissä.
Hulluinta on se, että monissa kohdin kaupunkia ei toimi sujuvasti kumpikaan, ei oma auto eikä joukkoliikenne.
Vierailija kirjoitti:
Ratinasta Sorin aukiolle ja rautatieasemalle voi bussilla kestää helposti yli 10 minuuttia, vaikka matkaa on muutama sata metriä. Siinä niiden linjojen myöhästymisten syy. Kadut, pysäkit ja liikennevalot ihan tukossa useita tunteja päivässä.
Voin yhtyä tähän tänään.
Älytöntä, että pitkää, suoraa ja leveää Hämeenkatua pitkin saa ajaa nykyään lähinnä vain ratikka (ja kesäisin sähköpotkulaudat liian kovaa tilannenopeutta). Bussit ja henkilöautot yrittävät sitten kiertää keskustan muita, paljon ahtaampia katuja pitkin.
Hämeenkadulle mahtuisi kyllä enemmänkin liikennettä, ehdottomasti ainakin valtaosan bussireiteistä kannattaisi kulkea sitä kautta. Tekisi joukkoliikenteestä houkuttelevampaakin, kun sillä pääsisi oikeasti ydinkeskustaan eikä jollekin ruuhkaiselle sivukadulle, jolle päästääkseen bussin pitää tosiaan junnata hi-taas-ti punaisista valoista toisiin.
Bussipysäkkejä ei tosiaan ole Hämeenkadulla juuri. Kannattaa muistaa mennä Hatanpään valtatien alkuun tai Metso kirjaston suuntaan. Sivukaduillakin voi olla pysäkit, kun tutkii missä ja Ratina. Itään meneville tosin voi olla keskustori.
Tampereen keskustaan ei ole tarkoitus tulla minkään sortin autolla, ei mielellään edes bussilla. Me haluamme olla keskieurooppalaisia. Siellähän vanhoihin, historiallisiin kaupunkikeskustoihin ei pääse autolla. Siispä Keskustorillekin (tuolle hienostunutta kaupunkikulttuuria varsinkin kesäisin kauniine kaljatelttoineen huokuvalle) vain ratikalla , pyörällä tai reippaasti kävellen. Tätä loistavaa ideaa tukee bussien häätäminen tukkoisille sivukaduille ja onneton liikennevalosuunnittelu. Punainen Tampere - valot aina punaisella, mahdollisimman pitkään ja kaikille yhtäaikaa - on meinaan nääs niin demokraattista!
Käyn keskustassa useamman kerran viikossa, aina ratikalla tai kävellen. Hyvin toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämeenkatu oli ennen ehdoton ykkönen sielläpäin. Ehdoton keskuskatu siis. Miten lie nyt?
Hämeenkatu on nykyään hieno, kokonaan uudelleen rakennettu joukkoliikennekatu, oma erotettu pyörätie ja leveät jalkakäytävät. Ei sinne ole koskaan ollut mitään syytä eikä järkeä ajaa omalla autolla.
Vielä muutama vuosi sitten Hämeenkatu oli todella nopea väylä henkilöautolla Hämeenpuistosta Kalevaan. Monesti oli vielä vihreä aalto, mikä muuten on Tampereella todella harvinaista. Kyllä juu - Hämeenkatu on nyt hieno, mutta keskustaan ei ole enää mitään asiaa, ei autolla eikä kävellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämeenkatu oli ennen ehdoton ykkönen sielläpäin. Ehdoton keskuskatu siis. Miten lie nyt?
Hämeenkatu on nykyään hieno, kokonaan uudelleen rakennettu joukkoliikennekatu, oma erotettu pyörätie ja leveät jalkakäytävät. Ei sinne ole koskaan ollut mitään syytä eikä järkeä ajaa omalla autolla.
Vielä muutama vuosi sitten Hämeenkatu oli todella nopea väylä henkilöautolla Hämeenpuistosta Kalevaan. Monesti oli vielä vihreä aalto, mikä muuten on Tampereella todella harvinaista. Kyllä juu - Hämeenkatu on nyt hieno, mutta keskustaan ei ole enää mitään asiaa, ei autolla eikä kävellen.
Hämeenkadulla on itse asiassa nykyään aika ikävää kävelläkin, ainakin jos ei mene koko ajan suoraan. Jos lähtee ylittämään katua, pitää pään pyöriä ympyrää kuin pöllöllä, ettei jää pyörän, sähköpotkulaudan, ratikan, taksin tai bussin alle. Pyöräkaistat erottuvat huonosti ja niillä mennään aivan liian lujaa eikä väistetään jalankulkijoita silloin kun pitäisi. Varsinaisia suojateitä on vähennetty ja kaistat/väylät muutenkin jotenkin sekavat. Hämmentävää, että vaikka liikennemäärät ko. kadulla ovat vähentyneet varmasti tosi paljon entiseen verrattuna, niin ennen kadulla kulkeminen oli paljon selkeämpää (paitsi ehkä pyörällä).
Tuo on niin totta, että jollet satu asumaan ratikkareitin (joo, niiden kahden hassun) varrella, lähellä pysäkkiä, joita on todella harvassa, niin olet täydellisessä liikennemotissa. Bussilinjat väheni ratikan tultua, ja ne on laitettu kiertämään kummallisesti. Oletetaan ihmisten vaihtavan bussia useampaan kertaan, että pääsee edes lähelle Keskustoria. Meiltä ajaa fillarilla Areenalle vartin, sen lähemmäs keskustaa ei fillarilla kannata ajaa, koska keskustassa voi ajaa vain kävelyvauhtia, koska jalankulkijat poukkoilee miten sattuu. Matkaa siihen on kolmisen kilsaa, Keskustorille siis reilusti alle neljä. Keskustorin suuntaan menee bussilla väh. puoli tuntia ja yksi tai kaksi vaihtoa. Ratinaan sillan yli jos täältä pitää päästä auotolla iltapäivällä kolmen ja kuuden välillä, siihenkin pitää varata väh. puoli tuntia. Keskustaa ei pääse kiertävän myöskään Sampolan kautta, koska autot seisoo älyttömistä jonoissa, kun kukaan ei pääse mihinkään, vaan kaikki odottelee milloin arvon Raitiovaunut sattuvat risteykseen tulemaan.
Tänään taisi jäädä paljon vuoroja ajamatta, Hatanpään valtatiellä ei viiden maissa tullut busseja lainkaan liki puoleen tuntiin, vaikka normaalisti niitä menee koko ajan. Ja sitten kun tuli, niin aivan täynnä.