Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jumalan kieltäminen on järjetöntä

Vierailija
20.02.2016 |

Jumalalla tarkoitan tässä yhteydessä jotakin näkymätöntä voimaa joka ohjailee ihmisen elämää jossain määrin. Tiede on menneisyydessäkin kieltänyt asioita, jotka ovat myöhemmin osoittautuneet todeksi. Vaikka meillä onkin tarkempia mittareita kuin 15cm viivotin, emme silti pysty tietämään tai näkemään kaikkea.

Maailma on täynnä ihmisiä, jotka ovat kokeneet jotain yliluonnollista (mikä lopulta on kuitenkin luonnollista) - on siis syytä pitää "Jumalaa" mahdollisena. Eihän tiedemiehet aikoinaan hyväksyneet dinosauruksen luita tai fossiilejakaan muuta kuin vain epämääräisiksi kivirykelmiksi, vaikka monet väittivät niiden olevan elävien olentojen jäänteitä. Ehkä tiede on sokaissut meidät joiltain osin. Aristoteles oli sitä mieltä, että sateenkaari oli kolmivärinen, hän ei siis nähnyt niitä kaikkia värejä, vaikka ne olivat siellä. Homeros oli sitä mieltä, että meri oli viinin värinen. Eräs vanha filosofi erotti maailmasta vain neljä eri väriä, ja tuo sama pätee vielä nykyäänkin joissain kulttuureissa.

Ihminen siis välttämättä näe sitä mitä on hänen ympärillään. Eläimilläkin on tiettyjä vaistoja, joita tiede ei kykene selittämään. Voi olla että maailma on "kuollut" mekanismi, eikä älykäs maailmankaikkeus, mutta itse en usko siihen. En pysty tätä todistamaan, mutta en ole mielestäni epätieteellisempi kuin skeptikkokaan, vaikka rationaalisuus yleensä pitääkin skeptikkoja tieteellisempänä. Esimerkkejä ihmisten "yliluonnollisista" kokemuksista on vaikka kuinka paljon. Yleensä me vain tuppaamme hylkäämään ne mysteereinä ja haluamme unohtaa ne.

Kommentit (84)

Vierailija
1/84 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tiede kiellä jumalia?

Vierailija
2/84 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli yrität todistaa jumalan olemassaolon sillä, että jumalan olemassaolosta ei ole todisteita?

Lainatakseni Bender B. Rodriguezia: Tunnetko vanhan robottisanonnan "Does not compute"?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/84 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tiede kiellä jumalia?

Tiedeyhteisö kuitenkin yleensä kieltää ihmisten henkilökohtaiset kokemukset jos niitä voida toistaa laboratoriossa valvotuissa oloissa.

Ap

Vierailija
4/84 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uskon yli kymmeneen jumalaan, jotka ovat todistaneet olemassaolonsa sillä ettei heistä ole mitään havaintoa. En vaan tiedä kehen heistä pyllistäisin enemmän kumartaessani toisia, koska en tiedä missä he ovat.

Vierailija
5/84 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tiede kiellä jumalia?

Tiedeyhteisö kuitenkin yleensä kieltää ihmisten henkilökohtaiset kokemukset jos niitä voida toistaa laboratoriossa valvotuissa oloissa.

Ap

Pitäisikö sitten jokainen henkilökohtainen totuus ottaa faktana?

Vierailija
6/84 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli yrität todistaa jumalan olemassaolon sillä, että jumalan olemassaolosta ei ole todisteita?

Lainatakseni Bender B. Rodriguezia: Tunnetko vanhan robottisanonnan "Does not compute"?

Enhän minä niin väittänyt. Minun mielestäni on syytä uskoa "yliluonnoliseen". Tuo ei ole minlään todistamista. Se on vain minun mielestäni todennäköisempää.

Ap

Vierailija
7/84 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enhän minä niin väittänyt. Minun mielestäni on syytä uskoa "yliluonnoliseen". Tuo ei ole minlään todistamista. Se on vain minun mielestäni todennäköisempää.

Ap

Mutta mikä on se syy? Koska vain on, jookosta kookosta, eikös niinkö? Valitettavasti tuollaiseen ajatteluun jumittumalla istuisimme edelleen luolassa pelkäämässä ukkosta.

Vierailija
8/84 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tiede kiellä jumalia?

Ap

Ei, koska maailma on täynnä typeryksiä ja huijareita. Itse olen kokenut asioita, joita en voi järjellä selittää (en jaksa nyt kirjoittaa niistä, uskokaa tai älkää) ja se lisää uskoani. En usko kuitenkaan Jeesukseen tai Allahiin jne,

Ap

Vierailija
9/84 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mutta mikä on se syy? Koska vain on, jookosta kookosta, eikös niinkö? Valitettavasti tuollaiseen ajatteluun jumittumalla istuisimme edelleen luolassa pelkäämässä ukkosta.

Huono vertaus. Ukkosen havaitsevat kaikki, mutta se on vain tulkittu väärin aikoinaan. Kyse on siitä että kaikki eivät havaitse tiettyjä yliluonnollisia asioita.

Ap

Vierailija
10/84 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän asti jokainen yliluonnollinen kokemus, joka on asetettu kriittisen linssin alle, on osoittautunut täysin maalliseksi ilmiöksi tai suoraksi huijaukseksi. Tietääkseni Randin miljoonan dollarin haaste on vielä voimassa, eikä kukaan ole osoittanut mitään yliluonnollista olevan olemassa.

Vierailija
11/84 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tiede kiellä jumalia?

