Tytär ei suostu gynekologille (auttakaa!)
Minulla on 15-vuotias tytär, jolla on ollut viimeiset kolme kuukautta suhteellisen runsasta veristä vuotoa jatkuvasti (tiedän, koska pesen pyykin) ja ajoittain alavatsakipuja. Ehdotin hänelle lääkäriin menemistä useaan kertaan ja hän lupasi hoitaa asian itse (johon luotin) vaan eipä hoitanutkaan. Varasin sitten itse hänelle ajan yksityiselle gynelle, kun kyllä tuo nyt alkaa jo niin outoa olla, että apua olisi aika hankkia. Kun kerroin asiasta niin helvetti repesi! Tyttö on kaksi päivää raivonnut, että ei aio lääkäriin mennä ja tällä hetkellä itkee hysteerisenä (aika on huomenna). Olen yrittänyt rauhoitella ja kertoa, mitä lääkäri mahdollisesti voisi vastaanotolla tehdä, mutta ei auta...lapsi vain itkee ja huutaa, että ei lääkäriin mene. Vastausta en ole saanut myöskään kysymykseen siitä, mikä käynnissä noin paljon ahdistaa. Onko joku kohdannut samaa ongelmaa? Mitä voisin sanoa? En kai minä väkisin voi toista lääkäriin viedä, mutta toisaalta en voi katsoa vierestäkään, kun toinen on selvästi avun tarpeessa ja minulla kuitenkin äitinä on hänestä vastuu. :/ Neuvoja?
Kommentit (165)
Onko se lääkäri ylipäänsä vai nimenomaan gynekologi mikä tyttöä pelottaa?
...... Siis kolme kuukautta vuotanut eikä ole itse huolissaan? Oletko sanonut että tuota menoa vuotaa kuiviin ja seuraukset voivat olla huonot? Vaikka ei nyt ihan kuiviin vuoda mutta hemoglobiini on varmaan todella alhainen.
Jos oma penska vuotais ja pistäis vastaan niin niskavilloista sitten vaikka lääkäriin. Jos olet äiti niin kyllä sä herranjumala tiedät että tälläistä ei edes mietitä että vietkö vai et.
Sano, että kannattaa mennä, koska lääkäri osaa auttaa kipujen ja vuotojen kanssa.
En käynyt vuosiin gynekologilla, koska minulla ei ollut mitään ongelmia. Selkäkivun vuoksi menin ja endometrioosi oli kasvanut sisäelimieni ympärille. Jäin lapsettomaksi.
Epämiellyttävä, mutta tarpeellinen käynti. Tyttäresi saa apua asiantuntevalta taholta.
Jos tyttö ei ole enää neitsyt ja pelkää, että lääkäri huomaa ja kertoo sinulle. Voisiko auttaa, jos kerrot, että lääkärillä on vaitiolovelvollisuus eikä hän kerro edes sinulle, mitä tyttö lääkärille juttelee?
No kyllä varmaan aika monesta 15-vuotiaasta ajatus gynekologille menosta on ahdistava.
Kerro rauhallisesti, että jatkuva verenvuoto ei ole normaalia ja johtaa anemiaan. Luulisi lastakin helpottavan kun saa apua.
Yritä vielä keskustella ja lupaa (jos mahdollista), että teette sen jälkeen jotain mukavaa yhdessä. Kyllä asia on selvitettävä.
Sano, että jäät ulos odottamaan ja lupaa ettet utele vaivaa jos tyttö ei halua kertoa.
Vaikka gynelle meneminen on pelottavaa, niin tutkimus on yleensä nopea ja paljon miellyttävämpi, kuin vaikka hammaslääkärireissu.
Mitä helvetin alapeukuttamista aloitusviestissä on? Yritä selittää tytölle, ettei välttämättä tehdä alapään tutkimusta jos lääkärin kanssa keskustellessa tulee jotain selville. Kyllä se lääkäri varmaan haluaa emättimeen kurkata, mut siinä kohtaa voi olla tytölle helpompaa suostua. Menetkö itse mukaan huoneeseen? Jos tytär ei halua sua sinne, niin kunnioita hänen päätöstään.
