Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö lapsettoman työkaverin joustaa päiväkodin aukioloaikojen mukaan?

Vierailija
15.02.2016 |

Jos menee pitkäksi kuten viime aikoina on usein mennyt ja lapsia pitäisi jo suunnilleen olla hakemassa. Onko reilua, että lapsettoman pitäisi joustaa aina ja hoitaa hommat loppuun yksin? Ei tunnu mukavalta, ja sitä paitsi minullakin on välillä kiire.

Kommentit (147)

Vierailija
121/147 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllä työt kuuluu hoitaa ensisijaisesti ja sitten vasta miettiä rättikädessä heilumista kotona. 

Vaikka olisit tai olisin itse tuota mieltä en ole ikinä ymmärtänyt miksi kaikkien tulisi ajatella samalla tavalla riippumatta siitä onko lapsia vai ei.

Vierailija
122/147 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kyllä työt kuuluu hoitaa ensisijaisesti ja sitten vasta miettiä rättikädessä heilumista kotona. 

Vaikka olisit tai olisin itse tuota mieltä en ole ikinä ymmärtänyt miksi kaikkien tulisi ajatella samalla tavalla riippumatta siitä onko lapsia vai ei.

...varsinkin jos ja kun puhutaan esim. ylitöistä tai työajan joustoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/147 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä millaisissa ammateissa te olette töissä, kun voitte vaan sanoa työnantajalle kellon lyödessä viisi, että Adios. Meillä ainakin yleinen taloustilanne on korostanut entisestään, että saa olla todella iloinen että töitä ylipäätään on olemassa ja todellakin joustamme tekemään ylitöitä, kun niitä tarvitaan. YT:ssä lähtevät juuri nuo henkilöt ensinnäkin, ketkä eivät voi koskaan joustaa. 

Eikä meidän työnantaja ainakaan halua, että firmalla menee huonosti - päinvastoin. Mutta ei se ole niin helppoa. eikä työnmäärää voi aina ennakoida tasaiseksi 8h päivässä, eikä sekään ole "työnantajan ongelma" vaan aivan normaalia. Joustan tekemään enemmän silloin kuin töitä on ja lähden aikaisemmin, kun niitä on vähemmän. En nosta keskisormea pystyyn ja valittamaan.

Toki, jos teillä muilla on varaa niin mikäs siinä.

Vierailija
124/147 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä millaisissa ammateissa te olette töissä, kun voitte vaan sanoa työnantajalle kellon lyödessä viisi, että Adios. Meillä ainakin yleinen taloustilanne on korostanut entisestään, että saa olla todella iloinen että töitä ylipäätään on olemassa ja todellakin joustamme tekemään ylitöitä, kun niitä tarvitaan. YT:ssä lähtevät juuri nuo henkilöt ensinnäkin, ketkä eivät voi koskaan joustaa. 

Eikä meidän työnantaja ainakaan halua, että firmalla menee huonosti - päinvastoin. Mutta ei se ole niin helppoa. eikä työnmäärää voi aina ennakoida tasaiseksi 8h päivässä, eikä sekään ole "työnantajan ongelma" vaan aivan normaalia. Joustan tekemään enemmän silloin kuin töitä on ja lähden aikaisemmin, kun niitä on vähemmän. En nosta keskisormea pystyyn ja valittamaan.

Huoh! Jos yhtään vaivautuisit perehtymään asiaan niin tietäisit että kyse ei ole satunnaisesta joustamisesta. Jokainen varmaan ymmärtää ihan terveellä järjellä että töitä ei lopeteta siihen paikkaan kun työaika päättyy. Esim kaupassa asiakas palvellaan loppuun saakka tai itse jos mulla on asiakas langan päässä, en katkaise puhelua kun klo on 16 vaan hoidan työt loppuun. Mutta se on joustoa johon meillä ihan mahdollisuuskin ja siitä kertyy saldoja joita voi sitten joskus käyttää kun tarvitsee joustoa toisinpäin. Toimii hienosti. Mutta ap:n tapauksessa kyse on jatkuvasta tilanteesta ja joustosta jota vain työparin toinen osapuoli harrastaa.

Vierailija
125/147 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsiperheissä automaattisesti ei ole kyse siitä että siihen olisi "varaa", mutta sen miettiminen ei ole työkaverin ongelma, pitäisikö pikkulapsen äidin joustaa vai ei. Sillä varmasti on seurauksensa jos ei kykene koskaan joustamaan tai ottamaan vastaan esim. ylitöitä, mutta entä sitten. Mä harrastan joustamista itseni takia en sen takia että työkaverilla olisi parempi fiilis. En mieti myöskään sitä pitäisikö tai saako työkaveri joustaa jos itse haluan ja voin joustaa.

Vierailija
126/147 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh! Jos yhtään vaivautuisit perehtymään asiaan niin tietäisit että kyse ei ole satunnaisesta joustamisesta. Jokainen varmaan ymmärtää ihan terveellä järjellä että töitä ei lopeteta siihen paikkaan kun työaika päättyy. Esim kaupassa asiakas palvellaan loppuun saakka tai itse jos mulla on asiakas langan päässä, en katkaise puhelua kun klo on 16 vaan hoidan työt loppuun. Mutta se on joustoa johon meillä ihan mahdollisuuskin ja siitä kertyy saldoja joita voi sitten joskus käyttää kun tarvitsee joustoa toisinpäin. Toimii hienosti. Mutta ap:n tapauksessa kyse on jatkuvasta tilanteesta ja joustosta jota vain työparin toinen osapuoli harrastaa.

Miksi kommentoit, jos et edes ymmärrä, mitä kirjoitan?

Niinkuin sanoin, otin nimenomaan kantaa näihin "se on työnantajan ongelma", "mitä teet ylitöitä" ja muihin aivopieruihin, mitä tämä keskustelu on täynnä. 

Vierailija
127/147 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin aika pitkään ainoa lapseton meidän tiimissä. Ja pidin kyllä itsestään selvänä, että se olen minä joka jään ylitöihin, eikä työkaverini. Työkaverin mies oli viikot reissussa ja ainoastaan yksi isovanhempi elossa ja hänkin vakavasti sairas ja liikuntakyvytön. Kyse oli yleensä vain 30 - 60 minuutin joustosta. Sain itse vastaavasti lähteä aikaisemmin yleensä perjantaisin ja kuitata ylityöt näin.

Nyt mullakin on jo lapsia ja samalla tavalla tiimin lapseton henkilö joustaa tarvittaessa ja on pitempään. Ollaan sovittu, että hän saa vastaavasti sitten lähteä aikaisemmin omien menojensa mukaan. Meillä tämä on toiminut ihan hyvin.

Vierailija
128/147 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin on kiireempi kuin lapsia hakemaan ? Emmerdale katsomaan ja kännykkää vahtaamaan ?

Vierailija
129/147 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoin nyt vaikka en kaikkea jaksanutkaan lukea... Huomaa vain, että osa vastaajista ei yhtään osaa ottaa huomioon asioiden vaikutusta eteenpäin (ns. Lumipalloefekti). Nyt oon äippälomalla, mutta töissä päiväkodissa, joten ajattelin sieltä ottaa esimerkin:

Äiti/isä A on töissä työkaverinsa kanssa (jolla ei lapsia), joku joutuu jäämään ylitöihin, no viimeksi se oli lapseton, joten nyt hän päättää lähteä kotiin. Vanhempi A ei saa kiinni toista vanhempaa/varahakijaa eli hakee lapsensa myöhässä päiväkodista. No siellä päiväkodissa on päivän päätteeksi yleensä vain yksi työntekijä, koska suurin osa lapsista jo haettu, joten tämä viimeinen työntekijä joutuu jäämään ylitöihin ja jos hänellä on lapsia, joutuu hän hakemaan lapsensa myöhässä hoidosta. Ja tämä voi tästä vielä jatkua.

Mutta onhan se kiva, että lapseton pääsee vuorollaan ajoissa töistä, vaikka se tarkottaisi todella monelle muulle ylitöitä.

Ja ap:n tapaukseen se verran, että kun sulla kerran on esimies, niin ilmoitapa hänelle, että tulee tekeen sun ylityöt. Ehkäpä alkaa siinä vaiheessa löytyä esimieheltä enemmän motivaatiota puuttua työoloihin.

Vierailija
130/147 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kommentoit, jos et edes ymmärrä, mitä kirjoitan?

Niinkuin sanoin, otin nimenomaan kantaa näihin "se on työnantajan ongelma", "mitä teet ylitöitä" ja muihin aivopieruihin, mitä tämä keskustelu on täynnä. 

Missä niin sanottiin? En nähnyt muuta kuin oman tekstisi jossa oikein mainostat teidän lammasmaisuutta. Ollaan nyt tyytyväisiä kun edes on töitä. Ja yt:ssä lähtee ne jotka eivät jousta.

Vierailija
131/147 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ainakin raivostuttaa työkaverit, kenellä on lapsia. Heidän mielestään heidän menonsa ja päiväkotihaut ovat aina tärkeämpää, kuin meidän muiden menot. Jatkakoon töitä kotona, jos tilanne on sellainen, kun meidän alalla se on mahdollista! kyllä työt kuuluu hoitaa ensisijaisesti ja sitten vasta miettiä rättikädessä heilumista kotona. 

Onko sinun menosi sitten tärkeämpiä, kuin sen toisen menot? Niinpä. Jokaiselle se oma elämä on tärkein, tämä on todella hyvä muistaa varsinkin työelämässä. Näitä kommentteja lukiessa huomaa, missä ongelma on: johtamisessa. Suomalainen on saatu uskomaan, että vika on aina tekijässä, ei työn teettäjässä. Ja vielä vähemmän täällä uskotaan että kukaan voisi ikinä mihinkään vaikuttaa. Tämä johtaa toisten syyttelyyn, kuten esimerkiksi kun hallitus tekee jotain mikä iskee yhteen ryhmään kovaa: alkaa syyttely väärin äänestämisestä. Hullua.

Toinen ongelma on itsekkyys ja inhimillisyyden puute. Moni tuntuu oikeasti luulevan, että lapsiperheissä on aina kaksi aikuista joista vähintään toinen tekee 8-16 työtä, ja jossa molemmat ovat korkeintaan vuoroesimiehiä, ei mitenkään mistään vastuussa olevia ihmisiä. Ja että jokaisella vanhemmalla on puhelimessaan liuta ihmisiä joille voi soittaa ja johon voi luottaa, että hei hae mun lapset hoidosta TAAS. Uskon, että moni perheellinen joustaa jo nyt, ja joustaisi työkaverinsa tähden enemmänkin jos pystyisi. Työyhteisöt, joissa vastavuoroisuus toimii, ovat helmiä! Sellainen on mahdollista saavuttaa, mutta ei ilman hyvää pomoa. 

Että mitäs tehdään, Suomen naiset? 

Miehillä ei tällaista samaa ole, mistä lienee johtuu ....

Vierailija
132/147 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ei pitäisi olla lapsettoman eikä lapsellisen ongelma, vaan työnantajan. Joko työt merkitään kestämään pidempään (ja maksetaan mahd ylityökorvaus jos tunnit menee yli) tai molemmat työntekijät lähtee ajallaan kotiin.

Itse joustin vuosia. Ei päässyt ajallaan kotiin koskaan, töitä piti jakaa jopa 2 h. Johtuen surkeasta vuorosuunnittelusta. Lopulta keksin aina tekosyyn lähteä ja ilmoitin heti töihin tullessa, etten jatka minuuttiakaan ja lähdin aina huudosta huolimatta. Lopulta muut työntkekijät alkoi tehdä samoin, jolloin vuorot oli pakko suunnitella järkevästi.

Syy jatkattamiselle oli, että kun laittaa listaan 4 h vuoron ei tarvitse antaa taukoa. Vaikka jatkettiin lopulta kuuteen tuntiin. Sama että 8 h vuorot merkittiin 6 h niin säästää ruokatauossa. Lisäksi jos on hiljaista, voikin laittaa kotiin ajallaan. Padapapappaa, im lovin it. Käykääs hakemassa halpaa hampurilaista työntekijän selkänahasta :D ei ollut ainoa vika siinä firmassa.

Mutta tosiaan neuvo aloittajalle: lähdet vaan kotiin. Ellei ole ihmishengistä kyse työssä.

Vierailija
133/147 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäiseen kysymykseen: joskus pitää joustaa, mutta niin pitää lapsellisen työntekijänkin joustaa joskus lapsettoman ollessa kiiretilanteessa. Se on väärin, että säännöllisesti lapseton joutuu ottamaan kopin, eli siis että mamma laskee sen varaan. Herää kysymys, hyvitteleekö mamma toiselle näitä koppeja? Jos on sovittu joku systeemi, se on hyvä.

Olen siis itse äiti. Mutta minusta on ihan törkeää, kun jotkut (EIVÄT KAIKKI) vanhemat lähtevät siitä, että he lapsineen ovat maailmannapa ja kaikkien kuuluu mennä lapsiperheidne tahtiin. Tiukoissa tilanteissa pitää tulla vastaan puolin ja toisin, mutta se ei saa olla mikään vakiojärjestely, varsinkin jos ei ole kysytty etukäteen. Lapsettomana utse tein usein työtä niin, että toiset lähti aiemmin hakemaan muksuja, mutta se oli ok, koska sain tulla aamulla myöhemmin töihin. Se järjestely siis sopi kaikille.

Jos ja kun toi on säännöllistä, ongelma on ensisijaisesti sen vanhemman. Pitää pyrkiä etsimään hoitopaikka lähempää tai sumplia toisen vanhemman tai jonkun muun kanssa asioita tai sitten palkata tai pyytää joku hakemaan lapsi hoidosta. Se on selvä, ettei sinne voi lapsia jättää (paitsi että joissin paikoissa on joustoa, voit ihan hyvin hakea vaikka neljän ja viiden välillä, ei tarvi olla siellä tikkana neljältä) , mutta syytön ihmisen työkaveri on lapsenhoito-ongelmiin.

Ne, joiden mielestä sinkuilla ja lapsettomilla ei ole mitään tärkeää, ovat ylsinkertaisesti tyhmiä.

Vierailija
134/147 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

justuliina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähdet itsekin vaan ovesta ulos kun työaika loppuu that's it.

Ja hankin itselleni potkut?

Itseasiassa sinä taidat olla ongelman syy. Suostut joustamaan ja työnantajan ei ole pakko järjestää asiaa toisin. Ylläpidät siis itse tilannetta. Lopeta syyttämästä työkaveria. Hän tekee ihan oikein. Yhdessä nyt nostakaa kissa pöydälle työnantajan kanssa!

No asioista pitäisi voida sopia. Kai siellä on muitakin kuin sinä ja se mamma.

Jos annat kuvan että voit jäädä aina niin sehän on työnantajalle helppoa kauraa, ei tarvi tehdä mitää järjestelyjä.

Sanot että joudut lähtemään vaikka samana päivänä yhtä aikaisin . Tai merkitse se yhteiseen kalenteriin jos sellainen on.

Jos sinut on erikseen määrätty jäämään niinä päivinä niim se pitää ottaa esiin esimiehen kanssa, että miten kerrot jos sinulla tulee meno silloin.

Vierailija
135/147 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä sille voi jos päiväkoti kertakaikkiaan sulkeutuu.

Pitäisi äidin jatkaa silti töissä?

Minunko siellä sitten pitäisi aina jatkaa?

Lapsia ei voi hakea liian myöhään. Puhu työpaikalla tilanteesta. Älä valita täällä ja syyllistä tilanteeseen täysin syytöntä äitiä, jonka on pakko hakea ne lapset. Ymmärrät itse, sitten jos/kun itselläsi on lapsia.

Tsemppiä

Vierailija
136/147 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostais tietää, mitä AP:llä on mennyt vituralleen, kun on joutunut jäämään ylitöihin? Ja pääseekö AP kuittaamaan näitä ylitöitä vapaana itselleen sopivana ajankohtana?

Vierailija
137/147 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kiinnostais tietää, mitä AP:llä on mennyt vituralleen, kun on joutunut jäämään ylitöihin? Ja pääseekö AP kuittaamaan näitä ylitöitä vapaana itselleen sopivana ajankohtana?

Ei ole työntekijällä tarvinnut mennä mitään pieleen, että joutuu jäämään ylitöihin. Voi esim 2 min ennen sulkemista paukata linja-autollinen asiakkaita sisään. Onko se sitten AP:n vika??

Vierailija
138/147 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne lapset siellä päiväkodissa loputtomiin ole. Muutaman vuoden päästä menevät kouluun ja pian jo armeijaan.

Jos kerran on tiedossa, että toinen ei voi kerta kaikkiaan jäädä ylitöihin, niin on se nyt kumma, ettei voi järjestää töitä toisin silloin kun on toisellakin pakollinen meno. Ja jos tekee ylitöitä omaan piikkiinsä saamatta siitä kuuluvaa korvausta, niin omaa tyhmyyttä se on.

Luulen, että tämä ap on nuori ja ollut ehkä muutaman vuoden töissä. Ei ymmärrä vielä, että jos on sovittu, että lapset haetaan päiväkodista viimeistään klo 17, niin silloin ne haetaan.

Valitus täällä ei tuo ratkaisua ongelmaan, mutta tarkoituksena onkin varmaan hakea vahvistusta omalle ärtymykselle. Onneksi et ole minun työkaverini, ap.

Vierailija
139/147 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se äiti, jolla on kiire lapsiaan hakemaan on se, joka muutama vuosi aikaisemmin oli se, joka jousti perheettömänä perheellisten vuoksi. Näin se vaan menee, aika aikansa kutakin! Kohta ap on itse se, joka kieli vyön alla sovittaa työn ja perhe-elämän yhteen.

Vierailija
140/147 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylityöt on aina vapaaehtoisia, KENENKÄÄN ei ole PAKKO jäädä ylitöihin.

Vierailija kirjoitti:

Lähdet itsekin vaan ovesta ulos kun työaika loppuu that's it.

Onpa noloja kommentteja! Toisilla meistä kun ne työt nimenomaan tehdään lasten kanssa, eli jos ei tee ylitöitä jäävät lapset heitteille. Tämän vuoden puolella jo jouduin yllätyksenä pakotettuna ylitöihin tästä syystä. Ei ollut mahdollisuutta lähteä kotiin vaikka työaika loppui. Ylityöt EIVÄT OLE kaikille vapaaehtoisia.

Miten se sitten onnistuu jos pitää lähteä hakemaan lapsia päiväkodista?

Niinpä. Eihän se onnistukaan. Työnantaja oli onnekas että suostuin muuttamaan omia suunnitelmiani tuon takia - vaikka käytännössähän vaihtoehtoa mulla ei ollut. Käytännön tasolla tämä on todellakin työntekijöiden (keskinäinen) ongelma, pomo sanoo että on pakko jäädä niin se kirjaimellisesti tarkoittaa että on PAKKO JÄÄDÄ.

Ei voi olla noin vaikea ymmärtää, kuin mitä monet täällä jankkavat: ap:n tapauksessa ongelma on epäreilussa työkaverissa sen pomoportaan kohtuuttomien vaatimusten lisäksi. Se, että huudellaan että mene puhumaan asiasta pomoille ei vastaa kysymykseen siitä miten tilanteen saisi reilummaksi työkavereitten kesken.

millä tavalla ylityöt korvataan sulle ap?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi