Sossun asiakkaat maksavat käteisellä
^tuolla lailla sanottiin keskustelussa ja oli paljon yläpeukkua.
Voisiko joku selittää? Sossustahan tulee rahat tilille eikä käteisenä. Minä olen sossun asiakas itse ja maksan kortilla. Miksi turhaan nostaisin rahaa, kortilla maksaessa pääsee helpommalla eikä kerry pikkuhiluja jne. Jos menen vaikka keikalle/tapahtumaan, jossa ei kortti käy, silloin nostan etukäteen tarvittavan summan.
Onko käteisellä maksaminen jotenkin nolompaa kuin kortilla maksaminen, ja siksi käteinen sopii sossun asiakkaille :D Voisiko joku selittää, en ymmärrä.
Kommentit (185)
Itse maksan mieluiten käteisellä, kortilla maksaminen ruuhkauttaa helposti jos on vaikka jossain massatapahtumassa.
Käytän käteistä jotta ostoksiani ei voi seurata. En ole sossun "asiakas"
Ehkä siksi, ettei tiliotteista näy, mihin se raha palaa.
Pöhkö! Ne sossun asiakkaat maksaa yleensä käteisellä, koska ei halua sossujen tietävän mihin rahaa on käytetty. Näyttää hirveen kivalta siellä tiliotteessa ne baari, baari, baari, baari listaukset :D
Maksavat siksi, ettei sossun ihminen näe, että Siwaan meni näin ja näin monta euroa ja vai niin, seksikaupassa on käyty. Toimeentulotukiasiakas joutuu luopumaan niin monista yksityisyyden piiriin tiiviisti kuuluvista asioista, että ymmärrettävästi haluaa pitää kiinni niistä hippusista, mitkä yksityisyydestä on vielä jäljellä. Kun joutuu setvimään jonkun ulkopuolisen kanssa kaiken hiivasienilääkkeistä ehkäisyvalmisteisiin, ei ymmärrettävistä syistä halua vielä kertoa, että kerran on käyty Alkossa ja kahdesti pitsalla.
Multa taas kysyttiin sossussa että mihin käytän rahani kun tilillä näkyi vuokran ja sähkölaskun lisäksi vain otto nostoja... sanoin että ostan ruokaa ja lataan bussilippua ja joskus käyn uimahallissa. Että kyllä ne joskus kyttää toisin päinkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen ymmärtänyt että enemmän sossu alkaa kysellä perään, jos kaiken nostaa käteiselle. Se vasta epäilyttävää onkin!
Väite ei pidä paikkaansa. Maksan mielelläni käteisellä, koska Nordean kortit eivät aina toimi. Ihan vasta niillä oli taas järjestelmä alhaalla. Käteinen toimii aina. En ole ikinä asioinut sossussa. Olen koulutettu ja työelämässä. En enää luota maksukortteihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ymmärtänyt että enemmän sossu alkaa kysellä perään, jos kaiken nostaa käteiselle. Se vasta epäilyttävää onkin!
No ei todellakaan kysele! Periaatteessahan sossulle ei kuulu lainkaan se, että mihin ne rahat käytetään, jos olet sen summan oikeutettu saamaan. Minä nostin aikoinani tilin tyhjäksi heti, kun toimeentulotuen maksupäivä koitti.. Ikinä ei ole mitään kyselty.
Minä ainakin olen siirtynyt pikkuhiljaa käteiseen. Tuntuu että rahaa ei mene niin paljon kun se on käteisenä ja kolikoita kertyy kivasti kolikkopurkkiin säästöön.
Ja se että maksukortit ei aina toimi. Ainakaan nordeassa jossa minulla tili.
En ole sossun asiakas. Kymmenisen vuotta sitten olin ja silloin maksoin aina kortilla.
Suomalaisista noin 75 % maksaa päivittäisostoksensa useimmiten kortilla. Ikäryhmässä 18-64 vuotta osuus on selvästi suurempi. Voi siis sanoa, että käteinen raha on teinien ja eläkeläisten maksutapa.
Minä maksan isot ostokset kortilla ja pienet käteisellä.
Vierailija kirjoitti:
Multa taas kysyttiin sossussa että mihin käytän rahani kun tilillä näkyi vuokran ja sähkölaskun lisäksi vain otto nostoja... sanoin että ostan ruokaa ja lataan bussilippua ja joskus käyn uimahallissa. Että kyllä ne joskus kyttää toisin päinkin.
Sama täällä ja liian isot nostot (esim. 50€) herättävät huomiota että virkailija voi kysyä mihin tuo on mennyt ja kerran tilitapahtumia oli liian vähän kun nostin liikaa käteistä ja liian isoja summia kerralla. Välillä käyn tarkoituksellisesti jossain halvassa kahvilassa tai pitsalla tai maksan ruokaostokset kortilla jotta saan tilitapahtumia sinne niiden nostojen sekaan
Kun joutuu sossutukien varaan, elämänlaatu heikkenee ja syrjäytyy. Yksityisyys menee kun sossutädit laskevat kauppareissujasi ja heille pitää kertoa, miksi on tärkeää saada rahat peräpukamalääkkeisiin. Kyllä pieni yksityisyys (käteisen käyttö) sallitaan, ei se ole laitonta tai satuta ketään.
Voiko sossu kieltäytyä antamasta toimeentulotukea, jos nostaa kaiken käteiselle?
itse nostan aina tilin tyhjäksi heti paikalla kun tulki on tullut tilille. Millä muulla sitä voisi edes ruuat maksaa? En käytä kortteja. Kerran sossutantta kysyi: mitäs laskuja sulla muka on? sanoin oon tilannu vaatteita netistä. Ei tykänny kai. Köyhähän ei saa tilata zalandosta yhtä vaatetta vuodessa. Pitää osata tää heidän peli. Kuun puolessa välissä ei saa olla penniäkään tilillä, tai epäileevät että rahaaa on liikaa, kun se ei ole heti nostettu. kaikki pitää osata ajatella heidän silmin. Niin ja ne varastaa. Niitä tukia joita sulle kuuluisi, etenkin vanhuksilta ja sairailta, kun epäileevät ettei sokea osaa lukea, tai vanhuksella ei ole ketään joka älähtäisi. Tää on nähty.
Meilla VOKissa ei olla saatu tili avatu.
Kaikki kateisella.
En osaa maksaa kortilla eikä huvita yhtään alkaa opetella siinä jonossa muiden odottaessa ja katsellessa sitä hommaa, siksi käteinen. Olenhan Herra Lahjakas.
Terveisin Naispelko22
Mä nostan käteistä usein ja maksan sillä kaupoissa ihan vain siksi, että saan kolikot "kippoon" ja sieltä sitten saa hyvät taskurahat joka kesä loman alkaessa.
Mulla on yksi sossuasiakas tuttava jolla ei ole verkkopankkitunnuksia, pankkikorttia ta muutakaan. Menee sossuun aina vilauttamaan "tilikirjaansa".
Ai niin kerran sain sossusta maksusitoumuksen kalliisiin lääkkeisiin. Sain sossusta paperin jota näytin sossussa, eikä tarvinnut maksaa apteekin kassalla mitään. Mutta tuolloinkaan en saanut käteistä.
-ap