Tytär ei suostu gynekologille (auttakaa!)
Minulla on 15-vuotias tytär, jolla on ollut viimeiset kolme kuukautta suhteellisen runsasta veristä vuotoa jatkuvasti (tiedän, koska pesen pyykin) ja ajoittain alavatsakipuja. Ehdotin hänelle lääkäriin menemistä useaan kertaan ja hän lupasi hoitaa asian itse (johon luotin) vaan eipä hoitanutkaan. Varasin sitten itse hänelle ajan yksityiselle gynelle, kun kyllä tuo nyt alkaa jo niin outoa olla, että apua olisi aika hankkia. Kun kerroin asiasta niin helvetti repesi! Tyttö on kaksi päivää raivonnut, että ei aio lääkäriin mennä ja tällä hetkellä itkee hysteerisenä (aika on huomenna). Olen yrittänyt rauhoitella ja kertoa, mitä lääkäri mahdollisesti voisi vastaanotolla tehdä, mutta ei auta...lapsi vain itkee ja huutaa, että ei lääkäriin mene. Vastausta en ole saanut myöskään kysymykseen siitä, mikä käynnissä noin paljon ahdistaa. Onko joku kohdannut samaa ongelmaa? Mitä voisin sanoa? En kai minä väkisin voi toista lääkäriin viedä, mutta toisaalta en voi katsoa vierestäkään, kun toinen on selvästi avun tarpeessa ja minulla kuitenkin äitinä on hänestä vastuu. :/ Neuvoja?
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmista ainakin että hoitaja on nainen vielä joku mukava.
Miksi lääkäri eli tässä tapauksessa gynekologi ei voi olla mies?
Huudatko aina naislääkärin paikalle?
Eikun ihan oikeasti huudatteko aina paikalle naislääkärin? Miksi ihmeessä?
Minä haluan, että minua hoitova lääkäri on aina ja aina transseksuaalinen intiaani. Kyllä minä vaadin!
EIHÄN hyvät ihmiset sillä lääkärin sukupuolella ole mitään hemmetin virkaa tai tekemistä! Sillä on tekemistä, että se lääkäri on ammattilainen osaa ottaa potilaan huomioon.
tottakai sukupuolella voi olla väliä ja yksityisellä lääkärin sukupuolen saa valita, joten mitä väliä.
Miksi sukupuolella on väliä? Ja tottakai yksityisellä saa valita lääkärin. Mutta miten sitten kun joutuu onnettomuuteen tai terveys pettää ja joutuu julkiselle?
Jankkaat nyt aivan turhaan tässä ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan, että minua hoitova lääkäri on aina ja aina transseksuaalinen intiaani. Kyllä minä vaadin!
EIHÄN hyvät ihmiset sillä lääkärin sukupuolella ole mitään hemmetin virkaa tai tekemistä! Sillä on tekemistä, että se lääkäri on ammattilainen osaa ottaa potilaan huomioon.
tottakai sukupuolella voi olla väliä ja yksityisellä lääkärin sukupuolen saa valita, joten mitä väliä.
Miksi sukupuolella on väliä? Ja tottakai yksityisellä saa valita lääkärin. Mutta miten sitten kun joutuu onnettomuuteen tai terveys pettää ja joutuu julkiselle?
Jankkaat nyt aivan turhaan tässä ketjussa.
Sinähän tässä jankkaat ja jauhat!
Vierailija kirjoitti:
onko tyttösi kovin menevää sorttia iltaisin? joku setämies tuupannut parrunsa sisään ja paikat vähän revenneet?
Ylläolevaan ei ole vastattu. Onko muuten nuoresi näitä luksus-vaatteita pitävia nuoria, ettei vaan olisi puuhastellut jotain niiden eteen?
Ei ole mitenkään erityisen "menevää sorttia" vaan pikemminkin rauhallinen ja vähän ujo. Tyttö rauhoittui selvästi, kun kerroin että voin vaikka itse tulla aluksi ihan hetkeksi mukaan huoneeseen ja kertoa lääkärille, että häntä kovasti pelottaa ja, että hän ei halua ottaa vaatteita pois tällä käynnillä. Hän tietysti alkoi heti itkemään, että ei aio ottaa niitä pois millään käynnillä, mutta siitä en alkanut enää inttämään vaan ajattelin, että tärkeintä olisi saada hänet nyt sinne lääkäriin edes huomenna, ja ehkä lääkäri onnistuisi paremmin myös vakuuttamaan hänet tutkimuksen tarpeellisuudesta (mikäli se on tarpeellista). Eli ilmeisesti tässä on nyt kyse juurikin tutkimuksen aiheuttamasta pelosta.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööhhh...? Jos jompikumpi sukupuoli tuntuu paremmalta? Niin tottakai sen voi valita. Ja jos terveys pettää niin voi silti mennä yksityiselle. Ja onnettomuudessa tilanne on eri useimmille.
Se on hyvä, jos saat tytön lääkäriin kuitenkin.
Kuulostat ap todella hyvältä äidiltä! :) Toivottavasti tyttäresi saadaan huomenna lääkäriin :)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitenkään erityisen "menevää sorttia" vaan pikemminkin rauhallinen ja vähän ujo. Tyttö rauhoittui selvästi, kun kerroin että voin vaikka itse tulla aluksi ihan hetkeksi mukaan huoneeseen ja kertoa lääkärille, että häntä kovasti pelottaa ja, että hän ei halua ottaa vaatteita pois tällä käynnillä. Hän tietysti alkoi heti itkemään, että ei aio ottaa niitä pois millään käynnillä, mutta siitä en alkanut enää inttämään vaan ajattelin, että tärkeintä olisi saada hänet nyt sinne lääkäriin edes huomenna, ja ehkä lääkäri onnistuisi paremmin myös vakuuttamaan hänet tutkimuksen tarpeellisuudesta (mikäli se on tarpeellista). Eli ilmeisesti tässä on nyt kyse juurikin tutkimuksen aiheuttamasta pelosta.
