Tytär ei suostu gynekologille (auttakaa!)
Minulla on 15-vuotias tytär, jolla on ollut viimeiset kolme kuukautta suhteellisen runsasta veristä vuotoa jatkuvasti (tiedän, koska pesen pyykin) ja ajoittain alavatsakipuja. Ehdotin hänelle lääkäriin menemistä useaan kertaan ja hän lupasi hoitaa asian itse (johon luotin) vaan eipä hoitanutkaan. Varasin sitten itse hänelle ajan yksityiselle gynelle, kun kyllä tuo nyt alkaa jo niin outoa olla, että apua olisi aika hankkia. Kun kerroin asiasta niin helvetti repesi! Tyttö on kaksi päivää raivonnut, että ei aio lääkäriin mennä ja tällä hetkellä itkee hysteerisenä (aika on huomenna). Olen yrittänyt rauhoitella ja kertoa, mitä lääkäri mahdollisesti voisi vastaanotolla tehdä, mutta ei auta...lapsi vain itkee ja huutaa, että ei lääkäriin mene. Vastausta en ole saanut myöskään kysymykseen siitä, mikä käynnissä noin paljon ahdistaa. Onko joku kohdannut samaa ongelmaa? Mitä voisin sanoa? En kai minä väkisin voi toista lääkäriin viedä, mutta toisaalta en voi katsoa vierestäkään, kun toinen on selvästi avun tarpeessa ja minulla kuitenkin äitinä on hänestä vastuu. :/ Neuvoja?
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö tyttö, että kirjoitat tänne nettiin yksityiskohtaisesti hänen tilanteestaan ja diagnoosistaan? Joo, olet kirjoittanut anonyyminä, mutta jos tyttö päätyy itse etsimään netistä lisätietoa vaikka gynegologipelosta tai diagnoosistaan, niin nämä vauva-palstan keskustelut tulevat yleensä mitä vain googlatessa ensimmäisten joukossa listalle.
Ja tyttö tästä järkyttyisi koska?
Ehkä ennemmin olisi onnellinen kuinka ihanaan ja välittävään sävyyn äiti on tilanteestaan kirjoittanut.
Pitkälle edennyt kohtutulehdus ilman kipuja tai kuumetta?
Tyttö häpeää, mutta miksi?
Häpeää sinulle kertomista
vai häpeää jotain tapahtunutta.. Sinuna tonkisin esiin tarkemmin mitä on tapahtunut että sillä on noin voimakkaat pelot gynekologeja kohtaan. Onneksi sait tytön lääkäriin (ellei tämä ole provo).
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut, ilman kuumetta. Jouduin osastolle ab-tippaan. Tulehdusarvot olivat korkeat mutta jostain syystä lämpö ei noussut kuin max. 37,8 asteeseen. Mun normaalilämpö on jotain 37-37,2 välillä.
Et tyttö voi väkisin gynelle viedä ja vaikka ymmärrän huolesi, 15-vuotias päättää itse hoidostaan. Tuli mieleen, että onkohan taustalla jotain muuta. Voiko olla raskaana yms. ? Joka tapauksessa tytön pitää ise haluta mennä lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
No johan aloitusviestissäkin lukee että tytöllä on alavatsakipuja
Huh, onneksi sait tytön lääkärin luo :/
Jos tämä nyt jostain ihmeen syystä sattuisi olemaan totta niin miksei sairaalahoitoa ? Tämän mukaan täyttyy jo "nuori synnyttämätön" ja " märkäkertymät". Kannattaa varmistaa nyt jostain että hoito on asianmukaista "keskustelu kätilön kanssa " ei kuulosta nyt riittävältä takaamaan ettei tule lapsettomaksi.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…;
Hoito
Sairaalahoitoa tarvitaan, jos tulehdus on nuorella, synnyttämättömällä naisella, koska jälkiongelmat pyritään ehkäisemään. Jos gynekologisessa tutkimuksessa tai kaikututkimuksessa epäillään pikkulantiossa (munasarjojen tai munatorvien alueella) märkäkeräymää (abskessia), pitää tulehdus hoitaa sairaalassa. Joskus tarvitaan tähystysleikkausta, jotta märkä saadaan poistettua.
huono trolli. Ei kukaan tälläsiä nettiin kirjottele ja oikeen selosta lapsensa gynekäyntejä
P*llupoliisien propagandaa. Turha mennä oireetonta tuheroaan tohtorille näyttelemään. Kallistakin ja sitten mahd. oikeasti apua tarvitseville ei riitä resursseja..
Mette&Maria
Silja&Sofia
Senni&Sofia
Pinpa&Pepu
Tiuku&Tauku
turha sinne on jalkojaan mennä availemaan ilman oireita. miks joku mies kouluttautuu gyneks?
hyi mikä gYNETROLLI
mee sä vaan ap ite availemaan jalkojas sinne
En oo minäkään koskaan gynellä ollut. Ikää 34v, hyvin pyyhkii!
PROVO!
Siis kohtutulehdus jossa jo märkäpesäkkeitä munajohtimissa. Jos hoito oli "mene kätilön juttusille", niin VÄÄRIN MENI. Pitää ottaa pissakokeen lisäksi tulehdusarvot. Luulis gynen tietävän ja lähettävän heti siltä istumalta naistentautien polille ja mahd ab-tippasn sairaalaan. Tuosta ei selviä ilman ab-tippaa osastohoidossa.
Jos tämä on totta, niin ap vie nyt tytön polille HETI.
Tyttö on sairaalassa tällä hetkellä. Mainitsin tuon kätilön sen tähden, että epäilen hänen olevan "keskusteluavuksi" tytölle myöhemmin eikä missään nimessä itse tautia hoitamaan. Ei kai tuommoinen tulehdus nyt itsestään parane, mutta en nyt kokenut tarpeelliseksi raportoida aivan kaikesta vaan käsittelin asiaa tuolta kannalta, jolla keskustelun aloitin. Mutta sairaalassa on ja voi ihan hyvin tällä hetkellä. Kiitos kivoista viesteistä!
AP
Hyvä, että tyttö on hoidossa ja toivottavasti hänet saadaan pian kuntoon. Mutta ei ehkä kannata kaikkea täällä kertoa.
Eli vartin juttelun jälkeen menit sisään ja sitten ultrattiin ja vasti sitten selvisi mikä on ongelmana "Tytölle oli varattu myös aika samassa toimipaikassa työskentelevälle kätilölle." ennenkuin sinut kutsuttiin auttamaan sisätutkimuksen ajan. En ole koskaan käynyt yksityisellä joka varaisi aikoja kysymättä ( ala ikäiselle varmaan tarvitaan suostumus) ja että ennen diagnoosia varataan aika ja että yksityinen lääkäri varaa aikoja siinä vastaanotolla, toiselle yksityiselle. Yleensä joutuu aina menemään neuvontaan ja pyytämään varaamaan lääkärin ohjeen mukaan.
Tietääkö tyttö, että kirjoitat tänne nettiin yksityiskohtaisesti hänen tilanteestaan ja diagnoosistaan? Joo, olet kirjoittanut anonyyminä, mutta jos tyttö päätyy itse etsimään netistä lisätietoa vaikka gynegologipelosta tai diagnoosistaan, niin nämä vauva-palstan keskustelut tulevat yleensä mitä vain googlatessa ensimmäisten joukossa listalle.