Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tytär ei suostu gynekologille (auttakaa!)

Vierailija
15.02.2016 |

Minulla on 15-vuotias tytär, jolla on ollut viimeiset kolme kuukautta suhteellisen runsasta veristä vuotoa jatkuvasti (tiedän, koska pesen pyykin) ja ajoittain alavatsakipuja. Ehdotin hänelle lääkäriin menemistä useaan kertaan ja hän lupasi hoitaa asian itse (johon luotin) vaan eipä hoitanutkaan. Varasin sitten itse hänelle ajan yksityiselle gynelle, kun kyllä tuo nyt alkaa jo niin outoa olla, että apua olisi aika hankkia. Kun kerroin asiasta niin helvetti repesi! Tyttö on kaksi päivää raivonnut, että ei aio lääkäriin mennä ja tällä hetkellä itkee hysteerisenä (aika on huomenna). Olen yrittänyt rauhoitella ja kertoa, mitä lääkäri mahdollisesti voisi vastaanotolla tehdä, mutta ei auta...lapsi vain itkee ja huutaa, että ei lääkäriin mene. Vastausta en ole saanut myöskään kysymykseen siitä, mikä käynnissä noin paljon ahdistaa. Onko joku kohdannut samaa ongelmaa? Mitä voisin sanoa? En kai minä väkisin voi toista lääkäriin viedä, mutta toisaalta en voi katsoa vierestäkään, kun toinen on selvästi avun tarpeessa ja minulla kuitenkin äitinä on hänestä vastuu. :/ Neuvoja?

Kommentit (165)

Vierailija
121/165 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset on kyllä niin tyhmiä. Kukaan mies ei epillereitä laittais naamaansa :D omapa on ongelmanne kun terveys menee.

Vierailija
122/165 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun saisi jotenkin madallettua nuorten kynnystä hakeutua hoitoon niiden "nolojen"/kiusallisten vaivojen kanssa. :/ Teini-ikäiset tosiaan on niin kauhean herkillä oman kroppansa suhteen. Opiskelen itse lääkiksessä, ja yhdellä luennolla mainittiin tapaus, jossa teini-ikäisellä pojalla oli toinen kives suurentunut ja hän oli asian pitänyt omana tietonaan hyvin pitkään. Lopulta joutui lääkärin hoitoon ihan muun oireilun takia, ja häneltä löytyi mm. keuhkoihin metastasoitunut syöpä, johon kuoli melko pian.

Tällä en siis missään nimessä tarkoita pelotella ap:ta, jonka tyttö on nyt hyvässä hoidossa! Yritän vain ilmaista miten tärkeää olisi pitää hyvät, avoimet ja luottamukselliset välit teineihin, jotta uskaltaisivat kertoa näistäkin asioista. Paikallaan saattaisi olla myös jonkunnäköinen kampanjointi, jotta nuoret ymmärtäisivät miten vakavista asioista voi olla kyse ja miten tärkeää hakeutua lääkäriin, vaikka tuntuisi miten nololta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/165 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset on kyllä niin tyhmiä. Kukaan mies ei epillereitä laittais naamaansa :D omapa on ongelmanne kun terveys menee.

Ei mutta edellyttävät kuitenkin että saavat panna paljaalla ja sitten alkaa hirveä abortti- ja lompakkoloisvinkuminen jos nainen tuleekin vahingossa raskaaksi.

Vierailija
124/165 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni gynekologeista taikka urologeista ei pidä tehdä sen kummempaa numeroa. He ovat lääkäreitä, jotka ovat erikoistuneet tietyllä tavalla. Siinä ei pitäisi olla mitään ihmeellistä. Käynneistä tulee ongelmia jos niistä tehdään ongelmia. Itsestä huolehtiminen on perustaito.

Vierailija
125/165 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että tytär on hyvässä hoidossa nyt. Pikaista paranemista ja kaikkea hyvää APlle ja tyttärelle.

Musta on hyvä juttu, että ihmiset kertoo tarinansa täällä anonyymisti. Tarina saattaa avata asioita lukijoissa monilla eri tavoilla.

Provon huutelijoille, että joskus provosta on hyötyä, kun ihmiset täällä ovat valppaita auttamaan ja kertomaan omia kokemuksiaan. Hyvä me!

Itse vastaan helpostikin selvään trolliin, jos aihe on herkkä. Eikä ole multa pois, jos ruokin trollia. Ehkä joku jossain luki sanottavani ja sai helpotusta tilanteeseensa YMS.

Vierailija
126/165 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se helppoa ollu nuorena kun hävetä sai joka asiaa..

Vierailija
127/165 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin ahdisti nuorena kaikki tämmöset ihan hirveesti, nyt vanhempana ei haittaa enää juurikaan mikään. Olen nyt tyytyväisempi oli se nuorena kauheeta aikaa.

Vierailija
128/165 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootteko niin idiootteja että mielummin annatte tyttärelle hormonit 13vuotiaana ku kipulääkkeitä (reseptillä)????!!! Ettekö tajua mitä kaikkea hormonit tekee hyi miten vastuutonta! Aiheutatte tyttärelle mielialahäieiöitä, lapsettomuutta, veritulpan tai rintasyövän pahimmillaan! Ja monesti pillerien jälkeen kuukautiset eivät enää palaa!

Kai sä tiedät, että myös kipulääkkeisiin voi kuolla? Ei nekään ole mitään kivoja ja vaarattomia. Eikä ne aina edes auta jos on tarpeeksi kovat kk-kivut. Itselläni auttoi vain hormonikierukka. Särkylääkkeistä sain vatsavaivat, jotka todennäköisesti on mulla loppuelämän.

Vierailija
129/165 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorisoneuvola sopisi tuonikäiselle paremmin. Tai nuorisogyne edes. Osa gyneistä on sellaisia etten veisi teinityttöä

No ei moiset neuvolatkaan aina takaa ihanaa ja hellää gyneä. Itsellänikin oli Turun ehkäisyneuvolassa eräs lehtipalstoillakin komeillut gyne jonka kovakourasuuden vuoksi valuin verta kolme päivää enkä todellakaan ole ainut joka sai kokea moista

Ajattelin muuten just tota samaa hirveää Turun ehkäisyneuvolan gyneä, josta kahdella mun kaverilla on niin pahat traumat, etteivät meinaa millään uskaltaa käydä gynellä nyt aikuisina naisina. Nimenomaan se kovakouraisuus oli pahin ongelma.

Vierailija
130/165 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ovat varmasti eri mieltä, mutta mielestäni vanhempien on turha aloittaa seksivalistusta enää siinä vaiheessa, kun sukupuolielämä on jo aloitettu. Varovasti voi tietysti kysyä haluaisiko lapsi jutella asiasta tai kysyä jotain, mutta jos vastaus on ei, niin toivetta on hyvä kunnioittaa. Jollekin voi olla myös helpompi lukea aiheesta itse, joten lapselle voi antaa tiedoksi esim. nettisivuja, joilta saa asiallista tietoa. Itse olin ahminut kaikenlaisia opaskirjoja 12-vuotiaasta asti ja aloittanut seksielämän 16-vuotiaana täysin tietoisena esim. ehkäisymenetelmistä. 19-vuotiaana kävi vahinko kondomin kanssa ja hakeuduin itse lääkäriin hakemaan jälkiehkäisyä ja e-pillerit. Äiti löysi paketin roskiksestani ja tuli kuulustelemaan ja valistamaan. Kuvitteli kai, että kyseessä oli ensimmäiset kokeilut. Tilanne oli tosi kiusallinen molemmille osapuolille ja minua nolotti niin paljon, että olisi voinut vajota maan alle. Jos näistä jutuista olisi puhuttu luontevasti aina (ikävaiheen mukaan tietysti), niin tilanne olisi ollut ihan toinen.

Vierailija
131/165 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla lapsettomuus epillereiden seurauksena. Ei tosin haittaa en lapsia ehkä haluaisi mutta jos joku haluaa :/

Joopa joo aina näitä pillereitä vastustavien tarinoita saa lukea keskustelupalstoilla vailla mitään todellisuuspohjaa.

Vierailija
132/165 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hormonaalinen ehkäisy mahdollistaa sen ettei nainen tule raskaaksi kellekään idiootille.

Jonkun on pakko ottaa se vastuu lisääntymisestä.

Pillerit on parempi vaihtoehto kuin vahinkoraskaus ja yh-äipäksi jääminen.

Vierailija
133/165 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta todellakin, hienoa että syy tyttären vaivoihin selvisi ja hän saa nyt hoitoa! Sellainenkin tuli mieleen, että nuorille suunnatussa seksivalistuksessa puhutaan ihan liian vähän sukupuolitautien aiheuttamista vakavista seurauksista. Lapsettomuus on vain yksi näistä, eikä välttämättä tunnu teineistä kovinkaan ajankohtaiselta. Lisäksi pelotellaan HIV:lla. Kuitenkin esim. papilloomavirus on nuorilla todella yleinen ja voi aiheuttaa hoitoa vaativia solumuutoksia ja pahimmillaan kohdunkaulasyövän. Vain kondomi suojaa sekä raskaudelta että sukupuolitaudeilta!

Vierailija
134/165 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkipuinti kirjoitti:

Mutta todellakin, hienoa että syy tyttären vaivoihin selvisi ja hän saa nyt hoitoa! Sellainenkin tuli mieleen, että nuorille suunnatussa seksivalistuksessa puhutaan ihan liian vähän sukupuolitautien aiheuttamista vakavista seurauksista. Lapsettomuus on vain yksi näistä, eikä välttämättä tunnu teineistä kovinkaan ajankohtaiselta. Lisäksi pelotellaan HIV:lla. Kuitenkin esim. papilloomavirus on nuorilla todella yleinen ja voi aiheuttaa hoitoa vaativia solumuutoksia ja pahimmillaan kohdunkaulasyövän. Vain kondomi suojaa sekä raskaudelta että sukupuolitaudeilta!

Kondomi ei suojaa aina sukupuolitaudeilta. Itse sain kondylooman nuorena, vaikka käytössä oli kondomi.

Vierailija
135/165 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö on raskaana eikä halua että se tulee vanhemmille ilmi. 

Vierailija
136/165 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja monesti pillerien jälkeen kuukautiset eivät enää palaa!

Saisiko jotain lähdettä tällaisille väitteille? 

Vierailija
137/165 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tytölle on tehty abortti. Siitä muistaminen sisätutkimus sattuu,tietysti äidille valehteli että ei ole tehty.. tai olisko ollut keskenmeno. Tai sit vielä mahis että onkin raskaana mutta ei halunnut äidille kerrottavan vielä,jospa menossakin aborttiin. Voihan yksityinen lähetteen tehdä kunnalliselle kätilölle. Varmaan kertonut että abortti on halvempi kunnallisella.

Vierailija
138/165 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniko teini haluaa mennä paikkaan, jossa vieras ihminen ronkkii alapäätä ja kyselee vaivaannuttavia kysymyksiä? En itse ainakaan olisi halunnut. Tosin syynä voi olla myös se, että pelkää soittaa "viralliseen paikkaan" ja varata aika.

Vierailija
139/165 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tytölle on ok, että äiti kirjoittelee yksityiskohtaisesti hänen asioistaan vauvapalstalla. Yhtään asian vakavuutta vähättelemättä tämä ei kuulu muille.

Vierailija
140/165 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan tyttösi on sinne saada tavalla tai toisella. Olet hänen huoltaja ja jokaisen Äidin tai Isän on lapsensa puolesta päätös tehtävä jos kyse on hänen terveydestään. Tottakai kannustalla ja hyvällähän hänet sinne saatettava...vaikeehan hänet väkisin sinne on kantaa...ymmärrän huolesi ja toivon että kaikki menee hyvin.