Tytär ei suostu gynekologille (auttakaa!)
Minulla on 15-vuotias tytär, jolla on ollut viimeiset kolme kuukautta suhteellisen runsasta veristä vuotoa jatkuvasti (tiedän, koska pesen pyykin) ja ajoittain alavatsakipuja. Ehdotin hänelle lääkäriin menemistä useaan kertaan ja hän lupasi hoitaa asian itse (johon luotin) vaan eipä hoitanutkaan. Varasin sitten itse hänelle ajan yksityiselle gynelle, kun kyllä tuo nyt alkaa jo niin outoa olla, että apua olisi aika hankkia. Kun kerroin asiasta niin helvetti repesi! Tyttö on kaksi päivää raivonnut, että ei aio lääkäriin mennä ja tällä hetkellä itkee hysteerisenä (aika on huomenna). Olen yrittänyt rauhoitella ja kertoa, mitä lääkäri mahdollisesti voisi vastaanotolla tehdä, mutta ei auta...lapsi vain itkee ja huutaa, että ei lääkäriin mene. Vastausta en ole saanut myöskään kysymykseen siitä, mikä käynnissä noin paljon ahdistaa. Onko joku kohdannut samaa ongelmaa? Mitä voisin sanoa? En kai minä väkisin voi toista lääkäriin viedä, mutta toisaalta en voi katsoa vierestäkään, kun toinen on selvästi avun tarpeessa ja minulla kuitenkin äitinä on hänestä vastuu. :/ Neuvoja?
Kommentit (165)
Ei kai kukaan lystikseen gynelle mene, olipa ikää 15 tai 51.
Ota yhteyttä kouluterveydenhoitajaa ja pyydä häntä selvittämään asiaa. Hän on kuitenkin tutumpi eikä toivon mukaan yhtä pelottava kuin vieras gyne - paitsi jos juuri koululääkäri ja terkkari ovat lääkäripelon syy.
Tyttö on kyllä huolissaan myös itse, koska hän asiasta minulle oma-aloitteisesti kertoi ja kysyi mistä voisi olla kyse. Lääkärissä käynti ei ainakaan ennen ole moista tuskaa aiheuttanut, joten oletan hänen pelkäävän nyt nimenomaan gynekologin tekemiä tutkimuksia/jotain muuta mitä vastaanotolla tapahtuu tai sitten hänellä on jotain salassa pidettävää. Kerroin hänelle kyllä, että minun ei tarvitse tietää mitään, mitä hän lääkärin kanssa puhuu vaan haluan vain hänen tulevan kuntoon...itku ei silti laantunut. Takaraivossa on todella iso huoli ja haluaisin kantaa hänet "niskavilloista" vastaanotolle, mutta gynekologin vastaanotto on mielestäni paikka, jonne ketään ei voi viedä vasten tahtoaan. Kyseinen gyne on nainen ja mielestäni oikein mukava.
AP
Sano tytölle, että asia on vakava ja hänen täytyy vähintään keskustella lääkärin kanssa.
kysyitkö tyttäreltä miksi häntä ahdistaa mennä gynelle? kuulostaa siltä että hänelle voi todella olla tehty jotain pahaa minkä vuoksi ahdistuu alapään kopeloinnista. neuvoisin patistamaan lääkäriin mutta ole nyt todella varovainen jos aihe on rankka...
Vierailija kirjoitti:
Varmista ainakin että hoitaja on nainen vielä joku mukava.
Miksi lääkäri eli tässä tapauksessa gynekologi ei voi olla mies?
Huudatko aina naislääkärin paikalle?
15v on vielä niin nuori, että varmasti jo pelkkä gynen tutkimus ahdistaa ja pelottaa, ei välttämättä tarvi edes salata mitään.
Mä kans liputan tuon lahjomisen puolesta. Lupaat tytölle, että hän saa jonkun oikeasti tosi kivan ja tärkeän jutun jos suostuu käymään. En mäkään näe, että teiniä voi tukasta kiskoa mihinkään gynelle.. Muistan itse teininä, kun mulle tuli hiivatulehdus. Menin lääkäriin, joka määräsi canestenia. Jotenkin en tajunnut, että lääkäri tietenkin haluaa myös katsoa alapäätä.. Olin aivan järkyttyynyt, siis ihan kauhusta kankeana. Enkä suostunut!! Lääkäri oli vanha kunnan lääkäri, naispuolinen ja erään koulukaverini äiti. Lähdin kotiin, mutta oireet eivät canestenilla helpottaneet. Kolmisen viikkoa siedin kutisevaa alapäätä, jonka jälkeen sitten kirjaimellisesti pakotin itseni takaisin lääkäriin. Taisin edellisen yön valvoa, mutta niin vain sain käytyä. Ihan kamalaahan se oli silloin. Niin ja jos nyt jotakin kiinnostaa, niin hiiva oli kyllä parantunut, limakalvot vaan vähän kärsinett canestenista, mikä aiheutti kirvelyä.
