Luen samaa vauhtia kuin puhun, eli en ikinä ole päässyt eroon "sisäisestä äänestä", jolla luen sanat pääni sisällä
Ja jos yritän lukea nopeammin, en muista kohta lukemaani.
Kommentit (18)
Suukin liikkuu sanojen tahtiin ja hampaat kuluu
Kyllä normaali ihminen lukee sen 40 s tuntiin vähintään, kokeneet lukijat lähemmäs 100.
Minullakin tapana, kun en siitä pääse piois, lukea sisäiseti sanat ja teksiti. Kuulemma sitä voi kehittää ja silloin aivot toimivat hyväksyen silmistä suoraan aivoihin, vai miten se menee, kun aivot oppivat toimimaan toisella tavalla.
Monet pikalukisjat ei lue ollenkaan sidesanoja ja kauhovat eteenpäin jättäen sanoja lukematta.
Sinulla on luultavimmin lukihäiriö.
T. Ope
Elämässään ei ehdi montaa kirjaa lukea, jos tahti on 5 min per sivu... tai sitten pitää lukea kaikki vapaa-ajat kirjoja.
En ole koskaan mitannut lukunopeuttani kellolla. Luen omaksi iloksi, en kerää luettuja kirjoja suorittamalla.
Tosi hidasta, ei vaan jaksais... vääähäään kuuuui puhuuuuisiiiii näiiiiin.
Mulla on itse asiassa tätä samaa, vaikka en olekaan ajatellut asiaa ihan tältä kantilta. Siis tiedostan kyllä olevani lukijana hitaanpuoleinen, mutta ei mulla ole muuten sellaisia ongelmia, jotka viittaisivat esim. lukihäiriöön. Siihen kai liittyy aika paljon muutakin kuin lukemisen hitaus / nopeus (?).
Siis mitä ihmettä? Sisäinen ääni on yli 50% ihmisistä. Vai että lukihäiriö jos kuulee sanat ääneen mielessään?!
Itse kyllä tykkään lukea juuri näin, en edes haluaisi opetella muuta tapaa. Luetaanhan kirjoja paljon äänenkin, ja äänikirjat ovat melkoisen suosittuja. Kirjaan samaistuu ihan eri tavalla kun sitä ei vain kauho eteenpäin. Muutenkin pidän vähän yksinkertaisina sellaisia ihmisiä, jotka haluavat tehdä kaiken mahdollisimman nopeasti (sori nyt vaan). Syvällinen ajattelu vaatii verkkaisuutta.
En ihan ymmärrä tätä. En ole kellottanut lukunopeuttani, mutta olen aina ollut nopea lukemaan. Ja kuulen kyllä mielestäni sanat päässäni kun luen. Tosin myös puhun nopeasti, ehkä nämä ovat synkassa keskenään.
En ihan ymmärrä tätä. En ole kellottanut lukunopeuttani, mutta olen aina ollut nopea lukemaan. Ja kuulen kyllä mielestäni sanat päässäni kun luen. Tosin myös puhun nopeasti, ehkä nämä ovat synkassa keskenään.
Kai tiedät että lukunopeutta voi harjoitella?
Minulla sama. Äänihuuleni liikkuvat samalla, kun luen, joten jos vaikka flunssassa on ääni käheänä, minun ei kannata lukea mitään, koska se käheyttäisi ääntä entisestään. En ole keksinyt keinoa päästä tuosta tavasta eroon.
Välillä tosin olen pystynyt lukemaan nopeammin ilman, että kuulen tai lausun jokaista sanaa mielessäni, mutta silloin tuntuu, että hypin sanojen yli. Tuosta nopeasta lukemisesta tulee aina sellainen olo, että fuskaan jotenkin. Plus ajatukset eivät välttämättä pysy luettujen lauseiden mukana.
Olen aina ollut neurologialtani hidas, tarvin muutaman sekunnin tajutakseni asiat. Tyhmyyttä se ei kuitenkaan ole, koska pärjäsin koulussa tosi hyvin, erityisesti matemaattisissa aineissa.
Lukihäiriötäkään minulla ei ole, mutta ADHD kyllä ja olen myös lievästi autistinen.
Vaikea lukihäiriö. Eihän tuo tee kuin 10-20 s. tunnissa?