Mikä on ollut yllättävin asia, jota joku ei ole tiennyt?
Mikä on ollut asia, jota joku tuntemasi henkilö ei ole tiennyt, vaikka voisi olettaa kaikkien sen tietävän? Entä osaisitteko sanoa, mikä todennäköisesti oli syynä siihen, että hän ei tiennyt sitä?
Kommentit (442)
Siskopuolitäällä kirjoitti:
Tätä ei jostain syystä kovinkaan moni tajua, ja moni on minulle väittänyt vastaan kun olen yrittänyt selittää.
Että mikä on velipuolen ja puoliveljen ero.
Selitän sen tässä ja katotaan syntyykö joku raivo ja tappelu :'D viimeksi 2pv sitten sai väitellä...
Esim.Puoliveli: puoliksi oikea veli. Eli yhteinen isä tai äiti.
Velipuoli: ei verisukua ollenkaan. Äitipuolesi poika.
Siksi se on myös äitipuoli eikä puoliäiti.
Oletko itse keksinyt tämän puoliveli termin, ikinä kuullukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Oltiin oltu parikymmentä vuotta miehen kanssa naimisissa, kun oltiin autolla ajelemassa ja minulla alkoi kuukautiset. Pyysin pysäyttämään läheiselle huoltikalle, jotta voin käydä vessassa. Mies siihen: Etkö voi pidätellä Seinäjoelle asti (20 km).
Hei mä muistan ton jostain muustakin ikivanhasta ketjusta! :D Täytyy myöntää että vaikutuin niin paljon että olen miettinyt tuota tokaisua usein ja naureskellut sille. On tehnyt mieli parilta mieheltä kysäistäkin luulevatko he samoin...eivät ole onneksi luulleet.
N27
Puoliveli, ja muut vastaavat, ovat hyvinkin ahkerasti ja yleisesti nuorison käytössä :)
Aikuisten en ole kuullut käyttävän. Oma epäilykseni on, että termi on muodostunut uusperheiden yleistyessä selventämään sukulaisuussuhteita.
- nuoriso-ohjaaja
Vierailija kirjoitti:
Aika monen mielestä kasvit tarvitsee happea.
Tarvitsevat kyllä useat kasvit happea jonkun verran, mutta tuottavat sen itse.
Mutta jos on valoa vähän tai pimeää niin kasvit tarvitsevat ulkopuolista happea.
Harmittaako jos peruskoulun tiedoissasi on aukko jota olet ilmeisesti mainostanut muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Kolmekymppinen mies ei tiennyt, miksi pääsiäistä vietetään.
Eikös se ole ihan lakiin ujutettu asia. Ennen ei pitkäperjantaina saanut ravitolatkaan olla auki, ainakaan tanssiravintolat.
Jeesusta historiallisena henkilönä tuskin oli edes olemassa ja kummasti missään raamatun ulkopuolla ei kuvata mitään yliluonnollisia juttua jotka tapahtuiva juutalaisten pääsisen aikaan, kun jeesus teloitettiin.
Eli pääsiäistä vietetään koska kirkko ja valitio niin määrävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kämppikseni heitti herätyskellon pois toimimattomana.
Ei ollut koskaan kuullut paristoista. Opiskeli luokanopettajaksi ja tämä juttu on tosi!
Jaettuani kahden talven ajan soluasunnon kahden luokanopettajaopiskelijan ja heidän lukuisten opiskelutovereidensa kanssa voin vain todeta, että ei mitään uutta. Nättejä tyttöjä ja salskeita poikia, kaikilla aivot kuin kanalla ja meno kuin touhoankalla.
Sinä et näköjään tiedä, että vaikka kanan aivot ovat pienet, on se kuitenkin fiksu ja oppivainen lintu.
Onhan se näpsäkkä lintu, muttei se silti pärjää mutkikkaammissa tehtävissä kuin luokanopena kotkottelemassa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oltiin oltu parikymmentä vuotta miehen kanssa naimisissa, kun oltiin autolla ajelemassa ja minulla alkoi kuukautiset. Pyysin pysäyttämään läheiselle huoltikalle, jotta voin käydä vessassa. Mies siihen: Etkö voi pidätellä Seinäjoelle asti (20 km).
Hei mä muistan ton jostain muustakin ikivanhasta ketjusta! :D Täytyy myöntää että vaikutuin niin paljon että olen miettinyt tuota tokaisua usein ja naureskellut sille. On tehnyt mieli parilta mieheltä kysäistäkin luulevatko he samoin...eivät ole onneksi luulleet.
N27
Kyllä jotkut naiset pystyy pidättämään kuukautisvertakin. Esim. itselläni on niin niukat kuukautiset, että hyvin voin "pidättää" vuotoa pidemmänkin aikaa sillä, että jännitän lantionpohjan lihaksia ja istun tietyllä tavalla (jalat yhdessä ja hieman takakenossa). Ei olisi mikään ongelma esim. tuo kirjoittajan 20km automatkan "pidättely".
Ehkä näiden miesten exillä on ollut sama ominaisuus / taito.
Tätä ei jostain syystä kovinkaan moni tajua, ja moni on minulle väittänyt vastaan kun olen yrittänyt selittää.
Selitän sen tässä ja katotaan syntyykö joku raivo ja tappelu :'D viimeksi 2pv sitten sai väitellä...
Sanaa "puoliveli" ei suomen kielessä ole olemassa. Velipuoli on, ja se tarkoittaa sekä sitä, että on yhteinen äiti tai isä SEKÄ äitipuolen tai isäpuolen poikaa.
Kielitoimiston sanakirja on aina hyvä apu.
http://www.kielitoimistonsanakirja.fi/netmot.exe?motportal=80
(Ilmeisesti tuo "puoliveli" on nykynuorison käyttämä termi, kuten joku nuoriso-ohjaaja täällä esittääkin. Oikea sana/termi se ei kuitenkaan ole.)
Kyllä se aika vaivaantuneeksi teki tunnelman, kun 20-vuotias nainen ei tiedä mitä tarkoittaa antisemitismi. Tai mihin se saattaisi liittyä.
Vierailija kirjoitti:
Sanaa "puoliveli" ei suomen kielessä ole olemassa. Velipuoli on, ja se tarkoittaa sekä sitä, että on yhteinen äiti tai isä SEKÄ äitipuolen tai isäpuolen poikaa.
Kielitoimiston sanakirja on aina hyvä apu.
http://www.kielitoimistonsanakirja.fi/netmot.exe?motportal=80
(Ilmeisesti tuo "puoliveli" on nykynuorison käyttämä termi, kuten joku nuoriso-ohjaaja täällä esittääkin. Oikea sana/termi se ei kuitenkaan ole.)
Esiintyy kuitenkin ainakin jo Silmarillionin suomenkielisessä käännöksessä (1977).
Vierailija kirjoitti:
Aika moni siis on ollut hereillä bilsan tunnilla toisin kuin sinä.
Yhteyttäessään kasvi kyllä tuottaa sivutuotteena happea. Mutta juuristo tarvitsee happea kasvaakseen ja se happi otetaan maaperän vedestä. Hapettomassa maaperässä kasvi kärsii ja lopulta kuolee.
Yöllä kasvi tarvitsee energiaa elintoimintojensa ylläpitämiseen. Energian se saa hapettamalla päivällä valmistamiaan yhdisteitä. Ja hapettamiseen se tarvitsee happea.
Näinpä voidaan perustellusti väittää, että elääkseen kasvi tarvitsee happea. Jos sinä hengität ja kulutat kasvien päivällä tuottaman hapen, niin yöllä kasvi kuolee vähitellen hapenpuutteeseen. Suljetussa tilassa, jossa ei ole muita hapenkuluttajia kuin kasvit itse, ne pärjännevät itse tuottamansa hapen varassa. Tai saattaa siitä hapesta sinullekin liietä, mikäli yhteyttäminen on niin vilkasta (valoa,hiilidioksidia, vettä ja muita ravinteita riittävästi), että se tuottaa happea yli kasvien vuorokautisen tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
"Läheltäkin löytyy esimerkki. Espoon keskuksena jotenkin pidän ilman muuta Tapiolaa enkä sitä syrjässä olevaa kaameaa Espoon keskusta. " - Minustakaan Espoon keskustassa, ei ole mitään muuta "keskustaa" - kuin harhaanjohtava nimitys. Espoo on kyllä rakenteltaan sellainen paikka, jossa ei ole selkeästi yhtä keskustaa ("kaupngin sydäntä"). - Mielenkiintoista on nähdä miten tulevaisuudessa kuntaliitoksien myötä syntyvät alueet alkavat kehittyä.
Sen nimi ei olekaan Espoon keskusta vaan Espoon keskus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri ei tiennyt, että mikroon ei saa laittaa haarukoita. Heillä ei ehkä ole ollut ikinä kotona mikroa.
Ja syy tähän on?
Oman mikron ohjeissa ei puhuta metallista muuta, kuin se, että ne eivät saa koskettaan mikron seiniä. Muuten saa kayttää vapaasti ja toisissa tapauksissa, jopa kehoitetaan käyttämään, kuten esim. veden lämmittäminen mukissa/lasissa metallisen lusikan kera.
Kerro tuo sille mikrolle joka meillä rikkoutui uuniperunan foliokääreen takia. (90-luvulla)
No kun näitä mikroja on tekniikaltaan useamman laisia. Sinun mikron (kuten myös minun entisen mikron) käyttäjälle pitää kertoa, että älä laita mikroon lusikoita tai alumiinifoliota, äläkä edes porkkanoita, jotka ovat imenee maasta rautahitusia. Jos laitat, niin mikro järjestää ilotulituksen.
Mutta mun uuden mikron ohjeissa taas kehotetaan esim. teetä varten kuumentamaani vesilasiin laittamaan lusikka. Vesi kuumenee tasaisemmin eikä kuohahda kupista pöydälle kun tipautan sinne teepussin. Kulhojen päällä saa olla alumiinifolio eikä räisky yhtään.
MOT: Ei kannata yleistää yhden mikron kokemuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni siis on ollut hereillä bilsan tunnilla toisin kuin sinä.
Yhteyttäessään kasvi kyllä tuottaa sivutuotteena happea. Mutta juuristo tarvitsee happea kasvaakseen ja se happi otetaan maaperän vedestä. Hapettomassa maaperässä kasvi kärsii ja lopulta kuolee.
Yöllä kasvi tarvitsee energiaa elintoimintojensa ylläpitämiseen. Energian se saa hapettamalla päivällä valmistamiaan yhdisteitä. Ja hapettamiseen se tarvitsee happea.
Näinpä voidaan perustellusti väittää, että elääkseen kasvi tarvitsee happea. Jos sinä hengität ja kulutat kasvien päivällä tuottaman hapen, niin yöllä kasvi kuolee vähitellen hapenpuutteeseen. Suljetussa tilassa, jossa ei ole muita hapenkuluttajia kuin kasvit itse, ne pärjännevät itse tuottamansa hapen varassa. Tai saattaa siitä hapesta sinullekin liietä, mikäli yhteyttäminen on niin vilkasta (valoa,hiilidioksidia, vettä ja muita ravinteita riittävästi), että se tuottaa happea yli kasvien vuorokautisen tarpeen.
Hassua sinänsä on, että typpeä kasvit saavat otettua vain juuriston kautta maasta, vaikka ilmassa olisi suurin osa typpeä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se aika vaivaantuneeksi teki tunnelman, kun 20-vuotias nainen ei tiedä mitä tarkoittaa antisemitismi. Tai mihin se saattaisi liittyä.
Vaivautuneisuutta tuli meidänkin päässä, kun nelikymppinen nainen ei tiennyt apartheidin käsitettä. Kysyin sitten, onko Nelson Mandela tuttu nimi?
"Joo, se on se afrikkalaislaulaja"
höpö kirjoitti:
Mietin itse reilusti yli 10-vuotiaana, onko miehen kivekset kumpikin omassa pussissaan vai yhteisessä. Ja minulla on sentään veli ja isä, joitten kanssa olen ikän saunonut ja uinut yhdessä, luulisi joskus pussienkin vilahtaneen...
Kerran täällä väitteli ihan aikuiset ja naimisissa olevat ja lapsiakin tehneet ihmiset asiasta...
Ai logaritmi? Ettet missään nimessa tarkoita algoritmia? :D
Vierailija kirjoitti:
-että saksanpaimenkoira ja schäfer ovat sama koirarotu
Ja miksihän hemmetissä tuo pitäisi edes tietää? Nyt tiedän minäkin, mutta tuo on malliesimerkki turhasta tiedosta ja olen jo unohtanut tuon kymmenen minuutin päästä.
Eräs opiskelukaverini ei tiennyt, mikä on Utoyan surmat, kun voivottelin tapahtunutta, kun jossain muodissa tuli puheeksi koulusurmat, niin muistelin Utoyan tapahtumaa itsekseni ääneen, vaikka ei koulusurma ollutkaan.
Ei ollut kuullutkaan Breivikistä ennen. Ei tiennyt, mitä tarkoittaa WTC-iskuilla, ei tiennyt kuka oli Osama Bin Laden. Ja kun kovaan ääneen kertoi, ettei näitä tiedä, räkätti kovaan ääneen.
Tv-sarjojen juonia ja hahmoja hän tiesi vallan mistä sarjasta, ihan Amerikkalaisista, Ruotsalaisista Suomalaisiin, mutta ei IKINÄ ollut kuullutkaan FRENDEISTÄ! Jennifer Anistonkaan ei kilkuttanut kelloja, ei edes vaikka kuvia sarjasta ja näyttelijöistä näytin... Luulin ihan oikeasti, että nyt hän pelleilee! Mutta ei :(
Myötähäpeä oli todella suuri.
Yleinen vapaapäivä käy mutta ei lomapäivä - siitähän tässä oli kysymys. Jos olet lomalla joulu- tai juhannusviikolla, jouluaattoa tai juhannusaattoa ei lasketa lomapäiväksi. Näin siis yleensä - joissakin TESissä saattaa olla toisin.