Et tietenkään voi katsoa vierestä äitinä, jos lapsi vuotaa verta. Sillähän voi olla mikä vaan ongelma, vaarallinenkin.
Onko tytöllä mahdollisesti jotain salattavaa? Jotain mitä ei äidille halua kertoa?
Ei tuossa varmaan auta muu kuin iskeä tytölle faktat pöytään ja kertoa että gynellä käynti kuuluu itsestään huolta pitävän naisen elämään. Ja varmasti tuo vaiva tuntuu tytöstäkin kurjalta ja kiusalliselta.
Ymmärrän tytärtäsi, minuakaan ei olisi saanut mikään gynelle 15 vuotiaana tai ainakin olisi pitänyt olla h*lv*tinmoiset kivut ennenkuin olisin raahautunut lääkärille..
Vierailija kirjoitti:
No kyllä varmaan aika monesta 15-vuotiaasta ajatus gynekologille menosta on ahdistava.
No ei hammaslääkäriinkään ole kiva mennä, mutta mentävä on jos on ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vähän eri asia avata suunsa kuin jalkovälinsä.
No oli syy mikä tahansa, niin lääkäriin on mentävä. Äitinä sinulla on vastuu lapsestasi. Naisen nyt vaan kuuluu käydä gynellä aika ajoin, se on tyttäresikin hyväksyttävä.
Jospa tyttö epäilee klamydiaa tai muuta sp-tautia. Tai olisiko mahdollinen raskauden keskeytys, joka on jäänyt vuotelemaan?
Kerro tytölle, että sinä vain viet hänet ja haet ja tyttö saa hoitaa käynnin itsekseen. Täsmennä myös, että 15-vuotiaan terveystiedot ovat yksityisiä, eikä niitä ilman tytön erikseen antamaa lupaa vanhemmille kerrota ollenkaan, eli mitään yksityistä tietoa ei tule teille.
Jos lääkäri määrää jonkin lääkkeen, eikä tyttö halua sanoa mikä lääke ja mihin vaivaan, niin lupaat vain antaa siihen rahat, kunhan näet omin silmin, että hän käy apteekin reseptitiskillä asioimassa ja tulee apteekkipussin kanssa sieltä pois ja hoitaa sitten lääkityksen itsenäisesti, jos kokee sen yksityiseksi asiaksi.
Eli joku intiimi vaiva se nyt on tai tyttö ainakin niin pelkää. Onko mahdotonta sekään ,että hänelle on tehty seksuaalista väkivaltaa?
Joka tapauksessa hänen on lääkärissä nyt käytävä, mutta valitse miellyttävä kokenut naislääkäri ja anna tosiaan mahdollisuus hoitaa asia täysin yksityisesti, äläkä kysele yhtään syytä tai mitä lääkäri sanoi jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinusta en tiedä, mutta minulle on väliä sillä tutkiiko lääkäri hampaani, vai tunkeeko kätensä vaginaani.
Tytärtä varmaan hävettää tällainen ongelma ja gynekologissa käyminen voi olla joillekin todella ahdistava. Yritä selittää tytölle että gynekologit ovat nähneet kaikenlaisia ongelmia ja se on heidän työnsä. Ei ole syytä hävetä. Ongelma selvästi painaa tytön mieltä ja yhdellä lääkärikäynnillähän se selviää. Ehkä tytär pelkää kertoa sinulle joitain asioita? Olet varmasti huippu äiti ja selvästi huolissasi tyttärestä, mutta vaikka olisi kuinka huippu äiti, lapsia voi arastuttaa kertoa vanhemmilleen asioita. Ehkä tyttö on harrastanut seksiä tai vastaavaa ja pelkää ongelmansa johtuvan siitä eikä halua että tiedät?
Tärkeintä tässä tilanteessa on rauhallinen ja lohduttava käytös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vähän eri asia avata suunsa kuin jalkovälinsä.
Pääsääntöisesti hammaslääkärissä on ahdistanut kyllä enemmän.
Varmista ainakin että hoitaja on nainen vielä joku mukava.