Moniko teistä on rikas, eli tienaa yli 100 000€/vuodessa bruttona?
"Vuonna 2013 pelkkinä palkkatuloina yli 100 000 euroa ansaitsevia henkilöitä oli vain 38 000. Jos palkka- ja yrittäjätulot lasketaan mukaan, määrä on edelleen ainoastaan 46 000 henkilöä.
Laajennetaanpa skaalaa. Jos palkkatulojen lisäksi otetaan huomioon osingot ja myyntivoitot, yli 100 000 euron nousevia vuosituloja oli 70 000 vuonna 2013."
Usein tällä palstalla roikkuvat kertoilevat isoista tuloistaan, ja kehuvat kuinka paljon maksavat veroja ja elättävät kymmeniä köyhiä lusmuja. Suomessa on työssäkäyviä ja työttömiä yhteensä n. 3,5 miljoonaa, ja heistä tosiaan rikkaita vain 70 000. Eräiden mielestä vain tähän 70 000 ihmiseen kuuluvat miehet saavat vaimon, koska naiset etsivät ja huolivat vain rikkaan miehen, jotta voivat saada rikkaan ihmisen elintason.
Kommentit (244)
Valittajat menkää pois kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suksi hlevttiin Suomesta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tienaan yli 100 000 vuodessa mutta olen köyhä. Käteen jää 60000 eli tasan puolet menee veroihin ja pakollisiin maksuihin. Kun ottaa pois asuntolainan lyhennyksen, auton kulut, lasten harrastukset ja muut laskut niin ei jää mitään. Työskentelen säännönmukaisesti kahtena viikonloppuna kuukaudessa koko vuorokauden joten voi kysyä onko tässä järkeä.
Haistappa paska. Et ilmeisesti ole tarpeeksi älykäs tajuamaan, että oikeasti köyhällä ei ole varaa asuntolainaan, autoon, lapsiin taikka harrastuksiin?
Itseppähän tuhlaat rahasi mutta turha väittää olevasi köyhä, kun kykenet tekemään asioita joista köyhä voi vaan unelmoida
Sinunlaisesi sossupummit pitäisi karkottaa maasta ja riistää kansalaisuus.
Olet varmaan jossakin sadismibusineksessa, missä ihmisiä voi kohdella miten vaan. Ulosanti on sitä luokkaa, että on totuttu piinaamaan ihmisiä. Olethan opettanut lapsillesikin jalon käytöksen alkeet ja että läskien rillit pitää vääntää solmuun?
En ole mutta ottaa päästä kun jotkut vaativat saman elintason yhteiskunnan maksamana ilman että nämä hyväkkäät ovat valmiita laittamaan edes tikkua ristiin.
Ei ennenkään katsottu hyvällä laiskuria joka ilmaantui ruokapöytään mutta ei osallistunut yhteisiin töihin.
Sosiaalitukien varassa elävät voisivat esimerkiksi käydä pitämässä seuraa tai auttamassa vanhuksia parina päivänä viikossa kun moni heistä on todella yksin ja tarvitsee apua.
Omasta puolestani pahimmat valittajat voisivat poistua maastamme ja etsiä jonkun paikan missä viihtyvät paremmin.
Kukaan tuskin jää kaipaamaan valittajajoukkoa.
Mitä muuta TYÖTÄ ajattelit sosiaalituella teettää?
Minusta sinä olet ketjun pahin valittaja. Olisiko helpompaa, jos vain sinä vaihtaisit maata?
Vierailija kirjoitti:
"Vuonna 2013 pelkkinä palkkatuloina yli 100 000 euroa ansaitsevia henkilöitä oli vain 38 000. Jos palkka- ja yrittäjätulot lasketaan mukaan, määrä on edelleen ainoastaan 46 000 henkilöä.
Laajennetaanpa skaalaa. Jos palkkatulojen lisäksi otetaan huomioon osingot ja myyntivoitot, yli 100 000 euron nousevia vuosituloja oli 70 000 vuonna 2013."
Usein tällä palstalla roikkuvat kertoilevat isoista tuloistaan, ja kehuvat kuinka paljon maksavat veroja ja elättävät kymmeniä köyhiä lusmuja. Suomessa on työssäkäyviä ja työttömiä yhteensä n. 3,5 miljoonaa, ja heistä tosiaan rikkaita vain 70 000. Eräiden mielestä vain tähän 70 000 ihmiseen kuuluvat miehet saavat vaimon, koska naiset etsivät ja huolivat vain rikkaan miehen, jotta voivat saada rikkaan ihmisen elintason.
Eikö ap tiedä, että todella rikkaat eivät edes käy ansiotyössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tai jos käyvätkin, nostavat nimellistä minimipalkkaa, josta maksavat tuloveroa ja sitten muu tulo otetaan pääomatulona alemmalla veroprosentilla. Tai jos on enemmän pääomatuloja, niin on järkevämpää tehdä omistusjärjestelyt siten, että yritys jonka itse käytännössä omistaa ulkomaisen yrityksen kautta jonka sijainti on sellaisessa valtiossa jossa on alempi verokanta. Näistä tuloista pääsee hyötymään, olemalla tuon yrityksen hallituksessa, käyttämällä sen myöntämiä etuja, kulukorvauksia ja esim. maksukortteja.
Lyhyesti, kyse on verosuunnittelusta. Se on täysin laillista toimintaa, periaatteessa aivan samaa toimintaa mitä kukin tekee itse optimoidessaan että maksaa kotimaassa veroja vähemmän kuin jos ei optimoisi. Isommissa puitteissa siitä tulee vain kannatavampaa, rutiinit voi ulkoistaa ja teetättää palkkioita vastaan laki-, pankki- ja finanssilaitoiksilla, joita on ympäri maailman ja jotka näitä palveluita auliisti tarjoavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tienannut tuon verran tai yli vuodesta 1996, enkä todellakaan ole rikas. Palkasta lähtee heti kättelyssä puolet pois ja kaikesta nettopalkalla ostetusta menee vähintään alvit. Varsin mukavasti näillä tuloilla on elänyt ja maksellut remontteja, rakentamisia, reissuja ja käsveskoja, mutta ei tällaisilla tuloilla todellakaan rikastu, kun on useampi lapsikin ollut elätettävänä.
Kyllä sinä rikas olet, turha heittää mukaan mitään alveja, niitä maksaa työtönkin joka "tienaa" kymppitonnin bruttona vuodessa.
Mielummin maksaisin sadasta tonnista puolet veroja kuin muutamasta satasesta 20%. Vai miten sinä? Elintasoero on huima.
Vai huima?
Otetaanpa pari pientä esimerkkiä. Olen saman verran tienaavan mieheni kanssa maksanut useamman miestyövuoden edestä palkkaa kirvesmiehille ja muille rakennusalan ammattimiehille.
Duunari kuin duunari veloittaa 30 eur/h liksan.
Jotta hän saa kolmikymppisensä, minä joudun maksamaan veroineen, vakuutuksineen ja muine sivukuluineen 45 eur/h, sillä emme teetä pimeätä duunia.
Vuositasolla se merkitsee 230 pv * 7,5 h/pv * 45 eur /h = 77 625 eur/v. 40 eur/h kokonaishinnalla vastaavasti 69 000 eur vuodessa netto. Lisäksi pitäisi kustantaa oma ja perheen eläminen.
Jos korjautamme autoa, merkkikorjaamon tuntihinnat saa kertoa kahdella-kolmella, vaikka osa tunneista on ns. valohoitoa. Varaosat maksavat 400% siitä, mitä ne maksavat suoraan hankittuina.
Sen kun vaan alapeukutatte, mutta noin ne luvut ikävä kyllä vaan menee.
Harva duunari pääsee laskuttamaan 30€ tunnilta. Kyllä ne hikipajojen liksat on tyyliin 8-15€. Selluköpeillä ja ahtaajilla ehkä vähän enemmän.
Tuota 100k kestää tienata sen 5-6 vuotta normi liksoilla.
Kotimaiset kirvesmiehet, muurarit, laatoittajat maksaa kaikki tuon, putkimiehet, sähkömiehet, kaivinkoneen käyttäjät, räjäyttäjät jopa vähän enemmän. Jopa maalaiskaupungissa. Pelkkä kaivinkoneen siirtoajo työmaiden välillä maksaa puolet tuosta. Virolaiset, puolalaiset ja sun pimeät hikipajapojat on sitten erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyvät kyllä, ellei ole peritystä omaisuudesta kyse. Minulla tietysti on kapean sektorin näkymä täällä, mutta suurin osa niistä, joiden omaisuus lasketaan miljardeissa tai edes sadoissa miljoonissa, työskentelevät aivan käsittämättömän paljon, vaikka voisi eläköityä rauhassa. Työnarkomaaneja. Myös minun aviomieheni, joka käy kotona joskus kääntymässä.
Mutta, toisin kuin täällä jotkut väittävät, se ei ole (yksistään) mikään kovan työn tulos. Tunnen paljon ihmisiä samalla koulutuksella, samalla alalla, yhtä lahjakkaita, jotka työskentelevät vähintään yhtä kovasti, mutteivät koskaan pääse samoille rahoille. Pitää olla rutkasti onnea mukana.
Vierailija kirjoitti:
En oikeastaan ole yhtään yllättynyt, että tämä keskutelu meni tämmöiseksi. Oikeastaan odotin sitä. Yli 100.000 tienaavia on Suomessa vähän, joten tottakai ne ovat suhteessa hyvätuloisia. 100.000 vuodessa ansiotuloja, ei kuitenkaan tee rikkaaksi.
Omat ansiotulot ovat luokkaa 115.000 - 120.000 vuodessa ja kyllä sillä toimeen tulee, mutta en koe silti olevani rikas. Tuosta summasta maksan veroja muistaakseni noin 45.000 vuodessa, ja lisäksi ehkä 5.000 muita pakollisia maksuja. Käteenjäävästä summasta sitten yhden lapsen elarit, asuntolaina ja auto.
Kyllä tuolla yksi ihminen toimeen tulee niin, että prismasta voi ostaa haluamansa ja samalla käydä Alkosta viikonloppuvinkku. Muutaman kerran vuodessa voi käydä jopa jossain lomalla. Tällainen elämä pitäisi kuitenkin olla normaalia tavallisen keski-ikäisen ihmisen elämää. Ei tämä rikkautta ole.
Se, mikä itseä eniten häiritsee on se, että näillä tuloilla ei saa valittaa. Ei siitä, että maksaa veroja ja maksuja 50.000 vuodessa, eikä siitä että "sossujen" mielestä "ei ole mukana yhteisissä talkoissa"
Just näin.
Minä tienaan n. 110 000 vuodessa, näin muutaman viime vuoden aikana. En koe olevani rikas, vaikka arjessa rahat riittää hyvin. On osittain maksettu asunto, käteisellä hankittu edullinen auto, ruokakaupassa ja perusvaateostoksissa ei tarvitse tinkiä, mutta esim. matkailussa isolla perheellä on pakko tehdä edullisia ratkaisuja ja ulkona syödään harvoin.
Itse olen enimmäkseen työtön, mutta mies on muutamana vuotena päässyt tuon haamurajan yli. Viime vuoden viimeisestä palkkakuitista näkee, että 128000 euron tuloilla on mennyt veroihin ja muihin sivukuluihin 65400 eli käteen tuosta on jäänyt 62600€. Kyllä me ihan mukavaa elämää vietämme, mutta emme mitenkään yltäkylläistä. Omaisuuden karttuminen kestää pitkään eikä meillä ole näköpiirissä, että tässä elämässä meistä tulisi jotain rikkaita. Mutta oma lapsi tulee saamaan kyllä isomman perinnön kuin mitä me saamme ja siitä se homma lähtee eteenpäin. Ehkä jo häntä seuraava sukupolvi saa pääomatuloista merkittävän tulonlisän, jos hoitavat asiansa fiksusti.
102.000 € brutto/vuosi, säännöllisesti 4100 € netto/kk. Kaksi lasta, mies satunnaisia keikkatöitä tekevä työtön työnhakija. Päiväkotimaksut maksimit. Olen kai hyvätuloinen, mutta emme millään mittapuullabole rikkaita. Päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
102.000 € brutto/vuosi, säännöllisesti 4100 € netto/kk. Kaksi lasta, mies satunnaisia keikkatöitä tekevä työtön työnhakija. Päiväkotimaksut maksimit. Olen kai hyvätuloinen, mutta emme millään mittapuullabole rikkaita. Päinvastoin.
Myönnän, että käsitykseni rahasta saattaa olla nykyään pahasti hämärtynyt, mutta en käsitä miten kaksi aikuista ja kaksi lasta voi olla köyhiä (rikkaan vastakohta?) 4100€ nettotuloilla.
Suomessa asuessani palkkani oli 1800€ bruttona. Pärjäsin sillä mahtavasti. Asuin kivassa rivitalokaksiossa vuokralla, minulla oli haluamani auto, rahaa säästössä, söin ulkona ja matkustelin. Lontoossa tienasin arviolta saman verran euroja (mikä punnan nykyinen kurssi sitten onkaan), asuin kimppakämpässä kahden tytön kanssa, söin ulkona, matkustelin ja elin kivasti.
Siskollani ja hänen miehellään on kaksi lasta, toinen kouluikäinen, toinen tarhassa. Mies on muusikko ja tienaa hyvin vähän, jos ollenkaan. Siskoni palkka on reilu 3400e bruttona. Sillä he elävät mukavasti Helsingissä, matkustelevat meidän luoksemme rapakon taakse aina välillä, käyvät ulkona, heillä on vene ja säästöjä.
Varsinkin Suomessa, jossa sairastuminen ei kaada keskituloisen taloutta kokonaan, en käsitä mikä on ongelmana. Onko kaikkien pakko omistaa se oma 500.000€ asunto? Ja 60.000€ auto, vai mikä ihme siinä on? Mieheni mursi jalkansa jokin aika sitten lasketellessa. Firman sairausvakuutus ei kattanut sitä, koska kyseinen laskettelu katsottiin ns. omaksi tyhmyydeksi. Leikkauksen ja kahden sairaalapäivän jälkeen murtuman hinta nousi reilusti kuusinumeroiseen summaan. Ja mikään vakuutus ei korvannut. Onneksi se ei hetkauttanut meidän talouttamme, mutta keskituloisen se olisi saattanut suistaa täysin radalta. Käsittääkseni Suomessa samassa tilanteessa olisi voinut mennä sairaalaan ja maksaa siitä leikkauksesta ja sairaalapäivistä sen max. 800€ vai mikä se vuosiraja nyt onkaan?
Ja lasten hammasraudat! Ystäväni lapsi tarvitsi raudat ja ystäväni joutui ottamaan toisen työn pystyäkseen maksamaan ne. Onneksi löysi töitä, ei se työttömyys täällä ole sen vähäisempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tienannut tuon verran tai yli vuodesta 1996, enkä todellakaan ole rikas. Palkasta lähtee heti kättelyssä puolet pois ja kaikesta nettopalkalla ostetusta menee vähintään alvit. Varsin mukavasti näillä tuloilla on elänyt ja maksellut remontteja, rakentamisia, reissuja ja käsveskoja, mutta ei tällaisilla tuloilla todellakaan rikastu, kun on useampi lapsikin ollut elätettävänä.
Kyllä sinä rikas olet, turha heittää mukaan mitään alveja, niitä maksaa työtönkin joka "tienaa" kymppitonnin bruttona vuodessa.
Mielummin maksaisin sadasta tonnista puolet veroja kuin muutamasta satasesta 20%. Vai miten sinä? Elintasoero on huima.
Vai huima?
Otetaanpa pari pientä esimerkkiä. Olen saman verran tienaavan mieheni kanssa maksanut useamman miestyövuoden edestä palkkaa kirvesmiehille ja muille rakennusalan ammattimiehille.
Duunari kuin duunari veloittaa 30 eur/h liksan.
Jotta hän saa kolmikymppisensä, minä joudun maksamaan veroineen, vakuutuksineen ja muine sivukuluineen 45 eur/h, sillä emme teetä pimeätä duunia.
Vuositasolla se merkitsee 230 pv * 7,5 h/pv * 45 eur /h = 77 625 eur/v. 40 eur/h kokonaishinnalla vastaavasti 69 000 eur vuodessa netto. Lisäksi pitäisi kustantaa oma ja perheen eläminen.
Jos korjautamme autoa, merkkikorjaamon tuntihinnat saa kertoa kahdella-kolmella, vaikka osa tunneista on ns. valohoitoa. Varaosat maksavat 400% siitä, mitä ne maksavat suoraan hankittuina.
Sen kun vaan alapeukutatte, mutta noin ne luvut ikävä kyllä vaan menee.
Harva duunari pääsee laskuttamaan 30€ tunnilta. Kyllä ne hikipajojen liksat on tyyliin 8-15€. Selluköpeillä ja ahtaajilla ehkä vähän enemmän.
Tuota 100k kestää tienata sen 5-6 vuotta normi liksoilla.
Kotimaiset kirvesmiehet, muurarit, laatoittajat maksaa kaikki tuon, putkimiehet, sähkömiehet, kaivinkoneen käyttäjät, räjäyttäjät jopa vähän enemmän. Jopa maalaiskaupungissa. Pelkkä kaivinkoneen siirtoajo työmaiden välillä maksaa puolet tuosta. Virolaiset, puolalaiset ja sun pimeät hikipajapojat on sitten erikseen.
Kyllä, jopa 50€ on tuntipalkka raksamiehellä. Mutta sen saa firma, ei se palkkalistalla oleva duunari:) Jos on itse yrittäjä tuosta 50€:sta jää n kolmannes käteen. Siitä pitää verot ja vakuutus + eläkemaksut huolen. Kannattaa ottaa selvää ennen kuin huokailee yrittäjyyden perään...
Vierailija kirjoitti:
mutta suurin osa niistä, joiden omaisuus lasketaan miljardeissa tai edes sadoissa miljoonissa, työskentelevät aivan käsittämättömän paljon, vaikka voisi eläköityä rauhassa. Työnarkomaaneja.
Mutta, toisin kuin täällä jotkut väittävät, se ei ole (yksistään) mikään kovan työn tulos. Tunnen paljon ihmisiä samalla koulutuksella, samalla alalla, yhtä lahjakkaita, jotka työskentelevät vähintään yhtä kovasti, mutteivät koskaan pääse samoille rahoille. Pitää olla rutkasti onnea mukana.
Suomessahan näitä miljardöörejä on tosi monta... Satojen miljoonien omaisuutta ei sitäkään nyt taida yli 100:lta suomalaiselta löytyä
Miten vitussa voit katsella jotain humanistiämmää. Tollainen yhteiskunnan elätti ja laiskakasa ei tule ikinään tuottamaan muuta kuin kuluja. Mahtaa olla vielä ruma ja vegaanikin?
Mies tienaa yli 100 000 euroa vuodessa, itse en niin paljoa. Moni ulkopuolinen ei meistä uskoisi, että tulot ovat mitä ovat. Verotus syö ison osan tuloista ja eletään suht vaatimattomasti, ahtaassa asunnossa pk-seudulla. Mutta rikkaita ei missään nimessä olla.
Mä tienasin viime vuonna 180 000€ ansiotulona. En ole rikas vaan hyvätuloinen. Teen erittäin paljon täitä, mutta nautin siitä. Yli puolet menee veroihin.
Mieheni tienaa yli 100 000 vuodessa. Kuten täällä on sanottu, veroihin siitä uppoaa noin puolet. Lisäksi hän tekee vähintään 12 tunnin työpäivää, tekee töitä myös joka viikonloppu, 20 tunnin työpäivä ei ole mikään harvinaisuus. Miettikää, millainen nettotuntipalkka hänelle jää. Työ on erittäin vaativaa ja paineistettua. Olisitteko itse valmis samaan?
No, mun palkkatulot on n. 125 000e vuodessa (brutto), sen lisäksi muita tuloja n. 23 000e nettona. En ole rikas, olen vain hyvätuloinen. Lähitulevaisuudessa aion kyllä aloittaa rikastumisen, kunhan elämäntilanne sen sallii.
En ihan vilpittömästi ymmärrä, millä logiikalla paheksutaan niin paljon hyvätuloisia ja/tai rikkaita. Tuskin kukaan silti olisi valmis elämään kommunistisessa yhteiskunnassa tai tai luopumaan omista tuloistaan muiden hyväksi, jos hyvätuloisuus malle kohdalle sattuisi. Harva meistä kuitenkaan on saanut rikkauksia ilman omaa panosta. Ilman markkinataloutta ei olisi hyvinvointiyhteiskuntaa. Tässäkään maassa ei ole niin suurta eriarvoisuutta, etteikö ihan jokaisella olisi mahdollisuutta rikastua. Se ei vaadi korkeaa koulutusta, alkupääomaa tai syntymistä rikkaaseen sukuun. Se vaatii vain uskomista itseensä ja yrittämistä. Ja huonoista ideoista ja ajatuksista luopumista.
Minä olen lähtöisin köyhästä ja kouluttamattomasta perheestä ja suvusta. Minullakaan ei ole korkeaa koulutusta. Ikinä en ole saanut mitään ilmaiseksi, perinnöksi tai lahjaksi, olen muuttanut omilleni 16-vuotiaana, olen menettänyt kaiken kaksikin kertaa, olen sairastunut niin, että lähes kuolin. Silti olen aina noussut jaloilleni, en ole koskaan jäänyt paikoilleni makaamaan ja katkeroituneena syyttämään yhteiskuntaa, rikkaita, päättäjiä tai vaikka maahanmuuttajia kurjuudestani ja kohtalostani.
Olen itse oman onneni seppä, hyvätuloinen ja tuleva rikas. Kaikkeen siihen minulla on oikeus niinkuin jokaisella teilläkin, se on itsestä kiinni. Enkä aio tuntea huonoa omatuntoa tai syyllisyyttä. Ei minun rikastuminen ole muiden riistoa, vaan hyödyksi yhteiskunnalle ja monille ihmisille. Jos luon vaurautta tyhjästä, ei se ole rikollisuutta.
Olen lopen kyllästynyt ihmisten valitusvirsiin. Jokainen voisi mennä ja katsoa peiliin, siellä se ystävä tai vihollinen on.
Hah, en ole koko elämäni aikana tiennanut sataa donaa. Saati sitten yhden vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Hah, en ole koko elämäni aikana tiennanut sataa donaa. Saati sitten yhden vuoden aikana.
Olet 12-vuotias tai ikityötön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet 12-vuotias tai ikityötön?
Sen voit omassa kuplassasi arvailla.
Eli sinulla ei ole faktaa väitteidesi tueksi?