Voiko terapeuttina toimia ilman koulutusta?
Kommentit (76)
Leikitään mukana tässä provossa... "Terapeutti" ei ole suojattu ammattinimike. Voit kutsua itsesi terapeutiksi ja tehdä mitä huvittaa. Esim. psykoterapeutti sen sijaan on suojattu ammattinimike joten et voi väittää olevasi psykoterapeutti.
Kukaan täysäpäinen ei mene ihmiselle jolla ei ole minkäänlaista koulutusta ja esittää terapeuttia.
Voin rehellisesti sanoa että olisin montaakin kouluja käynyttä terapeuttia osaavampi. Nimenomaan terapiassa.
Vierailija kirjoitti:
Voin rehellisesti sanoa että olisin montaakin kouluja käynyttä terapeuttia osaavampi. Nimenomaan terapiassa.
Ja sitten heräsit uneastasi ja päästit kissan ulos.
Esim. enkeli- tai kukkaterapeuttina voit toimia aivan vapaasti. Periaatteessa psykoterapeutiksikin pääsee kuka vaan. Kunhan sinulla on sosiaalialalta AMK-tason pohjakoulutus (ei välttämättä edes sitä) ja maksat tukun rahaa, pääset koulutukseen.
Eikös joku villi Psykoterapiainstituutti kouluta kenestä vaan psykoterapeutin, joka maksaa siitä? Mainostaa lehdissä itseään.
Voi, elämänkokemuksen pohjalta. Meitä on täällä muutamia, jotka ilman nälvintää olemme onnistuneet terapioimaan kanssasisaria.
Vierailija kirjoitti:
Leikitään mukana tässä provossa... "Terapeutti" ei ole suojattu ammattinimike. Voit kutsua itsesi terapeutiksi ja tehdä mitä huvittaa. Esim. psykoterapeutti sen sijaan on suojattu ammattinimike joten et voi väittää olevasi psykoterapeutti.
Kukaan täysäpäinen ei mene ihmiselle jolla ei ole minkäänlaista koulutusta ja esittää terapeuttia.
Minulla on mielestäni aika suuri ymmärrys ja tietopohja kaikenlaisista niin mielenterveyden kuin elämän ongelmista ja siitä, miten ne ihmiseen vaikuttaa ja miten niitä voisi lähtä purkamaan ja helpottamaan. Totta kai tajuan ettei minulla ole minkäänlaista lääkärin pätevyyttä ja tiedän milloin pitää ohjata oikealle ammattilaiselle. Tämä aihe ja psykologia on kuitenkin aina kiinnostanut ja olen aina hankkimassa käsiini mahdollisimman paljon monitasoista tietoa jos kohtaan jonkun uuden jutun tai käsitteen. Olen siis opiskellut itsenäisesti paljonkin ja tiedän että minusta voisi olla suuri apu joillekkin - ja sitä apua haluaisin antaa.
Mitään itsestäänselvyyksiä ei ole tarkoitus löpistä. Jos terapeuttina toimisin, toimisin täysin oikean terapeutin lailla potilaaseen ja hänen tilanteeseensa paneutuen aina alusta saakka. Erilaiset toiminnallisetkin terapiahoitomuodot (ne joita terapeutit voivat potilaan kanssa tehdä ilman lääkitystä yms.) ovat myös tuttuja. Mutta puheapu ja tilanteen kartoitus ja varovainen tutkiva diagnosointi luonnistuisi ehdottomasti. Ja potilaan auttaminen ja ohjaaminen eteenpäin.
Ammutaanko minut, kun kerron että terapioin parisuhdeterapeuttia. Hän on käynyt kurssin, mutta suoraan sanoen toimii vain kurssilla annetuilla opeilla pinnallisesti ja rahastaen ammatikseen. Mielestäni hyvältä terapeutilta vaaditaan laajaa ihmistuntemusta, elinkaareista vauvasta vaariin.
Fysio-, toiminta-, psyko- vai puheterapeutti?? :D Jos teet provon niin tee se edes perusteellisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisenä?
Valitettavasti voi. Eikös se ollut joku kuhneterapeutti, joka kielsi diabeetikkolapselta insuliinin, jollain kylvetyksillä vain hoidettiin ja lapsi kuoli.
Psykoterapeuttikoulutukseen tarvitaan kyllä rahaa mutta ei sinne nyt kuka vaan pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on mielestäni aika suuri ymmärrys ja tietopohja kaikenlaisista niin mielenterveyden kuin elämän ongelmista ja siitä, miten ne ihmiseen vaikuttaa ja miten niitä voisi lähtä purkamaan ja helpottamaan. Totta kai tajuan ettei minulla ole minkäänlaista lääkärin pätevyyttä ja tiedän milloin pitää ohjata oikealle ammattilaiselle. Tämä aihe ja psykologia on kuitenkin aina kiinnostanut ja olen aina hankkimassa käsiini mahdollisimman paljon monitasoista tietoa jos kohtaan jonkun uuden jutun tai käsitteen. Olen siis opiskellut itsenäisesti paljonkin ja tiedän että minusta voisi olla suuri apu joillekkin - ja sitä apua haluaisin antaa.
Mitään itsestäänselvyyksiä ei ole tarkoitus löpistä. Jos terapeuttina toimisin, toimisin täysin oikean terapeutin lailla potilaaseen ja hänen tilanteeseensa paneutuen aina alusta saakka. Erilaiset toiminnallisetkin terapiahoitomuodot (ne joita terapeutit voivat potilaan kanssa tehdä ilman lääkitystä yms.) ovat myös tuttuja. Mutta puheapu ja tilanteen kartoitus ja varovainen tutkiva diagnosointi luonnistuisi ehdottomasti. Ja potilaan auttaminen ja ohjaaminen eteenpäin.
Perustetaan yhdessä yritys? Olen pohtinut joskus yrittäjyyttä alalla, rajoittaen kuitenkin toimialaa, ollakseni rehellinen kelle voisin palvelua tarjota. Varma on, että ihmiset paineskelevat yhä enemmän yksin ongelmiensa kanssa.
varovainen tutkiva diagnosointi luonnistuisi ehdottomasti.
Ihan varmaan niin. Päivääkään ei minkäänlaista koulutusta takana ja ollaan jo diagnosoimassa kirjojen lukemisen pohjalta. Hohhoijaa. Vielä kun ymmärtäisit edes sen, että mitkään terapeutit tai edes psykologit ei anna diagnooseja.
Ps. Terapeutilla ja psykologilla on asiakkaita, ei potilaita.
Vierailija kirjoitti:
Fysio-, toiminta-, psyko- vai puheterapeutti?? :D Jos teet provon niin tee se edes perusteellisemmin.
Ei tämä ole provo, mutta ei ihan vakavissaankaan tehty keskustelu. Tai en ole ajatellut asiaa sen enempää, terapeutin tai psykologin ammatti on vain aina ollut sellainen jonkinlainen kutsumus joka aina tulee vastaan kun mietin mitä minä oikeasti haluaisin tehdä. Eikä siihen ole rahkeet riittäneet, ainakaan vielä. Voisin ihan minimipalkalla/korvauksella uppoutua toisten ihmisten ongelmiin ja hakea niihin sen syyn ja kaiken mahdollisen avun mitä löytää. Tällä hetkellä olen myyntityössä, hyvä siinäkin, mutta rahan tuottaminen ei ole arvojärjestyksessäni lähelläkään ihmisten auttamista.
Olen aina ollut hyvin herkkä näkemään ihmisistä asioita, empaattinen ja laajakatseinen. Enkä sanoisi näin ellen olisi saanut lähipiiristä ja tutuilta kuulla sitä. Jotenkin haluaisin siis hyödyntää tämän ja olisi hienoa keksiä joku ratkaisu - ehkä ainoa ratkaisu on se että täytyy koulun penkille hankkimaan pätevyys.
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmaan niin. Päivääkään ei minkäänlaista koulutusta takana ja ollaan jo diagnosoimassa kirjojen lukemisen pohjalta. Hohhoijaa. Vielä kun ymmärtäisit edes sen, että mitkään terapeutit tai edes psykologit ei anna diagnooseja.
En ole ap enkä se, ketä siteerasit. Ymmärrän silti hyvin, mitä tuolla varovaisella diagnoosilla tarkoitetaan. Diagnoosia ei tietenkään voi antaa, vaan ehkä siihen ohjaavaa viitetteitä. Itse et ole ainakaan alalla, kun kirjoittelet hohhoijaata.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kyllä sen, että terapeutit tai psykologit eivät kirjoita diagnooseja tai määrää lääkityksiä. Mutta niin terapeutti kuin psykologikin voi mielessään "diagnosoida" ASIAKASTA kartoittaakseen mihin suuntaan lähtee terapiassa asiakkaan kanssa. Terapia kun on aina erilaista eri asiakkaiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Sama!!
Kyllä nyt terapeuttia ottaa kaaliin, kun alalle harkitaan kilpailua, ihmisen ymmärrystä ja auttamista, vastinetta euroille. On se veemäistä, kun olisi asiakasta ymmärtävämpi vaihtoehto, ettei neljää vuotta tarvitse käydä kuuntelemassa jaajaata ja mitähän itse ajattelen siitä ja tästä.
Toivottavasti ei.