Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettaja kehuskelee virkavirheillään

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne edes oo virkavirheitä. Kaikkea tota saa kyllä tehdä. Mä olen tehnyt monta kertaa, päivittäin.

- toinen ope

Joudut päivittäin tekemään tuollaista? -kolmas ope, joka ei joudu

Mulla on päivässä 100-120 oppilasta. Totta hemmetissä saa ainakin kymmeneltä ottaa kännykät pois ja jonkun laittaa käytävään. Useimmin tosin laitan ne kiltit oppilaat käytävään opiskelemaan, että saavat edes olla rauhassa, kun väännän häirikkölauman kanssa.

- se toinen ope

Vierailija
22/66 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä on kuule niin erilaisia kouluja ja oppilaita. Eli ei kannata tulla elvistelemään, että saa oppilaat tottelemaan jossain ns hyvässä koulussa. Se on hiukan toista muualla... Tasan ei kato käy nallekarkit.

Itse artikkelissa opettaja ei mitenkään "kehuskellut". Luetunymmärtäminen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaan opettajainhuoneessa jo pidempään harkittu hesariin vieraskynäkirjoitusta aiheesta "haluatteko että teidän lapsia kasvatetaan, vai haluatteko lapsestanne ihmisen joka kokee että maailmassa ei ole yhtään sääntöä jotka koskettaa häntä."

Kunnan järjestämässä koulutustilaisuudessa keskustelin erään lastentarhanopettajan sekä vanhainkodin työntekijän kanssa, jotka molemmat ihmettelivät miten opettajat voivat tehdä työnsä kun kaikki puuttumisen välineet on viety. Kyllä tämä tuntuu kaikista tervejärkisistä aikuisista täysin käsittämättömältä.

Tämän jutun opettaja törmäsi aivan oikein kolmeen virheeseen toiminnassaan, joista pahimmassa tapauksessa jokaisesta joutuu syytteeseen. On aivan uskomatonta miten lapset saavat terrorisoida koululuokkaa ilman, että opettaja voi tehdä muuta kuin keskustella oppilaan kanssa. Kasvatuskeskustelu on päivän sana. Ongelma tulee siinä vaiheessa kun lapsi lähtee maailmaan siinä uskossa, että pahin mitä hänelle koskaan mistään seuraa on vakavahenkistä keskustelua. Kaipa poliisi laittaa näille tapauksille sen peräseinän eikä siinä sitten enää keskustella.

Mutta mitä keskustelun tilalle? Jälki-istunto ei toimi. Itse olen toiminnallisten ratkaisujen kannalla. Jos lapsi lähtee koulun alueelta pois, lapsi kiertää aikuisen kanssa koulun rajat ja samalla keskustellaan rajojen sisällä pysymisestä. Tai lapsi tekee tehtävän koulun rajoista. Lapsi sotkee, laitetaan lapsi siivoamaan itse sotku pois jne. Miksi näitä ei käytetä vaikka ne on täysin sallittua? Minä sanon että osa opettajista on fiksuja, mutta sitten on opettajia joilla ei ole halua, aikaa, mielikuvitusta tai what ever tekemään muuta kuin määräämään asiasta kuin asiasta keskustelu tai jälki-istunto.

Kuka viitsii lähteä koulun jälkeen joka päivä kiertämään esim. koulualuetta samojen yläkoululaisten kanssa? Kuvitteletko sen todella auttavan? Palkkaa ope ei edes saa. Miksi kotona ei voida opettaa, että koulun sääntöjä pitää noudattaa? Eikö ole parempi, että opettaja ilmoittaa asiasta kotiin ja lapsi tulee illalla vanhempien kanssa kiertämään koulun rajoja vai eikö vanhemmilla ole halua, aikaa, mielikuvitusta tai what ever?

Minulla on haluja vanhempana, mutta muista en tiedä. Kannattaa rohkesti kysyä kotoa eikä heti lätkäistä keskustelua tai jälkkää. Moni ope ei aidosti osaa keskutella vanhempien kanssa. Ja onhan koulussa välitunnit, avustaja, koulusosionomit yms. joille muutenkin delegoidaan ongelmatapauksia. Ja aloittaisin tietysti alakoululaisen kanssa, yläkoululainen on vähän menetetty tapaus tai konstit on toiset. Ikinä ei olla siinä tilanteessa ettei olis ongelmallisia perheitä tai ongelmallisia lapsia.

Jos minä soittaisin joka kerta sellaisten oppilaiden kotiin, joiden käytöksestä löytyy  huomautettavaa, niin saisin viettää illat puhelimessa. Ja niitä kusipäävanhempia löytyy enenevissä määrin koko ajan.

Esim. tänään sain yhden välitunnin aikana kahdeksan oppilasta kiinni koulun alueen ulkopuolelta. Merkkasin rikkomukset Wilmaan ja se vei muutaman minuutin, samassa ajassa olisin ehkä ehtinyt löytää yhden oppilaan vanhempien puhelinnumeron. Toisaalta en käsitä, mitä keskustelu vanhemman kanssa tässä asiassa hyödyttäisi. Lapsi rikkoi rajoja tietoisesti eikä mitkään keskustelut vanhempien kanssa tätä asiaa muuta. Ehkä vanhemmat voisivat ihan oma-aloitteisesti puhua sen lapsen kanssa, kun hänet tuntevat ja tietävät. Minä en edes noita kahdeksaa oppilasta opeta, satuinpa vain välituntivalvonnassa heidät huomaamaan. Tähän mennessä olen jo saanut yhdeltä vanhemmalta kiukkuisen viestin siitä, miten voin todistaa, että heidän lapsensa olisi ollut koulun rajojen ulkopuolella. Näkikö tilannetta kukaan muu aikuinen? Minä kun en ilmeisesti ole luotettava aikuinen.

Eivät olleet ainoita rikkomuksia. Neljä oppilasta häiritsi päivän aikana oppituntia. Hiljenivät, kun kerroin laittavani merkinnän. Yksi heistä on sellainen, että tiedän jo saavani huomenna puhelun vanhemmalta ja tarinan, joka ei vastaa lainkaan totuutta.

Yksi oppilas lintsasi, laitoin siitä kotiin viestiä.

Yksi haisi tupakalta. Laitoin siitä viestiä.

Yksi heitti kotitalousluokasta tullessaan sämpylöitä pitkin lattiaa. Laitoin siitä viestiä.

Jokaisen oppilaan kanssa keskustelin rikkomuksesta hyvässä hengessä.

Olen oikein kiitollinen siitä, että koulussamme on linja, että ensisijaisesti kodin ja koulun yhteistyössä käytetään wilmaa. En muuten tiedä, mihin aikaan olisin kotiutunut, jos olisin joutunut keskustelemaan vanhempien kanssa henkevästi heidän lastensa rikkomuksista.

Vierailija
24/66 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka viitsii lähteä koulun jälkeen joka päivä kiertämään esim. koulualuetta samojen yläkoululaisten kanssa? Kuvitteletko sen todella auttavan? Palkkaa ope ei edes saa. Miksi kotona ei voida opettaa, että koulun sääntöjä pitää noudattaa? Eikö ole parempi, että opettaja ilmoittaa asiasta kotiin ja lapsi tulee illalla vanhempien kanssa kiertämään koulun rajoja vai eikö vanhemmilla ole halua, aikaa, mielikuvitusta tai what ever?

Tämä oli hieno kommentti!

Nimenomaan näin.

Vanhemmat luutuamaan lastensa sotkemia sotkuja ym. koululle kesken työpäivän.

Luulisi että kun muutaman kerran tulee soitto, että täällä taas sikaillaan, alkaa viesti mennä kotona perille.

