MBTI:si ja kiinnostuksenkohteesi?
Mitkä ovat kiinnostuksenkohteesi? Olisin kysynyt ammattia, mutta se voi olla asia, johon päädytään järkevyyden vuoksi, ei palavan intohimon.
Minua kiinnostavat: kirjallisuus, taiteet, elokuvat, historia, kaikenlaiset symbolit, psykologia (Freud!) ja oudot jutut (joihin luen mm. kiinnostukseni esoteriaan ja okkultismiin). Olen INFP eli klassinen romantikko.
Kommentit (71)
INTP-A, kiinnostuksen kohteita tähtitiede, fysiikka, tietotekniikka, robotit, mielisairaudet, kielitiede (kaikenlaiset kieleen liittyvät pohdinnat ja vertailut ovat intohimoni). Harrastan käsitöitä ja lukemista.
Vierailija kirjoitti:
Olen ENFP ja olen kiinnostunut liian monesta asiast eikä minulla ole oikein keskittymiskykyä millekään tietylle kiinnostukseni kohteelle / se vaihtelee viikoittain. Ellei päivittäin :)
Allekirjoitan joka sanan, raskain sydämin. Ainoana pysyvänä kiinnostuksen kohteena ihmisen psyyke.
toinen ENFP
Vierailija kirjoitti:
Mulla melkein sama ku ap:lla! INFP-A, kävin taideviestintälukion, luin kandiksi fillsofiasta, gradu kuvien vallasta kulutuskulttuurissa (taloussosiologia). Joku varmaan mut nyt tunnistaa tästä mut ei haittaa.
Kuka tahansa tunnistaa sut tosta, tollasta gradua ei ollut kauhean vaikea löytää.
Toi hikipedian kuvaus oli paljon osuvampi kuin testituloksessa oleva.
Se INTJ-T
Puolet teistä on kiinnostuneita psykologiasta, mutta ette silti ymmärrä, että Myers-Briggs ei kerro mitään. Esim. tässä hyvä tiivistelmä alkajaisiksi: http://fortune.com/2013/05/15/have-we-all-been-duped-by-the-myers-brigg…
Vierailija kirjoitti:
Puolet teistä on kiinnostuneita psykologiasta, mutta ette silti ymmärrä, että Myers-Briggs ei kerro mitään. Esim. tässä hyvä tiivistelmä alkajaisiksi: http://fortune.com/2013/05/15/have-we-all-been-duped-by-the-myers-brigg…
No ei se luotettavasti kerrokaan. Mikä nettitesti kertoisi? Mutta se on suuntaa-antava ja yllättävää kyllä, kuvaukset pätevät (lähes) täysin. En ollut ennen kiinnostunut psykologiasta, mutta nykyään ehkä hieman. En ole kuitenkaan opiskellut sitä ollenkaan.
INTJ-T
INFP-T
Kiinnostuksen kohteita ovat uskonnot, moraalifilosofia, psykologia, tarinat, musiikki.
Jos kukaan ei vielä ole ehtinyt vastata, T kirjainsarjan lopussa tarkoittaa turbulentti, eli temperamentti on herkkä, reaktiivinen; persoonassa muutoksia, ristiriitoja. En tiedä, mitä A tarkoittaa...
Tiffany (ei kirjautuneena) kirjoitti:
INFP-T
Kiinnostuksen kohteita ovat uskonnot, moraalifilosofia, psykologia, tarinat, musiikki.
Jos kukaan ei vielä ole ehtinyt vastata, T kirjainsarjan lopussa tarkoittaa turbulentti, eli temperamentti on herkkä, reaktiivinen; persoonassa muutoksia, ristiriitoja. En tiedä, mitä A tarkoittaa...
No se selittääkin. Koen olevani ristiriitainen ihminen ja harvoin ymmärrän itseäni. Löydän itsestäni koko ajan uusia puolia. Muutan mieltäni asioista jne. Kiitoksia!
INTJ-T
Vierailija kirjoitti:
Tuokin kritiikki oli huonosti perusteltu. En jaksa joka kohtaa käydä läpi, mutta sillä ei ole väliä onko i/e akselissa lähellä toisiaan, ne funktiot määrittelevät persoonallisuutesi. Niitä neljää kirjainta ei kannata tuijottaa liikaa. Vaikka isfp ja esfp olisivat molemmat suurin piirtein samassa kohtaa jokaista janaa, heillä on eri funktiot.
INTP
Kiinnostaa tieteet, enimmäkseen fysiikka/kvanttifysiikka, neurotieteet ja psykologia, yhteiskunta, ilmasto, elokuvat & kirjallisuus (scifi), ravitsemus & terveys (luomu, luontaistuotteet jne.)
Minuun tuo INTP sopii täysin muuten paitsi sosiaalisuuden osalta. Tätä on kyllä muokannut olosuhteiden pakosta elämäntapahtumat ja -tilanteet, ei niinkään että perusluonteeltani olisin sosiaalisuuteen taipuvainen. Sosiaalisuuteni onkin sellaista ensin teoriapohjalta opeteltua, sittemmin käytännössä harjaantunutta :)
MBTI on samaa tasoa kuin horoskoopit.
Vierailija kirjoitti:
INTP-A, kiinnostuksen kohteita tähtitiede, fysiikka, tietotekniikka, robotit, mielisairaudet, kielitiede (kaikenlaiset kieleen liittyvät pohdinnat ja vertailut ovat intohimoni). Harrastan käsitöitä ja lukemista.
Kah, unohdin mainita kaiken käsillä tekemisen askartelusta nikkarointiin ja käsitöihin :) Just tämän vuoksi olen taipuvainen pitämään tuota mbti:tä suht pätevänä, koska saman tyypin edustajat ollaan usein hyvin samanlaisista asioista kiinnostuneita. Ja toisekseen - niinkuin jo sanoinkin, kuvaus sopii kuin nyrkki silmään ;)
T. Se toinen INTP
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ei kuitenkaan :) Ota selvää, niin ei tarvitse luulla kummia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota itse selvää. Mbti on sekä reliabiliteetiltaan että validiteetiltaan erittäin huono, ja nämä ominaisuudet ovat kuitenkin kaikkein oleellisimpia tekijöitä persoonallisuustestin "hyvyyden" arvioinnissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota itse selvää. Mbti on sekä reliabiliteetiltaan että validiteetiltaan erittäin huono, ja nämä ominaisuudet ovat kuitenkin kaikkein oleellisimpia tekijöitä persoonallisuustestin "hyvyyden" arvioinnissa.
Hienoja sanoja olet kuullut, mutta et selvästi tiedä niiden merkitystä.
INFJ
Kiinnostuksenkohteitani ovat mm. kielet, kielitiede, kauno- ja tietokirjallisuus, kuvataide, elokuvat, historia, psykologia, uusien asioiden oppiminen yleensä. Kausittain harrastan käsillä tekemistä, esim. virkkaamista ja piirtämistä.
Viime aikoina olen ollut valtavan kiinnostunut kosmetiikasta, ihonhoidosta ja meikeistä (!) sekä eri maiden lipuista. Erityispiirteenäni mainittakoon, että ollessani kiinnostunut jostain pyrin ottamaan aiheesta selville mahdollisimman paljon. Pyrin aina ymmärtämään ilmiöiden syitä ja taustoja. Minulla on myös suuri tarve järjestellä asioita erilaisiin kategorioihin, sekä konkreettisesti että pääni sisällä. Ehkä näistä syistä MBTI vetoaa minuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persoonallisuustestin reliabiliteetti tarkoittaa sen luotettavuutta, esimerkiksi sitä, että testin tulos on kutakuinkin sama tänään ja ensi vuonna (persoonallisuutta pidetään nykytietämyksen mukaan suhteellisen muuttumattomana). Mbti täyttää tämän kriteerin kehnosti.
Persoonallisuustestin validiteetti taas tarkoittaa esimerkiksi sitä, että testillä on jotain ennustearvoa, se esimerkiksi korreloi ihmisen toimintatapojen, kiinnostuksenkohteiden, ammatinvalinnan jne. kanssa. Lisäksi validi persoonallisuustesti on verrannollinen muiden, hyväksi todettujen persoonallisuustestien kanssa. Eli henkilö saisi siis sekä Mbti:sta että esimerkiksi Mmpi :sta tai Prf :sta samansuuntaisia tuloksia. Myöskään näitä kriteerejä Mbti ei vaikuta täyttävän.
Toki Mbti voi parhaassa tapauksessa lisätä henkilön itseymmärrystä ja antaa viihdykettä, mutta niin voivat horoskoopitkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persoonallisuustestin reliabiliteetti tarkoittaa sen luotettavuutta, esimerkiksi sitä, että testin tulos on kutakuinkin sama tänään ja ensi vuonna (persoonallisuutta pidetään nykytietämyksen mukaan suhteellisen muuttumattomana). Mbti täyttää tämän kriteerin kehnosti.
Persoonallisuustestin validiteetti taas tarkoittaa esimerkiksi sitä, että testillä on jotain ennustearvoa, se esimerkiksi korreloi ihmisen toimintatapojen, kiinnostuksenkohteiden, ammatinvalinnan jne. kanssa. Lisäksi validi persoonallisuustesti on verrannollinen muiden, hyväksi todettujen persoonallisuustestien kanssa. Eli henkilö saisi siis sekä Mbti:sta että esimerkiksi Mmpi :sta tai Prf :sta samansuuntaisia tuloksia. Myöskään näitä kriteerejä Mbti ei vaikuta täyttävän.
Toki Mbti voi parhaassa tapauksessa lisätä henkilön itseymmärrystä ja antaa viihdykettä, mutta niin voivat horoskoopitkin.
Arvaas mitä. Mulle on tehnyt ton testin ensimmäistä kertaa ammatinvalintapsykologi yli 20 vuotta sitten. (sillon en itse edes tiennyt mitään testin tarkoituksesta). Seitsemisen vuotta myöhemmin osallistuin testiin työnantajan koulutuksen kautta. Sen jälkeen olen tehnyt testin muutaman kerran itse, niin englannin- kuin suomenkielisenäkin. Aina sama tulos, INTP.
INFP
Kiinnostuksenkohteita taiteet. Kuvataiteet, kirjallisuus, teatteri, elokuvat, musiikki. Myös historia ja filosofia. Erilaiset kulttuurit ja elämänkatsomukset.
Nämä nyt ensimmäisenä tulivat mieleen.
Eniten kiinnostavat näyttävät olevan tuossa ensimmäisenä.
Minäkin olen INFP ja kiinnostuksen kohteina taide, kulttuuri, psykologia, kirjallisuus, elokuvat, musiikki, luonto ja eläimet, vieraat kulttuurit, yhteiskunnalliset ilmiöt, esoteria ja okkultismi kiinnostavat minuakin. Harrastan piirtämistä ja kirjoittamista. Seuraan paljon uutisia ja tykkään ottaa selvää asioista, minusta on ihanaa saada tietää jotain uutta. Työskentelen luovalla alalla.