Wanhojen tansseista tullut missikisat lukiotytöille
Ilta-Sanomat etsii kauneimpia pukuja uutisessaan. Mistä lähtien tapahtumasta on tullut missikisat? Asut muuttunut iltapuvuiksi ja käytetään jopa 800e.
Kommentit (261)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ihan järkkyä, imetti visiin vaikutteita jenkkien prom-juhlista. Ei todellakaan kelpaa enää kummin kaimalta lainatut mekot, pitää olla teetetty tai vähintään jostain erikoisliikkeestä ostettu monen sadan kolttu. Tietysti myös meikit ja hiuksetkin kuin morsiamella.
Promhan se siellä taustalla on ollut jo pitkään. Nyt vuokraillaan jo limusiineja ja ollaan kuin tytöt ja pojat isossa maailmassa, jossa tytöt ja pojat yrittävät olla kuin isossa maailmassa.
Onko tästä jotain haittaa?
Nuoret ihmiset saavat pukeutua, laittautua. Luulisi, että se olisi kivaa vaihtelua
Vierailija kirjoitti:
En nyt tiedä missikisoista, pikemminkin päivä prinsessana. Mutta totta, onhan se varustelu mennyt ihan mahdottomuuksiin. Joku luetteli kulueriä, mutta unohti vielä yhden: monet käytä valokuvassa eikä sekään halpaa lystiä ole.
Lähes 50 vuotta sitten ainakin maalaislukioissa meno oli ihan toisennäköistä. Ei ollut iltapukuja, vaan oikeasti vanhoja tai vanhannäköisiä vaatteita. Pojilla oli isän pussihousut, ruutupomppa, flanellipaita, jatsarit ja karvareuhka päässä tai vaihtoehtoisesti isän rippipuku ja muutenkin vähän herraskaisempi look. Joillakin tytöillä oli isoäidin vihkimekko (musta tai joku tumma väri joka tapauksessa) ja hartiahuivi, joillakin jopa vanha turkki. Monella meistä ei ollut aitoja vanhoja vaatteita, koska ne oli leikattu matonkuteiksi sen jälkeen, kun ne oli käännetty kahteen kertaan eikä niistä enää saanut käyttökelpoisia vaatteita. Minulla oli itse tehty pitkä hame, entuudestaan tilanteeseen sopiva kangaspusero ja äidin vanha musta hartiahuivi. Tukka oli sen verran pidempi, että sen sai vedetyksi nupukaksi niskaan. Tällaisilla vermeillä me tanssimme poloneesia koulun käytävillä ja hauskaa oli. Ei tietoakaan mistään ravintolaillallisista ja vastaavista. Opiskelujen ja muutaman ulkomailla vietetyn vuoden jälkeen palasin koulumaailmaan ja saatoin vain todeta, että tyyli oli ehtinyt vaihtua, vaikkei vielä mistään varsinaisista iltapuvuista voinut puhuakaan.
Voitaisiin ottaa tuosta ajasta muutenkin mallia. Kirjoitukset piti saada kerralla läpi, mitään kolmeen eri kertaan hajautusta ei ollut. Ruotsi oli pakollinen kirjoitettava. Opintolainalla piti olla henkilötakaaja, jos sitä ei saanut eikä ollut rahaa, ei opiskeluun yliopistossa ollut varaa. Oppikoulussa oli lukukausimaksu, jos se karsi oppilaita, köyhillä ja keskinkertaisilla ei kouluun ollut asiaa. Ja ylioppilaita oli vuodessa vain kolmaosa nykyisestä määrästä, suurin osa ei lukiossa opiskellut. Se oli hyvää aikaa, silloin ei raha merkinnyt mitään. Se kun määritti jo 9 vuotta ennen kirjoituksia sen, oliko oppikouluun varaa vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaistytöllä olis tänää tanssit..en valitettavasti ehdi katsomaan..ihan uteliaisuudesta olis ollut kiva nähdä et miten paljon "ei sovi joukkoon". ei meinaa ikinä meikkaa ja kuulemma teki mekon itse..ja en nyt sano tuota millään pahalla. Mun mielestä on hienoa,että hän uskaltaa olla juuri sellainen ku on,eikä välitä muista. Aika yksin kyllä saa kuulemma yleensä olla :(
Mennyt kyllä ihan pelleilyksi tuo touhu..
Miten juhlapukuun pukeutuminen voi olla pelleilyä?
Kommenttisi kertoo paljon sinusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niillä nuorilla itsellään ole mitään kisaa asuista tai kampauksista. Kilvan eilenkin illalla kehuivat toisiaan, ei näkynyt mekoissa hintalappuja osoittamassa, montako sataa euroa oli rahaa käytetty. Asiaan perehtymättömänä en osannut sanoa, kuka oli kuluttanut 1000 euroa, kuka 100. Se kisa on niiden päässä, jotka eivät ole itse päässeet tanssiaispäivästä nauttimaan vaan joutuivat olemaan mummoasuissa kävelykeppeineen keskellä kauneinta nuoruutta. Kun siihen aikaan se massa teki juuri niin!
Kuule kyllä ne mummovaatteet päällä tanssittiin vanhojan tanssit. Tietysti.
Menit siis massan mukana etkä uskaltanut olla erilainen, vaikka juuri sitä vaaditaan nyt nuorilta. Kävikö mielessä, että olisit voinut pukeutua hienoon iltapukuun ja olla todella kaunis ja silti tanssia? Vai etkö uskaltanut olla erilainen?
Jos lukio olisi maksullinen, ei täällä itkettäisi yhtään sitä, että vanhojentansseissa tytöt ovat kauneimmillaan. Kaikilla lukiolaisten vanhemmilla olisi varaa lapsensa juhlaan vaatettaa ja ne rahattomien lapset olisi ammattikoulussa. Niin se oli 100 vuotta sitten ja niin olisi hyvä nytkin, kun niin kovasti menneistä vanhojentanssiperinteistä huolta kannetaan.
Niin kauan ku naiseuden ydin on vain kauniilta näyttäminen saadaan tyytyä naisen euroon. Miettikää mammat mitä prinsessoillenne opetatte. Jösses.
Vierailija kirjoitti:
Juu ja sitten täyttyy face näitten prinsessoitten kuvista ja usein äitien julkaisemana ja kuvaa seuraa 500 tykkäystä ja kommenttia: oi miten kaunis, upea puku, hieno kampaus, kaunotar, oikea prinsessa. Kalliin puvun lisäksi käydään kampaajalla, meikkaajalla ja lopulta vielä valokuvassa. On mennyt tuokin homma ihan överiksi. Ennen muinoin vanhojen päivänä pukeuduttiin oikeasti vanhoihin vaatteisiin, sitä se tarkoitti, eikä mitään prinsessajuhlaa. Meillä poika kieltäytyi osallistumasa kokonaan tansseih, kun on kuulemma niin naurettavaa touhua, ei halua esiintyä minään pellenä. Mua vähän harmitti silti, vaikka olishan se frakin vuokrauskin maksanut. Tytär myös on aika epävarma osallistuuko, ei ole ollenkaan sellainen prinsessatyttö.
Ja uskomatonta mutta totta: jotkut käyvät penkkaripäiväksikin kampaajalla ja meikkaajalla! Ja asukin on monella tilattu ihan ulkomailta, eikä mikään halpa. Ylppäreihin sitten talon remontti ja pihakukkia ihan hemmetisti ja koko perheelle uudet kamppeet, äidille ja ylioppilaalle varsinkin ja tarjottavat kuin 5 tähden ravintolassa. Huhhuh, koulutus on likipitäen ilmaista, mutta muita kuluja sitten kyllä tulee joitakin tonneja ;).
Poikasi voi sitten unohtaa yliopisto-opiskelut, koska siellä tätä "pelletouhua" jatketaan.
Tai, ehkä poikasi kasvaa aikuiseksi siihen mennessä ;)
Mun siskon tytär oli fiksu ja sanoi itse äidilleen heti, ettei halua meikkausta tai kampaajaa, eikä mitään ylimääräistä. Kuulemma typerää laittaa hirveesti rahaa yhteen tapahtumaan. Kaunis puku (Ebay ja Kiina :)) ja kengät ostettiin - ja muu löytyi omasta takaa tai lainattiin. Halus laittaa itse itsensä ja olla oman näköisensä.
Hullua nuo suihkurusketukset, ammattilaismeikkaukset ja -kampaukset. Kaunis nuori tyttö on kauneimmillaan ihan omana itsenään. Ei siihen tarvita kuin kevyt meikki ja hiukset nätisti vaikka nutturalle. Ebaysta löytyy halpoja mekkoja ja juhlakengät on monella jo entisestään tai nekin voi ostaa halvalla joko tarjouksesta tai netistä.
Monesti se satasen satsannut juhlija on kauniimpi kuin tonnin tuhlannut. Joskus vähemmän on enemmän!
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan ku naiseuden ydin on vain kauniilta näyttäminen saadaan tyytyä naisen euroon. Miettikää mammat mitä prinsessoillenne opetatte. Jösses.
Ei vanhojenpäivässä ole kyse mistään naiseuden ytimestä vaan juhlasta, jossa esitetään tietynlainen tanssinäytelmä. Asujen lisäksi tärkeitä asioita ovat hyvä ryhti ja kohtelias käytös. Nuoret oppivat, että arjen ja juhlan erottaa toisistaan esimerkiksi pukeutuminen. Naisella on oikeus näyttää naiselta, ei tarvitse kuvitella, että tasa-arvo olisi ulkoisen habituksen kieltämistä.
Vierailija kirjoitti:
Suuryrityksen naisjohtaja ei saa olla kaunis?
Mieti itse, mitä lapsellesi opetat. Jösses
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti itse, mitä lapsellesi opetat. Jösses
No halojaa, meneekö pojilla samassa mittakaavassa rahaa ulkonäköön? Nuoret tytöt on kauniita ilman satojen eurojen ulkonäkökeskeisyyteen perustuvaa tällinkiä. Missikisat tosiaan.
Onneksi mun nuoruudessa pienessä maalaispitäjässä vanhojentanssit ei ollut mikään kilpavarustelupäivä. Lainasin pukuni tutulta, olisko se maksanut 300 markkaa. Kampaajalla kävin lisäksi, en muista yhtään mitä maksoi, ei varmasti paljoa. Meikkasin itse.
Voi olla että kaupungeissa oli jo silloin vähän eri meininki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vanhojenpäivässä ole kyse mistään naiseuden ytimestä vaan juhlasta, jossa esitetään tietynlainen tanssinäytelmä. Asujen lisäksi tärkeitä asioita ovat hyvä ryhti ja kohtelias käytös. Nuoret oppivat, että arjen ja juhlan erottaa toisistaan esimerkiksi pukeutuminen. Naisella on oikeus näyttää naiselta, ei tarvitse kuvitella, että tasa-arvo olisi ulkoisen habituksen kieltämistä.
.
Minun oli pakko jättää vanhojentanssit väliin, koska en ulkonäköni vuoksi kelvannut joukkoon. Luokkani suositut tytöt tekivät selväksi, että näin lihavalla ja rumalla ei ole asiaa heidän juhlaansa. Olisin kuulemma pilannut kaikkien muidenkin päivän. Että kyllä meidän aikanamme vanhojentansseissa oli kyse ainoastaan siitä, että näytettiin täydellisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tätä oli jo 90- luvulla. Jätin omat tanssini väliin, kun ajattelin, ettei vanhemmilllani olisi varaa kunnon mekkoon. Olivat molemmat työttömänä. Äitini ehdotti minulle vanhaa iltapukuaan 70-luvulta, mutta enhän minä siinä olisi kehdannut mennä. Vähän vieläkin tuntuu kurjalta tuo muisto. Onneksi meitä oli muitakin köyhiä, jotka jättivät tanssit väliin. :(
Muuten kuin omalta näppikseltäni, mutta olin ainoa meidän koulusta, joka jätti väliin, kun ei ollut varaa :(
Faktamielipide: kumpikaan teistä ei tainnut saada tästä mitään traumoja?
Itse jätin väliin, kun en saanut paria tansseihin ja ihan normaali aikuinen musta kasvoi :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Minun oli pakko jättää vanhojentanssit väliin, koska en ulkonäköni vuoksi kelvannut joukkoon. Luokkani suositut tytöt tekivät selväksi, että näin lihavalla ja rumalla ei ole asiaa heidän juhlaansa. Olisin kuulemma pilannut kaikkien muidenkin päivän. Että kyllä meidän aikanamme vanhojentansseissa oli kyse ainoastaan siitä, että näytettiin täydellisiltä.
Jos sinä koet, että et ole nainen ja toisaalta haluat, että naiset eivät saa olla kauniita, niin onkohan vika sinussa vai muissa, jotka eivät ajattele kuin sinä? En ymmärrä, miksi yhdistät naiseuden ja ulkonäön. Katsot asiaa hyvin kapeasti ja ulkonäkökeskeisesti ja on ihan omaa päättelyäsi, että vain täydellinen kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Ei, vaan kyse oli siitä, että sinä et pitänyt puoliasi ja koulussasi oli muutama idiootti tyttö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti itse, mitä lapsellesi opetat. JössesNo halojaa, meneekö pojilla samassa mittakaavassa rahaa ulkonäköön? Nuoret tytöt on kauniita ilman satojen eurojen ulkonäkökeskeisyyteen perustuvaa tällinkiä. Missikisat tosiaan.
Tiesitkö, että ketään ei pakoteta kampaajalle, meikkiin, suihkurusketukseen jne.? Ja tiesitkö, että nuoret miehet käy kuntosalilla treenaamassa kroppaansa eli he ovat aika ulkonäkökeskeisiä, vaikka eivät laita päälleen pitsiä ja röyhelöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Lihava ja ruma ei mielestäsi ole nainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Minun oli pakko jättää vanhojentanssit väliin, koska en ulkonäköni vuoksi kelvannut joukkoon. Luokkani suositut tytöt tekivät selväksi, että näin lihavalla ja rumalla ei ole asiaa heidän juhlaansa. Olisin kuulemma pilannut kaikkien muidenkin päivän. Että kyllä meidän aikanamme vanhojentansseissa oli kyse ainoastaan siitä, että näytettiin täydellisiltä.Jos sinä koet, että et ole nainen ja toisaalta haluat, että naiset eivät saa olla kauniita, niin onkohan vika sinussa vai muissa, jotka eivät ajattele kuin sinä? En ymmärrä, miksi yhdistät naiseuden ja ulkonäön. Katsot asiaa hyvin kapeasti ja ulkonäkökeskeisesti ja on ihan omaa päättelyäsi, että vain täydellinen kelpaa.
Kukahan tässä sen ajatuksen oli ilmi tuonut; muut tytöt.
RAUMA?