Missä maassa olet syönyt parasta ruokaa? Mitä se oli?
Kommentit (90)
Ehkä outoa, mutta Virossa. Reissaan jonkin verran työkseni, mutta Virossa Kaks Kokkaa ravintolassa on ollut paras ateriani, se kokonaisuus, raaka-aineet, idea. Alkupalana paahtopaistisalaatti, pääruuaksi kuhaa ja fenkolia, jälkkäriksi suklaakakkua jäätelöllä. Noihin kuului vaikka mitä ihanaa. Edullinenkin vielä.
Toinen jonka kohdalla mietin pitkään, on yksi Lontoossa oleva intilainen "pulju", tekee vain vegaanista ruokaa. Oli siinä Gordon Ramsayn ravintolasota ohjelmassakin. Pärjäsi loppusuoralle. Sen takia etsin sen silloin käsiini, eikä ollut huono löytö ollenkaan. Laita kaupungilla, mutta kannattava reissu. Kävin toistekin.
Vierailija kirjoitti:
Ehhehee, tässä ketjussa onkin siis tarkoitus leuhkia missä eksoottisissa paikoissa sitä on tullut käytyä :D
Parhaat pöperöt on kuitenkin syöty äitimuorin keittiössä!
Ei kiitos. Mä välttelen äitini tekemiä ruokia. Vai miltä kuulostaa mustaksi paistetut sekavihannekset (ensin ne oli tietenkin keitetty löllöiksi) ja viime viikoinen makaroni pakkasesta?
Mieheni tekee parhaat seitan purilaiset.
Amsterdamissa De Kas -ravintolassa. Huikea menu, tarjoilevat itse viljellyistä kasviskista herkullista ruokaa.
Telluksen Portugalissa oli paras vuohenjuustopizza. Tai ainakin se nälkäisen päivän jälkeen tuntui sellaiselta. Olin ollut päivän vaeltamassa vuoristossa, kun tulin takaisin kaupunkiin, niin menin pizzalle ja tilasin kalleimman vuohenjuustopizzan, oli taivaallista.
Sinkkumies
Suomessa kotona talon takana katoksessa grillistä.
Paikallista makkaraa ja muukin ruoka paikallista ja kasvikset ja juurekset omasta pellosta + jälkiruokamarjat.
Lisänä kaunis maisema viljapeltojen yli ja pieniä metsäpuskia. Rauhallista ja mukavaa.
Kyllä mä luulen että se paras ruoka on osunut Suomeen kuitenkin.
Ravintola oli Olo, Helsingissä. Jotain ankkaa se pääruoka taisi olla, mutta aika monta ruokalajia oli yhteensä, ja kaikki maistui ihanalta.
Täytyy sanoa, että en oo missään ulkomailla varmaan niin kallistakaan ruokaa syönyt....
Tosi vaikea sanoa. Viiskymppisenä on ehtinyt niin paljon ja monessa paikasa jo syödä ettei muistakaan...Esim. parhaan pizzan oon syönyt Rodoksella ihan perus turistirysäravintolassa. Patmoksella sain älyttömän hyvää mustekalaa. Hampurissa on portugalilainen kalaravintola missä käyn joka kerta Hampurissa käydessä, hyväksi havaittu. Ja toki Suomessakin on monia loistavia ravintoloita joista saa loistavaa ruokaa.
Suomessa. Reissaan paljon töideni vuoksi, välillä saatan olla kuukaudessa viikonkin ulkomailla. Kyllähän siellä on tullut poikkeuksellisen hyviä ruokia syötyä huippu ravintoloissa Yhdysvaltoja, Lontoota ja Pariisia myöten.
Parhaat onnistumiset on kuitenkin minun kohdalla osuneet Suomeen. Sanoisin, että jo todennäköisyydet puoltaa sitä. Olen silti syönyt Suomessa moninkertaisesti useammin huippu kokkaajien luona ja huippu ravintoloissakin.
Silti aamiaisessa Puolassa yksi hotelliaamiainen menee parhaiden suomalaisten hotelliaamiaisten rinnalle. Ja pihviannoksissa yksi katalonialaisen ravintolan salaatti/pihviannos hipoo jo parasta pihviannosta. Paistetuissa juustoissa suomalainen leipäjuusto on oikein onnistuessaan ehdotonta aatelia, vaikka pidän todella paljon muistakin, esim. Katalonialaisilla ja Tsekkiläisillä on huippu hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa, että en oo missään ulkomailla varmaan niin kallistakaan ruokaa syönyt....
Suomessa ei tosiaan ole vaikeeta saada ravintolaillalliseen menemään ihan järjettömiä summia.
Suomessa, koulussa. Söin 90-luvulla jonkinlaista poroa. Se ei ollut käristystä, vaan jotain pihviä tai jotain. Se teki minuun suuren vaikutuksen. Suomessa saa ilmaiseksi ravintolatason ruokaa koulussa.
En ole koskaan asunut Suomessa, vanhempani ovat suomalaisia ja kävin 90-luvulla tutustumassa suomalaiseen koulujärjestelmään (tein esityksen oman kotimaani luokalle).
Espanjassa mustekalasalaatti oli tosi parempi kuin teidän äitienne tekemä ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei tosiaan ole vaikeeta saada ravintolaillalliseen menemään ihan järjettömiä summia.
Tavattoman helppoa se on myös Pariisissa, Milanossa, Lontoossa jne.
Savustettu lohi on parasta mitä tiedän, en ole sen voittanutta vielä matkoillakaan saanut. Joten ihan siis Suomessa.
Huvittaa, että ihmiset kilvan luettelee mahdollisimman monta paikkaa näyttääkseen, että on matkustellut :D Kysymys oli, että missä maassa (huom! yksikkö) on syöty parasta ruokaa ja mitä se oli. Ei kysytty, että missä kaikissa maissa olet syönyt.
Oma ehdoton lempparini on Kreikka! Souvlaki, tzatziki, pita -leipä, nam. Intialaisesta ruoasta taas en tykännyt.
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa, että ihmiset kilvan luettelee mahdollisimman monta paikkaa näyttääkseen, että on matkustellut :D Kysymys oli, että missä maassa (huom! yksikkö) on syöty parasta ruokaa ja mitä se oli. Ei kysytty, että missä kaikissa maissa olet syönyt.
Ihan sama kuin paras kappale keskustelussa, minusta ainakin on vaikea sanoa yksittäistä parasta ruoka-annosta. Vaikea verrata kokkiäidin tyttärensä häihin leipomaa hääkakkua edes hänen tekemään voileipäkakkuun puhumattakaan hotelliaamiaisiin, pihviin tai Manchego-juustoon.
Kun palsta on keskustelupalsta, eikä aloitus ole peukutuskysely, saattaa vastauksetkin vaihdella vähän kirjoittajan käsitysten ja kokemusten mukaan.
Venäjällä. Shashlikeja, riisiä, vodkaa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta keskustelu olisi aika yksitotinen, jos vastaukset olisi vain maa tai kaupunki. On hauskempi lukea, kun kirjoittajat kirjoittavat vähän enemmän. Ei anonyymeille oikein luulisi olevan kateellinenkaan...
Sama tuli mieleen! Ihme porukkaa, kun kysymys oli kuitenkin että missä ollut parasta.. ja nämä älypäät luettelee 7 eri paikkaa. Varsinkin tämä kaktuksen syödä, josta ruoka oli pahaa. On ihmiset kyllä typeriä leuhkoja.
Oma vastaus kysymykseen on Byron bay, Australia ja ravintola Hogs breath.. kana juusto salaatti oli uskomattoman hyvää.