Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Wanhojen tansseista tullut missikisat lukiotytöille

Vierailija
19.02.2016 |

Ilta-Sanomat etsii kauneimpia pukuja uutisessaan. Mistä lähtien tapahtumasta on tullut missikisat? Asut muuttunut iltapuvuiksi ja käytetään jopa 800e.

Kommentit (261)

Vierailija
121/261 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole varaa osallistua normaaleihin perinteisiin, onko sinne lukioon pakko ängetä esittämään hienompaa ja varakkaampia kuin on? Jos vanhemmat eivät ole vaivautuneet hankkimaan riittävää tulotasoa onko aivan pakko laittaa näitä lapsia alulle jotka eivät voi osallistua normaaliin elämään? Jos ei suomalaiset perinteet kelpaa voi aina muuttaa mamulähiöön jossa ei tarvitse laulaa edes suvivirttä.

Vierailija
122/261 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan monen palstalaisen työpaikka olisi vaarassa, jos hyvätuloiset alkaisivat kuluttaa vain saman verran kuin pienituloiset?

Etkä lukenut tätä ketjua ollenkaan? Moni tilaa uuden asun USA:sta. Joten ei siitä veroeuroja jää paljoa tänne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/261 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan monen palstalaisen työpaikka olisi vaarassa, jos hyvätuloiset alkaisivat kuluttaa vain saman verran kuin pienituloiset?

Etkä lukenut tätä ketjua ollenkaan? Moni tilaa uuden asun USA:sta. Joten ei siitä veroeuroja jää paljoa tänne.

Tulee tullimaksut. Ja lisäksi oli nämä kampaamokäynnyt, suihkurusketukset, limusiininvuokraukset ja mitä muuta nyt kuulemma joillain vanhojen päivään liittyikään.

Vierailija
124/261 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000-01 oli jo havaittavissa tätä ilmiöö. Siksi itse jätin kyseisen juhlan väliin (rahasta ei ollut kii, mutta alko ärsyttään se heti syyskuussa alkanu kilpavarustelu). 5-7 v aikasemmin oli viä ihan ok kekkerit (siskon ja veljen aikaan), ei ollu niin pahaa kilpavarustelun meininkiä vielä.

Vierailija
125/261 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole varaa osallistua normaaleihin perinteisiin, onko sinne lukioon pakko ängetä esittämään hienompaa ja varakkaampia kuin on? Jos vanhemmat eivät ole vaivautuneet hankkimaan riittävää tulotasoa onko aivan pakko laittaa näitä lapsia alulle jotka eivät voi osallistua normaaliin elämään? Jos ei suomalaiset perinteet kelpaa voi aina muuttaa mamulähiöön jossa ei tarvitse laulaa edes suvivirttä.

Jollei tämä ole trolli, niin hohhoh! Mistä ihmeestä tämä käsitys, että lukioon mennään jotenkin "esittämään hienoa ja varakasta"?!  Lukioon pääsee Suomessa ihan tulotasosta riippumatta, mikään varakkaiden opinahjo se ei ole. Lisäksi mikään pakko ei ole mihinkään vapaaehtoiseen rientoon osallistua, käy sen koulunsa ja kirjoittaa ylioppilaaksi, that's it. Tottakai ymmärrän sen, jos vanhempien asenne on tyyliin "vittu sää mihkään lukioon mee, äläpä yritä esittää hianompaa mitä oot! Kyllä kuule töitä löytyy vaikkei oo herrojen kouluja käyty, perkele!" niin herkempi 15 vuotias tosiaan alkaa kuvittelemaan että "se lukio tosiaan on joku "paremman väen paikka" ja turha mun ees yrittää kun ei olla varakkaita. Parempi että vanhemmat saa ne rahansa laittaa kaljaan ja röökiin, kuin mun oppikirjoihin."

Mutta niin lukio ei ole varakkaiden kakaroiden paikka eikä lukiossa ei ole pakko osallistua ylimääräisiin rientoihin (mikä ihme "jos ei voi osallistua normaaliin elämään"?).  En minäkään osallistunut vanhoihin, enkä muutenkaan tajua, mikä PAKKO on kenenkään osallistua tuontyyppiseen juttuun, jos se ei tunnu kivalta? Koska kaipa tuossa on se idea, että se on näille osallistujille mukava päivä?

Vierailija
126/261 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin vanhojentanssi-iässä vuonna 2008. Jätin tanssimatta eikä jäänyt traumoja. Äiti kiitti vaikka olisi varmasti voinut mekon kustantaa. Jatkoilla oli hauskaa!

Vierailija
127/261 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on luonnollista, että aina missä tahansa ryhmässä ja tapahtumassa tulee olemaan taloudellista epätasa-arvoisuutta. Mutta eihän se ihan niinkään ole, että ryhmän köyhimmät olisivat täysin immuuneja vanhaintanssiryhmän sisäiselle rahankululle. Esimerkkinä omat vanhaintanssini: kun asioista oli eniten päättämässä he, jotka itse, ja joiden vanhemmat panostivat prinsessapäivään isollakin rahalla, järjestivät erinäisiä tempauksia, joiden hinta oli käydä kalliiksi sitten niille vähävaraisemmille. Meillä kauempana asuvilla oli esimerkiksi todella vaikeuksia siirtymisissä, kuviin ei ollut mitään mahdollisuutta osallistua (koska tietenkin kuvaajaksi valittiin oikeastaan tyyrein mahdollinen), ja muutenkin näistä "pikku kulueristä" oli tulla aika iso panostus sen pukeutumisen lisäksi. 

Joo, eihän noista mikään ole pakollista, ja aina hätä keinot keksii. Mutta tuntuu sekin aika ikävältä, että eriarvoisuus on niin jyrkkää, että sen toisen puoliskon porukasta pitää todella kääntää kaikki kivet ja kannot voidakseen edes osallistua kyseiseen päivään ilman, että tarvitsee ihan alleviivata omaa taloudellista tilannetta verrattuna muuhun ryhmään. Paikkakunnallani oli myös ysien tanssiaisista tulossa samantasoista välineurheilua, joten koulu päätti ottaa linjan, että kyseessä ei ole pitkien laahuspukujen juhla. Mikä oli itse asiassa ihan hyvä juttu. 

Vierailija
128/261 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollei tämä ole trolli, niin hohhoh! Mistä ihmeestä tämä käsitys, että lukioon mennään jotenkin "esittämään hienoa ja varakasta"?!  Lukioon pääsee Suomessa ihan tulotasosta riippumatta, mikään varakkaiden opinahjo se ei ole. Lisäksi mikään pakko ei ole mihinkään vapaaehtoiseen rientoon osallistua, käy sen koulunsa ja kirjoittaa ylioppilaaksi, that's it. Tottakai ymmärrän sen, jos vanhempien asenne on tyyliin "vittu sää mihkään lukioon mee, äläpä yritä esittää hianompaa mitä oot! Kyllä kuule töitä löytyy vaikkei oo herrojen kouluja käyty, perkele!" niin herkempi 15 vuotias tosiaan alkaa kuvittelemaan että "se lukio tosiaan on joku "paremman väen paikka" ja turha mun ees yrittää kun ei olla varakkaita. Parempi että vanhemmat saa ne rahansa laittaa kaljaan ja röökiin, kuin mun oppikirjoihin."

Mutta niin lukio ei ole varakkaiden kakaroiden paikka eikä lukiossa ei ole pakko osallistua ylimääräisiin rientoihin (mikä ihme "jos ei voi osallistua normaaliin elämään"?).  En minäkään osallistunut vanhoihin, enkä muutenkaan tajua, mikä PAKKO on kenenkään osallistua tuontyyppiseen juttuun, jos se ei tunnu kivalta? Koska kaipa tuossa on se idea, että se on näille osallistujille mukava päivä?

Iso ohis, mutta pikku hiljaa lukiosta aletaan kyllä ajaa nimenomaan varakkaamman väen koulua. Ilmaiseksi kouluksi on kyllä ihan helvetisti kulueriä, eikä tuo vapaaehtoinen vanhojen päivä todellakaan ole ainut.

Vierailija
129/261 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten tällainen pelleily liittyy lukio-opiskeluun.

Vierailija
130/261 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tanssin kymmenisen vuotta sitten. Tuolloinkin näkyi jo hiukan tämä nykyinen mekkovillitys, osalla oli kalliita pukuja ja kampuksia.

Minä ompelin mekkoni itse, alushameen tilasin netistä, kengät löytyivät kympillä alennuksesta, meikin tein itse ja kampaus kampaajalla maksoi vain parikymppiä. Mielestäni en "kalvennut" yhtään muiden rinnalla. Yhteensä noihin kaikkiin meni noin vajaa 150e.

Jos tanssisin nyt, tilasin mekon todennäköisesti ulkomailta.

Vierailija
131/261 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mekko maksoi 79€ ja alushame n.50€ eli ~130€ meni mekkoon :) Ja tämä sama mekko meni lyhennettynä&vähän tuunattuna (ompelijalla n.40€) myös yo-juhlissa. Kokonaisuudessaan rahaa meni vanhojenpäivään noin muutama satanen, ja tiedän että halvemmallakin selviää. Ei ole pakko hankkia sitä pukuliikkeen kalleinta mekkoa, ja munkaan mielestä kilpavarustelussa ei oo mitään järkeä. Vanhojenpäivä oli tosi upea ja ikimuistoinen, enkä todellakaan kadu että tanssin! :) Mutta on ihan ok jättää tanssit väliin, vapaaehtoistahan homma on

Vierailija
132/261 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä itkua rahanmenosta. Naapurin 17v amistyttö käyttää joka viikonloppu keskimäärin 50 e viihteellä käymiseen eli vuodessa noin 2600 euroa. Lukiolaistytön kahteen prinsessapäivään laitetaan yhteensä 1000 e ja sitten ihmetellään, että kyllä on kallista. Eihän se missään tunnu, kun se juodaan ja poltetaan hiljalleen pieninä summina, mutta vuodessa kertyy melko iso kuluerä.

Vierailija
133/261 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka vuosi tätä samaa nillitystä siiten miten on niin epätasa-arvoista ja porvareiden hössötystä ja jenkkimatkintaa ja mitä vielä. Ei niihin tansseihin ole pakko osallistua, en osallistunut itsekkään koska ei kiinnostanut. Ja missä kouluissa muka käytetään tuhansia euroja vanhojentansseihin ja vuokrataan limusiineja? Omista vanhoistani on 8 vuotta aikaa enkä muista kenenkään hankkineen mitään kermakakkumekkoa ja kuuden sadan kenkiä, ihan normaalit nätit iltapuvut oli, suurin osa vuokrattuja tai ompelijakaverilla teetettyjä ja nätti kampaus itse tehdyllä meikillä.

Tulee näistä mieleen vain mammojen vitutus siitä että joutuu "taas" laittamaan muksuunsa rahaa maksamalla pukuvuokran ja kampaajat, ainakin satasen joutuu "taas" upottamaan. Moni tyttö ei pääse käyttämään koskaan elämässään upeaa iltapukua paitsi vanhojentansseissa, suotakoon se siis heille.  

Vierailija
134/261 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran elämässä Vanhat tanssitaan, joten tyttö sai koko parjatun paketin; Puku, kampaus, meikki, korut, kynnet, ripset, rusketus, ravintola, taksit.

Se miten tyttö tänään s ä t e i l i onnea oli kaiken sen rahan arvoista.

Kuten sanoin, kerran elämässä.

Vierailija
135/261 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka vuosi tätä samaa nillitystä siiten miten on niin epätasa-arvoista ja porvareiden hössötystä ja jenkkimatkintaa ja mitä vielä. Ei niihin tansseihin ole pakko osallistua, en osallistunut itsekkään koska ei kiinnostanut. Ja missä kouluissa muka käytetään tuhansia euroja vanhojentansseihin ja vuokrataan limusiineja? Omista vanhoistani on 8 vuotta aikaa enkä muista kenenkään hankkineen mitään kermakakkumekkoa ja kuuden sadan kenkiä, ihan normaalit nätit iltapuvut oli, suurin osa vuokrattuja tai ompelijakaverilla teetettyjä ja nätti kampaus itse tehdyllä meikillä.

Tulee näistä mieleen vain mammojen vitutus siitä että joutuu "taas" laittamaan muksuunsa rahaa maksamalla pukuvuokran ja kampaajat, ainakin satasen joutuu "taas" upottamaan. Moni tyttö ei pääse käyttämään koskaan elämässään upeaa iltapukua paitsi vanhojentansseissa, suotakoon se siis heille.  

Hyvä kommentti. Mä ja melkein kaikki muutkin teki meikin ja kampauksen itse.  Ei kellään ollut mitään 500 € ---> iltapukuja. Eikä varattu limusiineja ym. ,vaan mentiin päivän päätteeksi kylän ainoaan ravintolaan syömään ja illalla arkivaatteissa (!) jatkoille nuorisoseuralle. Tiedä sitten onko meno jo noista päivistä pahentunut, toisaalta kävin lukion maalla... 

Ihana päivä oli, luultavasti enää koskaan en pääse näyttämään niin kauniilta. 

T. Wanha -08 myös

Vierailija
136/261 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka vuosi sama ulina.

Aina se on sitä ollut enemmän tai vähemmän. Niin kuin kaikki tilaisuudet joihin osallistuu paljon naisia.

Ei todellakaan ole aina ollut. Itse vietin vanhojen päivää 1970-luvulla. Silloin vanhat todellakin pukeutuivat vanhuksiksi: vaatteet lainattiin omilta mummoilta tai vaareilta tai kaivettiin esiin vinttien kätköistä. Itse tanssin isoäitini muinoisessa lottapuvussa, ja tanssiparillani oli flanellipaita ja vaarinsa pussihousut. Meikkauksessa tai kampaamossa ei tosiaan käyty, ei tullut mieleenkään.

Nykyään se idea on kadonnut kokonaan, ei ollenkaan muisteta, mitä vanhojen päivä tarkoittaa (ollaan siis koulun vanhimpia, raihnaisia vanhuksia).

Näin oli vielä 1980-luvullakin. Muistan hyvin, kun satuin kerran eräänä vanhojen päivänä opastamaan (työskentelin kaupunkioppaana) ulkomaista turistiryhmää. He näkivät bussin ikkunasta joukoittain teinejä, jotka olivat pukeutuneet ikivanhoihin palttoisiin ja haitarisaappaisiin, tytöillä leuan alta solmitut huivit päässä ja monilla pojilla kävelykepit ym.

Turisteja huvitti suuresti, kun kerroin tästä suomalaisesta vanhojen päivien perinteestä, ja meidän piti oikein tehdä ylimääräinen pysähdys, kun kaikki halusivat ottaa kuvia näistä "vanhuksista".

Minä vietin vanhojen päivää v. 83, ja tosiaan pukeuduttiin mummojen ja paappojen vaatteisiin. Minulla oli mm. mummon vanha lehmännahkatakki ja polven alapuolelle asti ulottuvat mustat nirunarukengät.

Vierailija
137/261 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iso ohis, mutta pikku hiljaa lukiosta aletaan kyllä ajaa nimenomaan varakkaamman väen koulua. Ilmaiseksi kouluksi on kyllä ihan helvetisti kulueriä, eikä tuo vapaaehtoinen vanhojen päivä todellakaan ole ainut.

No höpöhöpö taas. Kaikkeen saa kulumaan niin paljon rahaa kuin haluaa, mutta se ei tarkoita että niin pitää tehdä. Mikä sun mielestä lukiossa maksaa? Kirjat pitää itse hankkia mutta niitä voi lainata kirjastosta, kaverilta tai ostaa käytettynä. Vanhojentansseista selviää vähemmälläkin jos puvun lainaa tai hankkii käytetyn ja kampauksen sekä muut tekee itse, penkkarit no jaa vapaaehtoista..no okei valkolakki maksaa 25 - 30€ mutta voi senkin lainata tutulta ylppäripäivänä jos ei halua omaa ostaa.

Vierailija
138/261 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt tiedä missikisoista, pikemminkin päivä prinsessana. Mutta totta, onhan se varustelu mennyt ihan mahdottomuuksiin. Joku luetteli kulueriä, mutta unohti vielä yhden: monet käytä valokuvassa eikä sekään halpaa lystiä ole.

Lähes 50 vuotta sitten ainakin maalaislukioissa meno oli ihan toisennäköistä. Ei ollut iltapukuja, vaan oikeasti vanhoja tai vanhannäköisiä vaatteita. Pojilla oli isän pussihousut, ruutupomppa, flanellipaita, jatsarit ja karvareuhka päässä tai vaihtoehtoisesti isän rippipuku ja muutenkin vähän herraskaisempi look. Joillakin tytöillä oli isoäidin vihkimekko (musta tai joku tumma väri joka tapauksessa) ja hartiahuivi, joillakin jopa vanha turkki. Monella meistä ei ollut aitoja vanhoja vaatteita, koska ne oli leikattu matonkuteiksi sen jälkeen, kun ne oli käännetty kahteen kertaan eikä niistä enää saanut käyttökelpoisia vaatteita. Minulla oli itse tehty pitkä hame, entuudestaan tilanteeseen sopiva kangaspusero ja äidin vanha musta hartiahuivi. Tukka oli sen verran pidempi, että sen sai vedetyksi nupukaksi niskaan. Tällaisilla vermeillä me tanssimme poloneesia koulun käytävillä ja hauskaa oli. Ei tietoakaan mistään ravintolaillallisista ja vastaavista. Opiskelujen ja muutaman ulkomailla vietetyn vuoden jälkeen palasin koulumaailmaan ja saatoin vain todeta, että tyyli oli ehtinyt vaihtua, vaikkei vielä mistään varsinaisista iltapuvuista voinut puhuakaan.

Vierailija
139/261 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niillä nuorilla itsellään ole mitään kisaa asuista tai kampauksista. Kilvan eilenkin illalla kehuivat toisiaan, ei näkynyt mekoissa hintalappuja osoittamassa, montako sataa euroa oli rahaa käytetty. Asiaan perehtymättömänä en osannut sanoa, kuka oli kuluttanut 1000 euroa, kuka 100. Se kisa on niiden päässä, jotka eivät ole itse päässeet tanssiaispäivästä nauttimaan vaan joutuivat olemaan mummoasuissa kävelykeppeineen keskellä kauneinta nuoruutta. Kun siihen aikaan se massa teki juuri niin!

Kuule kyllä ne mummovaatteet päällä tanssittiin vanhojan tanssit. Tietysti.

Vierailija
140/261 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten minusta raha ei ole se pahin ongelma. Puvun voi saada ehkä lainaksi serkun kaimalta ja kaveri voi laittaa hiukset ja tehdä meikin. Suurempi ongelma minusta on poikien vähyys. Heti tulee selväksi onko viehättävä poikien silmissä vai joutuuko tyytymään tyttöpariin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan