Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko terapeuttina toimia ilman koulutusta?

Vierailija
13.02.2016 |

Yksityisenä?

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellasta vaan, että ylinopeussakot ovat valtion lain puoltamaa toimintaa, raiskaus ei (vaikka joistain raiskaajien minimaalisista rangaistuksista joskus luulisi muuta).

Vierailija
62/76 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajaisin ylinopeutta ja sen seurauksena aiheuttaisin toisen ihmisen kuoleman, tarvitsisin kriisiapua selvitäkseni tästä.

Jos saisin sakon, olisi se minulle oikea seuraus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös joku villi Psykoterapiainstituutti kouluta kenestä vaan psykoterapeutin, joka maksaa siitä? Mainostaa lehdissä itseään.

Aa

Kyseessä on hujarifirma joka tosiaan tekee ns terapeutteja vaikka kenestä. Tosiasiassa työ on vaativaa ja sen onnistumiseksi siihen pitää olla soveltuva. Kaikista ei ole painonnostajiksi eikä kaikista ole psykoterpeuteiksi.

Psykoterapeuttikoulutuksissa kannattaa perehtyä asiaan peruteellisemmin, missä, ja millä taustalla kouluttajat ovat liikkeellä. Valitettavati alalla on rahastajia , jopa helppoheikkejä esiintymässä pätevinä.

Vierailija
64/76 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellasta vaan, että ylinopeussakot ovat valtion lain puoltamaa toimintaa, raiskaus ei (vaikka joistain raiskaajien minimaalisista rangaistuksista joskus luulisi muuta).

Höpö höpö.

Lain kuuluu olla "oikeus ja kohtuus". Kaikki laki pitää perustua tähän oikeuteen ja kohtuuteen ja jos se ei sitä ole niin turha puhua mistään "valtion laista". Valtion laki voi olla myös mielivaltaa mitä se nyt rupeaa ylinopeussakon kohdalla olemaan koska sakon määrä alkaa irtautua teon vakavuudesta ja moitittavuudesta. Ei mikään enemmistön päätös voi tehdä laista oikeaa ja hyvää ellei se sitä  tosiasiallisesti ole.

Vierailija
65/76 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö.

Lain kuuluu olla "oikeus ja kohtuus". Kaikki laki pitää perustua tähän oikeuteen ja kohtuuteen ja jos se ei sitä ole niin turha puhua mistään "valtion laista". Valtion laki voi olla myös mielivaltaa mitä se nyt rupeaa ylinopeussakon kohdalla olemaan koska sakon määrä alkaa irtautua teon vakavuudesta ja moitittavuudesta. Ei mikään enemmistön päätös voi tehdä laista oikeaa ja hyvää ellei se sitä  tosiasiallisesti ole.

Jos ajat ylinopeutta, on oikeus ja kohtuus, että saat sakon.

Voit valita toisinkin ja näin vältät tämän sinua kohtaavan "vääryyden".

Vierailija
66/76 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kaikkia huutaa terapeutteja nykyisin onkaan. Erilaiset energiahoidot, enkeliterapeutit ym. Ja ihan vaan terapeutit, jotka eivät itsekään tiedä, mitä terapiassa tapahtuu. Ei ole teoriaa, jonka avulla voisi omaa toimintaa kuvata.

Nämä muistuttaa lahjoja, joissa huijari vie rahat ja terveyden

Vierailija
67/76 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nyt terapeuttia ottaa kaaliin, kun alalle harkitaan kilpailua, ihmisen ymmärrystä ja auttamista, vastinetta euroille. On se veemäistä, kun olisi asiakasta ymmärtävämpi vaihtoehto, ettei neljää vuotta tarvitse käydä kuuntelemassa jaajaata ja mitähän itse ajattelen siitä ja tästä.

Pieni karkea laskelma, olettaen jopa että tällä itseoppineella terapeutilla on vastaanottotila kotona eli ei mene mitään merkittäviä kiinteitä kuluja:

Tullakseen toimeen hän haluaa saada nettopalkkaa 1500 e/kk. Siis tulee toimeen hyvin vähällä. Jotta hän saisi yksityisyrittäjänä tuon verran nettipalkkaa, hänen pitää laskuttaa asiakkailta kuukaudessa vähintään 2500 e. Olen nyt tosi armelias ja käytän hyvin pieniä summia.

Jos lasketaan, että terapeutti työskentelee 21 pv/kk, hänen pitää ansaita tuohon päästäkseen noin 120 e/pv. Koska terapeutti voi ottaa vastaan max 3 asiakasta/pv ja sekin on äärettömän raskasta, hänen pitäisi ottaa joka ikinen päivä vastaan kolme asiakasta. Ilman lomia, vuoden ympäri, päästäkseen tuohon ansiotasoon. Nämä asiakkaat maksaisivat terapiasta 40 e+ alv eli 50 e/käynti.

