Te, jotka olitte huonoja koulussa. Mitä teette nyt?
Itse en ole ollut hyvä oikein missään, enkä ole voinut sen kannalta miettiä ammatinvalintaa. Huono olin sen sijaan monessakin asiassa, erityisesti matikassa, fysiikassa ja kemiassa. Vasta näin aikuisiällä olen alkanut miettiä, onko minulla jotain oppimisvaikeuksia. Asiat kun eivät meinaa millään jäädä mieleeni. Niissäkin aineissa, joista tykkäsin, jouduin tekemään paljon töitä, että saisin ok numeron.
Koen myös, että minulla on huono muisti. Monet asiat, jotka kuuluvat yleissivistykseen ovat yksinkertaisesti unohtuneet. Tai ehkä olen vaan tyhmä... Sitäkin olen miettinyt :)
Minulla on yksi kirja, jonka olen lukenut vuosien varrella parikin kertaa ja josta pidin. Yksi päivä aloin miettimään, että mistähän se kirja edes kertoi... En pystynyt muistamaan. Eli en periaatteessa osaa sanoa, mistä yksi lempikirjoistani kertoo... Normaalia?
Minulla on diagnosoitu pitkäaikainen masennus, jos se nyt mihinkään liittyy.
Kommentit (41)
Kirjoittelemme tänne juttuja, kun ei ole muutakaan tekemistä.
Töissä huonolla palkalla. 3400€ +700€ "edut"/kk
Vierailija kirjoitti:
Olin ensin Alepan kassa, sitten pääministeri, nyt liikun maailmalla seurapiireissä, olen Social(ist) Butterfly🦋
Sanna?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yritysjohtaja. Täytyy sanoa näin jälkeenpäin, että peruskoulu tarvitsee todella rankkaa uudistusta. Se mitä opetetaan ja miten on vitsi. Oikeastaan Lukiossa oli sama ongelma. Opettaja puhuu 45 minuuttia ja sitten tarvitaan jostain kumman syystä 15 minuutin lepotauko. Ajan voisi käyttää tehokkaamminkin ja oppikirjat tiivistää niin, että siinä on ensimmäisenä se olennainen asia, ettei tarvitsisi tuhlata tuntikausia ärsyttävästi muotoiltuja lauseita eritelllessä. Suosittelisin myös että opetetaan asiakokonaisuus kerralla ja sitten pidetään koe. Se pikemminkin sekoittaa kun täytyy päntätä samana päivänä monta eri oppiainetta. Uskontoa ei pitäisi opettaa.
Ja lisäisin vielä, että etenkään yläaste ei valmista ja ohjeista nuorta ihmistä millään tavalla siine mitä todellinen elämä on kun koulusta astutaan kadulle. Elämme kapitalistisessa tulosmaailmassa, mutta
Allekirjoitan täysin saman. Itse aloitin sen "oikean" opiskelun josta on ollut elämässä enempi hyötyä 35 vuotiaana. Työura edennyt ruohonjuuritasolta ja askel askeleelta tähän nykyiseen toimeen. Nykyään toimin erityisasiantuntijan työtehtävissä. Palkka on ihan keskitasoa, mutta työ on omalla tavallaan kiinnostavaa ja saan olla erilaisten ihmisten kanssa tekemisissä ja vuorovaikutuksessa. Koen sen asian elämän rikkautena. Raha ei ole tehnyt eikä tuonut minun elämään onnea, enkä oikeastaan edes kaipaakaan mitään miljoonatuloja. Muut elämän asiat tuo ilon ja onnen.
Ap, kirjoitat hyvin, joten olet ainakin kirjoittamisessa hyvä.
Ja lisäisin vielä, että etenkään yläaste ei valmista ja ohjeista nuorta ihmistä millään tavalla siine mitä todellinen elämä on kun koulusta astutaan kadulle. Elämme kapitalistisessa tulosmaailmassa, mutta.
Opetetaan tietoo, josta on hyötyä vain pubivisoissa.
Pitäisi opettaa enemmän yhteiskunnan toiminnasta sekä sen suhteesta itseen, lukutaitoa ja etenkin kriittistä lukutaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Pskaduunissa sairaalalla sihteerinä. Tienaan alle 2000 e/kk netto. Töissä jo 16 vuotta samalla alalla.
Älä vähättele palkkaasi. Se on bruttona yli 2 tonnia ja sillä pärjää normaalisti.
Oon meksikossa ja on onkelmia.
En osaa kirjiotaa
Vihainen aki
Aikoinaan keskiarvoni oli max 7,8. Välillä taisi olla alle 7.
Lukion kävin ja silloiset c paperit kirjoitin .
Pisimmän työuran olen ollut opettajana 2.asteella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yritysjohtaja. Täytyy sanoa näin jälkeenpäin, että peruskoulu tarvitsee todella rankkaa uudistusta. Se mitä opetetaan ja miten on vitsi. Oikeastaan Lukiossa oli sama ongelma. Opettaja puhuu 45 minuuttia ja sitten tarvitaan jostain kumman syystä 15 minuutin lepotauko. Ajan voisi käyttää tehokkaamminkin ja oppikirjat tiivistää niin, että siinä on ensimmäisenä se olennainen asia, ettei tarvitsisi tuhlata tuntikausia ärsyttävästi muotoiltuja lauseita eritelllessä. Suosittelisin myös että opetetaan asiakokonaisuus kerralla ja sitten pidetään koe. Se pikemminkin sekoittaa kun täytyy päntätä samana päivänä monta eri oppiainetta. Uskontoa ei pitäisi opettaa.
Ja lisäisin vielä, että etenkään yläaste ei valmista ja ohjeista nuorta ihmistä millään tavalla siine mitä todellinen elämä on kun koulusta astutaan kadulle. Elämme kapitalistisessa tulosmaailmassa, mutta
Täysin samaa mieltä. Kielten opetus uudistettava myös. Kukaan ei opi puhumaan mitään kieltä koulun opeilla. Helposti oppisi puhekielen. Kielioppi roskiin ja puhumaan.
Itse opin lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan 5-vuotiaana sen verran kuin tarvii. Koulussa oli sitten niin tylsää ja pitkäveteistä että ei kiinnostanut. Luin ensin kaikki kirjat mitä kotona oli. Ala-asteella olin lukenut kaikki kaupungin kirjaston lasten ja nuorten kirjat ja siirryin aikuisten puolelle varmaan kolmosella. Aikuisena luin usein kirjan yössä. Pari kolme viikossa. Kaikki finlandia ehdokkaat vaan huvikseen ennen valintaa. Opiskelut mennyt ihan rimaa hipoen ja tuurilla. Perusduuni jonka lisäksi monenlaisia kuvioita.
Teen pimeitä töitä nyt. Armeijan jälkee menin kesätöihin paperitehtaalle. Olin siellä 4 kk ja sain vakipaikan heti, palkka oli nettona yli 3000 euroa. Yläasteen keskiarvo oli 7.0 9 luokalla. Menin sitten amiksen raksapuolelle 2 vuodeksi ja sen jälkeen armeijaan siis. Paperitehtaalla olin 10 vuotta ja se lopetettiin sitten. Sen jälkeen olen tehnyt sekalaisia töitä. 3 vuotta työtön nyt mutta teen pimeitä töitä.
Ja lisäsin sen että kielten opiskelu kannattaa aina. Se avaa todella monia portteja elämässä kun voi kommunikoida myös muutakin kuin suomen kieltä. Niin työelämässä kuin muussakin elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pskaduunissa sairaalalla sihteerinä. Tienaan alle 2000 e/kk netto. Töissä jo 16 vuotta samalla alalla.
Älä vähättele palkkaasi. Se on bruttona yli 2 tonnia ja sillä pärjää normaalisti.
Reilu 5 vuotta sitten pärjäsikin,mutta nyt tilanne on toinen.
Elintarvikealalla, tienaa bruttona 3800e kaksivuorotyö. Peruskoulusta 7.5 keskiarvolla, lukioon, josta vaan päättötodistus. Elintarvikealan lukemaan amikseen. Olen tyytyväinen palkkaani ja viikonloput vapaat.
en ollut hyvä koulussa mutta ei se minua estänyt mistään olen hyvällä työpaikalla tienaan hyvin ja paljon ja koulu ei tehnyt mitään muuta kuin hajotti elämää älä huoli jos saat huonoja numeroita ne eivät ole maailman loppu koulu on liian vaikeaa moneille oppilaille kemiasta ei opi mitään eikä tee mitään tulevaisuudessa joten ei tarvi olla niin vakava koulusta kunhan et ole täysi nelosen oppilas minun keski arvo ysu luokan lopussa olu 5.3 ja elämä luistaa hyvin joten älä huoli tienaan enemmän kuin kaikki opettaja yhteensä ja olin erityis luokalla se vain vaikeutti opetusta nauti elämästä äläkä keskity kouluun niin paljoa koita päästä kokeet läpi ja elämä hoituu tuotapikaa
joten oliko koulu tärkeä osa missä asemassa olte nytten
Olisin niin raskaassa ja pienipalkkaisella alalla jotenka mieheni sanoi että jää työttömäksi ja me pärjätään hänen palkalla. Hän maksaa veroja niin paljon että haluaa että nosten yhteiskunnan tukia niiden maksamiensa verojensa eteen.
Teen sitten suurimman osan kotitöistä. Mies saa töiden jälkeen tulla kotiin lepäämään eikä ole mitään pakko hommia. Hän tietenkin tykkää jotain tehdä mutta mitään pakkoa ei ole. Viikolla työpäivän jälkeen ei tee mitään muuta kuin lukee lehden, katselee telkkaa vähän aikaa ja menee nukkumaan. Viikonloppuisin kesällä meillä on omakotitalossa suuret plääniä nurmikoita ajeltavana ja minä kasvatan hyötypuutarhaa ihan harrastuksen vuoksi vain.
Minulla olin niin raskastyö pienellä palkalla että koko vapaa viikonloppu meni palautumiseen eikä mitään jaksanut kun piti tehdä lapsiperheellisten sairauslomat yli suurena taakkana eikä sijaisia otettu. Kouluja käymättömänä naisena en olisi yhtään helpompaa työtä saanut. Kamalinta juuri maanantait ja perjantait kun kaikki lapsiperheelliset sairaina silloin.