Vierailija
25/66 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rasittavaa tämä joidenkin nykypäivän teinien ja vanhempiensa asenne, että lapset ovat ikään kuin koulun asiakkaita ja aina oikeassa. Opettajien pitäisi vain kädet ristissä sietää ja antaa käytöstavattomien "asiakkaiden" toteuttaa itseään.

Voi voi, siinä kyllä hymy hyytyisi jos nämä kermaperseet olisi olleet päivänkin minun luokassani 80-luvulla. Meillä oli miesopettaja luokanopettajana joka vaati hyvää käytöstä. Kun hän käski olla hiljaa, oltiin hiljaa. Ja muutenkin hän vaati meiltä käytöstapoja ja kunnioitusta muita kohtaan. "Kiitos", "ole hyvä", "anteeksi" ja tervehdyssanat oli ahkerassa käytössä, myös luokkahuoneen ulkopuolella. (Esim. käytävillä vastaantulevia opettajia, vanhempia ja muita aikuisia tervehdittiin aina). Aamu alkoi sillä, että häntä tervehdittiin kädestä pitäen ja silmiin katsoen, tytöt niiaten ja pojat kumartaen. Kädenpuristuksen piti olla reipas, ei kuollut lahna. Kun haluttiin vastata, viitattiin. Saatuaan vastausvuoron noustiin seisomaan oman tuolin taakse ja sanottiin vastaus. Sitten istuuduttiin. Mikäli koulupäivä loppui luokanopettajan tuntiin, se päättyi kättelyyn. Kun opettaja joskus joutui takavarikoimaan ylimääräisiä tavaroita joiltakin oppilailta, ne luovutettiin opettajalle mutisematta ja niiden annettiin olla opettajalla niin kauan hän halusi. Kerran yksi poika oli tuonut kouluun karkkeja ja söi niitä välitunnilla, vaikka tämä oli kiellettyä. Opettaja takavarikoi karkit ja heitti menemään. Poika eikä hänen vanhempansa nostaneet mitään showta tästä, opimme kaikki oppilaat konkreettisesti miten käy jos ei tottele. Kukaan ei pullikoinut vastaan missään tilanteessa ja opettajalla oli selvä auktoriteetti. Ei olisi käynyt mielen vieressäkään esim. haistatella hänelle.

Voi kuulostaa natsimeiningiltä tuo opettajamme, mutta itse en sitä silloin (enkä nytkään) koe niin. Vaikka opettaja pitikin kuria, vastapainoksi hän keksi meille kaikkea kivaa koulupäiviin. Tehtiin paljon erilaisia retkiä ja tutustumiskäyntejä ja luokkaretkiä heti ensimmäiseltä luokalta asti. Joskus opettaja järjesti meille extempore pituushyppykilpailun oppitunnin sijaan, joskus sanoi, että on niin kaunis sää, mennääpä lähipuistoon leikkimään. Käsityötunneilla istuimme isossa ringissä esim. virkkaamassa ja juttelimme leppoisasti niitä näitä opettajan kanssa.

Steinerkoulu?

Ringissä virkkaus ja puistoilu kesken koulupäivän vähän haiskahtavat siltä...

Vierailija
26/66 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarissa oli aiheesta hyvä kolumni. Moniko lähihoitaja kehuskelee sillä, että jätti mummon syöttämisen kesken, koska mummo käyttäytyi huonosti tai moniko muu ammattilainen kehustelee sillä, että teki väärin (poliisi kehuskelee lyöneensä humalaista, lääkäri kehuskelee jättäneensä syöpäkasvaimen leikkaamatta potilaan tupakoinnin vuoksi, lastentarhanope laittaa lapsen ulos ilman haalaria, koska tämä uhmailee jne.)

Missä vaiheessa opettamisesta tuli vallankäytön väline narsisteille?

Vierailija
27/66 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HS:kin tarttui asiaan

"Opettaja työnsi uhmakkaan oppilaan luokasta ulos ja sai monilta sympatiaa – entä jos kaikilla aloilla toimittaisiin näin?"

http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1455167625045?jako=41dc279d0137a8c7b1…

Vierailija
28/66 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
29/66 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kouluilla pitäis olla enemmän keinoja laittaa häiriköitä kuriin, taatakseen muitten oppilaiden opiskelurauhaa. Ja myös oikeus tarttua kovalla kädellä kiusaamiseen, niin fyysiseen kuin henkiseenkin. Ei sellainen ole sallittua työpaikoillakaan. Suoraan sanottuna ärsyttää tämä nykyinen kulttuuri, missä lapselle ei saa asettaa mitään rajoja.

Minusta tuo "kehuskeleva" opettaja ei tehnyt yhtään mitään väärää, vaan toimi tilanteessa aivan oikein.

Vierailija
30/66 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tapauksen, jossa opettaja laittoi 8v oppilaan käytävään ilman valvontaa. Tämä lähti pois koulusta ja jäi suojatiellä auton tönäisemäksi. Vanhemmat vaativat opettajaa tilille tekosestaan ja koulu (kunta) maksoi vanhemmat hiljaisiksi, jotta asia ei olisi mennyt oikeuteen. Opettaja sai potkut.

Vierailija
31/66 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan tulee ottaa puhelimet pois HETI tunnin alussa etupulpettiin.

Jos jonkun puhelin vielä vilahtaakaan tunnilla on hän HÄIRIKKÖ ja heti ulos luokasta.

Jos ei mene ulos luokasta niin heti soitto rehtorille.

Sitten onkin häirikkö rehtorin ongelma.

Jos ei rehtorikaan poista häirikköä luokasta niin opettajan tulee jäädä heti sairaslomalle ja ilmoittaa työsuojeluvaltuutetulle asiasta ja puuttuvista luokasta poistamisen pelisäännöistä.

Se mitä opiskelija tekee käytävässä selviää rehtorin avoimesti julkistamista pelisäännöistä.

Jos pelisääntöjä ei ole, niin luottamusmes ja työsuojeluvaltuutettu pyytämään kirjallista vastausta pelissännöistä, 2 viikkoa aikaa rehtorilla vastata.

Lässyttää rehtori kännykkäriippuvuudesta sitten vanhempien tms. kanssa.

Lässyttäviä häiriköiden mielistelijä rehtoreita kouluissamme enemmistö.

Pelisääntöjä voi lähetellä vaikka tänne vauva-palstalle, onkohan Suomen koulussa missään mitään selkokielisiä kirjallisia pelisääntöjä.

Vaan pelisääntöjä alkaa tulemaan kun soitat aina rehtorin poistamaan luokasta häiriköt. 

Nauhoita älypuhelimellasi kaikki keskustelut rehtorin kanssa.

Älä ole sinisilmäinen nyhverö opettaja.

Puhelimet tulee ottaa pois kotona asuvilta

peruskoululaislta pois viimeistään klo 19.00

ja toisen asteen opiskelijoilta klo 20.00.

Vierailija
32/66 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oonko ainut jota ärsyttää enemmän tuo opettaja? Toki opettajilla pitäis olla oikeus takavarikoida häiriötekijät (esim. puhelimet) jos ne oikeasti häiritsee muiden opiskelua. Tuossakin tapauksessa taitaa olla ainoastaan opettaja häiriintynyt puhelimen näpräämisestä.

Mun mielestä se on lapsen oma vika ja moka jos mielummin räplää puhelinta kuin opiskelee. Se harvemmin häiritsee millään tapaa muiden opiskelua (jos sitten ei mitään videoita äänillä sentään katsele). Ainut ketä se oikeasti ärsyttää on "Minä olen aikuinen ja sinä tottelet"-opettaja. Ja sitäkin ärsyttää ihan vain sen takia, että kokee tarvetta kyykyttää.

Mielummin kotiin viestiä, että kyseistä lasta kiinnostaa enemmän puhelin kuin opiskelu. Saavat sitten kotona selvitella asiaa.

Vierailija
33/66 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kehuskella sillä, että ei osaa ammattiaan. Jos tarinan mukaan muu luokka oli hipihiljaa opettajan raivotessa ja retuuttaessa poikaa, niin kyse ei välttämättä ollut mistään kurinpidosta vaan opettajan omista ongelmista, jotka piti purkaa oppilaaseen. Enkä keksi yhtäkään syytä, miksi se poika odottaisi oven takana muun luokan poistumista, sitten koputtaisi oveen ja hakisi reppunsa (joka oli opettajan mukaan tyhjä). Enkä ymmärrä, miksi opettajan mielestä pojalla on hyvä isä, jos tämä ei jaksa katsoa lapsen perään sen vertaa, että välittäisi siitä, onko läksyt tehty vai ei.

Oppilaasen käsiksi käyvä opettaja on menettänyt pelin koko luokan silmissä! Tuollainen käytös ei ole aikuista, se on toista halveksivaa. Opettajaa ei kunnioiteta, jos hän ei pysty hillitsemään itseään ja opettamaan lapsille omalla esimerkillään, miten toimitaan konfliktitilanteissa.

Entä jos opettaja olisi todennut koko luokalle, että kännykät pois, nyt käydään työhön eikä olisi tehnyt hurjaa arvovaltataistelua asiasta. Jostain oudosta syystä iso osa opettajista saa oppilaat tekemään järkeviä ratkaisuja ja onneksi vain osa on yhtä avuttomia kuin tuon kirjoittaja.

Samaa mieltä. Jokaisesta noista voi oikeasti saada syytteen ja taitava opettaja toimii ihan erilailla, kuin käyttäen fyysisiä pakotteita... Ymmärrän kuitenkin tilanteen haastavuuden, jos kyseessä on todellakin ongelmallisesti käyttäytyvä oppilas. Tällöin toinen aikuinen luokassa helpottaisi ihan hirveästi. Oppilaan voi esimerkiksi lähettää koulunkäynnin avustajan kanssa ulos luokasta, eikä kukaan vanhempi voi syyttää lapsen "heitteille jätöstä". Resurssit ei ole kummoiset, joten en ihmettele, että tällaisia "virkavirheitä" joillekin voi sattua.

Vierailija
34/66 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimella leikkivä oppilas saa hylätyt arvosanat => vankila odottaa ?

Vierailija
35/66 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oonko ainut jota ärsyttää enemmän tuo opettaja? Toki opettajilla pitäis olla oikeus takavarikoida häiriötekijät (esim. puhelimet) jos ne oikeasti häiritsee muiden opiskelua. Tuossakin tapauksessa taitaa olla ainoastaan opettaja häiriintynyt puhelimen näpräämisestä.

Mun mielestä se on lapsen oma vika ja moka jos mielummin räplää puhelinta kuin opiskelee. Se harvemmin häiritsee millään tapaa muiden opiskelua (jos sitten ei mitään videoita äänillä sentään katsele). Ainut ketä se oikeasti ärsyttää on "Minä olen aikuinen ja sinä tottelet"-opettaja. Ja sitäkin ärsyttää ihan vain sen takia, että kokee tarvetta kyykyttää.

Mielummin kotiin viestiä, että kyseistä lasta kiinnostaa enemmän puhelin kuin opiskelu. Saavat sitten kotona selvitella asiaa.

Tästä olen taas erimieltä. Kommentoija ei selvästikään tiedä mitä nykyajan älypuhelimilla tunninkin aikana voi tehdä ja toiminta ei todellakaan ulotu enää pelkästään puhelimen käyttäjään.

Aloitetaan lievimmästä häiriötekijästä: Some tai edes vanhanaikaiset tekstiviestit. Tai vaikka koko luokan whatsapp-ryhmä. Periaatteessa vaikkapa jokainen oppilas voi saada yhdeltä kännykkää käyttävältä oppilaalta viestejä kesken tunnin. Myös kommentoinnit somessa voi tarkistaa puhelimella. Riittää, että yksikin näkee jonkun muun käyttävän puhelinta -> hän haluaa tarkistaa oman laitteensa viestit ja hälytykset, jos tämä oppilas on aiemmin kommunikoinut kavereidensa kanssa.

Ei niin lievä: Live streamit tai videot tai kuvat. Oppilaat voivat puhelimillaan nauhoittaa oppituntia, ottaa kuvia muista oppilaista ja julkaista näitä jopa reaaliajassa nettiin. Luuletko, ettei sinua herkkänä murkkuikäisenä yhtään häiritsisi se, että tiedät tasan tarkkaan, että kun joku ottaa kännykän käteen, voit olla kuvauksen kohteena.

Vakava: Kiusaaminen. Puhelimet ovat mahdottoman kätevä väline kiusaamiseen ja vielä sellaiseen, mitä opettaja ei voi valvoa mitenkään muuten, kuin kieltämällä puhelimet koulupäivän aikana. Muuten kiusaamista voisi tapahtua reaaliajassa oppitunnilla. Kiusaamisen keinot ovat monet ja liittyvät usein jo edellä mainitsemiini viestinnän keinoihin. Jos joku on tälläisen mobiilikiusaamisen kohteeksi päätynyt, luuletko, että hän voi keskittyä tunnilla enää ollenkaan, kun näkee jonkun luokkakaverinsa räpläävän puhelintaan?

Vierailija
36/66 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä olen taas erimieltä. Kommentoija ei selvästikään tiedä mitä nykyajan älypuhelimilla tunninkin aikana voi tehdä ja toiminta ei todellakaan ulotu enää pelkästään puhelimen käyttäjään.

Aloitetaan lievimmästä häiriötekijästä: Some tai edes vanhanaikaiset tekstiviestit. Tai vaikka koko luokan whatsapp-ryhmä. Periaatteessa vaikkapa jokainen oppilas voi saada yhdeltä kännykkää käyttävältä oppilaalta viestejä kesken tunnin. Myös kommentoinnit somessa voi tarkistaa puhelimella. Riittää, että yksikin näkee jonkun muun käyttävän puhelinta -> hän haluaa tarkistaa oman laitteensa viestit ja hälytykset, jos tämä oppilas on aiemmin kommunikoinut kavereidensa kanssa.

Ei niin lievä: Live streamit tai videot tai kuvat. Oppilaat voivat puhelimillaan nauhoittaa oppituntia, ottaa kuvia muista oppilaista ja julkaista näitä jopa reaaliajassa nettiin. Luuletko, ettei sinua herkkänä murkkuikäisenä yhtään häiritsisi se, että tiedät tasan tarkkaan, että kun joku ottaa kännykän käteen, voit olla kuvauksen kohteena.

Vakava: Kiusaaminen. Puhelimet ovat mahdottoman kätevä väline kiusaamiseen ja vielä sellaiseen, mitä opettaja ei voi valvoa mitenkään muuten, kuin kieltämällä puhelimet koulupäivän aikana. Muuten kiusaamista voisi tapahtua reaaliajassa oppitunnilla. Kiusaamisen keinot ovat monet ja liittyvät usein jo edellä mainitsemiini viestinnän keinoihin. Jos joku on tälläisen mobiilikiusaamisen kohteeksi päätynyt, luuletko, että hän voi keskittyä tunnilla enää ollenkaan, kun näkee jonkun luokkakaverinsa räpläävän puhelintaan?

Silti laki sanoo selvästi, että puhelinta ei saa ottaa pois väkivaltaa käyttäen ja että se pitää palauttaa oppilaalle. Tuo kolumnin ope ei moista muistanut.

Vierailija
37/66 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaan opettajainhuoneessa jo pidempään harkittu hesariin vieraskynäkirjoitusta aiheesta "haluatteko että teidän lapsia kasvatetaan, vai haluatteko lapsestanne ihmisen joka kokee että maailmassa ei ole yhtään sääntöä jotka koskettaa häntä."

Kunnan järjestämässä koulutustilaisuudessa keskustelin erään lastentarhanopettajan sekä vanhainkodin työntekijän kanssa, jotka molemmat ihmettelivät miten opettajat voivat tehdä työnsä kun kaikki puuttumisen välineet on viety. Kyllä tämä tuntuu kaikista tervejärkisistä aikuisista täysin käsittämättömältä.

Tämän jutun opettaja törmäsi aivan oikein kolmeen virheeseen toiminnassaan, joista pahimmassa tapauksessa jokaisesta joutuu syytteeseen. On aivan uskomatonta miten lapset saavat terrorisoida koululuokkaa ilman, että opettaja voi tehdä muuta kuin keskustella oppilaan kanssa. Kasvatuskeskustelu on päivän sana. Ongelma tulee siinä vaiheessa kun lapsi lähtee maailmaan siinä uskossa, että pahin mitä hänelle koskaan mistään seuraa on vakavahenkistä keskustelua. Kaipa poliisi laittaa näille tapauksille sen peräseinän eikä siinä sitten enää keskustella.

Mutta mitä keskustelun tilalle? Jälki-istunto ei toimi. Itse olen toiminnallisten ratkaisujen kannalla. Jos lapsi lähtee koulun alueelta pois, lapsi kiertää aikuisen kanssa koulun rajat ja samalla keskustellaan rajojen sisällä pysymisestä. Tai lapsi tekee tehtävän koulun rajoista. Lapsi sotkee, laitetaan lapsi siivoamaan itse sotku pois jne. Miksi näitä ei käytetä vaikka ne on täysin sallittua? Minä sanon että osa opettajista on fiksuja, mutta sitten on opettajia joilla ei ole halua, aikaa, mielikuvitusta tai what ever tekemään muuta kuin määräämään asiasta kuin asiasta keskustelu tai jälki-istunto.

Minulla on haluja vanhempana, mutta muista en tiedä. Kannattaa rohkesti kysyä kotoa eikä heti lätkäistä keskustelua tai jälkkää. Moni ope ei aidosti osaa keskutella vanhempien kanssa. Ja onhan koulussa välitunnit, avustaja, koulusosionomit yms. joille muutenkin delegoidaan ongelmatapauksia. Ja aloittaisin tietysti alakoululaisen kanssa, yläkoululainen on vähän menetetty tapaus tai konstit on toiset. Ikinä ei olla siinä tilanteessa ettei olis ongelmallisia perheitä tai ongelmallisia lapsia.

Jos minä soittaisin joka kerta sellaisten oppilaiden kotiin, joiden käytöksestä löytyy  huomautettavaa, niin saisin viettää illat puhelimessa. Ja niitä kusipäävanhempia löytyy enenevissä määrin koko ajan.

Esim. tänään sain yhden välitunnin aikana kahdeksan oppilasta kiinni koulun alueen ulkopuolelta. Merkkasin rikkomukset Wilmaan ja se vei muutaman minuutin, samassa ajassa olisin ehkä ehtinyt löytää yhden oppilaan vanhempien puhelinnumeron. Toisaalta en käsitä, mitä keskustelu vanhemman kanssa tässä asiassa hyödyttäisi. Lapsi rikkoi rajoja tietoisesti eikä mitkään keskustelut vanhempien kanssa tätä asiaa muuta. Ehkä vanhemmat voisivat ihan oma-aloitteisesti puhua sen lapsen kanssa, kun hänet tuntevat ja tietävät. Minä en edes noita kahdeksaa oppilasta opeta, satuinpa vain välituntivalvonnassa heidät huomaamaan. Tähän mennessä olen jo saanut yhdeltä vanhemmalta kiukkuisen viestin siitä, miten voin todistaa, että heidän lapsensa olisi ollut koulun rajojen ulkopuolella. Näkikö tilannetta kukaan muu aikuinen? Minä kun en ilmeisesti ole luotettava aikuinen.

Eivät olleet ainoita rikkomuksia. Neljä oppilasta häiritsi päivän aikana oppituntia. Hiljenivät, kun kerroin laittavani merkinnän. Yksi heistä on sellainen, että tiedän jo saavani huomenna puhelun vanhemmalta ja tarinan, joka ei vastaa lainkaan totuutta.

Yksi oppilas lintsasi, laitoin siitä kotiin viestiä.

Yksi haisi tupakalta. Laitoin siitä viestiä.

Yksi heitti kotitalousluokasta tullessaan sämpylöitä pitkin lattiaa. Laitoin siitä viestiä.

Jokaisen oppilaan kanssa keskustelin rikkomuksesta hyvässä hengessä.

Olen oikein kiitollinen siitä, että koulussamme on linja, että ensisijaisesti kodin ja koulun yhteistyössä käytetään wilmaa. En muuten tiedä, mihin aikaan olisin kotiutunut, jos olisin joutunut keskustelemaan vanhempien kanssa henkevästi heidän lastensa rikkomuksista.

No nii, ihan oikein toimit. Wilmassa on merkintä etkä pitänyt heti keskustelua tai laittanut jälkkään. Meillä yläkoulussa on käy'äntö että jälkkää ei ole enää lainkaan vaan keskustelu napsahtaa jos tietty määrä merkintöjä tulee wilmaan. Ensin keskustelussa on lapsi ja ope, sitten jos merkinnät jatkuu tulee keskusteluun myös huoltaja.

t. se jonka viestiin vastasit

Vierailija
38/66 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti laki sanoo selvästi, että puhelinta ei saa ottaa pois väkivaltaa käyttäen ja että se pitää palauttaa oppilaalle. Tuo kolumnin ope ei moista muistanut.

Kyllä, olet oikeassa. En väittänytkään mitään sitä vastaan mitä sanoit. ;) Kerroin vain tietämättömälle, miten vakvasti puhelimilla voi häiritä myös vieruskaveria tai koko luokkaa, eikä ilmiö rajoitu pelkästään puhelimen käyttäjään.

t. kommentoija 33 ja 35

Vierailija
39/66 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihailen näitä opettajia, jotka pitävät tiukasti kiinni oikeudestaan ottaa pois kännykät, pipot ja karkit, repiä oppilas luokasta käytävään ja käyttää lievää isomman ihmisen väkivaltaa näissä tilanteissa.

Kuitenkaan ne samat opet ei puutu kiusaamiseen, ei välituntivalvojina välitä, vaikka vieressä mätkitään viiden voimalla pienempää tai luokassa tunnin alussa revitään jonkun kirjoja. Ei, silloin he kääntävät päänsä ja sulkevat silmänsä, koskakiusaamiseen puuttuminen ei ole heidän asiansa. Päinvastoin, he voivat nähdä itkua tuhertavan oppilaan nenästä vuotavan veren, mutta ainoa kommentti on se, että "Leevikö päätti tänään esittää pelleä". Ei heitä kiinnosta se, että ruokalassa jonkun lautaselle syljetään tai jumppatunnin aikana jokun kengät varastetaan ja täytetään ulosteella.

Ei. Heitä kiinnostaa vain se, että omalla tunnilla saa ottaa yhden silmätikukseen ja osoittaa luokalle, että näin toimii esimerkillinen opettaja, täysin ohjeiden ja lain hengen vastaisesti. Ja vain siksi  "koska minä voin" .

Vierailija
40/66 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei varmaan ole mun lapsen koulussa/luokalla ongelma sillä käyttävät todella paljon omia älypuhelimia opetuksessa. Tosin on vielä alakoulussa missä ehkä herkemmin noudatetaan sääntöjä.