Saattaa kuulostaa mahdolliselta, mutta luuletko että löytäisit oikeasti riittävän asiakaskunnan? Jaksaisitko ottaa vastaan kolme asiakasta/päivä, vuoden ympäri? Jos haluat pitää kesällä tai joulun ja loppiaisen välillä lomaa, se tarkoittaa tahdin kiristämistä muina aikoina. Tuon lisäksi pitää hoitaa kirjanpito (laskelma ei sisällä kirjanpitokuluja), markkinointi ml. huuhaa-messuille osallistuminen, oman ammattitaidon jatkuva ylläpito, oma terapia tai vähintään työnohjaus...

Kannattaa aloittaa selvittämällä, löytyykö asiakkaita. Jos saat kuutisenkymmentä potentiaalista asiakasta kasaan, ja he ovat sellaisia jotka ovat kiinnostuneita nimenomaan pitkästä terapiaprosessista (puoli vuotta/vuosi) niin sitten kannattaa jo mennä yritysneuvojan juttusille.

Vierailija
68/76 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nyt terapeuttia ottaa kaaliin, kun alalle harkitaan kilpailua, ihmisen ymmärrystä ja auttamista, vastinetta euroille. On se veemäistä, kun olisi asiakasta ymmärtävämpi vaihtoehto, ettei neljää vuotta tarvitse käydä kuuntelemassa jaajaata ja mitähän itse ajattelen siitä ja tästä.

Pieni karkea laskelma, olettaen jopa että tällä itseoppineella terapeutilla on vastaanottotila kotona eli ei mene mitään merkittäviä kiinteitä kuluja:

Tullakseen toimeen hän haluaa saada nettopalkkaa 1500 e/kk. Siis tulee toimeen hyvin vähällä. Jotta hän saisi yksityisyrittäjänä tuon verran nettipalkkaa, hänen pitää laskuttaa asiakkailta kuukaudessa vähintään 2500 e. Olen nyt tosi armelias ja käytän hyvin pieniä summia.

Jos lasketaan, että terapeutti työskentelee 21 pv/kk, hänen pitää ansaita tuohon päästäkseen noin 120 e/pv. Koska terapeutti voi ottaa vastaan max 3 asiakasta/pv ja sekin on äärettömän raskasta, hänen pitäisi ottaa joka ikinen päivä vastaan kolme asiakasta. Ilman lomia, vuoden ympäri, päästäkseen tuohon ansiotasoon. Nämä asiakkaat maksaisivat terapiasta 40 e+ alv eli 50 e/käynti.

Saattaa kuulostaa mahdolliselta, mutta luuletko että löytäisit oikeasti riittävän asiakaskunnan? Jaksaisitko ottaa vastaan kolme asiakasta/päivä, vuoden ympäri? Jos haluat pitää kesällä tai joulun ja loppiaisen välillä lomaa, se tarkoittaa tahdin kiristämistä muina aikoina. Tuon lisäksi pitää hoitaa kirjanpito (laskelma ei sisällä kirjanpitokuluja), markkinointi ml. huuhaa-messuille osallistuminen, oman ammattitaidon jatkuva ylläpito, oma terapia tai vähintään työnohjaus...

Kannattaa aloittaa selvittämällä, löytyykö asiakkaita. Jos saat kuutisenkymmentä potentiaalista asiakasta kasaan, ja he ovat sellaisia jotka ovat kiinnostuneita nimenomaan pitkästä terapiaprosessista (puoli vuotta/vuosi) niin sitten kannattaa jo mennä yritysneuvojan juttusille.

Niin ja edellä ei siis ollut mukana niitä markkinointikustannuksia. Yhden pienen, huonolla paikalla sijaitsevan messupaikan kustannukset vastaavat suunnilleen 30 asiakkaasta saatavaa tuloa. YEL on laskettu minimiin, eli jos ja kun yritystoiminta loppuu tai sairastuu tms niin saa vain minimitoimeentulon. Yrittäjän työttömyysvakuutusta on turha edes ottaa.

Mutta tietysti voi myös olla optimisti ja laskea, että ihmiset ovat valmiita maksamaan tuplahinnan, 80 e+ alv. Tosin sillä hinnalla he pääsisivät jo Kelan korvaamalle ja valvomalle ammattiterapeutille...

Vierailija
69/76 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja edellä ei siis ollut mukana niitä markkinointikustannuksia. Yhden pienen, huonolla paikalla sijaitsevan messupaikan kustannukset vastaavat suunnilleen 30 asiakkaasta saatavaa tuloa. YEL on laskettu minimiin, eli jos ja kun yritystoiminta loppuu tai sairastuu tms niin saa vain minimitoimeentulon. Yrittäjän työttömyysvakuutusta on turha edes ottaa.

Mutta tietysti voi myös olla optimisti ja laskea, että ihmiset ovat valmiita maksamaan tuplahinnan, 80 e+ alv. Tosin sillä hinnalla he pääsisivät jo Kelan korvaamalle ja valvomalle ammattiterapeutille...

Voi ei. Nyt sä tuhosit mun unelman helposta rahasta. Ihan vaan ymmärtämällä vääryyksiä olisin tullut rikkaaksi.

Vierailija
70/76 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan tähän yhdistää muutakin. Voi esim alkaa selvänäkijäksi tai kissaterapeutiksi tms yhtä tasokasta

Vierailija
71/76 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikitään mukana tässä provossa... "Terapeutti" ei ole suojattu ammattinimike. Voit kutsua itsesi terapeutiksi ja tehdä mitä huvittaa. Esim. psykoterapeutti sen sijaan on suojattu ammattinimike joten et voi väittää olevasi psykoterapeutti.

Kukaan täysäpäinen ei mene ihmiselle jolla ei ole minkäänlaista koulutusta ja esittää terapeuttia.

Minulla on mielestäni aika suuri ymmärrys ja tietopohja kaikenlaisista niin mielenterveyden kuin elämän ongelmista ja siitä, miten ne ihmiseen vaikuttaa ja miten niitä voisi lähtä purkamaan ja helpottamaan. Totta kai tajuan ettei minulla ole minkäänlaista lääkärin pätevyyttä ja tiedän milloin pitää ohjata oikealle ammattilaiselle. Tämä aihe ja psykologia on kuitenkin aina kiinnostanut ja olen aina hankkimassa käsiini mahdollisimman paljon monitasoista tietoa jos kohtaan jonkun uuden jutun tai käsitteen. Olen siis opiskellut itsenäisesti paljonkin ja tiedän että minusta voisi olla suuri apu joillekkin - ja sitä apua haluaisin antaa. 

Mitään itsestäänselvyyksiä ei ole tarkoitus löpistä. Jos terapeuttina toimisin, toimisin täysin oikean terapeutin lailla potilaaseen ja hänen tilanteeseensa paneutuen aina alusta saakka. Erilaiset toiminnallisetkin terapiahoitomuodot (ne joita terapeutit voivat potilaan kanssa tehdä ilman lääkitystä yms.) ovat myös tuttuja. Mutta puheapu ja tilanteen kartoitus ja varovainen tutkiva diagnosointi luonnistuisi ehdottomasti. Ja potilaan auttaminen ja ohjaaminen eteenpäin. 

Psykologiaa on ihan kiva lueskella, muttei mites ajattelit hankkia käsiisi saladsaolivelvollisuuden alaista tietoa (jota ainakin omista opinnoista reilu puolet on)?

T: Psykologian opiskelija

Vierailija
72/76 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on myyjä. Mahtaako olla kaupallisen alan koulutusta vaiko vain lahjakkaana heittäytynyt tähänkin?

Mutta kyllä hän varmasti keksii jotain myytävää, että pysyy leivän syrjässä

Vierailija
73/76 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terapeutilla pitäisi olla oma psykoterapia käytynä, että omat ongelmat on selvitetty, ennenkuin alkaa muita auttamaan.

Tämän takia psykoterapiakoulutukseen kuuluukin oma psykoterapia.

Vierailija
74/76 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

itse toimin parisuhdeneuvojana ilman virallista koulutusta. Olen tehnyt tätä työtä muutaman vuoden ja siinä samassa olen käynyt erilaisia pariterapiakursseja.  Olen myös opiskellut avoimessa yliopistossa psykologiaa ja kasvatustieteitä. Oppini ovat pitkälti tulleet lukemisen+oman pohdinnan+muiden terapeuttien kanssa käydyistä keskusteluista +omasta terapiasta.

Kehitän myös jatkuvasti itseäni tällä saralla ja esim juuri nyt minulla on menossa yksi parisuhdekurssi, joka on ns globaali koulutus.

Teen hyvin selväksi asiakkailleni, että en ole psykoterapeutti ja esim en ota ollenkaan sellaisia asiakkaita, joilla on väkivaltaa tai alkoholiongelma parisuhteessa. Nämä asiakkaat ohjaan erilaisille vihanhallinta kursseille ja alkoholisteille suunnatuille kursseille.

