Käyttämäsi murresana, jonka merkityksen
olet joutunut selittämään? Tai murresana, jonka merkitys ei ole heti selvinnyt sinulle?
Kommentit (89)
kökkä-talkoot
punkka-lasten amme
limpata vaatteita kaappiin -laittaa vaatteita kaappiin
Vierailija:
Laittaa leppeeseen. Kuulin sanan viikata vasta ammattikoulussa.
Vierailija:
Vierailija:Laittaa leppeeseen. Kuulin sanan viikata vasta ammattikoulussa.
" Pruukkaaks sää käyttää vanttui pakkasel?"
Eli käytätkö yleensä lapasia pakkasella?
Vierailija:
En tiedä mitä lappoilla tarkoittaa. Leppeeseen laittaminen on siis viikkaamista siis vaatteiden pinoon taittelua.
Vierailija:
Vierailija:Laittaa leppeeseen. Kuulin sanan viikata vasta ammattikoulussa.
olen tampereelta ja itse ymmärrän tuon sanan merkityksen(en edes aikaisemmin tiennyt, että se on murresana) mutta hesalaisille kavereille olen joutunut sen selittämään...
töri = kasa. Esim. Ajoin pihalle ison törin maata.
eli kippo, sen saa aina suomentaa. Ja reiskootella (hillua vähissä vaatteissa). Miehelle ja miehen suvulle piti selitellä rotvallin reunaa (katukivetyksen reunaa) ja kluutia (rättiä) suomentaa.
Lappapuuroa olen joutunut selventämään, vaikka se on käytössä tietääkseni monessa paikassa. Samaten roikistella oli vieras käsite jollekin kaverille.
Lappapuuro on siis vispipuuroa ja alasti ollessa roikistellaan.
juluppi= sepalus
umpeloiset=perunat
ropsu=pannukakku
alasti kun ollaan niin roikootellaan, korvee (iso saavi), hätäpräiskä = äkkipikainen, kersat prääsää mopoolla (teinit ajaa mopoilla täysin sitä säästelemättä) hanitoon (mahdottoman iso) krävöö (maksumuistutus)
röpöliäänen (epätasainen) vintti (yläkerta)
tuossa jotain
ja = myös, tykö = luo, tavan = tavallinen
Eikös umpeloiset oo kuorimattomat keitetyt perunat
oli opiskelukaverit ihmeissään kun sanoin että " vein vanhoja vaatteita meirän kokille" .
=huopatossut, huopikkaat. Etelä-Suomessa ei käytetä tätä pohjoisessa tunnettua sanaa.
Minusta pitäisi välttää toisilla alueilla sellaisten murresanojen käyttöä, joita toiset eivät ymmärrä. Ärsyttää kysyä aina yhdeltä pohjoisen naiselta hänen kummia sanojaan. Käyttää niitä tahallaan.