Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luen samaa vauhtia kuin puhun, eli en ikinä ole päässyt eroon "sisäisestä äänestä", jolla luen sanat pääni sisällä

Vierailija
06.03.2025 |

Ja jos yritän lukea nopeammin, en muista kohta lukemaani.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea lukihäiriö. Eihän tuo tee kuin 10-20 s. tunnissa?

Vierailija
2/18 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälittävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suukin liikkuu sanojen tahtiin ja hampaat kuluu

Vierailija
4/18 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä normaali ihminen lukee sen 40 s tuntiin vähintään, kokeneet lukijat lähemmäs 100.

Vierailija
5/18 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin tapana, kun en siitä pääse piois, lukea sisäiseti sanat ja teksiti. Kuulemma sitä voi kehittää ja silloin aivot toimivat hyväksyen silmistä suoraan aivoihin, vai miten se menee, kun aivot oppivat toimimaan toisella tavalla.

Monet pikalukisjat ei lue ollenkaan sidesanoja ja kauhovat eteenpäin jättäen sanoja lukematta.

Vierailija
6/18 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on luultavimmin lukihäiriö. 

T. Ope

Vierailija
7/18 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässään ei ehdi montaa kirjaa lukea, jos tahti on 5 min per sivu... tai sitten pitää lukea kaikki vapaa-ajat kirjoja.

Vierailija
8/18 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan mitannut lukunopeuttani kellolla.  Luen omaksi iloksi, en kerää luettuja kirjoja suorittamalla.

Vierailija
9/18 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitettu.

Vierailija
10/18 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hidasta, ei vaan jaksais... vääähäään kuuuui puhuuuuisiiiii näiiiiin.

Vierailija
11/18 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme aloituksia

Vierailija
12/18 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on itse asiassa tätä samaa, vaikka en olekaan ajatellut asiaa ihan tältä kantilta. Siis tiedostan kyllä olevani lukijana hitaanpuoleinen, mutta ei mulla ole muuten sellaisia ongelmia, jotka viittaisivat esim. lukihäiriöön. Siihen kai liittyy aika paljon muutakin kuin lukemisen hitaus / nopeus (?).

Vierailija
13/18 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ihmettä? Sisäinen ääni on yli 50% ihmisistä. Vai että lukihäiriö jos kuulee sanat ääneen mielessään?! 

Vierailija
14/18 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä tykkään lukea juuri näin, en edes haluaisi opetella muuta tapaa. Luetaanhan kirjoja paljon äänenkin, ja äänikirjat ovat melkoisen suosittuja. Kirjaan samaistuu ihan eri tavalla kun sitä ei vain kauho eteenpäin. Muutenkin pidän vähän yksinkertaisina sellaisia ihmisiä, jotka haluavat tehdä kaiken mahdollisimman nopeasti (sori nyt vaan). Syvällinen ajattelu vaatii verkkaisuutta.

Vierailija
15/18 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan ymmärrä tätä. En ole kellottanut lukunopeuttani, mutta olen aina ollut nopea lukemaan. Ja kuulen kyllä mielestäni sanat päässäni kun luen. Tosin myös puhun nopeasti, ehkä nämä ovat synkassa keskenään.

Vierailija
16/18 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan ymmärrä tätä. En ole kellottanut lukunopeuttani, mutta olen aina ollut nopea lukemaan. Ja kuulen kyllä mielestäni sanat päässäni kun luen. Tosin myös puhun nopeasti, ehkä nämä ovat synkassa keskenään.

Vierailija
17/18 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tiedät että lukunopeutta voi harjoitella?

Vierailija
18/18 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama. Äänihuuleni liikkuvat samalla, kun luen, joten jos vaikka flunssassa on ääni käheänä, minun ei kannata lukea mitään, koska se käheyttäisi ääntä entisestään. En ole keksinyt keinoa päästä tuosta tavasta eroon.

Välillä tosin olen pystynyt lukemaan nopeammin ilman, että kuulen tai lausun jokaista sanaa mielessäni, mutta silloin tuntuu, että hypin sanojen yli. Tuosta nopeasta lukemisesta tulee aina sellainen olo, että fuskaan jotenkin. Plus ajatukset eivät välttämättä pysy luettujen lauseiden mukana.

Olen aina ollut neurologialtani hidas, tarvin muutaman sekunnin tajutakseni asiat. Tyhmyyttä se ei kuitenkaan ole, koska pärjäsin koulussa tosi hyvin, erityisesti matemaattisissa aineissa.

Lukihäiriötäkään minulla ei ole, mutta ADHD kyllä ja olen myös lievästi autistinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi