Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on ollut yllättävin asia, jota joku ei ole tiennyt?

Vierailija
13.02.2016 |

Mikä on ollut asia, jota joku tuntemasi henkilö ei ole tiennyt, vaikka voisi olettaa kaikkien sen tietävän? Entä osaisitteko sanoa, mikä todennäköisesti oli syynä siihen, että hän ei tiennyt sitä?

Kommentit (442)

Vierailija
241/442 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ymmärrän miksi jotkut kirjoittaa postilaatikkoon ; EI MAINOKSIA ,KIITOS.

Vierailija
242/442 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin puolueettomana tamperelaisena sanon, että Helsingin Tuomiokirkko on kyllä keskivertokansalaiselle tutumpi kuin Turun Tuomiokirkko.

Turun Tuomiokirkko on toki arvokkain Suomen pääkirkkona, mutta televisiossa se näkyy harvakseltaan.

Helsingin Tuomiokirkko seisoo Senaatintorilla, joka on koko maan keskusaukeama. Kun vieressä on valtioneuvoston linna, niin kirkko vilahtaa uutislähetyksissä harva se päivä. Lisäksi Senaatintorilla tapahtuu jatkuvasti, on konserttia, markkinoita ja muuta, ja nämä päätyvät myös uutisiin - Tuomiokirkko taustallaan. Aika ikoninen Suomi-kuva on myös se mereltä otettu, jossa etualalla näkyy kauppatori ja takana kohoaa komeine kupoleineen valkea Tuomiokirkko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/442 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin tuomiokirkko on hyvin nuori kirkko, valmistunut vasta 1850-luvulla kun Turun tuomiokirkko on reilut 700 vuotta vanha ja maamme ainoa keskiaikainen katdraali. Vakuutusarvokin on huimasti suurempi kuin Helsingin tuomiokirkon. Ei ihan voi verrata näitä kahta... ja kansallispyhäkön asema on aika kiistaton.

Vierailija
244/442 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin puolueettomana tamperelaisena sanon, että Helsingin Tuomiokirkko on kyllä keskivertokansalaiselle tutumpi kuin Turun Tuomiokirkko.

Turun Tuomiokirkko on toki arvokkain Suomen pääkirkkona, mutta televisiossa se näkyy harvakseltaan.

Helsingin Tuomiokirkko seisoo Senaatintorilla, joka on koko maan keskusaukeama. Kun vieressä on valtioneuvoston linna, niin kirkko vilahtaa uutislähetyksissä harva se päivä. Lisäksi Senaatintorilla tapahtuu jatkuvasti, on konserttia, markkinoita ja muuta, ja nämä päätyvät myös uutisiin - Tuomiokirkko taustallaan. Aika ikoninen Suomi-kuva on myös se mereltä otettu, jossa etualalla näkyy kauppatori ja takana kohoaa komeine kupoleineen valkea Tuomiokirkko.

tamperelainen ei ole ikinä puolueeton jos puhutaan Turusta ;)

Vierailija
245/442 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä minulle näin lappilaisena Turun tuomiokirkon asema on kiistaton ja tuon jokavuotisen joulurauhanjulistuksen vuoksi on tietysti myös tuttu näky vaikka livenä olen nähnyt vain kerran. Mutta harrastankin Suomen historiaa, joten on vähän toisenlainen perspektiivi.

Vierailija
246/442 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

jkHÖJFH kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksosten synnyttyä ainakin viisi aikuista ihmistä on kysynyt meiltä, ovatko lapsemme identtiset. Öö. Ei. Tyttö ja poika kyseessä. hämmentävin kerta oli, kun kysyjä oli toinen kaksosten äiti! Kuulemma lapsemme näyttivät niin saman näköisiltä. Lisään vielä, että lasten sukupuolet olivat jo näiden kysyjien tiedossa.

Myös kaksosten äitinä olen tottunut vastailemaan mitä ihmeellisimpiin kysymyksiin... Olenko varma, että lapseni ovat kaksoset kun ovat niin eri näköiset. Nämä eivätkään taida olla niitä siamilaisia kaksosia (tarkoitti kai identtisiä)?...

mutta onko maailmassa identisä siiamilaisia kaksosia?

sitä en minäkään tiedä, vaikka paljon tiedänkin.

Vierailija
247/442 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jkHÖJFH kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksosten synnyttyä ainakin viisi aikuista ihmistä on kysynyt meiltä, ovatko lapsemme identtiset. Öö. Ei. Tyttö ja poika kyseessä. hämmentävin kerta oli, kun kysyjä oli toinen kaksosten äiti! Kuulemma lapsemme näyttivät niin saman näköisiltä. Lisään vielä, että lasten sukupuolet olivat jo näiden kysyjien tiedossa.

Myös kaksosten äitinä olen tottunut vastailemaan mitä ihmeellisimpiin kysymyksiin... Olenko varma, että lapseni ovat kaksoset kun ovat niin eri näköiset. Nämä eivätkään taida olla niitä siamilaisia kaksosia (tarkoitti kai identtisiä)?...

Onhan kysymyksesi vitsi...?

Vierailija
248/442 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jkHÖJFH kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EI. miksi olisi?

Saat toki selittää.

Vierailija
249/442 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kaveri luuli, että on olemassa katollinen ja katoton kirkko :)

Eräs tuttava ei tiennyt, että tiput tulee munista. En tiedä minkä funktion hän kuvitteli kananmunilla olevan.

Vierailija
250/442 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jkHÖJFH kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EI. miksi olisi?

Saat toki selittää.

Identtiset kaksoset: yksi hedelmöittynyt munasolu, joka on jostain syystä jakaantunut kahdeksi alkioksi. 

"Siiamilaiset" kaksoset: edellä mainittu jakaantuminen on jäänyt epätäydelliseksi.

Vierailija
251/442 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jkHÖJFH kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EI. miksi olisi?

Saat toki selittää.

Nyt kehotan sinua ihan itse miettimään, kuinka syntyy siamilaisia kaksosia. :D

Vierailija
252/442 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jkHÖJFH kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EI. miksi olisi?

Nopsaakos sinä minulle sen kerrot.

Saat toki selittää.

Vierailija
253/442 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtava ketju!

Olen usein tuntenut itseni ihan blondiksi, mutta tämän ketjun luettuani huomaankin olevani einstein.  :D

Vierailija
254/442 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat toki selittää.[/quote]

Nyt kehotan sinua ihan itse miettimään, kuinka syntyy siamilaisia kaksosia. :D[/quote][/quote]

Vierailija
255/442 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä minulle näin lappilaisena Turun tuomiokirkon asema on kiistaton ja tuon jokavuotisen joulurauhanjulistuksen vuoksi on tietysti myös tuttu näky vaikka livenä olen nähnyt vain kerran. Mutta harrastankin Suomen historiaa, joten on vähän toisenlainen perspektiivi.

Totta kai Turun Tuomiokirkon asema on kiistaton. Se on Suomen pääkirkko, arkkipiispan kirkko, arkkitehtonisesti arvokkain rakennus Suomessa.

Mutta puhe ei ollutkaan tästä, vaan siitä, kumman kirkon keskivertosuomalainen helpommin tunnistaa. Väitän että Helsingin Tuomiokirkon. (Molemmat pitäisi tietysti tunnistaa, mutta tämän ketjun luettuani olen varma, että aika moni ei tunnista... kun ei se yksi helsinkiläisrouva tiennyt edes oman kaupunkinsa kirkkoa).

t. Se (puolueeton) tamperelainen  (joka myös harrastaa Suomen historiaa)

Vierailija
256/442 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jkHÖJFH kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EI. miksi olisi?

Saat toki selittää.

Ja sitten niille, jotka ei jaksa itse miettiä, on olemassa google ja wikipedia: https://fi.wikipedia.org/wiki/Siamilaiset_kaksoset

Vierailija
257/442 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Historian harrastuksesi lienee alkutaipaleellaan ja perspektiivi aavistuksen vinksallaan tai sitten åaikan päällä käyneenä tulit ottaneeksi pari terästettyä glögiä liikaa. Turun joulurauhan julistus luetaan nääs Brinkkalan talon parvekkeelta, siitä Tuomiokirkon puistikon vierestä. Toki siellä taustalla taitavat viereisen Turun Tuomiokirkon kellotkin mäikää, vaikkei niitä soitakaan Tauno Äikää.

t. Toinen lappilainen, nykyinen nääsvilleläinen. joka kävi viime jouluna henkensä kaupalla kuuntelemassa joulurauhan julistuksen paikan päällä eli Suomen Turuus.

Vierailija
258/442 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisenä nyt tuli mieleen eräs asiakas työpaikallani, joka katseli tavaroita pöydästä, jotka oli merkitty -50% ja tuli kysymään, mitä se tarkoittaa. Tällä henkilöllä oli ikää noin 20+ vuotta...

Vierailija
259/442 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englannissa on eri käsitteet halfbrother ja stepbrother. Onko muissa kielissä? Käteväähän se olisi, jos suomeksi voisi yhdellä käsitteellä erotella verisukulaisuuden.

Ruotsissa on (vanhahtava) styvbror, saksassakin vastaava. Nähtävästi olenme löytäneet suomen kielestä aukon.

Vierailija
260/442 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Englannissa on eri käsitteet halfbrother ja stepbrother. Onko muissa kielissä? Käteväähän se olisi, jos suomeksi voisi yhdellä käsitteellä erotella verisukulaisuuden.

Ruotsissa on (vanhahtava) styvbror, saksassakin vastaava. Nähtävästi olenme löytäneet suomen kielestä aukon.

Vähän offtopic: Joissain jenkkisarjoissa olen huomannut, että siellä kutsutaan brother-in-law -nimellä sellaistakin, joka on vaikkapa vaimon siskon mies. Vaikka ei kai se enää lanko ole, vaan vaimon veli tai siskon mies. Tai että perheissä, joihin tulee uusi miniä tai vävy, sanotaankin sitä anoppia tai appea ihan nimellä mother/ mom tai father/ dad ja jätetään in-law pois. Siinä sitten katsojana yrittää selvittää, että kumman vanhempia nää oikein on, kun sekä lapsi että tämän puoliso puhuu äidistä tai isästä tarkoittaen omaa vanhempaa taikka appivanhempaa.