Voiko terapeuttina toimia ilman koulutusta?
Kommentit (76)
Markkinarakoahan tuossa on, tarvetta ihmisläheisempään kuuntelijaan ja ymmärtäjään. Plussaa päälle, kun pystyy antamaan pientäkin ulkopuolista ja puolueetonta vinkkiä kohti elämänmuutosta, itsetunnon kohottamiseen, tiedon hakuun, mitä kenenkin kohdalla viisainta olisikin reagoida. Missio olisi sekin,että palvelu ei tule kuin liukuhihnalta, kaikille samaa, opetettua ja mistä raha tulee anyway.
Tämä on erittäin vaarallinen ajattelutapa. Joku itseoppinut kokee olevansa pätevä diagnosoimaan ja ymmärtämään ihmistä paremmin kuin koulutettu psykoterapeutti. Asettaa itsensä muiden yläpuolelle. Se on jo sinällään vaarallista. Mutta tässä puuttuu täysin teoriatieto. Sitä ei ole edes sen vertaa, että tietäisi eri terapiasuuntausten olevan olemassa.
.
Haluaa siis päästä mututuntumalla leikkimään ihmisten mielellä.
.
Olen opettajana nähnyt näitä, jotka osaavat jo kaiken ja tulevat hakemaan"muodollisen pätevyyden". Usein ajattelu on kaavamaista ja vääristynyttä. Puuttuu kokonaan nöyryys ja kyky asettua oppimaan.
.
Kuka haluaisi itseoppineen terapeutin, joka pitää itseään niin hyvänä, että ilman koulutusta on parempi kuin muut. Teoria tekee terapiasta kaikille samanlaista. Eiku?
Mene vaikka tukihenkilökurssille. Mutta muista mikä on sen toiminnan tarkoitus. Älä ala leikkiä terapeuttia. Myy edelleen päivätyöksesi
Kuten aiemmin todettiin niin voit heittäytyä vaikka puuterapeutiksi. Tai muuhun puoskarointiin. Täytyy kyllä toivoa, ettet saa myytyä itseäsi.
Pelottavaa!
Kai kuka tahansa voi kutsua itseään miksi vain, mutta sehän ei tee ihmisestä ammatillisesti pätevää, vaan on silkaa huuhaata. Enkeli"terapeutti", my ass.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fysio-, toiminta-, psyko- vai puheterapeutti?? :D Jos teet provon niin tee se edes perusteellisemmin.
Ei tämä ole provo, mutta ei ihan vakavissaankaan tehty keskustelu. Tai en ole ajatellut asiaa sen enempää, terapeutin tai psykologin ammatti on vain aina ollut sellainen jonkinlainen kutsumus joka aina tulee vastaan kun mietin mitä minä oikeasti haluaisin tehdä. Eikä siihen ole rahkeet riittäneet, ainakaan vielä. Voisin ihan minimipalkalla/korvauksella uppoutua toisten ihmisten ongelmiin ja hakea niihin sen syyn ja kaiken mahdollisen avun mitä löytää. Tällä hetkellä olen myyntityössä, hyvä siinäkin, mutta rahan tuottaminen ei ole arvojärjestyksessäni lähelläkään ihmisten auttamista.
Olen aina ollut hyvin herkkä näkemään ihmisistä asioita, empaattinen ja laajakatseinen. Enkä sanoisi näin ellen olisi saanut lähipiiristä ja tutuilta kuulla sitä. Jotenkin haluaisin siis hyödyntää tämän ja olisi hienoa keksiä joku ratkaisu - ehkä ainoa ratkaisu on se että täytyy koulun penkille hankkimaan pätevyys.
Tässä on juuri se ongelma, että kuten kirjoitit, sinä olet empaattinen jne jne. Mutta loppujen lopuksi, ilman koulutusta ja pätevyyttä sinä vastaat asioihin ja katsot niitä suppeasti aina vain ja ainoastaan omasta vinkkelistäsi. Koulutuksen yksi syy on opettaa laajaa teoreettista ajattelua (jonka taustalla on vuosia ja vuosia kertynyttä laajaa tutkimusta ja tieteellistä keskustelua erilaista tuloksista ja tulokulmista erilaisiin ilmiöihin). Terapeutti siis vastaa asiakkaalle paljon laajemmasta vinkkelistä kuin omasta henkilökohtaisesta mutustaan. Terapeutin tarkoitus ei ole olla empaattinen kaveri jonka olkaa vasten itketään, vaan henkilö joka nostaa asiakkaan katsomaan tilannettaan itsensä ulkopuolelta. Jopa lyhytterapeutin koulutus kestää kaksi vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisenä?
