HS: Opiskelijoista yli kolmannes naisista mielenterveyshäiriöinen
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että miehistä saa suurinpiirtein samanlaisen tuloksen, kun katsotaan, millä syillä poikia ei ole otettu varusmiespalvelukseen, eli siis puhtaasti mt-ongelmat.
Niin??
Olette te feministit melkoisia. Huonosti saa mennä kunhan menee molemmilla sukupuolilla.
Tarvitaan miesasiamies, että voi lukea tekstin noin väärin. Mutta terveisiä vaan sinne manospherekuplaan, taitaa olla yksinäistä siellä.
Naisten kovat ajat ovat vasta alkamassa.
Pahoin pelkään ongelmien räjähtävän kun naisvaltaista julkista sektoria aletaan tosissaan siivota. Miehet ovat jo joutuneet teollisuudessa koville, mutta naiset vielä porskuttavat velkarahalla. Kun iso luuta alkaa lakaista myös julkisella, todella moni virastoissa pölyttynyt nainen kokee karun pudotuksen. Sukupuoliperusteiseen palkkaamiseen lumevirkoihin ei enää ole varaa ja höttöisillä tutkinnoilla ei tee mitään yksityisellä puolella.
En näe Suomen tulevaisuutta kovin valoisana. Kummallekaan sukupuolelle.
Se on karu tilanne, kun tajuaa että on täysin omillaan. Jos henkilökunnalta pyytää apua, niin sinut sysätään aina jonkun toisen niskaan. Kaikilla asenteena "ei kuulu mulle". Lopulta saatetaan jopa ohjata sille tyypille jolta alunperin pyysi apua tai käsketään vain selvittämään itse. Opiskelija on aivan helvetin yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin stressin aihe on rahan ja ajan riittäminen. Hirveästi koulutehtäviä koko ajan tehtävänä ja uutta asiaa sisäistettävänä. Rahat ei meinaa riittää, kun on niin kallista. Opiskelen Helsingissä.
Selittyneekö tällä. Opiskelu on ennen ollut vaativampaa ja toimeentulo paaaljon niukemmalla.
Aiemmin toki on käsitetty, että edetään askel askeleelta. Nykyään moni odottaa saavansa kaiken heti. Pitkäjänteisyys puuttuu.
Paitsi että inflaatio söi opintolainat, töitä oli heti valmistuttua. Miksi se opetuksen taso olisi muka romahtanut tällä välin? Sehän olisi vain suurten ikäluokkien kyvyttömyyttä ja vika.
Varmaan kaikki noi hullut pk-seudulla, arvelen. Huomanneet, että kaikki rahat menee, neukkukuutiossa kamalaa ja ihmiset vittumaisia ja sitten päälle vielä opiskelustressi.
Tuntuu jotenkin, että opiskelijat ja heidän hyvinvointi on unohdettu viime päivien yhteiskunnallisissa keskusteluissa. Ymmärrettävää on, että paisunut pakolaiskriisi vie leijonasosan kaikesta keskustelutilasta ja samoin työttömyystilanne, mutta aika harvoin puhutaan opiskelijoista. Koulutusleikkauksissakin mainitaan yleensä vain, miten yliopisto menettää työpaikkoja ja tutkimus kärsii, mutta sen vaikutuksista opiskelijoihin ei ole juurikaan puhuttu. Toivoisinkin hallitukselta ja medialta muutosta tähän asiaan.
Tunnistan itse hyvin nämä tässäkin ketjussa mainitut opiskelijoiden ongelmat, sillä olen itsekin opiskelija. Vaikka pidän siitä, että yliopistossa on paljon itsenäistä työskentelyä, niin aika yksinäistä puurtamista se välillä tuntuu olevan. Etenkin opiskelujen alussa olet vain yksi opiskelijanumero muiden joukossa. Kaverisuhteet jäävät melko pinnallisiksi... voin kyllä sanoa että noilla pakollisilla kielikursseilla tutustuu hyvin muihin, mutta niidenkin jälkeen ne kaverisuhteet jäävät sellaisiksi, että ehkä moikataan käytävillä ja vaihdetaan vähän kuulumisia kun nähdään, ei muuta.
Kyllähän tämä epävarmuuden aika heijastuu hyvin opiskelijoiden hyvinvoinnissa ja enpä ole oikein yllättynyt noista tutkimustuloksista. Esimerkiksi opintojen ja työssäkäynnin yhteensovittaminen tuottaa kyllä stressiä: pitäisi saada työkokemusta opintojen aikana, toisaalta et saa tienata kovin paljon ettei tulorajat ylity. Ja tarvitsevat opiskelijatkin joskus lomaa, on se opiskelu kyllä ihan yhtä työlästä kuin työnteko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt viimeinkin huomataan mitä tämä feminismihypetys on saanut aikaan. Luodaan naisille vain turhia paineita jotka stressaavat ja masentavat, vaikka syvällä sydämessä halutaan vain olla kotona ja pitää miehestä ja lapsista huolta.
Lapset pitäkööt huolta itsestään.
Yritetään nostaa mielenterveysongelmaisten määrä 100% ja jätetään lapset muiden hoidettavaksi.
Karhukopla hallitus ei välitä opiskelijoista pätkääkään.
YTHS:n psykologi sanoi minulle,että ei minua mikään terapia auta, kun en heti ensimmäisellä käynnillä osannut artikuloida kaikkia tuntojani. Lisäksi syyllisti minua aikansa hukkaamisesta, kun en osannut ohjata vastaanoton kulkua. Lääkkeet määräsi lääkäri silmänräpäyksessä.
Onneksi lafkasta löytyi lopulta psykiatri, joka oikeasti välitti. Terapiaan pääsy venyi kuitenkin vuosia turhaan.
Ei mikään ihme että on mielenterveysongelmia, kun ei niitä edes hoideta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella yliopisto-opiskelijalla, etenkin naisilla, on tapa stressata itseään täysin turhaan. Esimerkiksi kurssilla on tehtäviä, joita aivan kaikkia ei ole pakko tehdä itse, koska jonkun rajan jälkeen se ei vaikuta arvosanaan, niin silti tehdään jokainen tehtävä hammasta purren, vaikka niihin saa vastaukset myöhemmin. Tai käydään kaikilla luennoilla, vaikka ne olisivat lukemista suoraan dioista. Luulen, että suurin osa on jo valmiiksi ollut ahdistunut opinnot aloitettuaan ja yths:ltä saa helposti apua toisin kuin aikaisemmin. Miehet eivät hae apua, vaikka tarvitsisivat.
Mä ainakin olin yliopistossa siksi, että oppisin ne asiat ja mieluusti vielä riittävän hyvin. Useimmiten se oppiminen kyllä vaatii niiden tehtävien tekemistä ihan itse. Eipä musta sitten mitään tullutkaan, ihan tavis matikan opettaja vaan. Oppilaat on kyllä hyvin omaksuneet tämän asenteen, ettei mitään ole oikeastaan pakko tehdä.
Pointtini oli se, että tehdään turhaa työtä, koska pakko sinunkin on yliopistossa opiskelleena tietää, että usein täytyy keskittyä olennaiseen. Ja tuossa boldaamassasi kyse on siis siitä, että käyttääkö itse vähää aikaansa tiedonhakuun vai lukeeko myöhemmin vastauksen läpi. Oppimistulos on sama.
Kyllä se on eri asia, lukeeko asian vai ajatteleeko asian itse läpi. Näin ainakin matemaattis-luonnontieteellisissä aineissa. Ei laskuharjoitusten malliratkaisuista jää mitään käteen, jos laskua ei ole edes yrittänyt miettiä itse. Ja koska nämä oppiaineet ovat luonteeltaan hierarkkisia, niin on turha edes yrittää ymmärtää vaativampia asioita, jos perusteet eivät ole oikeasti hallussa.
Se, mikä työ kenestäkin on turhaa ja mikä on oleellista, on ihan toinen juttu.
Syy siihen, miksi juuri tuon kohdan boldasin, oli muuten se, että arvosanoilla ei ainakaan itselleni ole väliä. Tärkeintä on se, mitä oppii (ja että mielellään pääsee kurssista läpi). Se sisäinen motivaatio...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt viimeinkin huomataan mitä tämä feminismihypetys on saanut aikaan. Luodaan naisille vain turhia paineita jotka stressaavat ja masentavat, vaikka syvällä sydämessä halutaan vain olla kotona ja pitää miehestä ja lapsista huolta.
Yritetään nostaa mielenterveysongelmaisten määrä 100% ja jätetään lapset muiden hoidettavaksi.
No jos se opiskelu nyt on niin rankkaa niin ne LTO:t voi sen jättää kyllä tyystin väliin. Kyllä niitä lapsia hoitaa ilman yliopistokoulutustakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos se opiskelu nyt on niin rankkaa niin ne LTO:t voi sen jättää kyllä tyystin väliin. Kyllä niitä lapsia hoitaa ilman yliopistokoulutustakin.
Opiskelustahan lainaamissasi teksteissä ei puhuttu sanallakaan.
Vierailija kirjoitti:
Naisten kovat ajat ovat vasta alkamassa.
Pahoin pelkään ongelmien räjähtävän kun naisvaltaista julkista sektoria aletaan tosissaan siivota. Miehet ovat jo joutuneet teollisuudessa koville, mutta naiset vielä porskuttavat velkarahalla. Kun iso luuta alkaa lakaista myös julkisella, todella moni virastoissa pölyttynyt nainen kokee karun pudotuksen. Sukupuoliperusteiseen palkkaamiseen lumevirkoihin ei enää ole varaa ja höttöisillä tutkinnoilla ei tee mitään yksityisellä puolella.En näe Suomen tulevaisuutta kovin valoisana. Kummallekaan sukupuolelle.
Olen täsmälleen samaa mieltä. Ikävä kyllä. Suomi 20 vuoden päästä on jotain aivan muuta.
Vierailija kirjoitti:
http://www.hs.fi/hyvinvointi/a1455503564839
Aika hurjia lukuja. Missä syyt?
Naisten paineet: pitää pärjätä aivan samalla tavalla kuin miesten ja samalla ulkonäköpaineet kovia?
Elämä on nykyään liian helppoa. Kun itse olin lapsi ja nuori, minulla oli vaivoina alkoholisti-isä ja tunnekylmä äiti, koulussa kiusattiin eikä rahaa ollut. Sen jälkeen yliopisto-opinnot tuntuivat ylellisen helpoilta ja stressittömiltä, ainakin sen tiesi, että jos istui hiljaa niin kukaan ei vittuillut eikä huudellut törkeyksiä. Se riitti. Nykynuoret haluavat toteuttaa itseään ja saavuttaa unelmia. Ilmankos elämä tuntuu paskalta.
t. N42
Vierailija kirjoitti:
Naiset ovat hyödyttömiä ja mielenvikaisia. Mitään uutta infoa tässä ei saatu.
Miten tulkitsisit tämään tilaston?
[quote ]Kaikki päihdehäiriöt ovat yleisempiä miehillä kuin naisilla. Erot miesten ja naisten välillä ovat 3–5-kertaisia. Vakavimpien päihdehäiriöiden, päihdepsykoosien, esiintyvyysero miesten ja naisten välillä on vielä suurempi.[/quote ]
Tai tämän:
[quote ]Tutkimuksessa havaittiin, että nimenomaan maiden sisällä masennuksen esiintyvyyden ero naisten ja miesten välillä kapenee, mitä tasa-arvoisempi naisten ja miesten asema yhteiskunnassa on.[/quote ]
http://www.potilaanlaakarilehti.fi/tiedeartikkelit/mielenterveyshairioi…
Nykynaisen identiteetti on aika raadollinen - ja ongelmasta ei juuri puhuta, edes naistenlehdissä. Jotenkin kukaan nainen ei oikein tahdo tunnustaa, että keisarilla ei ole vaatteita. Vaatteettomuus tällä hetkellä lähinnä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://www.hs.fi/hyvinvointi/a1455503564839
Aika hurjia lukuja. Missä syyt?
Naisten paineet: pitää pärjätä aivan samalla tavalla kuin miesten ja samalla ulkonäköpaineet kovia?
Oikea syy on naisten heikkous. Miehet elävät ja porskuttavat, kehittävät yhteiskuntaa. Naiset eivät.
Vierailija kirjoitti:
Karhukopla hallitus ei välitä opiskelijoista pätkääkään.
Kyllähän ne opiskelijoista välittää, mutta ei siitä naistutkimuksen lisurista, joka pyörittää räkäpalloa toimistolla ja maksaa yhteiskunnalle sen 200 000 euroa vuodessa. Yliopistoilla on ainakin 30 %:a täysin turhia aineita ja työntekijöitä. Hyvä, että saavat kenkää, menisivät oikeisiin töihin.
Yths:ssä ilmeisesti jokainen joka on joskus kärsinyt esim unettomuudesta ja stressistä leimataan mielenterveyshäiriöiseksi. En ymmärrä kuka tuohon paikkaan haluaan edes mennä. Ainakin Töölön YTHS oli mielestäni epämiellyttävä paikka. Minulla on melko paha atopia ja kasa allergioita, ja kyseisessä paikassa sain pelkkää vähättelyä. Terveyskeskuksessakin sain asiallisempaa hoitoa ja lakkasin käymästä YTHS:ssä.