Kuinka vanhana annatte lapsen polttaa?
Eli meillä on lapset jäänyt kiinni tupakan poltosta 13v ensimmäisen kerran. Raivottiin ja valistettiin ja kerrottiin terveyshaitoista. Kerrottiin myös taustoja, miksi isoisä kuoli (tupakkaan). Ja tuosta 13v saakka jäi aina vähintään kerran vuodessa kiinni polttamisesta. Arestit jne eivät ole auttaneet.
No teinityttö on nyt 16v ja sanoo että kaikki kaveritkin saavat polttaa. Tätä emme tietenkään usko. Rahaa emme tupakkaan anna, mutta olemme miettineet että täytettyään 17v saisi polttaa kotonakin parvekkeella. Nyt kun lähtee aina luuhaamaan kaupungille heti koulusta päästyään ja tulee vasta illalla takaisin.
Ja emme ole köyhiä jos joku jotain johtopäätöksiä haluaa heti tehdä ja minä ja mieheni olemme korkeasti koulutettuja.
Kommentit (59)
Joskus 16-17v en vaivautuisi enää läksyttämään, ei mulla ole mitään uutta sanottavaa mitä ei lapsi olisi kuullut kaikissa tupakan valistusjutuissa enkä voi pakottaa lopettamaan ellen lukitse kotiin ja laita kotiopetukseen. En kuitenkaan antaisi meidän parvekkeella polttaa tai tupakkaa ostamaan, saa hankkia omin keinoin ja mennä ulos polttamaan. Ehkä teini-iän jälkeen tulee järkiinsä ja lopettaa, tätä ainakin toivoisin koska sama kävi minulla.
Tyttö tarvitsee vaihtovuodeksi reilusti taskurahaa. Miettikää jokin systeemi, jossa taskurahan määrä riippuu siitä, polttaako vai ei.
Alaikäiselle en anna lupaa ikinä, rahaa ei moiseen tipu, askit ja muut lentää roskiin jos sellasia näen, ja voi olla varma että kuittailen jatkuvasti! 18v en voi kieltää mutta paheksun ääneen.
Itse olen tällä hetkellä tupakoiva perheetön nuori aikuinen ja kadun että oon ikinä ruvennu poltteleen. Meillä kotona paheksuttiin muttei kuitenkaan puututtu riittävän tiukasti.
Kyllä polttelu on niin typerän näköstä ja terveyshaittoja ei voi kieltää. En haluu et lapseni koskaan jää koukkuun tälläseen. Toisaalta en mä nyt sitä perheestäni hylkää polttelun takia, mutta kerron kyllä minkälaisen mielikuvan siitä saa, vähä sama ku vangit tatuoidaan ja karja merkitään metallirenkailla. no classy at all.
Pilvee 16v.
Crackia 18v.
Tupakkaa en koskaa!
Onneksi ei ole tullut tuollainen tilanne vastaan, että tytär polttaisi tupakkaa. Hän on nyt 17 vuotias. Uskon että tuohon tupakointiin vaikuttaa kaveripiiri ja lapsen itsetunto. Millaisessa porukassa apn lapset oikein liikkuu jos 13 v. polttavat?
Ystäviä voi siis olla paljonkin 17 vuotiaalla, vaikka eivät harrasta tupakointia ja juopottelua. Nykynuoret tietävät niin tasan tarkkaan tupakoinnin haitat, että on kyllä melkoisen tyhmyyden merkki se että siitä huolimatta aloittaa säännöllisen tupakoinnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En antaisi, en edes täysikäisenä minun kotonani.
No on kyllä vähän hassua. Onko lapsesi omine lapsineen tervetullut edes viettämään jouluja kanssasi jos tupakoi?
Jollei pysty muutamaa tuntia olemaan tupakoimatta niin miten olisi vaikka nikotiinipurkka?
Varmasti pystyy olemaan. Yleensä vanhemmat kuitenkin pitävät siitä jos lapset ja lapsenlapset tulevat käymään pidemmäksi aikaa kuin muutamaksi tunniksi. Miksi pitäisi purkkaa syödä? Ei se voi haitata ketään jos käy silloin tällöin pihalla tupakalla.
Haittaa se. Minä en siedä tupakanhajua, enkä ala siitä kotonani kärsimään. Isäni polttaa ja haisee kammottavalle, vaatteisiin pinttynyt haju leijuu monen metrin päähän. Ei käy meillä kylässä. Alle 18 v en anna lupaa polttaa, enkä myöhemminkään, mikäli asuu kotona.
Idiootit. Se nyt on yks hailee mitä uhkailette. Jos teini on päässyt tupakan makuun niin ei ne teidän uhkailut kuule mitään hyödytä. Yks uhkaa heittää pihalle ja toinen perua vaihto-oppilasvuoden, hah ja niin ne vaan vetelee röökiä nurkan takana ja te raukat luulette et ne säälittävät uhkailut tehos. Herätkää pahvit!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sanonut lapsille, että jos polttavat niin kotona ei voi enää asua. En ala kotonani haisteleen tupakanhajua. Koko lapsuuden ja nuoruuden kärsinyt, kun vanhempani polttivat kotona sisällä ja autossa. En kestä tupakan hajua ollenkaan
Miten toteutat tällaisen tyhjän uhkauksesi käytännössä? Et voi niin vain heittää lapsiasi pihalle alaikäisenä.
No varmaankin siten, että kotoa tarjotaan vain nukkumapaikka olkkarin nurkasta. Menettäisi huoneensa, puhelimensa, harrastuksensa, uudet vaatteet olisi minun ostamiani ja valitsemiani. Ei olisi enää tasavertainen perheenjäsen. Niin iso asia mulle olisi. Onneksi tuskin tilannetta tulee. Ei ole suosiossa tapakointi nuorilla täällä. Esikoinen jo 9. Luokalla.
En tiedä, hirveä ajatus, että omat lapset vetäis röökiä, sen sijaan pari kaljaa/siideriä teininä jossain bileissä on musta ihan ok.
Mutta ei kai kukaan voi lastaan hallita enää silloin kun se on 16-v. Pitää kertoa faktat. NÄyttää kuvia keuhkosyövästä yms. ja sitten se teini vaan itse valitsee, koska ei sitä voi 24h sisällä pitää.
Mutta jos Jenkkeihin lähtee vaihtoon, niin siellä ollaan tarkempia nuorison tupakasta ja viinasta kuin täällä, ei perhe/koulu katso hyvällä. Itse sain vaihtovuonna perheen vanhemmilta luvan pieneen alkoholinkulutukseen (vaikka olin siis myös 16-17-v silloin) mutta tupakka tai kannabis oli heille ihan ehdoton ei ja sanoivat että palaan Suomeen jos poltan pilveä ja vaihdan isäntäperhettä jos haluan polttaa tupakkaa. En kyllä halunnutkaan.
Itsekin vaihdossa jenkeissä käyneenä vähän jopa toivon, että sieltä tulisi joku tiukkiksempi uskovaisperhe eikä mikään O.C -tv-sarjan perhe. Tyttö "rakastaa" jenkkejä ja sitä kulttuuria ja on kerran päässyt käymään Nykissä, joten voisi olla hyvä että naiivi käsitys jenkeistä muuttuisi. Ja en tosiaan usko että kovin moni perhe siellä tupakointia alkaa katselemaan.
-ap
Täysi-ikäisenä muttei minun kodissani.
Olisin pettynyt jos omat lapseni päätyisivät tupakoimaan. Ei ole kyllä lyhyen aikavälin pelko, koska esikoinen syntyi juuri. Kuitenkin, voin vastata omasta puolestani. Aloitin tupakoinnin 14-vuotiaana ja 15-vuotiaana tupakoin jo omalla pihallamme, monesti vielä äitini kanssa. Tietysti aluksi kävimme pitkät keskustelut vanhempieni kanssa kun ensimmäisen kerran jäin kiinni tupakoinnista. Aluksi myös kävin "iltakävelyillä" ja kyllä vanhemmat tiesivät tasan tarkkaan että kuin tupakalla. Vanhempani kannustivat minua lopettamaan, mutta en silloin teininä siihen pystynyt. Lopulta kuitenkin aloin käydä vain omalla pihallamme. Molemmat vanhempani ovat myöskin normaaleja korkeasti koulutettuja työssäkäyviä ihmisiä, joten mistään perinteisestä "wt-perheestä" ei ole kyse.
Nykyään olen itse 25-vuotias ja sain juuri esikoisemme, lopetin tupakoinnin heti kun plussasin. Äitini lopetti tupakoinnin kolmisen vuotta sitten. Itse poltin vielä vuosi sitten ja olin sukumme viimeinen tupakoitsija. Todennäköisesti antaisin pitkin hampain jonkun 16-17-vuotiaan tupakoida kotona. En sitä mielelläni tekisi ja toivon tottakai ettei tuollainen tilanne tule koskaan eteemme. Toivon että lapsemme on tarpeeksi järkevä ettei alotakaan tupakointia. Pyrin kuitenkin kaikin keinoin kannustamaan häntä lopettamaan jos hän tupakoimaan päätyy. Vanhempana minulla on tietysti valta kieltää kotona tupakointi, mutta todennäköisesti sallisin sen lähes täysi-ikäisen ihmisen ollessa kyseessä.
En antaisi polttaa ennen 18v, siihen asti yrittäisin vaikuttaa kun pystyn ja äidin toive on että ei koskaan alkaisi tupakoimaan. Minäkään en polta, mutta valitettavasti isänsä on joskus polttanut. Perustelisin tätä sillä nuorelle, että tupakasta ei saa mitään hyötyä, se maistuu pahalle, vie rahaa ja terveyden. Alkoholinkin satunnaiskäyttö on järkevämpää kuin tupakointi, koska sitä ei tehdä normaalisti joka päivä ja sillä on todettu myös olevan rentouttavia vaikutuksia, tupakoinnin jos aloittaa niin sitä tulee sitten röökättyä yleensä joka päivä. 16-vuotiaani seurustelee 18v kanssa, joten olen hälle antanut luvan kun menee kumppaninsa kanssa bileisiin niin saa siellä ottaa muutaman, alle ammattikoulu ikäisen en antaisi juoda alkoholia. Meille tästä ei ole seurannut ongelmia, kun kyseessä on fiksu ja rauhallinen nuori. :)
Omani eivät ole vielä siinä iässä, mutta voin vakuuttaa, että minusta kuoriutuu tarvittaessa sellainen savukenatsi, että teini jää toiseksi. Minulla on lompakko, minulla on valta.
Rahaa ei tipu centin centtiä. Kaikki vaatehankinnat ja muutkin hankinnat tehdään minun valvovan silmäni alla. Sitä mukaa, kun vaatteet haisevat tupakalle, poltan ne takassamme ja tilalle ostan ihan oman makuni mukaan hajuttomia vaatteita.Mikään selitys ei ole se, että "kaveri poltti", koska lapsellamme ei ole lupaa hengailla tuhkakuppien kanssa.
Jos teini alkaa saada taas rahaa, kuitit tuodaan minulle ja niiden on täsmättävä jokaista hilua myöden.
Muita rangaistuksia tarpeen mukaan: ovi huoneesta pois, puhelin vanhaan paskamalliin, seuraan kouluun ja kotiin autolla, päivittäinen reppu/taskuratsia -> jokainen aski lentää roskiin, teen lapselle selväksi, että käräytän kaikki, jotka tupakkaa ostavat (tarvittaessa varjostan lasta ja otan selvää kuka ostaa). Teen häkätestipistokokeita: jos tulos on negatiivinen saa palkinnon. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Omani eivät ole vielä siinä iässä, mutta voin vakuuttaa, että minusta kuoriutuu tarvittaessa sellainen savukenatsi, että teini jää toiseksi. Minulla on lompakko, minulla on valta.
Rahaa ei tipu centin centtiä. Kaikki vaatehankinnat ja muutkin hankinnat tehdään minun valvovan silmäni alla. Sitä mukaa, kun vaatteet haisevat tupakalle, poltan ne takassamme ja tilalle ostan ihan oman makuni mukaan hajuttomia vaatteita.Mikään selitys ei ole se, että "kaveri poltti", koska lapsellamme ei ole lupaa hengailla tuhkakuppien kanssa.
Jos teini alkaa saada taas rahaa, kuitit tuodaan minulle ja niiden on täsmättävä jokaista hilua myöden.
Muita rangaistuksia tarpeen mukaan: ovi huoneesta pois, puhelin vanhaan paskamalliin, seuraan kouluun ja kotiin autolla, päivittäinen reppu/taskuratsia -> jokainen aski lentää roskiin, teen lapselle selväksi, että käräytän kaikki, jotka tupakkaa ostavat (tarvittaessa varjostan lasta ja otan selvää kuka ostaa). Teen häkätestipistokokeita: jos tulos on negatiivinen saa palkinnon. Jne.
heh, joku tän kuitenkin ottaa tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sanonut lapsille, että jos polttavat niin kotona ei voi enää asua. En ala kotonani haisteleen tupakanhajua. Koko lapsuuden ja nuoruuden kärsinyt, kun vanhempani polttivat kotona sisällä ja autossa. En kestä tupakan hajua ollenkaan
Miten toteutat tällaisen tyhjän uhkauksesi käytännössä? Et voi niin vain heittää lapsiasi pihalle alaikäisenä.
No varmaankin siten, että kotoa tarjotaan vain nukkumapaikka olkkarin nurkasta. Menettäisi huoneensa, puhelimensa, harrastuksensa, uudet vaatteet olisi minun ostamiani ja valitsemiani. Ei olisi enää tasavertainen perheenjäsen. Niin iso asia mulle olisi. Onneksi tuskin tilannetta tulee. Ei ole suosiossa tapakointi nuorilla täällä. Esikoinen jo 9. Luokalla.
Joo, tuon kun toteutat niin seuraavaksi lastensuojelu sijoittaa lapsen sellaiseen perheeseen jossa lasta kohdellaan tasavertaisena perheenjäsenenä.
Ihan sairastahan tuo jo on jonkun röökin takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
heh, joku tän kuitenkin ottaa tosissaan.
Syytä on ottaa. Toimin tasan varmasti kuvailemallani tavalla.
Minä käsken kätilön lyödä nortin huuleen heti kun pää pilkistää römpsästä. Imeähän ne osaavat välittömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isä alusti asiaa jo ala-asteelta kaikille lapsilleen: jos jäät kiinni tupakista niin maksat itse ajokorttisi. Sisko 22v on edelleen ilman ajokorttia, kaikille muille se maksettiin.
Tuo olisi ihan hyvä, mutta meillä ajokortin saavat maksaa itse mutta jokin vastaava juttu ehkä ... Tytöllä alkaa vaihtovuosi jenkeissä heinäkuun lopulla mutta ehkä saisi vielä uhkailtua että perumme vaihdon. Hän tosin taitaa tietää että olemme jo maksaneet kaiken.
Toinen lapsi on vasta 15v (jäi siis kans kiinni 13v tupakasta, nykyään väittää ettei polta). Eli hänelle voisi keksiä jotain uhkailua ja pahempia rangaistuksia.
- ap
Tiesitkö että jenkeistä laitetaan vaihto-oppilaat kokonaan kotimaahansa takaisin siinä kohtaa kun selviää että tupakoi koko ajan? Ja ne maksetut maksut jää sinne.
Eka pääsee kuin koira veräjästä ja toka kärsii rangaistuksia tuplaten? Etsipä muutama ketju sisarusten epätasa-arvoisesta kohtelusta.....