Perintökeskustelusta (HS). Minusta jutussa unohdettiin että ei nykyeläkeläisten varallisuus suinkaan ole työtä tekemällä hankittu
kuin pienellä osalla heistä. Varsin moni on itse perinyt omaisuutta ja etenkin ne kesämökit ovat monissa tapauksissa rakennettu suvun maille, eikä suinkaan vieraalta ostettuja. Toisaalta 70-luvun mökkibuumin aikaan rakentamattomia rantoja riitti ja rantatontit olivat melko mitättömiä hinnaltaan nykypäivään verrattuna. Ei se ainakaan jälkipolvien syytä ole että rakentamatonta rantaa on enää vähän jäljellä ja hinnat pilvlissä.
Ei myöskään muisteta että me nykyiset työssäkäyvät maksamme heidän eläkkeensä, heidän aikanaan suorittamat eläkemaksut kattavat vain murto-osan.
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä kenenkään kuullut uskottavasti perustelevan, miksi on oikeudenmukaista että nuorempien eläkeikä pitenee vuosikausia, samalla kuin eläke pienenee? Vain älyttömiä kärjistyksiä siitä, että eläkejärjestelmän epäreiluudesta valittavat haluaisivat pistää kaikki vanhemmat päiviltä, hei kamoon.
Tämä on se mikä hiertää. Vähemmän töitä, enemmän pätkiä, pidempi kovempi työura (meillä ainakin joka kvartaali tulostavoitteet kovenee ja rivien välistä kuulee että jos ei tuloksetkin oikeasti kovene, työt "muuttaa") pienempi lyhyempi eläke. Ylikalliiksi muuttuneeseen asumiseen menee leijonanosa tuloista. Onko liikaa vaatia että ainakin isovanhempien jättämästä perinnöstä osa säilyisi vanhemmiltakin eteenpäin?
Eläkeikä nousee koska keskimääräinen elinikä nousee. Jos ei nousisi niin mikään yhteiskunta ei kestäisi jatkuvasti suurempaa määrää yhteiskunnan varoilla eläviä jotka eläkkeensä lisäksi tarvitsevat paljon enemmän terveydenhoitoa ja muuta tukipalvelua.
Edes nämä nykyiset 65-70v eivät ole välttämättä niin huonossa kunnossa että eivät voisi tehdä töitä.
Ainakin meidän pihalta useampikin pappa käy tekemässä keikkaa kun energiaa riittää.
Tätäpä juuri. Nykyisetkin voisivat tehdä töitä, mutta heidän ei tarvitse. Meidän tarvitsee, vaikka kukaan ei vielä tiedä, voimmeko. Edelleenkään ei ole mitään syytä siihen, miksi ei olisi nostettu eläkeikää kaikilta. Tai siis on, suunnattomat äänestävät ikäluokat jotka pitävät kyllä omistaan huolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurten ikäluokkien vanhemmat olivat harvemmin mitään rikkaita. Toki on niitäkin, joille on jäänyt perintömetsät, talot ja suuret pääomat, mutta ne ovat harvemmassa. Suurten ikäluokkien elämäntyyli on ollut aivan erilainen, toki moni pääsi nauttimaan myös elintason noususta. Nykyään tulonsiirtojenkin varassa elävien ihmisten elämäntapa on "pikkuporvarillinen" verrattuna vaikkapa 70-luvun elintasoon.
Ei sillä ole merkitystä perivätkö suuret ikäluokat omilta vanhemmiltaan mitään. Fakta on, että suhdanteilta he perivät maksimaaliset voitot ja järjestivät asiat niin, että heidän jälkeensä se on mahdottomuus nuoremmille sukupolville. Ihan turha puhua mistään kovasta työstä kun tänä päivänä sillä ei vaan pärjää. Suurten ikäluokkien työelämä oli vielä reilua, sitä se ei enää ole ollut pitkään aikaan.
Ei kai kukaan kielläkään sitä, etteikö varallisuus olisi kasaantunut suurille ikäluokille. Ja totta on, että nykyään harva kovatuloinenkaan voi saavuttaa vaikkapa suuriin ikäluokkiin kuuluvien duunarivanhempiensa varallisuustasoa. Täytyisi päästä myös pois siitä ajattelusta, että mullekaikkijusthetijanyt ja muuttaa arvomaailmaa. Ihminen ei oikeasti tarvitse edes suurta taloa, autoa, kesämökkejä ja kaiken maailman kouhotuksia, joita nykyään riittää; pitää keskittyä nauttimaan aineettomista asioista. Se on vaikeaa, kun ihminen on niin ahne.
Oliko tää kritiikki kohdistettu siis sille ns. "ahneelle sukupolvelle" = suurille ikäluokille joilla on ne ne isto talot, pelit ja vehkeet?
Eikö se ole ihan luonnollista, kun vanhemmilla sukupolvilla on suuremmat omaisuusmassat, kun työhistoriaa on useimmilla takana 40-50 vuotta, kuin ne olisi 30v, jotka ovat olleet työelämässä 10 vuotta.
Nuorempien omaisuutta pitäisi verrata samaan, mikä oli heidän vanhempiensa omaisuus kun he olivat saman ikäisiä.Luulen, oman omaisuuteni olevan lähes saman vanhempieni ikäisenä ja sen lisäksi olen saanut korkeamman elintason jo lapsesta lähtien, toisin kuin vanhempani.
Verrataanpa. Minun vanhemmistani toinen on ollut suurituloinen ja toinen oli pitkään pienituloinen. He ostivat kolmekymppisinä noin 200 neliön uudehkon rivitaloasunnon hyvältä alueelta pääkaupunkisudulta, jonka maksoivat 8 vuodessa. Tuon ajan oli taloudellisesti aika tiukkaa. Nelikymppisinä heillä oli velaton rivari, kesämökki, vene ja muuta omaisuutta, jota alkoivat kartuttaa. Eläkkeelle jäädessä kuusikymppisenä omaisuutta oli jo huomattavasti. Kummallakin oli todella pitkät työsuhteet saman työnantajan palveluksessa. Eläkkeet ovat runsaat.
Meillä sekä minä että puolisoni olemme suurituloisia samaan tapaan kuin se parempituloinen vanhemmistani. Olemme onnistuneet ostamaan 120 neliön kerrostaloasunnon vanhasta talosta, johon tulee kohta putkiremontti. Tämä on maksettu, kun olemme noin 55-vuotiaita. Jää nähtäväksi, miten työelämä sinne asti kantaa. Meillä ei ole kesämökkiä, eikä tulekaan, mutta yritämme jotain säästää eläkepäivien varalle. Parhaassa tapauksessa eläke tulee olemaan noin puolet siitä, mitä vanhampani saavat. Jos työelämän kanssa tulee häikkää viidenkympin jälkeen, eläke jää helposti neljäsosaan vanhempieni eläkkeestä.
Bulevardiltako ostitte kämpän vai miten kummassa kahdella suurituloisella voi kestää 55 ikävuoteen saakka sen maksaminen? Etenkin, jos eläisitte samalla elämäntyylillä kuin vanhempasi rivariaan maksaessa?
Entä mistä päättelit tuon, että eläkkeesi on parhaassakin tapauksessa vain puolet vanhempiesi eläkkeestä?
Olipas siinä asiallinen kommentti. Kämppää ei ostettu Bulevardilta, vaan samalta alueelta, missä sijaitsee vanhempieni 200 neliön rivari. Sikäli tilanne on erittäin vertailukelpoinen.
Eläkkeen suuruuden päättelin omasta eläkeotteestani sekä siihen liittyvästä ennusteesta. Minä kuulun niihin ikäluokkiin, joille eläke ei kertynyt alle 23-vuotiaana, ei kertynyt opinnoista eikä perhevapailta. Minulle ei myöskään tule kertymään ns. Superkarttumaa. Eläke lasketaan minulle hyvin pieneksi jäävänä prosenttiosuutena koko työuran tulojen keskiarvosta, jolloin mukana on myös osa-aikatyötä, jossa oli hyvin pieni palkka. Vanhemmilleni eläke on laskettu ihan eri perusteilla kuin minulle. Heillä prosentti on suuri ja juuri ennen eläkkeelle jäämistä saadut tulot ovat se luku, mistä prosentteja lasketaan.
Voihan jeesuksen pillu näitä selittäjiä. Kas kun ei maksa 100 000 se katto.
http://laatukoti.net/palvelut/kattoremontti/kattoremonttilaskuri/#remon…