Viimeisten 10 kilon laihdutusprojekti
Hei.
Olen laihtunut noin 20 kg viime vuoden puolella noin neljässä-viidessä kuukaudessa. Lähtöpainoni oli 88 kg, ja pituuteni on 164 cm. Jossain vaiheessa kyllästyin laihdutukseen, ja lopetin. Olen nyt ollut ilman laihdutteluja noin 3-4 kk, eikä mitään repsahdusta ole tapahtunut, vaan paino on pysynyt samana nämä kuukaudet.
Nyt olisi kuitenkin vielä kymmenen kiloa pudotettavana, ja olen taas henkisesti valmis jatkamaan laihdutusurakkaani. Laihdutusmenetelmänäni on ENED-dieetti, pyrin syömään alle 1000 kcal päivässä, optimaalisesti 700-800 kcal päivässä. Tuohon kalorimäärään syön mahdollisimman paljon proteiinia, jonkin verran rasvaa, ja paljon vihanneksia. Ei mitään makeita, paitsi satunnainen hedelmä. Huomautan, että teen istumatyötä, eikä minulle ole juuri mahdollisuuksia harrastaa liikuntaa viikonloppuja lukuun ottamatta. Päästyäni tavoitepainooni on tarkoitukseni syödä n. 1500-1700 kcal/päivä loppuelämäni ajan hiilihydraatitietoisesti.
Aion tulla tänne päivittämään tilanteeni aina maanantaisin. Aloitin projektini nyt menneenä maanantaina, ja tavoitteenani on päästä tavoitepainooni yli 58 kg kesäkuun alkuun mennessä.
Lähteekö joku muu mukaan haasteeseen?
15.02. 67,8
Kommentit (124)
15.02. 67,8
22.02. 66,5
29.02. 65,9
Hyvää maanantaita! Milläs mielillä punnituksen jälkeen? Minulla pudotusta viikon aikana 600 g. Ei mikään loistotulos, mutta toisaalta yritän muistaa ottaa huomioon, että edellisviikolla lähti 1,3 kg. Eli keskiarvona kuitenkin 0,95 kg/viikko tähän mennessä, eli ihan ok. Ja perjantaina tosiaan tuli taas herkuteltua. Murr, työpaikan perjantaisuklaat.
Vierailija kirjoitti:
15.02. 67,8
22.02. 66,5
29.02. 65,9
Hyvää maanantaita! Milläs mielillä punnituksen jälkeen? Minulla pudotusta viikon aikana 600 g. Ei mikään loistotulos, mutta toisaalta yritän muistaa ottaa huomioon, että edellisviikolla lähti 1,3 kg. Eli keskiarvona kuitenkin 0,95 kg/viikko tähän mennessä, eli ihan ok. Ja perjantaina tosiaan tuli taas herkuteltua. Murr, työpaikan perjantaisuklaat.
AP
4.5 100,4
,
,
,
22.2 86,2
29.2 81,9
Hyvin lähti tippumaan ja viikonlopustakin selvittiin sortumatta.
Olen kirjoittanut viestit 14 ja 22 ja 30. Jatkossa Emma
Juu nyt on viikonlopusta "selvitty". Perjantaina oli suunniteltu repsahdus, ja söin pizzaa. Hassua, että tätä olin siis suunnitellut, mutta silti oli syömisen jälkeen morkkis. :P
Paino oli tänä aamuna 83,7. Alaspäin mennään, tosin ilman herkuttelua pudotus voisi olla suurempikin. Mulla on tosiaan se perjantai puntaripäivä, joten tuo ei ole ns. "virallinen" lukema.
Se, että toi paino oli tosiaan pudonnut pizzasta huolimatta, on kyllä motivoivaa. Hirvitti astua vaa'alle, mutta siellä odottikin iloinen ylläri. :)
Eteenpäin ja alaspäin jatketaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä voin lähtee😄
5 vkoa täysnutraten, sitten osanutrausta muutama vkoa ja sitten normiruokaa, hiilihydraatteja vähentäen.
Teen fyysistä työtä. Kävelen lisäksi noin 30-40 km vkossa . Kun lumet lähtee niin meen pyörällä töihin.
18.2 178cm / 105 kg
Nimimerkillä pyllerö 😌
Oletko jo nutrannut 5 viikkoa? Minä olen täysnutrannut kuukauden ja paino putosi 5,7 kiloa. Painan nyt 102 kiloa ja olen 165 cm pitkä. En liiku kovinkaan paljon päivän mittaan.
Kolmosen maanantaipaino on tänään 97,1 kg.
Terve kumppanit! :)
Nyt jäi yksi viikko välistä, mutta joskus käy näinkin.
Ihanaa huomata, että melkein kaikilla paino tippuu alaspäin ja näin sen pitäisikin mennä. Vielä on aikaa hoikistua ennen kesää. ;) Tosin omalla kohdallani kesällä sitten helposti lihoo, kun tulee syötyä uusia perunoita murean pihvin kera... No onneksi vielä on aikaa kesään.
Käyn itse vaa'alla silloin kun tuntuu, eli en vain maanantaisin. Kävin vaa'alla lauantaina 27.2 ja paino oli lähtenyt mukavasti laskuun maanantaista, -0,8kg! Mutta pyhpah, mies osti jäätelöä, lemppariani Ben & Jerry what-a-lotta ja söin koko purkin kerralla (tämä siis lauantaina).. Ja sitten sunnuntaina söin vielä vikat jämä letut perjantailta, maanantaina se sitten kostautui -> +0,6kg kahdessa päivässä... En tiedä teistä muista, mutta omalla kohdallani plussa lukemat saavat minut niin masentuneeksi, että herkuttelen sitten 2-4 päivää lisää.. Joten ma-ke herkuttelin, kunnes torstaina sitten palasin ruotuun. Perjantaina 4.3 uskalsin vasta vaa'alle ja kiitokset torstain, paino ei ollut noussut eikä laskenut. Tiukka kuri jatkui ja sitten lauantaina vaaka näytti -0,6kg ja sunnuntaina myös -0,6kg eli kahdessa päivässä -1,2kg! Eli takaisin kehissä ollaan. :)
Eilen eli sunnuntaina sitten herkuttelin, joten tänään en vaa'alla käynyt. Kuitenkin eilen kävin niin käyn seuraavan kerran varmaan taas lauantaina, katsoo nyt. Fiiliksen mukaan, en ota paineita.
Tämän hetkinen paino 79,4kg. (:
Tsemiä kaikille! Kyllä se paino tippuu, kun jättää nuo herkut vähemmälle. :o)
Miki
Lisään vielä, että kokonais pudotus tähän mennessä siis 3,1kg. Ei paha kolmessa viikossa. Olen varma että pääsen takaisin kuuskyt luvulle kesään mennessä. Olen kovin optimistinen. (:
Miki
Uusi kommentoija täällä! Sinulle, jolla paino heittelee: ei välttämättä johdu yksittäisestä herkuttelusta. Itse käyn vaa'alla joka päivä siksi, että aamupaino tosiaan heittelee noin kilon sisällä päivittäin ja kerran viikossa punnitus ei välttämättä kerro todellista tilannetta. Esim. eilen olin 61,7 ja tänään 62,4, vaikka mitään herkuttelua tai liikunnasta lipsumista ei ole edes tapahtunut. Merkkaan maanantaisin sitten mutuna suunnilleen sen keskiarvon, mitä vaaka on viikolla näyttänyt.
Pituutta 165, alkupaino siinä 69 paikkeilla. Olen aina ollut normaalipainoisen hoikka, siinä 55 kg tienoilla. Suunnilleen tämä olisi nytkin toiveissa, mutta jos asettuu johonkin 57:ään lopulta, niin sekin on ihan hyvä. Mitään absoluuttista tavoitetta ei siis ole, pääasia että peilistä katsoo nätti ja omaan kehoonsa tyytyväinen nainen. Lihon rumasti naamasta ja poskeni pullottavat eikä minulla ole mukava olo omassa kropassani. Vaatteet kiristävät. Fyysisen työn vaihduttua koneella istumiseen ja hölkkäämisen estävän loukkaantumisen takia olen lihonut parissa vuodessa hitaasti mutta varmasti tähän kuntoon. Nyt on vamma parantunut, joten olen päässyt taas alottamaan lenkkeilyn. Nollasta aloittaminen oli todella vaikeaa, hölkkäsin alkuun ehkä 300m kerrallaan, mutta kolmessa kk:ssa on kunto kehittynyt takaisin siihen, missä se alkujaan olikin, eli pystyn vetäisemään 15km lenkin kohtuullisen helposti. Aloitin painon merkkaamisen 1.3. Tässä mun taulukko, merkkaus viiikon välein.
68
66,9
66,1
65,2
64,3
64,2
63,6
62,4
Eli ihan kivasti rullaa alaspäin. Tavoite oli puoli kiloa viikossa, mutta jos se nyt tippuu liikunnan kautta noin paljon niin tippukoon. Lenkkeilen, jumppaan kotona ja syön sen verran, ettei ole nälkä. Syön vähän verrattuna entiseen, mutta tiukan tarkasti kolmen tunnin välein. Olen kiinnittänyt huomiota hiilarien laatuun ja vähentänyt leivällä mässäilyä (sillä tavalla jäi myös juusto ja margariini kokonaan pois.) Leivän olen vaihtanut näkkäriin ja hapankorppuun, jonka päällä on avokadoa ja kurkkua. Joskus toki syön normaaliakin leipää. Pidän huolta proteiinin saannista. Pieni nälkä alkaa aina ilmoitella itsestään aina ruoka-aikoihin, mikä on ihan hyvä, koska ennen olen syönyt vain siksi, että on ruoka-aika, vaikka ei olisi varsinaisesti edes nälkä. En enää syö itseäni täyteen, vaan syön lautasellisen ja odotan, että näläntunne lähtee. Minulla on aina kestänyt siinä kauan ja ehtisin helposti vetäistä naamaani kaksi tai joskus kolmekin lautasellista, ennen kuin tajuan, ettei minun enää kuuluisi syödä. Puolen tunnin päästä iskeekin armoton ähky. Tästä olen nyt kouluttanut itseni pois lopettamalla syömisen, vaikka on muka vielä nälkä. Olo on parempi eikä ähkyä tule. Herkut olen jättänyt kokonaan pois, paitsi jos tulee esimerkiksi vierailijoita, jotka tuovat mukanaan herkkuja, syön toki heidän kanssaan. Olen vaihtanut suklaapatukat mantelimaitoon tehtyyn chiasiemenvanukkaaseen, johon sekoitan hedelmiä, kuten mangoa, banaania, ananasta, kiivä ja/tai passionhedelmää. Tämä toimii hyvin makeannälkään ja on tosi hyvää :)
oho siis 18.1., mistäköhän ton 1.3. tuohon repäisin :D
Vierailija kirjoitti:
Aloin jo miettimään, että onpas ollut nopea tahti painonpudotuksen suhteen. :D
Hienoa, että olet taas päässyt lenkkeilemään! Tietenkin ruokavaliolla laihtuu, mutta jos siihen vielä lisää liikuntaa niin avot! Tuloksia ei voi olla saamatta. :) Sinäkin pääset aivan varmasti ennen kesää tavoitepainoosi. Minulla vielä matkaa melkein 15kg, että paino olisi sama ennenkuin lihoin 10kg kymmenessä kuukaudessa. Mutta kyllä tää tästä. (:
Miki
Vierailija kirjoitti:
Mukavasti menee täälläkin. Eilen tuli syötyä seuraavanlaisesti:
aamupala: 2 kuppia kahvia
lounas: salaattia, näkkäri, jonka päällä 4 broilerileikkelettä ja kaksi juustosiivua, pikkupala makrellia (20-30 g).
päivällinen: salaattia ja n. 100 g paistettua kanaa
iltapala: 150 g maitorahkaa ja kaksi suolakeksiä, joiden päällä tuorejuustoa
Kaloreita luultavasti n. 700 kcal.
Mitä nyt tänä aamuna kävin puntarilla, niin paino on pudonnut jo kilon maanantaista! Mutta viralliseen punnitukseen on vielä 5 päivää aikaa, joten en kirjoita nyt tarkemmin painosta. :) Haluan pitää virallisen punnituksen vain kerran viikossa, muuten touhu voi helposti mennä neuroottiseksi.
Tänään on tullut juotua taas perus pari kuppia kahvia, ja olen juonut 0,7 l pullollisen Fun Lightia... Ja parin tunnin päästä taas lounassalaatit. Aika samoilla linjoilla päivästä toiseen. Vatsa on litistynyt jo ihan mukavasti. Ihanaa, että pääsin taas laihdutuksen makuun, oli kuitenkin muutaman kuukauden paussi välillä.
Mikä on makrelli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloin jo miettimään, että onpas ollut nopea tahti painonpudotuksen suhteen. :D
Hienoa, että olet taas päässyt lenkkeilemään! Tietenkin ruokavaliolla laihtuu, mutta jos siihen vielä lisää liikuntaa niin avot! Tuloksia ei voi olla saamatta. :) Sinäkin pääset aivan varmasti ennen kesää tavoitepainoosi. Minulla vielä matkaa melkein 15kg, että paino olisi sama ennenkuin lihoin 10kg kymmenessä kuukaudessa. Mutta kyllä tää tästä. (:
Miki
No nyt tuli minullakin typo, siis ennenkuin lihoin 17kg kymmenessä kuukaudessa.. Se kymmenen kuukautta jäi mieleen niin kirjoitin sitten 10kg 17kg sijasta. 17 - 3 = 14 eli 14kg on vielä matkaa, jos tarkkoja ollaan. :)
- Miki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukavasti menee täälläkin. Eilen tuli syötyä seuraavanlaisesti:
aamupala: 2 kuppia kahvia
lounas: salaattia, näkkäri, jonka päällä 4 broilerileikkelettä ja kaksi juustosiivua, pikkupala makrellia (20-30 g).
päivällinen: salaattia ja n. 100 g paistettua kanaa
iltapala: 150 g maitorahkaa ja kaksi suolakeksiä, joiden päällä tuorejuustoa
Kaloreita luultavasti n. 700 kcal.
Mitä nyt tänä aamuna kävin puntarilla, niin paino on pudonnut jo kilon maanantaista! Mutta viralliseen punnitukseen on vielä 5 päivää aikaa, joten en kirjoita nyt tarkemmin painosta. :) Haluan pitää virallisen punnituksen vain kerran viikossa, muuten touhu voi helposti mennä neuroottiseksi.
Tänään on tullut juotua taas perus pari kuppia kahvia, ja olen juonut 0,7 l pullollisen Fun Lightia... Ja parin tunnin päästä taas lounassalaatit. Aika samoilla linjoilla päivästä toiseen. Vatsa on litistynyt jo ihan mukavasti. Ihanaa, että pääsin taas laihdutuksen makuun, oli kuitenkin muutaman kuukauden paussi välillä.
Mikä on makrelli?
Makrilli siis.
AP
4.5 100,4
,
,
,
22.2 86,2
29.2 81,9
7.3 81.0
Ja epävirallisissa punnituksissa 5.3 80,4 ja tänään 80,3 eli kaksikymmentä kiloa tiputettu. Pari nutrilettia päivässä ja lisäksi hiilihydraattitietoisesti noin 800 kaloria päivässä. Maitotuotteet (maustamaton jogurtti) piti lopettaa kun se aiheuttaa minulle nuhaa ja limaisuutta.
Emma
Kolmonen on jatkanut sinnikkäästi nutrausta mutta paino on siitä huolimatta noussut lukemaan 98,7 kiloa.
49 täällä moi!
Seuraa tilanneraportti: olen ollut koko viikon kipeänä ja maannut sohvalla katsoen telkkaria. On ollut niin tylsää, että vähän mässäilyn puolelle on mennyt, vaikka yritinkin pitää herkut vihanneksissa ja dipissä ja hedelmissä. Tuli silti tylsyyteen syötyä vähän liikaa. Päätin, että tällä viikolla jää punnitus kokonaan välistä, jottei tule paha mieli ja motivaatio karise. Katsotaan ensi viikolla uudestaan :) Pari päivää odottelua vielä niin uskaltaa taas lenkille.
4.5 100,4
,
,
,
22.2 86,2
29.2 81,9
7.3 81.0
14.3 80.0
Sunnuntaina paistoin rieskaa ja sorruin, joten turvoksissa punnituksen aikana. Muuten jatkuu hyvin. Nutraaminen vähentynyt ja korvaantunut vhh:lla, kaloreita noin 800 päivässä.
Emma
Mäkin tuun mukaan.
Viime keväänä pudotin 7kg. Alkupaino oli siis 78kg ja pituus 169cm.
Tarkoitus olisi vielä 10kg tiputtaa.
Tällä hetkellä käyn kerran viikossa liikkumassa, joinain viikkoina kaksi kertaa. Työni on fyysistä.
Herkut tarkoitus jättää pois kokonaan ja olla pari kuukautta kasvisruokavaliolla.
Tässä kuussa osallistun facebookin kyykkyhaasteeseen, jossa ekana päivänä aloitettiin 50 kyykyllä. Tänään teen 135 kyykkyä ja vikana päivänä on 250 kyykkyä.
Tarkoitus olisi itsenäisesti sitten käydä kuukausittain läpi muita lihasryhmiä.
Viimeiset kymmenen kiloa. Kuulostaa kohtalokkaalta.
Paljonko on kaloreita yhdessä Nutrilett-pussissa ja mitä yksi pussi maksaa? Voisiko joku omatekoinen kaalisoppa-,ruisleipä-, rasvaton piimä-, porkkana-kuuri- dieetillä saada nuo kaikki ravintoaineet halvemmalla kuin Nutrilett-pussista? Lähteekö Nutrilett -pussilla nälkä?
Yhdessä VLCD-pussissa on n. 110kcal, ja viisi pussia (naiselle) päivässä sisältää kaikki tarvittavat "rakennusaineet". Voi kai tuollaisella omatekoisellakin onnistua, mutta se on huomattavasti vaikeampaa kuin nutreilla. Näissä pusseissa on tosiaan se helppousetu, että ei tarvitse miettiä mitä ruoaksi ja minkä verran, sen kun nappaa pussin ja vetelee huiviin. Hinnasta en osaa sanoa muuta kuin että ostin tokmannilta 10 päivän paketin, joka sisältää yht. 50 pussia/annosta ja siis kymmenen päivän ruoat. Hintaa paketilla oli 29,95. Käytännössä siis päivän ruokieni hinnaksi tulee alle 3 euroa. Ei paha minusta.