Ap

Ei, koska maailma on täynnä typeryksiä ja huijareita. Itse olen kokenut asioita, joita en voi järjellä selittää (en jaksa nyt kirjoittaa niistä, uskokaa tai älkää) ja se lisää uskoani. En usko kuitenkaan Jeesukseen tai Allahiin jne,

Ap

Siis uskotko jumalaan vai et? Allah termihän on vain kristittyjen sanan jumala arabian kielinen muoto.

Vierailija
12/84 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Huono vertaus. Ukkosen havaitsevat kaikki, mutta se on vain tulkittu väärin aikoinaan. Kyse on siitä että kaikki eivät havaitse tiettyjä yliluonnollisia asioita.

Ap

Hyvä vertaus. Miksi muka luolamiehen tulkinta ukkosesta olisi väärä, mutta sinun yliluonnollinen kokemuksesi aitoa magiaa, eikä vain väärä tulkinta?

Vierailija
13/84 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Jumalan kieltäminen on järjetöntä? Et vastannut otsikkoosi.

Vierailija
14/84 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin tulla alapeukuttamaan otsikon perusteella, mutta olenkin yllättäen samaa mieltä ap:n kanssa.

En toki ole varma jumalan " " olemassaolosta, eihän minulla ole todisteita, mutta minulla on kokemuksia, joihin näkemykset kaiken "takana" jollain tasolla vallitsevasta "alkulähteestä" tai alkurakkaudesta sopivat niin hyvin, että se vaikuttaa aivan uskottavalta mallilta tai selitykseltä.

Avaruuden aineesta yli 95% on sellaista, jota ihminen ei kykene havaitsemaan (vaikka kyseinen seikka on havaittu ja ollaan virallisestikin tieteessä tätä mieltä johonkin lakiin perustuen) niin sittenkö ihminen voi KIELTÄÄ "jumalallisen alkurakkauden", jonkin joka yhdistää asioita tavoilla, joista enkelit ja kaikki muut "henkimaailman hommat" selittyvät? :D Miksi eivät sano, että voi olla mahdollinen? :)

Vierailija
15/84 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tiede kiellä jumalia?

Ap

Totta kai. Kuka vaan voi väittää mitä vaan, ei se ole mikään todiste muusta kuin että huulet heiluu.

Vierailija
16/84 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska jumalaa ei ole olemassa, on kieltäminen järkevää ja perusteltua.

Vierailija
17/84 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bautismo de Fuego kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tiede kiellä jumalia?

Ap

Totta kai. Kuka vaan voi väittää mitä vaan, ei se ole mikään todiste muusta kuin että huulet heiluu.

Eihän sitä silti voi kieltääkään, kun aika moni ihminen on kokenut näitä "yliluonnollisia" kokemuksia, VAIKKA niitä ei ole todistettu tieteellisesti ja VAIKKA sinä tai jokainen ei ole niitä kokemut. Nämä seikat eivät todista kokemuksia joksikin ihmisen omaksi aivokemiaksi an sich.

Vierailija
18/84 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiede perustuu uskoon siitä, että kaikki olisi jotenkin selitettävissä, mitattavissa ja ihmisen ymmärrettävissä. Tiede on tarpeellista, mutta mielestäni myös ihmisen henkisyyden kieltäminen on täysin tarpeetonta. 

Vierailija
19/84 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemassaolemattomuutta ei voi yleisesti ottaen todistaa muuta kuin joissakin matemaattisissa erityistilanteissa. Tämä sama pätee myös jumalten ja jääkaapin takana asuvan vaaleanpunaisen yksisarvuisen olemassaolemattomuuteen. 

Jumalten olemassaolon tai olemassaolemattomuuden todistelu ei kuulu tieteen piiriin. Jumalat kun määritelmänomaisesti ovat tieteen rajoituksista vapaita eli voivat tehdä mahdottomia asioita.

Ei pidä sotkea teologiaa ja tiedettä.

Vierailija
20/84 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinasin tulla alapeukuttamaan otsikon perusteella, mutta olenkin yllättäen samaa mieltä ap:n kanssa.

En toki ole varma jumalan " " olemassaolosta, eihän minulla ole todisteita, mutta minulla on kokemuksia, joihin näkemykset kaiken "takana" jollain tasolla vallitsevasta "alkulähteestä" tai alkurakkaudesta sopivat niin hyvin, että se vaikuttaa aivan uskottavalta mallilta tai selitykseltä.

Avaruuden aineesta yli 95% on sellaista, jota ihminen ei kykene havaitsemaan (vaikka kyseinen seikka on havaittu ja ollaan virallisestikin tieteessä tätä mieltä johonkin lakiin perustuen) niin sittenkö ihminen voi KIELTÄÄ "jumalallisen alkurakkauden", jonkin joka yhdistää asioita tavoilla, joista enkelit ja kaikki muut "henkimaailman hommat" selittyvät? :D Miksi eivät sano, että voi olla mahdollinen? :)

Miksi pitäisi sanoa "on mahdollinen"? Sille tielle kun lähdetään, on edessä vain päättymätön suo, jolloin kaikki väitteet on tosi, koska "on mahdollinen". Juu, ei voida sanoa, etteikö tuota täysin määrittelemätöntä ja tulkinnanvaraista "jumalallista alkurakkautta" olisi olemassa, mutta miksi sen mittaamattoman pieni todennäköisyys pitäisi ottaa huomioon? 

Yhtähyvin voimme sanoa tonnikalojen olevan maailman herkimpiä runoilijoita. Et voi todistaa väitettä vääräksi, vai voitko muka?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme