Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käyttämäsi murresana, jonka merkityksen

Vierailija
17.02.2006 |

olet joutunut selittämään? Tai murresana, jonka merkitys ei ole heti selvinnyt sinulle?

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kirjoitit väärin. Ei ' kärrisana' vaan " kärri" -sana. Unohdit välilyönnin myös lyhenteen ' mm.' jälkeen.

Suomi kirjoitetaan myöskin isolla, ei pienellä.

Ja Savosta varmaan voit muuttaa myös pois, jos niin ahdistaa. ' Maassa maan tavalla' , ja täällä joudut valitettavasti vähemmistönä sopeutumaan meidän savolaisten joukkoon. Hyvin epäkohteliasta mennä huomauttelemaan murteesta.

Vierailija:

mutta kun se kärrisana esiintyy asiatekstissä, mm.ilmoituksissa, joissa muuten on asiasuomea, ei murretta.

JA odotan valtion ja kunnan virastoissa ympäri suomea asiakieltä.

Maahanmuuttajat ymmärrän, eihän suomi ole heidän äidinkielensä, jota koulussa opetetaan vähintään 9 vuotta.

Vierailija
22/89 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, että kyseessä, joku uusi tapa valmistaa pottuja, tai sitten joku tietty lajike...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kierä=kiero

ropsu=imelletty perunalaatikko

rieska=hiivalla kohotettu seka/vehnäleipä

Vierailija
24/89 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä on niin paljon kummia sanoja ja murrekin on oma kielensä. Raumalaisena muistan kun menin Tampereelle opiskelemaan niin etsin kaupasta kakkoa(leipää) enkä löytänyt muutakuin rievää joka taas kuulosti ihan joltain rieskalta. Ongelmia tuotti myös kun vaasalainen kaveri puhui pultuista ja meillä ne lahkeet on taas puntit. Kukaan ei tajunnut kun tuli puhettä ryjästä lattialla (pikkuroskaa) autonräyskästä tai jos olis pitänyt kähjätä pesää mökillä (kohentaa tulta).

Terveisiä Raumalta :)

Ps:nähdään vanhan Anttilan risteyksessä ;)

Vierailija
25/89 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

46

oikaisit ihan osuvasti sitä yhtä " savolaisten keskellä asujaa" , mutta

kun puhutaan kielestä suomi, niin se kyllä kirjoitetaan pienellä. Kun puhutaan maasta Suomi, niin se kirjoitetaan isollakirjaimella.

Ja mä ainakin ymmärsin niin, että tää kirjoittaja tarkoitti suomea kielenä...

T. myös syntyperäinen savolainen, jolla äikkä oli kyllä koulussa vain 6, joten voi olla kielioppi säännöt ovat muuttuneet siitä, kun koulussa olin.

Vierailija
26/89 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruukata....lappilaiset varmasti tietää mitä tarkoitan. Esim. En ruukaa puhua puhelimessa paljoa.

Vierailija
27/89 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

täällä on niin paljon kummia sanoja ja murrekin on oma kielensä. Raumalaisena muistan kun menin Tampereelle opiskelemaan niin etsin kaupasta kakkoa(leipää) enkä löytänyt muutakuin rievää joka taas kuulosti ihan joltain rieskalta. Ongelmia tuotti myös kun vaasalainen kaveri puhui pultuista ja meillä ne lahkeet on taas puntit. Kukaan ei tajunnut kun tuli puhettä ryjästä lattialla (pikkuroskaa) autonräyskästä tai jos olis pitänyt kähjätä pesää mökillä (kohentaa tulta).

Terveisiä Raumalta :)

Ps:nähdään vanhan Anttilan risteyksessä ;)

Vierailija
28/89 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ruukata....lappilaiset varmasti tietää mitä tarkoitan. Esim. En ruukaa puhua puhelimessa paljoa.

Vierailija
29/89 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusit pointin, Suomessa suomea, oikeinkirjoitus oikeinkirjoituksena. Heitin piruuttaan nuo virheet ja testasin ottaako joku pultit. Ja sieltä se tuli.

Tuo kehdata sana, osalle meinaa viitsimistä (laiskottaa) , osalle ujoutta. Sen olen ympäri Suomea huomannut aiheuttavan eniten hämminkiä.

Ciao!

Vierailija
30/89 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva et valistit. mä oon aina tähän päivään asti luullu et nappo on nappo. No, tietääpä kertoa tästä lähin sanan merkityksen jos jää jollain ymmärtämättä.

Vierailija
31/89 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tokko= tuskin

nokko= tarpeeksi

Vierailija
32/89 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies puhuu näin mattojen, peittojen tms. puistelusta. se taas ei tajuu mitä tarkoittaa painaa läsää.

Vierailija
33/89 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ihmisellä on tapana tehdä jotain, hän saattaa sanoa " pruukaan juosta maratoonia" . Tai jos joku vanha täti vastaa johonkin itsestään selvään asiaan tarkoittaen, että totta kai, hän saattaa sanoa " no, kyl maar" . Kai tulevat Ruotsin puolelta, ainakin tuo pruukata, mutta tuo " maar" on kyllä ihan oma juttunsa.

Ei mut, kyl maar mää meen pia nukkuu..

Vierailija
34/89 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. vesinokko =tilkkanen vettä

Ankkastukki = käntty = nisu = vehnänen

Kropsu = pannukakku

Trossata =kehuskella

Vierailija
35/89 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjanmaalla on paljon murresanoja, joita muualla ei välttämättä ymmärretä. Soutulavitta=keinutuoli, puristella=no siis puristella, enemmän siis kuin purahuttaa tai ravistella. Siis sitä mitä matoille pihalla tehdään, en tiedä sille muutakaan ilmaisua.

Vierailija
36/89 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahki, eli jos menee johonkin pahki, niin törmää johonkin.

Sit tuo ruukata, tokko, nokko.

Mutkin tarkoittaa, kun käy jossain ja tulee takaisin, niin sitä yhteismatkaa.

Sen olen huomannut, että tuima on jossain vähäsuolainen ja jossain taas suolainen. Mun mielestä se on vähäsuolainen.

Olen Kuusamosta.

Vierailija
37/89 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amma= lapsenvahti (saa selitellä AINA)

nöppönen= on pieniä palasia esim.leivästä, pullasta tms.

Nisu= pulla

Vierailija
38/89 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pohojos-pohojanmaalta...

Vierailija
39/89 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan joltakin afrikkalaiselta murteelta! =)

Vierailija
40/89 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo rivata sana taitaa olla ainut mitä olen sanonut mitä edes toiset keski-suomalaiset eivät ole ymmärtäneet. Mistäpäin olevat ovat koskaan kuulleet sanasta? Olen utelias. (Tähän mennessä kukaan muu kuin samasta kaupungista kotoisin olevat eivät ole ymmärtäneet sanaa, olen testaillut...)

Ja noista muista aiemmin mainituista vastineet meilläpäin on naappu (siis nappo, saunakauha) ja joku sanoi puristelevansa matot, meillä ne puistellaan (tai pudistellaan). Mitäköhän muita

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän