Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuinen, miksi lässytät lapselle?

Vierailija
14.06.2023 |

Tässä yksi asia, jota en koskaan ole ymmärtänyt. Kyllä ne lapset ihan normaaliakin puhetta ymmärtävät. Lässyttämisestä tulee ainakin itselleni mielikuva, että lasta pidetään jotenkin hieman tyhmänä tai yksinkertaisena. Vähän samat fiilikset tulevat myös ihmisestä, joka lässyttää.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/a/3-12492969

Vauvalle lässytys on juuri oikein toimittu. Isolle lapselle voi tietysti puhua ihan normaalistikin.

Vierailija
2/18 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin varsinkin lapsia aivan vauvaiästä ylöspäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helikopterivanhemmuus selittää kaikenlaista...

Vierailija
4/18 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vain reaktio, kun kohtaa jotain söpöä.

Vierailija
5/18 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun mulla on niin ihqulipihquli lapsi papsi papuliinin pupuliini.

6/18 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/a/3-12492969

Vauvalle lässytys on juuri oikein toimittu. Isolle lapselle voi tietysti puhua ihan normaalistikin.

Wikipedia ei ainakaan ole ihan samaa mieltä tuosta logopedian professorin väitteestä, että hoivapuhetta esiintyisi (ainakaan merkittävässä määrin?) kaikissa kulttuureissa https://en.wikipedia.org/wiki/Baby_talk.

Sivulta ei myöskään löydy hirveästi selityksiä siitä, mikä olisi mekanistinen selitys hoivapuheen myönteisille vaikutuksille, mutta se vaikuttaisi olevan melko lailla samaa mieltä siitä, että sillä mahdollisesti on myönteisiä vaikutuksia.

Vierailija
7/18 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein lässytys tapahtuu vielä kovaan ääneen vaikka marketissa, katsokaa kuinka meidan perhe tässä lässyperheilee, ällöä.

Vierailija
8/18 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäistä tarkoitat? Pikkulapsi kaipaa ystävällisyyttä ja isompikin lapsi. Mutta varmasti normaali puhetapa hyvä. Entä eläimet? Aikuisille jotkut äksyilevät..?

Vierailija
9/18 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein lässytys tapahtuu vielä kovaan ääneen vaikka marketissa, katsokaa kuinka meidan perhe tässä lässyperheilee, ällöä.

No tämäpä!!!

Vierailija
10/18 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikuinen nainen, 27v. Minua vanhemmat naiset ovat lässyttäneet minulle tähän päivään asti :D Ei toiki kaikki, mutta osa. Minulle tulee olo että he pitävät minua vähä-älyisenä, vaikka tosi asiassa se on ehkä toisinpäin?

Vierailija
11/18 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet vanhemmat lässyttävät jatkuvasti omille lapsilleen.

Vierailija
12/18 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aikuinen nainen, 27v. Minua vanhemmat naiset ovat lässyttäneet minulle tähän päivään asti :D Ei toiki kaikki, mutta osa. Minulle tulee olo että he pitävät minua vähä-älyisenä, vaikka tosi asiassa se on ehkä toisinpäin?

Häh?!!!?

Vierailija
13/18 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on aivokuolleiden reaktio. Ei normaalien ihmisten.

Vierailija
14/18 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopertava pieni lapsi on niin herttainen, että tulee lässytettyä.

Vierailija
15/18 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa täälä teillä häiriintyny reaktio ilmiöön joka selittyy biologialla, hoivavietillä ja pikaisella googletuisella, siitä ärsyyntymisen juurisyiden selvitys taasen kuuluis psykiatrille.

Vierailija
16/18 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on niin typerä selitys, etenkin kun samaa käytetään selittämään kolmekymppiselle lässytystä.

Vierailija
17/18 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä miksi lapset pistetään lässyttämään telkkarimainoksiin?

Kuten se polkkatukkainen tyttö siihen K-kaupan mainokseen, että "Kesä alkaa koolla" ym! Aivan selkeästi ei ole lapsen oma puheääni, kukakohan käskenyt lukea repliikit lässyttämällä ja miksi? Vetoaako sellainen puhetyyli muka jonkun mielestä enemmän aikuisiin?

Vierailija
18/18 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa täälä teillä häiriintyny reaktio ilmiöön joka selittyy biologialla, hoivavietillä ja pikaisella googletuisella, siitä ärsyyntymisen juurisyiden selvitys taasen kuuluis psykiatrille.

Ei täällä kai kukaan ole sanonut että se ÄRSYTTÄÄ, ihmetelty on lähinnä. Itsellä ei ole esim. tällaista tapaa, vissiin on sitten biologiat ja hoivavietit pielessä meikäläisellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi