Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tytär ei suostu gynekologille (auttakaa!)

Vierailija
15.02.2016 |

Minulla on 15-vuotias tytär, jolla on ollut viimeiset kolme kuukautta suhteellisen runsasta veristä vuotoa jatkuvasti (tiedän, koska pesen pyykin) ja ajoittain alavatsakipuja. Ehdotin hänelle lääkäriin menemistä useaan kertaan ja hän lupasi hoitaa asian itse (johon luotin) vaan eipä hoitanutkaan. Varasin sitten itse hänelle ajan yksityiselle gynelle, kun kyllä tuo nyt alkaa jo niin outoa olla, että apua olisi aika hankkia. Kun kerroin asiasta niin helvetti repesi! Tyttö on kaksi päivää raivonnut, että ei aio lääkäriin mennä ja tällä hetkellä itkee hysteerisenä (aika on huomenna). Olen yrittänyt rauhoitella ja kertoa, mitä lääkäri mahdollisesti voisi vastaanotolla tehdä, mutta ei auta...lapsi vain itkee ja huutaa, että ei lääkäriin mene. Vastausta en ole saanut myöskään kysymykseen siitä, mikä käynnissä noin paljon ahdistaa. Onko joku kohdannut samaa ongelmaa? Mitä voisin sanoa? En kai minä väkisin voi toista lääkäriin viedä, mutta toisaalta en voi katsoa vierestäkään, kun toinen on selvästi avun tarpeessa ja minulla kuitenkin äitinä on hänestä vastuu. :/ Neuvoja?

Kommentit (165)

Vierailija
101/165 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli vartin juttelun jälkeen menit sisään ja sitten ultrattiin ja vasti sitten selvisi mikä on ongelmana "Tytölle oli varattu myös aika samassa toimipaikassa työskentelevälle kätilölle." ennenkuin sinut kutsuttiin auttamaan sisätutkimuksen ajan.  En ole koskaan käynyt yksityisellä joka varaisi aikoja kysymättä ( ala ikäiselle varmaan tarvitaan suostumus) ja että ennen diagnoosia varataan aika ja että yksityinen lääkäri varaa aikoja siinä vastaanotolla, toiselle yksityiselle. Yleensä joutuu aina menemään neuvontaan ja pyytämään varaamaan lääkärin ohjeen mukaan. 

Onpa kyllä aika saivartelua tämä viesti! Saattoihan gynellä olla vahva epäilys sairaudesta jo ennen tutkimusta oireiden perusteella, mutta asia varmistettiin tutkimuksella ja äidille kerrottiin diagnoosi siinä vaiheessa kun hän oli paikalla. Eikä sitä kätilönkään aikaa välttämättä kirjaimellisesti oltu vielä varattu vaan nimenomaan lääkäri sanonut, että "käykääpä aikaa varaamassa". Enkä kyllä usko miksi alaikäisen pitäisi kysyä huoltajalta ajanvaraukseen suostumus...itse kyllä taisin ihan omatoimisesti yksityislääkärillä käydä kun olin alaikäinen, enkä mitään lupia tarvinnut.

Vierailija
102/165 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis aivan törkeää, jos äiti on näin kirjoittanut murrosikäisestä tyttärestään ja tämän yksityisasioista tänne...

Toivon todella, että tämä on trolli. Siltä se kyllä vaikuttaakin, koska "äidin" yksityiskohtaisissa viesteissä on jotenkin nautiskeleva ja ja hurskasteleva sävy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/165 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli vartin juttelun jälkeen menit sisään ja sitten ultrattiin ja vasti sitten selvisi mikä on ongelmana "Tytölle oli varattu myös aika samassa toimipaikassa työskentelevälle kätilölle." ennenkuin sinut kutsuttiin auttamaan sisätutkimuksen ajan.  En ole koskaan käynyt yksityisellä joka varaisi aikoja kysymättä ( ala ikäiselle varmaan tarvitaan suostumus) ja että ennen diagnoosia varataan aika ja että yksityinen lääkäri varaa aikoja siinä vastaanotolla, toiselle yksityiselle. Yleensä joutuu aina menemään neuvontaan ja pyytämään varaamaan lääkärin ohjeen mukaan. 

Yksityisellä ei luovuteta 13 vuotta täyttäneen terveystietoja huoltajille, jos nuori ei erikseen anna lupaa tietojenluovutukselle.

Vierailija
104/165 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi miten oksettava provo :D

Vierailija
105/165 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tällaisten asioiden vuoksi nuoria pitäisi kannustaa pitämään omasta terveydestä huolta. :(

Että käytetään sitä kortsua ja jos tulee oireita niin pitää reilusti vaan painella lääkäriin.

Eli pitää teroittaa nuoren päähän että jos mielii seksiä harrastaa, niin täytyy myös huolehtia siihen liittyvistä vastuista.

Moni nuori ei ymmärrä että hoitamattomat tulehdukset ja sp-taudit voivat aiheuttaa pysyvää vahinkoa.

Ja tarkoitin tämän viestin ihan yleisellä tasolla, enhän tiedä AP:n tyttären tapauksesta enempää kuin ap on kertonut.

Vierailija
106/165 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä olisi provo? Tässä ei kuitenkaan liian yksityiskohtaisesti kuvailla mitään (siis siihen tyyliin, että kukaan mitään kiksejä saisi) ja keskustelu on ollut ihan asiallista. Tällä palstalla ei voi sanoa mitään ilman, että tulee haukutuksi provoksi.

T. äiti, jonka lapsella ollut hyvin samanlainen ongelma.

Vierailija
107/165 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No johan se on lähdössä!!! Ei vaan halua tutkittavan.

Mut koeta ap nyt edes pehmitellä tyttöä ajatukseen. Se tutkimus on ihan varmana edessä ennemmin tai myöhemmin. Noin kauan kerran jatkunut ja jos ei gynellä ennen kerran ole ollut.

Eikä tosiaan ole normaalia! Toivottavasti asia etenee huomenna.

Itse menin aikanaan epäsäännöllisten menkkojen takia ekan kerran gynelle ja musta se oli jotenkin hienoa. "Käyn gynellä ja mulle määrätään e pillerit." (Siitä oli siis jo toisen lääkärin kanssa ollut puhetta). "Musta tulee aikuinen :D) Olin 13v.

13-vuotiaalle e-pillerit! Ei herran jestas. Eiköhän se oo ihan normaalia, että ton ikäisenä kuukautiskierto ei ole vielä ihan tasoittunut. En ikinä antaisi lapseni aloittaa ton ikäisenä syömään pillereitä. Kiinnostaisi tietää, että ootko jatkanut niitten syöntiä aina siitä lähtien. Hyvin mahdollista nimittäin ettet edes itse tiedä millainen olet luonteeltasi oikeesti. Sen verran paljon noin ylimääräiset hormoonit joillakin vaikuttaa.

Vierailija
108/165 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mut koeta ap nyt edes pehmitellä tyttöä ajatukseen. Se tutkimus on ihan varmana edessä ennemmin tai myöhemmin. Noin kauan kerran jatkunut ja jos ei gynellä ennen kerran ole ollut.

Itse menin aikanaan epäsäännöllisten menkkojen takia ekan kerran gynelle ja musta se oli jotenkin hienoa. "Käyn gynellä ja mulle määrätään e pillerit." (Siitä oli siis jo toisen lääkärin kanssa ollut puhetta). "Musta tulee aikuinen :D) Olin 13v.

13-vuotiaalle e-pillerit! Ei herran jestas. Eiköhän se oo ihan normaalia, että ton ikäisenä kuukautiskierto ei ole vielä ihan tasoittunut. En ikinä antaisi lapseni aloittaa ton ikäisenä syömään pillereitä. Kiinnostaisi tietää, että ootko jatkanut niitten syöntiä aina siitä lähtien. Hyvin mahdollista nimittäin ettet edes itse tiedä millainen olet luonteeltasi oikeesti. Sen verran paljon noin ylimääräiset hormoonit joillakin vaikuttaa.

8 vuotta söin niitä tauotta jonka jälkeen lopetin itse. Ja joo. Sellasta tilannetta ei tule että enää minkäänlaisia ehkäisypillereitä söisin. Pitkään ne hoiti asiansa, mutta jossain vaiheessa totesin niistä olevan enemmän haittaa kuin hyötyä.

Vierailija
109/165 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä aloitin pillerit 13-vuotiaana. 13 vuotta niitä nyt syönyt. Ei varoitellut äiti eikä terkkari, vaan kannustivat pillereihin, hmh.

Vierailija
110/165 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi kamala miten mua ahdistais tollanen. Siis tyttö on vasta 15v, jos hän on neitsyt niin sisätutkimusta ei edes tehdä. Tutkitko sä ap useinkin sun tyttäresi pikkuhousuja????????? Mun mielestä kuulostaa siltä että tyttö on tehnyt abortin, minulla oli samanlaista kun tyttärelläsi ja olin tehnyt abortin.

Anna tytön rauhassa mennä lääkäriin äläkä painosta. V*ttuako kukaan voi pakottaa toisen haaroja availemaan, jokainen päättää gynelle menostaan täysin ITSE.

Kyllä lääkäri voi tehdä sisätutkimuksen ihan 15-vuotiaallakin.  Voi tehdä vielä sitä nuoremmallakin. Itse en muista kuinka nuori olin ekasa sisätutkimuksessa mutta se oli vuosia ennenkuin menetin neitsyyteni.

Vierailija
111/165 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi alaikäiselle mitään suostumusta tarvitaan? Ei kyllä mun mielestä tarvitse, terveystiedothan ovat salaisia ja 15-v on jo tarpeeksi vanha huolehtomaan omista lääkärikäynneistään.

Vierailija
112/165 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse piti myös about tuon ikäisen aloittaa pillerit järkyttävän koviin kuukautiskipuihin. Ei kaikilla kuukautiset ole mitään helppoa aikaa, vaan kipu voi olla sellaista, että sitä ei todellakaan kestä eikä sen kanssa voi olla.

Vierailija
113/165 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorisoneuvola sopisi tuonikäiselle paremmin. Tai nuorisogyne edes. Osa gyneistä on sellaisia etten veisi teinityttöä

Vierailija
114/165 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorisoneuvola sopisi tuonikäiselle paremmin. Tai nuorisogyne edes. Osa gyneistä on sellaisia etten veisi teinityttöä

Kyllä yksityinen parempi. Saa valita lääkärin.

Vierailija
115/165 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse piti myös about tuon ikäisen aloittaa pillerit järkyttävän koviin kuukautiskipuihin. Ei kaikilla kuukautiset ole mitään helppoa aikaa, vaan kipu voi olla sellaista, että sitä ei todellakaan kestä eikä sen kanssa voi olla.

Sama täällä. Kävin gynen tarkastuksessa ja aloitin pillerit 13-vuotiaana, koska kuukautiskivut olivat niin tuskalliset, etten päässyt sängystä ylös eikä särkylääkkeistä ollut mihinkään. Kivut katosivat ja elämästä tuli normaalia. Tilanteita on tosiaan niin monta kuin on ihmistäkin.

Vierailija
116/165 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkälle edennyt kohtutulehdus ilman kipuja tai kuumetta?

Minä muuten sairastin nuorena, ja vieläpä neitsyenä, sellaista yli puoli vuotta. Ainoat oireet tosi pitkään oli satunnaiset nippaisut alavatsalla. Ei koskaan jatkuvaa tai kovaa kipua, vaan sellaista säännöllisesti tulevaa pientä nyppimistä vaan. Gynekologisia vaivoja ei alkuun edes epäilty koska olin neitsyt eikä kuukautisissa ollut häiriöitä, eikä vuotoja. Pissatulehdus oli puhdas, ja verikokeissa ei mitään outoa, ja lääkärin mukaan minun pitäisi vaan lopettaa jatkuva oman kehoni oireiden tarkkailu. "Pieru hukassa" oli diagnoosi kivuille.

Puolen vuoden päästä sitten kuitenkin alkoi valkovuodon mukana tulla vähän verta, minkä takia menin gynekologille. Siellä todettiin kroonistunut kohtutulehdus. Kroonistuneena se ei aina ole järin kivulias eikä nosta kuumetta, koska kroppa on tavallaan saanut sen pistettyä aisoihin, mutta ei kuitenkaan pysty parantamaan pois. Hevoskuuri antibiootteja tuli lääkkeeksi ja sillä se meni. 

Vierailija
117/165 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko niin idiootteja että mielummin annatte tyttärelle hormonit 13vuotiaana ku kipulääkkeitä (reseptillä)????!!! Ettekö tajua mitä kaikkea hormonit tekee hyi miten vastuutonta! Aiheutatte tyttärelle mielialahäieiöitä, lapsettomuutta, veritulpan tai rintasyövän pahimmillaan! Ja monesti pillerien jälkeen kuukautiset eivät enää palaa!

Vierailija
118/165 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei moiset neuvolatkaan aina takaa ihanaa ja hellää gyneä. Itsellänikin oli Turun ehkäisyneuvolassa eräs lehtipalstoillakin komeillut gyne jonka kovakourasuuden vuoksi valuin verta kolme päivää enkä todellakaan ole ainut joka sai kokea moista

Vierailija
119/165 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lapsettomuus epillereiden seurauksena. Ei tosin haittaa en lapsia ehkä haluaisi mutta jos joku haluaa :/

Vierailija
120/165 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei moiset neuvolatkaan aina takaa ihanaa ja hellää gyneä. Itsellänikin oli Turun ehkäisyneuvolassa eräs lehtipalstoillakin komeillut gyne jonka kovakourasuuden vuoksi valuin verta kolme päivää enkä todellakaan ole ainut joka sai kokea moista

Kai teit valituksen?