Kysy lapselta helpottaako, jos kiellät lääkäriä tekemästä sisätutkimusta?
voitte mennä ihan vaan juttelemaan ja lääkäri sitten päättää mitä tekee ja varaatte sitten ajan jatkokäynnille, jos tarttee.
Sano että riittää, että hän vain puhuu lääkärin kanssa kahden. Lääkäri osaa sitten tarpeen tullen suostutella tutkimukseen jos se on tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
15v on vielä niin nuori, että varmasti jo pelkkä gynen tutkimus ahdistaa ja pelottaa, ei välttämättä tarvi edes salata mitään.
Heh, tuossa iässä seksileikit aloitettu jo aikoja sitten. Ei nykynuoret enää mitään pikkuenkeleitä ole :) Vittua huudetaan bussissa, pidetään kotibileitä ja alkoholi on tuttu asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikun ihan oikeasti huudatteko aina paikalle naislääkärin? Miksi ihmeessä?
Minä haluan, että minua hoitova lääkäri on aina ja aina transseksuaalinen intiaani. Kyllä minä vaadin!
EIHÄN hyvät ihmiset sillä lääkärin sukupuolella ole mitään hemmetin virkaa tai tekemistä! Sillä on tekemistä, että se lääkäri on ammattilainen osaa ottaa potilaan huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan, että minua hoitova lääkäri on aina ja aina transseksuaalinen intiaani. Kyllä minä vaadin!
EIHÄN hyvät ihmiset sillä lääkärin sukupuolella ole mitään hemmetin virkaa tai tekemistä! Sillä on tekemistä, että se lääkäri on ammattilainen osaa ottaa potilaan huomioon.
tottakai sukupuolella voi olla väliä ja yksityisellä lääkärin sukupuolen saa valita, joten mitä väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä varmaan aika monesta 15-vuotiaasta ajatus gynekologille menosta on ahdistava.
No ei hammaslääkäriinkään ole kiva mennä, mutta mentävä on jos on ongelma.
No vähän eri asia avata suunsa kuin jalkovälinsä.
Aika moni 15-vuotias kuitenkin on valmis avaamaan jalkovälinsä jollekin ysiluokan jonnelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos et tosiaan ymmärtänyt, niin nuoresta tytöstä saattaa tuntua helpommalta, jos gynekologi on nainen.
Suoraan sanottuna ahdistaa ihan hirveästi nyt tuo ajatus, että pelko johtuisi jostain hyväksikäytöstä tai vastaavasta :( Yritin kysyä vielä uudestaan ahdistuksen syytä, jotta osaisin paremmin auttaa. Vastaus oli, että "se sattuu" ja yrittäessäni selittää, että tutkimuksen ei koskaan kuulu tehdä kipeää, eikä minulle ainakaan koskaan ole tehnytkään sanoi hän, että "tiedän kyllä, että se sattuu". Kysyin, onko hän koskaan aiemmin sitten käynyt vastaavassa tutkimuksessa ja vastaus oli kieltävä.
Ihmettelevälle tiedoksi, että varasin naislääkärin, koska itseäni olisi ainakin ahdistanut ihan hirveästi 15-vuotiaana levittää jalkani vieraan miehen edessä. En myöskään olisi halunnut keskustella intiimiasioista miehen kanssa tuolloin.
Sanoisin tytölle myös sen, ettei lääkäriin meneminen tarkoita sitä että on pakko tehdä esimerkiksi sisätutkimusta. Tärkeintä olisi nyt ensiksi mennä vaikka vain juttelemaan ja kuvailemaan vaivaa. Voihan olla että asiaa voi hoitaa ilman tutkimusta ja jos ei voi niin tyttö voi käydä nyt ensiksi tutustumassa lääkäriin ja lääkäriasemaan. Lääkäri voi myös kertoa miten tutkimus etenee ja sitä varten voi sitten varata uuden ajan. Gynekologikäynti yhdistettynä huoleen omasta terveydestä on jo itsessään iso stressin aiheuttaja aikuisillekin. Sano lapselle että asiassa voidaan edetä rauhassa. Tärkeintä olisi mielestäni nyt vain mennä huomenna sinne lääkärin vastaanotolle ilman pelkoa siitä että heti täytyy riisua. Minä olen aikuinen nainen ja tunnen oloni epämiellyttäväksi kuukausia gynekologikäynnin jälkeen. Kaikille nämä eivät ole helppoa asioita.
Sillä on alkanu menkat ja sä oot raahaamassa sitä gynelle. Kerro sille et ton ikäsenä ne viimeistään alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tottakai sukupuolella voi olla väliä ja yksityisellä lääkärin sukupuolen saa valita, joten mitä väliä.
Miksi sukupuolella on väliä? Ja tottakai yksityisellä saa valita lääkärin. Mutta miten sitten kun joutuu onnettomuuteen tai terveys pettää ja joutuu julkiselle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos et tosiaan ymmärtänyt, niin nuoresta tytöstä saattaa tuntua helpommalta, jos gynekologi on nainen.
Joo ja aina naislääkäri.
Eli mielummin elät sairauden kanssa kuin menisit lääkäriin?Noh omapa on elämäsi, ei mua kiinnosta :)