Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten työtön voi selvitä tukirahoilla?

Vierailija
09.06.2022 |

En pysty käsittämään miten osa ihmisistä selviää tässä yhteiskunnassa työttömänä tukien varassa useita kuukausia tai jopa vuosia putkeen. Tukirahat eivät riitä mitenkään elämiseen isoissa kaupungeissa tai niiden lähistöllä. Kuvittelin jotenkin että työttömyys ei olisi meidän yhteiskunnassa maailmanloppu, mutta siltä se nyt tuntuu kun itse putosin työttömäksi matalimmille tukirahoille.

Laskin juuri omia menojani ja totesin että vuokran ja muiden kuukausittaisten kiinteiden kulujen jälkeen asumistuesta ja peruspäivärahasta jää neljäksi viikoksi käytettäväksi ruokaan 62. Yhden päivän ruokakulut saavat olla max. 2,20! Miten sillä summalla pysyy elossa ja terveenä? Nyt on ideat vähissä.

Kommentit (132)

Vierailija
1/132 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on onneksi puoliso joka tienaa hyvin. 

Vierailija
2/132 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan saisit myös toimeentulotukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/132 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kulut seis. Ei lehtiä, ei vakuutuksia, ei suoratoistoja, ei maksullisia harrasteita. Vain asumisen pakolliset kulut, halvin puhelinliittymä ja halpaa ruokaa.

Työttömien etuja liioitellaan. Jos ei omista mitään, ei asuntoaan, ei ole säästöjä, pärjää paremmin. Silloin saa lääkkeet, lääkärit yms toimeentulotuesta.

Onneksi pääsi kolmen vuoden jälkeen takaisin töihin. Vaikka palkka olisi pieni, aina voittaa työttömyyden., siinä saa samalla itsenäisyytensä takaisin.

Vierailija
4/132 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintö

Vierailija
5/132 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei velkaa, ei elatusvelvollisuutta, ei autoa.

Vierailija
6/132 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan saisit myös toimeentulotukea.

Kaikkihan sitä osaa hakea jos saa putoo minimi tuille niin että syy on jossain muussa ettei jää ruokaan tarpeeksi. Monet hyödyntävät seurakuntien yms. ruoka-apuja. 

Joillain voi olla kulutusluotto velkoja tai opintevelkoja kuten itsellänikin oli ja halusin maksaa ne pois ettei mene luottotiedot. Pari viikkoa sai aina kitkutella juureksilla, perunalla, makaroonilla ja näkkileivällä. Mitään maksullisia harrastuksia ei ollut. Kyllä siinä mielenterveys joutui koetukselle. 

Vierailija
7/132 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyykö vielä nimitellä ihmisiä? Eiköhän se joka päiväinen taistelu minkä työttömyydestä johtuva rahattomuus aiheuttaa ole ihan tarpeeksi kova rangaistus ihmiselle. Työtön tarvitsee apua, ei haukkumista tai mollaamista.

Vierailija
8/132 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa vaikka siitä, ettei osta älypuhelinta joka toinen vuosi.

Vierailija
9/132 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä hieman reilu 550 toimeentulotukea sekä asumistuki hieman reilu 250 ja hyvin on riittänyt pakollisiin ja huveihin. En ole vuosiin hakenut toimeentulotukes

Vierailija
10/132 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä maksan joka kuukausi veroja vähän yli 1400 e. Siitä pitää riittää niin tienpitoon, hallintoon, terveydenhoitoon, koulutukseen jne. kuin työttömillekin. Mielestäni aika rankkaa kuulua siihen yhteiskunnan osaan, jonka tehtäväksi jää kustantaa se, että sinulla on kaikkea tarvittavaa ja vähän enemmän.

Mikä pakottaa maksamaan. Voit jäädä vapaasti työttömäksi niin että älä paskaa jauha. Jos sinulla ei ole kaikkea tarvittavaa ja vähän enemmän niin valitse silloin työttömyys jos saisit enemmän. Kenenkään ei luulisi olevan nykyään niin tyhmä ettei tiedä kumpiko on kannattavampaa. 

Minun mieheni ei ikinä valita että on maksanut veroja koko ikänsä ja kohta jää eläkkeelle. Täällä menisi elämä järkyttäväksi jos ei olisi minimi turvalla varaa pitää heikompiosaisista huolta ja työtä ei enää riitä kaikille liikakansoituksessa tai riittäisi mutta ei ole palkanmaksjia. Vajaakuntoisille ja iäkkäille ei ole kevyttä työtä. Ja tänne on pakko ottaa sosiaalituille muualta tulijoita halusitpa maksaa tai et. 

Vierailija
11/132 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaa vaikka siitä, ettei osta älypuhelinta joka toinen vuosi.

En tunne yhtään ihmistä, edes työssäkäyvää/ hyvätuloista, joka ostaisi joka toinen vuosi uuden puhelimen. Eri asia, jos on työpuhelin, ja firma maksaa. Ehkä tuttavapiirini on erikoinen..

Vierailija
12/132 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse elellyt jo pidemmän aikaa työmarkkinatuella ja toimeentulotuella ja aivan hyvää elämää pystynyt elämään, välillä jopa potenut huonoa omatuntoa siitä että pärjään liian "hyvin ja helposti". Minulla jää kuukausittain ruokaan ja elämiseen 200€ ja omaan käyttöön tai säästöön 150€. Ja kuten äsken mainitsin, en koe että joudun edes mitenkään sitkuttelemaan toimeentulemisen suhteen... Asiaa toki helpottaa se etten tupakoi tai käytä muitakaan päihteitä, asun yksin ja liikkumisen hoidan polkupyörällä ympäri vuoden. Autoa en siis omista enkä meinaa enää ikinä hankkia ellei ole aivan välttämätöntä.

Vierailija
13/132 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä maksan joka kuukausi veroja vähän yli 1400 e. Siitä pitää riittää niin tienpitoon, hallintoon, terveydenhoitoon, koulutukseen jne. kuin työttömillekin. Mielestäni aika rankkaa kuulua siihen yhteiskunnan osaan, jonka tehtäväksi jää kustantaa se, että sinulla on kaikkea tarvittavaa ja vähän enemmän.

Miksi se on rankkaa? Mikä siitä tekee rankkaa? Sen ajatteleminen, että maksat "omasta pussistasi" noinkin paljon, vaikka kyseessä ei ole summa, jonka koskaan voisit saada itsellesi ja siitä luopuisit? Tähän vaikuttaa moni mekaniikka joita en jaksa yksitellen avata, mutta usko minua, niin se vain on. Sinulla ei, lähtökohdistasi riippuen, olisi välttämättä edes mahdollisuutta ollut nykyiseen tulotasoosi ilman koko järjestelmää jne.

Mielestäni tavan pulliaisille ei pitäisi kertoa veroista ja tiedottaa brutosta, menee vaan konseptit sekaisin ja tunnetaan tunteita asioista vääristä syistä. Yrittäjät ainoa taho, joka voi asiaan vaikuttaa ja tämä johtaakin sitten taas muihin tragedioihin varautumisen puutteesta tai systeemin ymmärtämättömyydestä johtuen. Harva _maksaa_ mitään veroa ja ne jotka sen tekevät itse, tekevät sen yleensä päin peetä tai jos äly riittää, itsekin järjestelmää mahdollisimman paljon hyödyntäen (kupaten).

Vierailija
14/132 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pitkäaikaistyötön 2 lapsen äiti. Työmarkkinatuki on 670e.

Onneksi on puoliso, tosin hänen tulot on pienet.

Vierailija
15/132 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin pärjännyt kunhan ei porsastele ja leiki keskiluokkaista.

Vierailija
16/132 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansantalous ei toimi noin. Ja jos työläisyys katkeroittaa, kukaan ei estä työttömäksi ryhtymistä. Kymmenen ihmistä jonottaa paikallesi.

Vierailija
17/132 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin olen pärjännyt 12 vuotta. En tarvitse mitään statussymboleja elämääni, ihan tavalliset vaatteet ja ruoka riittää. En käy ulkomailla, sen sijaan laitan kesäisin vuokrarivitaloni etupihan kauniiksi. Käytän jopa netflixiä ja storyteliä! En edes halua asua missään ylikalliissa kaupungissa, tämä pieni kylä riittää minulle. En välitä oopperasta, teatterista, museoista ja muista vastaavista, joten miksi maksaa kaikesta ylihintaa?

Vierailija
18/132 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on velkaa, kuten opintolainaa se pitää maksaa tuista myös. Itselle jäi työttömänä 50 kuussa laskujen ja vuokran jälkeen. Ja ei työttömyys ei ollut oma valinta, syksyllä sain vihdoin töitä noin tuhannen hakemuksen jälkeen.

Että turhaan syytetään työttömiä, moni ei halua olla siinä tilanteessa. Ja voi yrittää elää 50 kuukaudessa ruokaan, vaatteisiin, hygieniaan ym, jotka pitävät sitä loisimisena. Ei muuten ole herkkua.

Vierailija
19/132 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on velkaa, kuten opintolainaa se pitää maksaa tuista myös. Itselle jäi työttömänä 50 kuussa laskujen ja vuokran jälkeen. Ja ei työttömyys ei ollut oma valinta, syksyllä sain vihdoin töitä noin tuhannen hakemuksen jälkeen.

Että turhaan syytetään työttömiä, moni ei halua olla siinä tilanteessa. Ja voi yrittää elää 50 kuukaudessa ruokaan, vaatteisiin, hygieniaan ym, jotka pitävät sitä loisimisena. Ei muuten ole herkkua.

Jos jää työttömäksi, ei voi elää samaa elämää kuin töissä ollessa. Itselleni jää vuokran ja laskujen jälkren 455/kk. Tuosta maksaisi vielä sitä opintolainaakin.

Vierailija
20/132 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhien tuet menevät kotimaan työllistämiseen ja eniten veroja tuista maksavat tupakoitsijat ja alkon kuluttajat. Köyhimmät eivät pääse ulkomaille kuluttamaan. Jos köyhyys lyhentää ikää niin eläkkeitä ei tarvitse maksaa ikuisuuksia ja vuosikymmeniä. Ilman köyhiä kotimaan työttömyys vain lisääntyisi kun rikkaiden kulutus menee ulkomaille ja rikkaiden kulutus ei riitä kotimaan työllistämiseen. 

Köyhät pelastavat maapalloa ylikuluttamisellakin ja turhalta saastuttamiselta kun kaiken maailman turhuuksiin ei ole varaa ja saastuttavimpiin harrastuksiin. Köyhä ihminen on luontoa suojelevampi kun saastuttavimpeihin huveihin ei ole varaa. 

Sitten elämä on eriarvoista kun tuet eivät ole samanlaisia riippuen asemasta vaikka kaikki työttömiä mutta on eri suuruisia tukia kuten kansanedustajille, perheellisille ja perheettömille ja ansiosidonnainen. Osa saa työttömänä minimiä ja osa saa jättitukia toimettomuudesta. Ei ole tasa-arvoista sohvalla makaaminenkaan. 

Mun mielestäni työtön on työtön ja ja pitäisi se veronmaksajien elättinä oleminen olla saman suuruista korvausta ihan kaikille eikä kukaan olla toimettomana erikoiskorvauksilla jotka nekin maksavat veronmaksajat. Joillain aika hyvin kun saavat jätti korvauksia eikä tarvitse töitä hakea ja saa tehdä töitä kepuli firmassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan