Tytär ei suostu gynekologille (auttakaa!)
Minulla on 15-vuotias tytär, jolla on ollut viimeiset kolme kuukautta suhteellisen runsasta veristä vuotoa jatkuvasti (tiedän, koska pesen pyykin) ja ajoittain alavatsakipuja. Ehdotin hänelle lääkäriin menemistä useaan kertaan ja hän lupasi hoitaa asian itse (johon luotin) vaan eipä hoitanutkaan. Varasin sitten itse hänelle ajan yksityiselle gynelle, kun kyllä tuo nyt alkaa jo niin outoa olla, että apua olisi aika hankkia. Kun kerroin asiasta niin helvetti repesi! Tyttö on kaksi päivää raivonnut, että ei aio lääkäriin mennä ja tällä hetkellä itkee hysteerisenä (aika on huomenna). Olen yrittänyt rauhoitella ja kertoa, mitä lääkäri mahdollisesti voisi vastaanotolla tehdä, mutta ei auta...lapsi vain itkee ja huutaa, että ei lääkäriin mene. Vastausta en ole saanut myöskään kysymykseen siitä, mikä käynnissä noin paljon ahdistaa. Onko joku kohdannut samaa ongelmaa? Mitä voisin sanoa? En kai minä väkisin voi toista lääkäriin viedä, mutta toisaalta en voi katsoa vierestäkään, kun toinen on selvästi avun tarpeessa ja minulla kuitenkin äitinä on hänestä vastuu. :/ Neuvoja?
Kommentit (165)
Onkohan sun tytölle sattunut jotain? Ehkä väkisin? Kyllä lääkäriin pitäisi mennä...vaikka psykologin kautta. Psykologi voisi puhua asiaa ja .teekehän ne lääkärit kotikäyntejäkin.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sieltä lääkäristä löydy isoja riuskoja ja rivakkaotteisia setiä jotka kantaa tytön autosta lääkäriin ja tarvittaessa pitää kintuista kii ja haaroja väkisin auki jotta lääkäri saa työnsä tehtyä. Niinhän pikkulapsillekin tehdään kun rimpuilevat toimenpiteen aikana että haetaan apuvoimia. Lapsellista temppuilua isolta tytöltä tuollainen..
N27
Todella kuvottavaa sanoa noin! Tuon ikäisellä on seksuaalisuus ja keho muutenkin vasta kehittymässä, niin ymmärrän hyvin jos gynellä käynti tuntuu pahalta. Muistan vieläkin kuinka itse pelkäsin yläasteen lääkärintarkastusta, kun tiesin, että siellä pitää riisua paita! Tuossa iässä on usein hyvin herkkä kehonsa suhteen. Toivottavasti Ap:n tyttö nyt kuitenkin menee lääkäriin ja saa apua!
Minun tytär on neitsyt ja gyne ei tehnyt sisätutkimusta. Tutki ultralla.
Hänellä tosin eri syy, kuukautiset jäi pois. Sai hormonikuurin jolla käynnistyivät uudelleen.
Joo kyseessä on itseasiassa vakavakin ongelma, jos rehellisiä ollaan. Kehoitan siis menemään sinne lääkärille.
Exän siskolla oli tuo ongelma, mikä hoitui lääkkeillä. Diagnoosia en muista, mutta nykyisin syö lääkkeitä, kun ei enää kuukautisia tule ilman niitä lääkkeitä.
Kuulostat AP hyvältä ja myötätuntoiselta äidiltä.
Oman tyttäreni kohdalla tilanne voisi olla ihan samanlainen, hänellä on tapana jännittää ihan kaikkea uutta. Se on ehkä vähän lieventynyt tässä kasvamisen aikana, mutta jestas mitä tappeluita meillä onkaan ollut... Ja joskus ei ole ollut kyse muuta kuin siitä, että mennään vieraaseen kyläpaikkaan!
Tuon ikäinen on voinut kuulla tai lukea jotain kauhukertomuksia ja seksuaalisuus on tuon ikäiselle hyvin herkkä asia. Varsinkin, jos jo kuvittelee vaikka mitä kauheaa diagnoosia ja haluaa kieltää sen itseltään, toivoo vaan että kaikki paranee itsestään.
Voi olla, että paraneekin. Mutta lääkäri on olemassa sitä varten, että hän auttaa ihmisiä.
Toivottavasti kaikki menee hyvin. Gynekologeiksi harvemmin hakeutuu ihmisiä, jotka eivät olisi empaattisia. Tosin niitäkin löytyy.
Loppuun vielä oman äitini neuvo: älä ikinä mene gynelle, jolle saa heti ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmista ainakin että hoitaja on nainen vielä joku mukava.
Miksi lääkäri eli tässä tapauksessa gynekologi ei voi olla mies?
Huudatko aina naislääkärin paikalle?
Eikun ihan oikeasti huudatteko aina paikalle naislääkärin? Miksi ihmeessä?
Minä haluan, että minua hoitova lääkäri on aina ja aina transseksuaalinen intiaani. Kyllä minä vaadin!
EIHÄN hyvät ihmiset sillä lääkärin sukupuolella ole mitään hemmetin virkaa tai tekemistä! Sillä on tekemistä, että se lääkäri on ammattilainen osaa ottaa potilaan huomioon.
Tässähän ei nyt ole kyse siitä, että mitä aikuiset av -mammat huutavat paikalle tai ovat huutamatta!
Nyt on kyse 15 vuotiaasta lapsesta jolle käynti on ensimmäinen, silloin mielestäni on oikein "vaatia" varata aika juurikin naiselle jos se suinkin tuntuu lapsesta meillyttävämmältä. Oman lapseni kohdalla voin sanoa, että jos ja kun ensimmäinen käynti tulee ajankohtaiseski niin todellakin varaan ajan naiselle. Sen jälkeen hän voi itse päättää, että kummalla käy jatkossa...
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitenkään erityisen "menevää sorttia" vaan pikemminkin rauhallinen ja vähän ujo. Tyttö rauhoittui selvästi, kun kerroin että voin vaikka itse tulla aluksi ihan hetkeksi mukaan huoneeseen ja kertoa lääkärille, että häntä kovasti pelottaa ja, että hän ei halua ottaa vaatteita pois tällä käynnillä. Hän tietysti alkoi heti itkemään, että ei aio ottaa niitä pois millään käynnillä, mutta siitä en alkanut enää inttämään vaan ajattelin, että tärkeintä olisi saada hänet nyt sinne lääkäriin edes huomenna, ja ehkä lääkäri onnistuisi paremmin myös vakuuttamaan hänet tutkimuksen tarpeellisuudesta (mikäli se on tarpeellista). Eli ilmeisesti tässä on nyt kyse juurikin tutkimuksen aiheuttamasta pelosta.
AP
Todella viisaasti ajateltu ja toimittu. Näin aion tehdä myös oman tyttäreni kohdalla kun sen aika koittaa, nyt tytär 10v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan, että minua hoitova lääkäri on aina ja aina transseksuaalinen intiaani. Kyllä minä vaadin!
EIHÄN hyvät ihmiset sillä lääkärin sukupuolella ole mitään hemmetin virkaa tai tekemistä! Sillä on tekemistä, että se lääkäri on ammattilainen osaa ottaa potilaan huomioon.
Kyllä alapää jutuissa "huudan" aina naislääkärin paikalle. Olen 23 ja ainoa miespuoleinen joka on nähnyt alapääni on mieheni, enkä pystyisi rentoutumaan mieslääkärin tutkittavana. Aina on onnistunut saada naislääkäri. Miksi tämä häiritsee sinua noin paljon?
Tuli vain mieleen, että nuorilla saattaa olla kaikenlaisia vääriä uskomuksia gynekäynneistä ja seksistä ja siksi pelottaa mennä. Esimerkiksi tyttö voi pelätä että tutkimus sattuu kauheasti koska hän on neitsyt.
Itse olen ajatellut aina gynekologilla käymisen vähän niin kuin kampaajalla tai hammaslääkärillä käymisenä, eikä se jännitä erityisesti vaikka olen muuten tosi arka ja ujo. Mutta ymmärrän toki jos muita jännittää.
Ei se sun tytär sitä lääkäriä pelkää vaan sitä, mitä siellä tulee ilmi. se on joko raiskattu tai ollut paksuna.
Olen tosi paha ihminen nyt kun komppaan ajatuksellisesti N27, mutta tytön temppuilu on oikeasti lapsellista..
Ihan hyvästä syystä pelkää. Kaikki gynet eivät ole asiallisia. Itse menin myös n 15-16v ekan kerran gynelle äitini painostuksesta, samalle jota äitini ja isoäitini ovat käyttäneet. Oli niin hirveä kokemus että en ole sen jälkeen käynyt. Minulla oli ja on jokin pieni liika kasvu "iholenkki" johon esimerkiksi tamppooni joskus jää kivuliaasti kiinni. Tätä kyseinen setä sitten veti ja venyttli ja sanoi että kyllä hän sen voi kiskaista poikki. Pelotti ja sattui ja en ole sen jälkeen käynyt. Äitini oli kovin pahoillaan kun itsellään ei ole ollut kyseisen vanhemman miesgynen kanssa koskaan ongelmia... Itse en usko että menen enää ikinä jollei ole henkeä uhkaava tila, pelottaa ja ahdistaa niin että oksettaa.
Hyi kamala miten mua ahdistais tollanen. Siis tyttö on vasta 15v, jos hän on neitsyt niin sisätutkimusta ei edes tehdä. Tutkitko sä ap useinkin sun tyttäresi pikkuhousuja????????? Mun mielestä kuulostaa siltä että tyttö on tehnyt abortin, minulla oli samanlaista kun tyttärelläsi ja olin tehnyt abortin.
Anna tytön rauhassa mennä lääkäriin äläkä painosta. V*ttuako kukaan voi pakottaa toisen haaroja availemaan, jokainen päättää gynelle menostaan täysin ITSE.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tottakai sukupuolella voi olla väliä ja yksityisellä lääkärin sukupuolen saa valita, joten mitä väliä.
Miksi sukupuolella on väliä? Ja tottakai yksityisellä saa valita lääkärin. Mutta miten sitten kun joutuu onnettomuuteen tai terveys pettää ja joutuu julkiselle?
Niin sillähän ei varmaan oo mahdollisesti täysin kokemattomalle teinitytölle mitään eroa onko vieras mies työntämässä sormiaan vaginaan vai tutkimassa murtunutta nilkkaa.
No nyt on lääkärissä käyty. Lähtö oli mahdotonta itkua ja lapsi oli taas sitä mieltä, että mihinkään ei lähde. Sain kuitenkin lyhyen neuvottelun jälkeen tytön autoon ja vastaanotolle. Teimme kuten sovimme ja kävin ensin kertomassa lääkärille tytön toiveista, jonka jälkeen menin käytävään odottamaan. Vartin kuluttua lääkäri tulikin ovelle pyytämään minut huoneeseen. Lääkäri oli (onneksi) saanut suostuteltua tytön sisätutkimukseen ja ultraan, mutta tyttö itse halusi, että tulisin pitämään kädestä kiinni. Toimenpide oli kaikkea muuta kuin mukava, kun tyttö itki koko ajan ja näki, että sattuu. Syykin tälle tosin löytyi. Lapsi ja lääkäri olivat sopineet, että diagnoosin saisi äidille kertoa, kun tyttö pelkäsi, että ei osaisi ongelmaa itse hoitaa. Hänellä on pahaksi ehtinyt kohtutulehdus ja ultrassa näkyi jo munanjohtimiin muodostuneita märkäpesäkkeitä. Lääkäri sanoi, että tulehduksen syytä vielä selvitellään, mutta koska tyttö kävi antamassa pissanäytteen niin eiköhän siellä klamydiaa tai tippuria epäillä. Tätä en kommentoinut mitenkään, koska lupasin olla utelematta mitään jos hän vain hoitaa itsensä kuntoon. Tytölle oli varattu myös aika samassa toimipaikassa työskentelevälle kätilölle... Olen todella huojentunut, että hoito ongelmaan saatiin, mutta en voi väittää ettenkö muuten olisi huolissani. Suurella todennäköisyydellä lapsi on harrastanut seksiä, mutta en tiedä onko kaikki tapahtunut lapseni ehdoilla (lähinnä mietin tätä tuon tutkimuspelon takia) ja toki olisin toivonut, että seksikokeilut jätetään vähän vanhemmalle iälle. Toivon, että tuo kätilön luona käynti liittyy tämän asian käsittelyyn. En aio tästä asiasta tytölle saarnata, enkä tuomitse, mutta luultavasti joku yleinen keskustelu seksistä ja sukupuolielämästä yleensä olisi paikallaan. Kunhan vain saisin pidettyä luottamusta yllä ja keskusteluyhteyden auki, jottei avun saaminen olisi aina näin työn takana.
AP
Tietysti voi myös olla, että seksiä ei ole harrastettu ja murehdin turhia.
AP
Huh huh, onneksi sait tytön lääkärille. Pysy tytön tukena ja yritä avata keskustelua. On kyllä nuoralla tanssimista antaa lapsen itsenäistyä ja samalla kuitenkin huolehtia vanhemman velvollisuuksista.
Yksi neuvo: ei mitään seksikeskustelua. Ne on aina vaivaannuttavia ja tämä tyttö on kärsinyt jo aivan tarpeeksi. Älä tee sitä.
Vaikuttaisi siltä, että hän nyt olisi myöntyväinen aamulla lääkäriin lähtemään ainakin noilla puheilla, mitä hänelle lupasin. Kerroin vielä, että lääkäri saattaa hänelle kuitenkin sisätutkimusta ehdottaa, mutta siitä hänellä on lupa kieltäytyä, eikä lääkäri varmasti pakota mihinkään, mutta mikäli hän tutkimukseen suostuu, niin aina voi sanoa, mikäli haluaa, että lääkäri lopettaa tutkimuksen. Mainitsin juuri tuosta, että melkein kaikki naiset ainakin vähän jännittävät käyntejä ja, että lääkäri osaa suhtautua asiaan asiallisesti eikä moiti häntä mistään oli vaiva mikä tahansa. Aina vain itkettää, mutta sanoi nyt sentään itsekin, että haluaa apua. Toivon todella, ettei kyseessä ole mitään vakavaa, ja että käynti sujuu muutenkin hyvin...tuntuu pahalta katsoa toista noin poissa tolaltaan. Kiitos muuten vielä kaikille hyviä vinkkejä antaneille!
AP