AP
Vie tyttö lääkäriin vaikka väkisin. Vaikka tuskin hän sentään fyysisesti alkaa tapella vastaan, eli sikäli helpompi homma. Sano hänelle, että vaikka kuinka pelottaa ja ahdistaa, niin lääkärikäynnin jälkeen varmasti helpottaa.
Kolme kuukautta jo jahkailtu, huh. Kyllä se nyt vaan tutkittava on vaikka olisi kuinka kiusallista. Voi seurata vaikka mitä vakavaa muuten.
Eiköhän tyttö huomenna sinne lääkäriin lähde, kun kerrot vaan rauhallisesti, ettei nyt ole kerrassaan muuta vaihtoehtoa, vaivan pitkittyessä voi joutua vaikka sairaalaan ja sitten joudutaan kyllä tutkimaan, siellä ei välttämättä lääkäriä voi valita, eli helpompi hoitaa asia nyt kuntoon kerrasta. Menet mukaan ja autat kertomaan lääkärille tilanteesta, kuten tytölle puhuitkin, ja korosta tytölle, että hän voi itse päättää, mikäli haluaa että sinä poistutkin sitten tilanteesta. Kuulostat ymmärtäväiseltä ja hyvältä äidiltä, kyllä tuo tuosta selviää. :)
Kviilteleekö tyttö? Psykologille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Vie tyttö lääkäriin vaikka väkisin. Vaikka tuskin hän sentään fyysisesti alkaa tapella vastaan, eli sikäli helpompi homma. Sano hänelle, että vaikka kuinka pelottaa ja ahdistaa, niin lääkärikäynnin jälkeen varmasti helpottaa.
Ai pitäisi opettaa lapselleen, ettei hänellä ole oikeutta päättää omasta kehostaan vaan äiti kertoo kenen edessä riisutaan ja kuka saa sormet jalkoväliin tunkea?
Sympatiat tytölle, itse olen "jo" 24v. enkä koskaan ole käynyt gynellä. Tiedän että pitäisi, mutta fakta on että täysin vieras ihminen hääräämässä haarojen välissä ahdistaa niin paljon etten kykene sinne menemään.
No johan se on lähdössä!!! Ei vaan halua tutkittavan.
Mut koeta ap nyt edes pehmitellä tyttöä ajatukseen. Se tutkimus on ihan varmana edessä ennemmin tai myöhemmin. Noin kauan kerran jatkunut ja jos ei gynellä ennen kerran ole ollut.
Eikä tosiaan ole normaalia! Toivottavasti asia etenee huomenna.
Itse menin aikanaan epäsäännöllisten menkkojen takia ekan kerran gynelle ja musta se oli jotenkin hienoa. "Käyn gynellä ja mulle määrätään e pillerit." (Siitä oli siis jo toisen lääkärin kanssa ollut puhetta). "Musta tulee aikuinen :D) Olin 13v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Ai pitäisi opettaa lapselleen, ettei hänellä ole oikeutta päättää omasta kehostaan vaan äiti kertoo kenen edessä riisutaan ja kuka saa sormet jalkoväliin tunkea?
Tässä tilanteessa kyllä, kun on kyse lapsen terveydestä. Noin kauan jatkunut vaiva, hyvällä on yritetty eikä tyttö ole uskaltanut.
Jos vuotaakin peräaukosta ja tyttöä hävettää? Voi olla pukamat?
Samaistun tyttäreesi, olin 15-vuotiaana sitä mieltä että mieluummin kuolen kuin menen "perseenronkkijalle". Enkä mennytkään kun vasta 21-vuotiaana. Jännitän tutkimusta edelleen ja sen takia se myös aina tekee kipeää, vaikka minulla on jo kaksi lastakin eikä se enää ole mikään uusi ja pelottava asia. Onneksi kaikki lääkärit ovat olleet ymmärtäväisiä ja kärsivällisiä kun olen kertonut että olen jännittäjä. Tsemppiä tytöllesi, auttaisiko jos kertoisit että monia aikuisia, synnyttäneitäkin voi jännittää tutkimus ja he silti käyvät siellä koska se on tarpeen? Ja että lääkärille kun kertoo että jännittää niin hän osaa suhtautua asiaan oikealla tavalla.
Ymmärrän, että tuon ikäiselle on vaikeaa mennä gynelle. Itse kärsin hiivatulehduksesta 2 viikkoa putkeen kunnes ihan itse varasin ajan lääkärille, jännitti, mutta ajattelin sen olevan sen arvoista. Ja olikin.
Jotain salattavaa on.
Jokainen psyykkisesti normaali menisi lääkäriin tässä tilanteessa. Jokainen 15-vuotiaskin.
Tai sitten ei ole psyykkisesti terve. Eli seksuaalisuus on jotenkin kieroutunutta ja liittää gynekologilla käynnin johon pelottavaan seksuaalisuuteen.
En tiedä, voisiko kyseessä olla joku sukupuolitauti, tai vaikka kohtutulehdus, mutta yritä saada tyttäresi ymmärtämään myös se, että gynekologiset vaivat voivat pitkittyneinä, tai pahimmillaan hoitamattomina, aiheuttaa lapsettomuutta. Se ei ehkä 15-vuotiaasta tunnu ajankohtaiselta murheelta, mutta tulevaisuudessa voi harmittaa kovasti, jos ei saakaan lapsia teiniaikoina ignoratun klamydian takia.