Valitettavasti voi. Eikös se ollut joku kuhneterapeutti, joka kielsi diabeetikkolapselta insuliinin, jollain kylvetyksillä vain hoidettiin ja lapsi kuoli.
Ja sai vain puoli vuotta ehdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fysio-, toiminta-, psyko- vai puheterapeutti?? :D Jos teet provon niin tee se edes perusteellisemmin.
Ei tämä ole provo, mutta ei ihan vakavissaankaan tehty keskustelu. Tai en ole ajatellut asiaa sen enempää, terapeutin tai psykologin ammatti on vain aina ollut sellainen jonkinlainen kutsumus joka aina tulee vastaan kun mietin mitä minä oikeasti haluaisin tehdä. Eikä siihen ole rahkeet riittäneet, ainakaan vielä. Voisin ihan minimipalkalla/korvauksella uppoutua toisten ihmisten ongelmiin ja hakea niihin sen syyn ja kaiken mahdollisen avun mitä löytää. Tällä hetkellä olen myyntityössä, hyvä siinäkin, mutta rahan tuottaminen ei ole arvojärjestyksessäni lähelläkään ihmisten auttamista.
Olen aina ollut hyvin herkkä näkemään ihmisistä asioita, empaattinen ja laajakatseinen. Enkä sanoisi näin ellen olisi saanut lähipiiristä ja tutuilta kuulla sitä. Jotenkin haluaisin siis hyödyntää tämän ja olisi hienoa keksiä joku ratkaisu - ehkä ainoa ratkaisu on se että täytyy koulun penkille hankkimaan pätevyys.
Hae life coach koulutukseen
Vierailija kirjoitti:
Markkinarakoahan tuossa on, tarvetta ihmisläheisempään kuuntelijaan ja ymmärtäjään. Plussaa päälle, kun pystyy antamaan pientäkin ulkopuolista ja puolueetonta vinkkiä kohti elämänmuutosta, itsetunnon kohottamiseen, tiedon hakuun, mitä kenenkin kohdalla viisainta olisikin reagoida. Missio olisi sekin,että palvelu ei tule kuin liukuhihnalta, kaikille samaa, opetettua ja mistä raha tulee anyway.
Tällaisia on vaikka kuinka. Erilaisia elämäntapavalmentajia (kuten esim se Kuopion) lapsisurmaaja)
Sitten oli se yksi itseoppinut, joka käytti asiakkaitaan seksuaalisesti hyväksi
Koulutus tuo ainakin nöyryyttä. Mitä enemmän tietää, sitä enemmän tietää, ettei tiedä paljon mitään
Miksi ei voisi toimia.
Jotkut voivat olla luontaisesti parempia terapeutteja kuin koulun käyneet.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voisi toimia.
On olemassa terapeutteja ja "terapeutteja". Itse haluan tietää mitä tilaan. Viitekehys ja ammatillinen vastuu on minulle tärkeitä.
Aloittaja on myyjä. Hän osaa varmasti myydä sinulle sian säkissä. Oma häpeä, jos sen ostaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voisi toimia.
On olemassa terapeutteja ja "terapeutteja". Itse haluan tietää mitä tilaan. Viitekehys ja ammatillinen vastuu on minulle tärkeitä.
Aloittaja on myyjä. Hän osaa varmasti myydä sinulle sian säkissä. Oma häpeä, jos sen ostaa
Oli terapeutti käynyt kouluja tai ei niin avoimella sektorilla asiakkaita saa vain hyvä terapeutti. Joku ammattiterapeuttikin on sanonut että kaikki ihmiset eivät voi mennä yhteiskunnan järjestämiin terapiohin vaan asioita pitää käsitellä ihan omassa elinpiirissä olevien ihmisten kanssa ja mikä ettei joku asiaan kiinnostusta kokeva voisi rahasta kuunnella ihmisten asioita jos muuten eivät saa päätään järjestykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voisi toimia.
Aloittaja on myyjä. Hän osaa varmasti myydä sinulle sian säkissä. Oma häpeä, jos sen ostaaOli terapeutti käynyt kouluja tai ei niin avoimella sektorilla asiakkaita saa vain hyvä terapeutti. Joku ammattiterapeuttikin on sanonut että kaikki ihmiset eivät voi mennä yhteiskunnan järjestämiin terapiohin vaan asioita pitää käsitellä ihan omassa elinpiirissä olevien ihmisten kanssa ja mikä ettei joku asiaan kiinnostusta kokeva voisi rahasta kuunnella ihmisten asioita jos muuten eivät saa päätään järjestykseen.
Terapiaa se ei ole. Eikä kannata alkaa niin kuvittelemaan.
Se on kuuntelemista. Toivottavasti ei ala väärään suuntaan menemään ja ihmisen tilannetta heikentämään.
Täällä jo mainittiin muutama itseoppinut. Yksi meni asiakkaiden housuihin. Ihan hyvällä Tottakai. Toinen tappoi lapsensa.
Hyvin paljon peruuttamatonta haittaa nämä puoskarit saa aikaan ihan joka päivä
Pysykää kaukana! Usein nämä koittavat hoitaa itseään. Siinä motiivi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voisi toimia.
Aloittaja on myyjä. Hän osaa varmasti myydä sinulle sian säkissä. Oma häpeä, jos sen ostaaOli terapeutti käynyt kouluja tai ei niin avoimella sektorilla asiakkaita saa vain hyvä terapeutti. Joku ammattiterapeuttikin on sanonut että kaikki ihmiset eivät voi mennä yhteiskunnan järjestämiin terapiohin vaan asioita pitää käsitellä ihan omassa elinpiirissä olevien ihmisten kanssa ja mikä ettei joku asiaan kiinnostusta kokeva voisi rahasta kuunnella ihmisten asioita jos muuten eivät saa päätään järjestykseen.
Terapiaa se ei ole. Eikä kannata alkaa niin kuvittelemaan.
Se on kuuntelemista. Toivottavasti ei ala väärään suuntaan menemään ja ihmisen tilannetta heikentämään.
Täällä jo mainittiin muutama itseoppinut. Yksi meni asiakkaiden housuihin. Ihan hyvällä Tottakai. Toinen tappoi lapsensa.
Hyvin paljon peruuttamatonta haittaa nämä puoskarit saa aikaan ihan joka päivä
Pysykää kaukana! Usein nämä koittavat hoitaa itseään. Siinä motiivi.
Ammattiterapeuteiksi koulutuksen kauttakin hakeutuu mangneetin tavoin näitä itseänsä hoitavia ja jollain lailla kieroutuneita kun enemmän pitäisi saada opiskelijoiksi tervejärkisempää porukkaa eikä oman mielikuvituksensa vietävissä olevia kauniimman sukupuolen edustajia. Näyt itsekkin tarttuvan näihin "meni asiakkaan housuihin" ja "tappoi lapsensa" juttuihin.
Koulutukseen hakeutuvilla pitäisi olla joku tervettä järkeä mittaava soveltuvuustesti. Selainen missä oman mielikuvituksen vietävissä olevat saataisiin karsittua pois. Tämä tarkoittaa ehkä suoraan että enemmän miehiä alalle. Naisilla joku hoivavietti (esim. lapsia kohtaan) kumoaa useinkin terveen järjen ja terapia menee ihan väärään suuntaan.
Ihan pienellä googlauksella löytää puoskareiden tekemää vahinkoa. Ei ole kyse mistään pienestä ongelmassa
Tutkikaa aina ennen terapiaa terapeutin tausta, koulutus, suuntaus ym.
Vierailija kirjoitti:
Ihan pienellä googlauksella löytää puoskareiden tekemää vahinkoa. Ei ole kyse mistään pienestä ongelmassa
Tutkikaa aina ennen terapiaa terapeutin tausta, koulutus, suuntaus ym.
Laita yksi esimerkki asiasta mihin viittaat ?
Eka asiakas ap:lle.