Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä siinä influenssarokotteen ottamisessa on niin vaikeaa?

Vierailija
16.02.2016 |

Miksi et ole ottanut influenssarokotetta? Älytöntä, että niin pienellä satsauksella voisi vältää vakavan taudin, monet sairaalahoidot ja suojaisi rokottamattomia tartunnalta, eikä tähän mahdollisuuteen tartuta. Tai asiaan herätään vasta sitten, kun epidemia on jo päällä. Eikä sitten mitään narkolepsiapelotteluja, ne eivät liity tähän rokotukseen. Eikä myöskään perusteeksi mitään rokoteinfon propagandaa, jolla ei ole mitään totuuspohjaa, vaan niitä omia henkilökohtaisia syitä, kiitos!

Kommentit (238)

Vierailija
201/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt raskaana viimeisellä kolmannekselle, ja mulla on oikeastaan monta syytä:

-Missään (esim. neuvolassa) ei tätä rokotetta ole tarjottu. Olen itseasiassa herännyt vasta nyt helmikuussa uutisointien vuoksi siihen että minun se kannattaisi ottaa, sillä olen raskaana riskiryhmässä. Olen käynyt flunssassa hakemassa saikkuakin, ja kukaan ei ole sanallakaan maininnut esim. syksyllä, että olenhan ottanut rokotteen.

-Käytännössä alentuneen vastustuskyvyn vuoksi olen vähän väliä kipeänä. Limakalvot ovat kokoajan turvonneet, joten en välttämättä aina edes osaa erottaa milloin nuhaisuus ja pieni köhäisyys on flunssaa ja milloin ihan vaan raskauden tuomaa tukkoisuutta. Oikean ajan määrittäminen rokotteelle on hankalaa.

-Mitä todennäköisimmin olen jo sairastunut ks. influenssan, ellei sitten ole ollut liikkeellä jotain erityisen tujua flunssaa sen lisäksi. Olin nimittäin joulun jälkeen aivan petikamaa, kuume nousi ja olin saikullakin viikon. En haluaisi ottaa rokotetta turhaan, jos sen olen jo sairastanutkin. Siitä selvisin kyllä ja lääkärikään ei ollut huolissaan minun tai vauvan puolesta. 

Vierailija
202/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen itsekkin miettinyt että mikä siinä on niin vaikeaa .Meidän perheessä sen ottavat kaikki ja joka vuosi mutta esim äitini ei suostu sitä ottamaan itse olen kyllä vakavasti sairas mutta ottaisin sen vaikka en olisi . Tämän täytyy johtua ihmisten tyhmyydestä pelkäävät aivan turhaan että tulisi vakavia oireita rokotuksesta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä otan rokotuksen mutta epäilen kyllä, että se kohu narkolepsiasta kaikille annetun sikainfluessarokotuksen yhteydessä on jättänyt jälkensä eli pelon. Toinen vaihtoehto on, että ihmiset ovat niin tottuneet jokavuotiseen muutaman päivän flunssaan, ettei sitä edes halua erityisesti vältellä.

Influenssa ei ole mikään muutaman päivän poissaolo, flunssa nyt voi ollakin, mutta flunssaa ei rokotuksella ehkäistä. 

Itselläni influenssa kesti vallan kolme päivää, joista yksi oli tosi kurja.

Mistä tiesit että oliko tauti varmasti influenssa? Jos oli influenssa, se sitten oli ehkä sinulla sellainen hieman muuntuneena jonka olit jo joskus aikaisempina vuosina sairastanut.

No testin perusteella diagnosoitiin tietysti. En ole ennen sairastanut.

Vierailija
204/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä otan rokotuksen mutta epäilen kyllä, että se kohu narkolepsiasta kaikille annetun sikainfluessarokotuksen yhteydessä on jättänyt jälkensä eli pelon. Toinen vaihtoehto on, että ihmiset ovat niin tottuneet jokavuotiseen muutaman päivän flunssaan, ettei sitä edes halua erityisesti vältellä.

Influenssa ei ole mikään muutaman päivän poissaolo, flunssa nyt voi ollakin, mutta flunssaa ei rokotuksella ehkäistä. 

Mistä tiesit että oliko tauti varmasti influenssa? Jos oli influenssa, se sitten oli ehkä sinulla sellainen hieman muuntuneena jonka olit jo joskus aikaisempina vuosina sairastanut.

Missä testataan heti influenssan varalta? Oliko sinulla aivan järkyt oireet jo ensimmäisenä päivänä että jouduit menemään sairaalaan ja selvisikö mikä influenssavirus sinulla jylläsi?

Vierailija
205/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä testataan heti influenssan varalta? Oliko sinulla aivan järkyt oireet jo ensimmäisenä päivänä että jouduit menemään sairaalaan ja selvisikö mikä influenssavirus sinulla jylläsi?

Sairaalaan jouduin toisena päivänä. Ei sitä varalta testattu vaan oireiden perusteella, kun muista tutkimuksista ei mitään selvinnyt. Kyllä se virustyyppi määriteltiin.

Vierailija
206/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Influenssan sairastanut jatkaa: jos ymmärsin oikein nuo tulokset, possunuhahan se oli.

Vierailija
207/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaalaan jouduin toisena päivänä. Ei sitä varalta testattu vaan oireiden perusteella, kun muista tutkimuksista ei mitään selvinnyt. Kyllä se virustyyppi määriteltiin.

No onneksi meni sinulla kolmessa päivässä ohi. Toisella vähemmän puolustuskykyä omaavalla taas voi kestää pidempääkin. Puhumattakaan sellaisesta jolla on jo jokin perussairaus. Mutta ei sinun influenssasi näyttänyt mikään helppo olleen jos oireet ovat niin vakavat, että sairaalaan asti joutuu menemään.

Vierailija
208/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onneksi meni sinulla kolmessa päivässä ohi. Toisella vähemmän puolustuskykyä omaavalla taas voi kestää pidempääkin. Puhumattakaan sellaisesta jolla on jo jokin perussairaus. Mutta ei sinun influenssasi näyttänyt mikään helppo olleen jos oireet ovat niin vakavat, että sairaalaan asti joutuu menemään.

Helppo siinä mielessä, että meni pikaisesti ohi.

Minulla on paljon perussairauksia, joiden perusteella rokotukseen on välillä yritetty suorastaan pakottaa. Onneksi voin vielä päättää itse. =)

Vierailija
209/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epidemiat saataisiin kyllä kuriin, jos ihmiset eivät tunkeutuisi sairaana töihin sekä opintoihin ja laittaisi lapsia päiväkotiin puolikuntoisena. Tämähän olisi ensisijaisesti työnantajien ja esimiehien asia korostaa, että kotona on ok olla kipeänä/kun lapsi on kipeä. Jos kaikki hoitaisivat flunssansa niin ettei se sairastuttaisi muita, niin ei meillä mitään epidemioita olisi. Mutta helpompaahan se on vaan syyllistää terveitä ihmisiä jotka ei rokotteita halua ottaa kausiflunssaan. Aina on näitä arjen sankareita, jotka haluavat loistaa sillä kuinka räkäisenä ja tukkoisena kyllä hoidetaan työt tai mennään luennolle kärsimään kun ollaan niin uhrautuvia opiskelijoita. Ihan sama vaikka siinä työkaverina olisi astmaatikko, epileptikko tai raskaana oleva, niin pakko on päästä loistamaan uhrautumisellaan.

Vierailija
210/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin ottanut mutta ovat jo koko kaupungista ollut loppu jo pitkän aikaa..

En ota, koska jätän rokotetta mieluummin näille, jotka sen haluavat.

Vierailija
211/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epidemiat saataisiin kyllä kuriin, jos ihmiset eivät tunkeutuisi sairaana töihin sekä opintoihin ja laittaisi lapsia päiväkotiin puolikuntoisena. Tämähän olisi ensisijaisesti työnantajien ja esimiehien asia korostaa, että kotona on ok olla kipeänä/kun lapsi on kipeä. Jos kaikki hoitaisivat flunssansa niin ettei se sairastuttaisi muita, niin ei meillä mitään epidemioita olisi. Mutta helpompaahan se on vaan syyllistää terveitä ihmisiä jotka ei rokotteita halua ottaa kausiflunssaan. Aina on näitä arjen sankareita, jotka haluavat loistaa sillä kuinka räkäisenä ja tukkoisena kyllä hoidetaan työt tai mennään luennolle kärsimään kun ollaan niin uhrautuvia opiskelijoita. Ihan sama vaikka siinä työkaverina olisi astmaatikko, epileptikko tai raskaana oleva, niin pakko on päästä loistamaan uhrautumisellaan.

Mä olen kuule aivan samaa mieltä. Itse lähihoitajana vanhusten puolella, ja jotkut hoitajat tulevat sinne räkä valuen ja aivastellen. Ja jopa senkin olen nähnyt, että kieltäydytään lähtemästä kotiin, kun oksennetaan vessassa! Musta täälasille pitäis laittaa joku sakkorangaistus!!

Vierailija
212/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta rokotteen hinnasta: itse ostettuna aine maksaa apteekissa n. 11 €, useimmilla terveysasemilla reseptin saa ilman lääkärin vastaanottoa (soitto hoitajalle riittää) ja rokotus annetaan esim. omassa neuvolassa tai yleisenä rokotuspäivänä (jolloin ilmaisen rokotuksen saavatkin rokotetaan), joten kaiken tämän hinnaksi jää vähän toista kymppiä. Ei ole paha. Ehkä enemmänkin on kyse viitsimisestä ja priorisoinnista. Onneksi tässä ketjussa edes joku kehtaa myöntää, ettei vain ole viitsinyt hoitaa asiaa sen sijaan, että keksii tarinoita, jotka eivät voi olla totta.

Joku puhui siitä, ettei voida tietää, kuinka moni on rokotettu. Toki rokotteen myyntimääristä voi jotain päätellä, mutta vastuullinen rokottaja aina kirjaa tiedon rokotuksesta potilasasiakirjoihin. Samalla voidaan saada asiasta tilastotietoa. Kyllä rokotuskattavuus on yleensä varsin hyvin selvillä.

Olen pph. Asun niin ettei ole julkisia, en omista autoa. Jos haluan rokotteen, pitää minun ottaa palkaton vapaapäivä jotta vien aamulla ensin miehen töihin ja sitten haen työterveydestä reseptin. Sen jälkeen lääke apteekista ja takaisin kotiin. Toisen samanlaisen palkattoman päivän tarvitsen rokotteen ottamista varten. Tk ei pistä koska on työterveys. Työterveydessä aina ruuhkaa joten en saa rokotusta hoidettua yhtenä päivänä. Meni kuule niin vaikeaksi ja kalliiksi (bensat + 2 palkatonta vapaata) että jäi rokote väliin. Tosin toistaiseksi en ole sairastuntu. Viimeksi sairastin influenssan vuonna 2000.

Hyvä pph, totuus on että kaikki saavat rokotteen ilmaiseksi terv.asemalla, mikäli sinne jonoon menevät. ajankin voi netistä varata rokotusta varten. Eli sinä kun olet perhepäivähoitaja, niin kuulut riskiryhmään ammattisi puolesta, pienet lapset tartuttavat kaikkia tauteja, se riittää kriteeriksi, ja se että olet ilmeisesti kunnalla töissä, eli sinun sairastumisesi aiheuttaa kuluja kunnalle..

eli ens syksysnä marssit tervariin piikkiä varten, netistä varaat heti ajan kun se aukeaa sinne nettiin, niin ei tartte ees jonottaa. Näin itse tein ja aikaa meni matkoihin ja noin 10 min piikkiin :)

No onpa jännä ettei ole tullut mitään tietoa kuulumisestani riskiryhmään tai näistä ilmaisista rokotuspäivistä johon voi mennä kuka tahansa. Ja vaikka olisi, niin sekään ei estä sitä tosiseikkaa että joutuisin ottamaan palkattoman vapaan rokotuspäivää varten. Ei voi käydä työajalla koska en saa kuljettaa lapsia eikä ole autoa.

No phhh hyvä, eihän niitä suoraan mainosteta, koska muutoin ihan kaikki menevät ottamaan rokotteen ilmaiseksi.

Eli itse on otettava selvää ja luettava tervkesksuksen sivuilta ne ohjeet. J atodellakin, kyllä ne ohjeet on väljä, esim jos joku lähipiirissä sairastaa ... niin läheisetkin saavat rokotteen ilmaiseksi.. eli tuokin kohta sopii liki kaikille, onko hoitolapsissasi astmaatikko tms pitkäaikaissairasta, mummosi siaraudet ? eli rokote nes syksynä jos sen haluat. varaat ajan klo 8 ja ukkosi vie sinut asemalle, rokote tuikataan ja olet kotona sillloin jo klo9. Kai teillä siellä on kiertävä phh tai muu vastaava joka voi tulla hoitolapsia hoitamana muutamaksi tunniksi, pakkohan se on olla, tarttehan phh käydä hammaslääkärissäkin, gynellä jne 

eli ei voi olla ongelma.

J atervarti on velvoitettu antamaan myös ilta-aikoja, meilläkin oli yhtenä iltana ilta-aikoja. '

eli ens syksysnä sitten perehdyt asiaan paremmin

Onpa ihanaa kun teillä toimii. Meillä ei ole mitään varasysteemejä lääkärikäyntien ajaksi. ja jos ei kutsua tule niin silloin katson ettei minun kuulu mennä rokotejonoon. Lähipiirissä ei ole riskiryhmiin kuuluvia eikä hoitolapsissa. Heidän lähipiiristään en tiedä eikä se kuulu minulle.

Kiva jos on paikkoja joista saa ajan klo 8. Tosin silloin mieheni on jo myöhässä töistä, hänen työt kun alkaa klo 7. Mutta voinhan viedä hänet ensin töihin ja ajella sitten huvikseni taas 20km toisen suuntaan jotta saan yhden piikin. Hammaslääkärillä käyn yksityisellä ja ilta-aikaan tai lauantaisin.

Joten valitettavasti en ole vielä keksinyt muuta ratkaisua kuin jättää rokote ottamatta. Mutta tiedätkö, minulle se ei ole mikään ongelma.

Vierailija
213/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 35v. nainen. Tietääkseni olen sairastanut influenssan tasan kerran elämässäni, 12-vuotiaana. Tuskin sitä silloin millään testattiin, mutta puhuttiin A-viruksesta ja sen jälkitautina saadusta keuhkoputkentulehduksesta. Muistan kovan kuumeen ja yskän, ja keuhkoputkentulehduksesta sen miten yskimisen jälkeen oksensin limaa. Uskon sairastuneeni tuolloin influenssaan sen vuoksi, että olin juuri edeltävästi sairastanut toisen hankalan infektion joka epäilemättä oli laskenut vastustuskykyäni.

Influenssarokotetta en ole ottanut koskaan.

Vierailija
214/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haittavaikutukset.

Ja ap, ei nyt sitten mitään höpölöpö-kontraamisia ettei sellaisia (vakavia) muka ole.

Vierailija
215/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ottanut influenssarokotteen, kuten koko perheenikin, koska kuulun riskiryhmään sytostaattihoitojen vuoksi. Kaikki ovat tämän saaneet ilmaiseksi kunnallisessa terveydenhuollossa, vaikka vain minä ja mieheni ollaan oikeutettuja virallisesti ilmaiseen rokotukseen. Tulee kuulemma halvemmaksi rokottaa ilmaiseksi ihmiset kuin maksaa influenssapotilaiden hoitoa. Kiva pelätä niiden vuoksi, jotka eivät itseään viitsi rokottaa.. Riskiryhmään kuuluville tartunta on hengenvaarallinen ja vaikka esimerkiksi itse olen ottanut rokotteen, sen teho ei ole täydellinen sytostaattihoitojen vuoksi.

Mitä näihin osastopotilaisiin tulee, niin ihan tavallisia osastoja on joudutti asettamaan karanteeniin, koska siellä on jyllännyt influenssa. Kiva käydä sytostaattihoidoissa kun naapuriosasto on influenssapotilaiden vallassa.

Influenssarokotetta ei saisi myöskään ottaa ensimmäisten joukossa syksyllä, koska se ei silloin suojaa välttämättä pahinta influenssakautta.

Pisti myös jonkun kommentti tässä ketjussa silmään, että ei aio ottaa mitään hoitoa vastaan koska kuolee kun niin on tarkoitettu. Miten jollain voi olla noin typerä ajattelutapa. Sinuna kävisin vaikka vierailemassa syöpäklinikalla. Terveisin reilu 20-vuotias joka ei todellakaan aio antaa syövän voittaa...

Vierailija
216/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen töissä lääkäriasemalla ja jos kaikki terkoista lääkäriin ottavat rokotteen ja vielä rokottavat perheensäkin niin en näe mitään syytä miksi en tekisi samoin.

Luotan kuitenkin lääkärien tietoon tässä asiassa. Tuskin hekään ottaisivat jos rokotuksessa ei olisi mitään järkeä.

AV mammat perustavat tietonsa mutu-tuntumaan.

No eipä ole kyllä itselläsikään kaksista perustelua tuolle rokotteelle "koska muut tekevät."

Mutta lääkärit ja hoitajathan joutuvat jatkuvasti työnsä puolesta olemaan tekemisissä sairastuneiden potilaiden kanssa, joten heidän riskinsä saada tauti on ties kuinka moninkertainen verrattuna vaikka insinööritoimistossa työskentelevään (sairaanahan jäädään kotiin). Siksi heidän on ihan fiksua ottaa se rokote, koska vaikka kuinka pesisivät käsiään tai huolehtisivat hygieniasta niin ihan pelkästään hengittämälläkin voi saada tartunnan.

Vierailija
217/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä harmillinen juttu, Minä otin rokotteen alapäähän ja en ole enää sairastanut influenssaa. <=8

Vierailija
218/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Ja jos ihmisillä olisi vakituiset työsuhteet, niin he uskaltaisivat jäädä sairastamaankin. Sijaiset ja tuntilaiset ei yksinkertaisesti uskalla jäädä pois kipeänä, voi olla että töihin ei sitten enää soitetakaan.

Kolmen päivän sairasloma on ihan riittämätön monissa sairauksissa, sen kolmen päivän jälkeen tartuttaa vielä täysillä muita.

Vierailija
219/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on ihan järkevää ottaa rokote, jos pelkää tartuntaa kovasti, haluaa minimoida riskejä, perusterveys ei ole kunnossa tai on jatkuvasti tekemisissä sairastuneiden kanssa. Sen sijaan on aivan älytöntä tehdä rokottamattomuudesta jotain moraalista kysymystä ja syyttää piittaamattomuudesta niitä, jotka eivät ota rokotusta. Ei influenssarokotus mikään kansalaisuusvelvollisuus ole, jotain järkeä nyt!

En ota rokotusta, koska en pelkää influenssaa enkä tarvitse rokotusta. Sairastan normaaleja kausiflunssia kuitenkin 2-3 joka talvi, joten sairauspoissaoloja tulee joka tapauksessa. Influenssan olen sairastanut aikuisena kerran.

Kerran otin rokotuksen, mutta käteni turposi ja kipeytyi todella pahasti, nousi myös kuume. Jouduin pari päivää olemaan poissa töistä ihan vain rokotuksen takia. 

Vierailija
220/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja onko sellainen rokote keksitty, ettei kukaan kuolisi...

ottakaa ihmiset niitä rokotteita, niin saa lääkefirmat kehitellä rokotteitaan joka vuosi uusiksi ja tehokkaammiksi

ja jos niillä ei ole muuta kehiteltävää, niin vaikka uusi infulenssa sitten

ja pyörät pyörii...