Henkilöt, jotka käyvät luonani ovat sellaisia jotka tarvitsevat apua parisuhteessa esim riitelyyn, kommunikointiin, uusiin ratkaisuihin miten saada hyvä ja toimiva parisuhde jne. 

Tiedän rajani ja jos esim pariskunnasta toinen sairastaa vaikka kaksisuuntaista mielialahäiriötä, niin pyydän heitä miettimään toista terapeuttia koska en osaa ottaa niin hyvin huomioon tätä sairauden tuomaa lisää. Joskus pariskunnat silti haluavat jatkaa kanssani, koska kokevat, että minä olen henkilönä sellainen jonka kanssa kemiat kohtaavat.

Minusta vastuulleni kuuluu myös sanoa jos käyntien aikana alan huomaamaan, että pariskunta tarvitsee nyt toisenlaista apua. Istuntojeni hinnat ovat myös alempia kuin mitä esim psykoterapeuttien hinnat ovat. 

Olen toimiessani kohdannut tiettyjen psykologien ja psykoterapeuttien ennakkoluuloja ja kovaakin kritiikkiä. Kuitenkin se, että tiedostaa rehellisesti omat rajansa, niin tarkoittaa minulle sitä, että voin selkä suorana tehdä tätä työtä.

Mukavaa päivää kaikille!

Vierailija
75/76 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin minulla kirjoitti:

Hei,

itse toimin parisuhdeneuvojana ilman virallista koulutusta. Olen tehnyt tätä työtä muutaman vuoden ja siinä samassa olen käynyt erilaisia pariterapiakursseja.  Olen myös opiskellut avoimessa yliopistossa psykologiaa ja kasvatustieteitä. Oppini ovat pitkälti tulleet lukemisen+oman pohdinnan+muiden terapeuttien kanssa käydyistä keskusteluista +omasta terapiasta.

Kehitän myös jatkuvasti itseäni tällä saralla ja esim juuri nyt minulla on menossa yksi parisuhdekurssi, joka on ns globaali koulutus.

Teen hyvin selväksi asiakkailleni, että en ole psykoterapeutti ja esim en ota ollenkaan sellaisia asiakkaita, joilla on väkivaltaa tai alkoholiongelma parisuhteessa. Nämä asiakkaat ohjaan erilaisille vihanhallinta kursseille ja alkoholisteille suunnatuille kursseille.

Henkilöt, jotka käyvät luonani ovat sellaisia jotka tarvitsevat apua parisuhteessa esim riitelyyn, kommunikointiin, uusiin ratkaisuihin miten saada hyvä ja toimiva parisuhde jne. 

Tiedän rajani ja jos esim pariskunnasta toinen sairastaa vaikka kaksisuuntaista mielialahäiriötä, niin pyydän heitä miettimään toista terapeuttia koska en osaa ottaa niin hyvin huomioon tätä sairauden tuomaa lisää. Joskus pariskunnat silti haluavat jatkaa kanssani, koska kokevat, että minä olen henkilönä sellainen jonka kanssa kemiat kohtaavat.

Minusta vastuulleni kuuluu myös sanoa jos käyntien aikana alan huomaamaan, että pariskunta tarvitsee nyt toisenlaista apua. Istuntojeni hinnat ovat myös alempia kuin mitä esim psykoterapeuttien hinnat ovat. 

Olen toimiessani kohdannut tiettyjen psykologien ja psykoterapeuttien ennakkoluuloja ja kovaakin kritiikkiä. Kuitenkin se, että tiedostaa rehellisesti omat rajansa, niin tarkoittaa minulle sitä, että voin selkä suorana tehdä tätä työtä.

Mukavaa päivää kaikille!

Minusta tässä ei ole ongelmaa koska et käytä ilmeisesti edes terapeutti-nimikettä. Tuot esiin, että koulutuksesi pohjaa harrastelijaopintoihin, sekä oman terapian kautta  lähinnä vertaiskokemukseen. Jos joku palveluistasi tämänkin jälkeen haluaa maksaa, se on hänen valintansa.

Vierailija
76/76 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta psykiatrit antavat diagnooseja. Kaksi kertaa olen käynyt, joista eka lääkäri oli ok, tosin keksittiin diagnoosi yhdessä mikä olisi tilanteeseen sopivin. Oikein nauratti jälkikäteen, että itse itselleni diagnoosia pohdin.Toisella kertaa psykiatri oli niin huono, etten koskaan moista lääkäria ollut tavannut. Täysin elämäänsä kyllästynyt mies. Olisin tasan itse tiennyt asiat paremmin kuin hän ja myös diagnoosin. Myöhemmin piti oikaisuttaa epikriisiä, kun kirjoitteli mitä sattuu sinne. 

Sen kyllä näkee ja kuulee lääkäristä milloin osaa hommansa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi