MBTI:si ja kiinnostuksenkohteesi?
Mitkä ovat kiinnostuksenkohteesi? Olisin kysynyt ammattia, mutta se voi olla asia, johon päädytään järkevyyden vuoksi, ei palavan intohimon.
Minua kiinnostavat: kirjallisuus, taiteet, elokuvat, historia, kaikenlaiset symbolit, psykologia (Freud!) ja oudot jutut (joihin luen mm. kiinnostukseni esoteriaan ja okkultismiin). Olen INFP eli klassinen romantikko.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Jos haluatte jatkaa MBTI-tiellä niin tutustukaa seuraavaksi Enneagrammiin. Vastustin sitä pitkään, vaikuttaa niin epätieteelliseltä ja tähtikuvioiselta ja violetilta, mutta se on lopulta oman tyypin löydyttyä ollut paljon syvemmin vaikuttava kuin MBTI.
terveisin joku joka ei yrityksestä huolimatta saa haluamaansa mtbi-tulosta testeistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluatte jatkaa MBTI-tiellä niin tutustukaa seuraavaksi Enneagrammiin. Vastustin sitä pitkään, vaikuttaa niin epätieteelliseltä ja tähtikuvioiselta ja violetilta, mutta se on lopulta oman tyypin löydyttyä ollut paljon syvemmin vaikuttava kuin MBTI.
terveisin joku joka ei yrityksestä huolimatta saa haluamaansa mtbi-tulosta testeistä?
Täh? Ei, kyllä olen hyvin järjestelmällisesti testautunut ENTP:ksi ja kaikkihan sen tietää että se on paras tulos ;)...
Enneagram ei ole mitenkään ristiriidassa MBTI-systeemien kanssa koska ei liity kognitiivisiin funktioihin, vaan on eri persoonallisuuden tasoa kuvaava. Epätieteellinen ja siksi sitä on minun vaikea lukea ajattelematta horoskooppeja tms.
Mutta itsetutkiskeluun se on ainakin minulle ja kuulemani mukaan usealle muullekin ollut hyvin selkeä opas, sen on tarkoitus osua syvemmälle kuin MBTI. Luulin ensin pintapuolisia kuvauksia luettuani olevani eri Enneagram-tyyppiä, enkä ajatellut koko hommasta juuri mitään, kunnes tein sattumalta testin jossa Enneagram oli mukana ja sen mukaan olin selvästi ihan toista tyyppiä. Ensin tietysti meinasin että no niinpä, mitä huuhaata, mutta kun luin muutaman kuvauksen mitkä testin mukaan edusti minua, niin sieltä löytyi juuri ne asiat mitkä olin itsestäni tavallaan tiennyt, mutta en ollut oikein halunnut niitä tunnustaa. Enneagram antaa myös suuntaa, mihin asioihin pitäisi kiinnittää huomiota ja kertoo miten käyttäytyy silloin kun ei voi hyvin. Ikäväähän siinä on tietysti se, että ne asiat joihin pitäisi kiinnittää huomiota, ovat juuri niitä asioita jotka itselle on vaikeimpia eli eivät ole välittömästi palkitsevia. Asioita joista tietää kyllä että pitäisi, mutta ei halua.
Itse uskon tähän MBTI-tyypitykseen, ja olen INTJ. Kyllähän täällä netissä tuntuisi olevan paljon wannabe INTJ-tyyppejä, mutta suurin osa varmaan aika heikkotasoisia muuten. MBTI kertoo vain ajattelun tyylistä, vaan ei välttämättä laadusta. Jos ei nyt mitään yliopistotasoista koulutusta ole esim. fysiikassa tai tekniikassa, niin on lahjat menneet aika hukkaan.
Enneagram on vastaavasti tieteellisesti ihan pätevä, mutta kuitenkin rinnakkainen järjestelmä kuin Socionics. En sulkisi kumpaakaan pois, vaan käyttäisin niitä rinnakkain. Enneagram kaivaa esiin mikä ajaa henkilöä toimimaan kuten toimii, kun taas Socionics ja MBTI enemmän selittävät vain ajatus- ja toimintamalleja vaikka jotakin tyypillisistä motivaationlähteistä nekin kertovat. Big5 on myös ok tuohon kylkeen, vaikka näihin kahteen verrattuna kovin suppea onkin.
Enneagramista tritype-yhdistelmät ovat melkeinpä oleellisemmat vielä kuin sinällään puhdas ennegram-tulos. Enneagramista saa vähän enempi irti kun googlaa "enneagram articles_chapter_one" ja lataa & lukee löytyvän PDF:n. Alkaa sen jälkeen testin tulokset näyttämään tolkullisemmilta.
https://www.eclecticenergies.com/enneagram/test.php
Pahus! Unohdin, että tolkku-sana on minulla pannassa. Pahuksen muoti-ilmiö.
Hei #58, eihän sitä Enneagrammia voi parhaalla tahdollakaan sanoa tieteelliseksi. Onhan sitä tietysti ihmiset tutkineet ja kehittäneet joo, mutta kyllähän se menee luokkaan New Age -hömppä. MBTI:ia voi sentään jotenkin vertailla ja yrittää avata sen teoriaa ja sen yksityiskohdista vääntää, mutta Enneagram vaan on, joku on sen keksinyt ja se riittää mulle, koska sattui osumaan niin hyvin kohdalleen. Itse arvelen, että ne 9 perustyyppiä ja niiden vuorovaikutus liittyy varhaisiin kiintymyssuhteisiin, mutta en välitä Enneagrammin väitettyä teoriataustaa sen syvemmin tutkia, koska en usko että sieltä löytyy mitään järkevää. Se miten Enneagrammia on tarkoitus käyttää, on taas sitten eri asia kuin teorian tausta.
t. ENTP 9w1
Heipä hei ja kiitos kaikki vastanneet!
Testin voi tehdä osoitteessa 16personalities.com (kun joku kysyi)
Totta on, että kaikille MBTI ei anna oikeaa tulosta. Vastaaja voi huijata tietämättään, ja osalla persoonallisuus on niin kahden tyypin välillä, että on vaikea sanoa, kumpi on. Minä esimerkiksi sain muutama vuosi sitten tulokseksi INFJ, ja nyt huomaan ihailevani tuota tyyppiä niin paljon, että vastasin testiin niin kuin INFJ vastaisi :D
Joka tarkkuutta kaipaa, voi kokeilla enneanagrammiin perustuvaa tritypeä. Erilaisia vaihtoehtoja on 81, ja eri tyyppien välillä on aivan hiuksenhieno ero.
AP
ISFP ja pääasiallisina kiinnostuksenkohteina urheilu, luonto ja eläimet. Olen aika fyysinen ihminen ja tykkään harrastaa mahdollisimman rankkoja lajeja ja rääkätä itseäni/testata missä omat rajat kulkee ihan kilpaurheilutasolla asti. En voisi kuvitella elämääni ilman urheilua. Perusluonteeltani olen kuitenkin kiltti, melko herkkä, ujohko ja positiivisesti elämään suhtautuva introvertti. Pidän luonnossa liikkumisesta ja olen todella eläinrakas, haluaisin muuttaa jonnekin vanhalle maatilalle asumaan ja ottaa sinne kaikenlaisia kotieläimiä. Pidän kauniista asioista kuten hyvästä musiikista ja elokuvista.
Vierailija kirjoitti:
Hei #58, eihän sitä Enneagrammia voi parhaalla tahdollakaan sanoa tieteelliseksi. Onhan sitä tietysti ihmiset tutkineet ja kehittäneet joo, mutta kyllähän se menee luokkaan New Age -hömppä. MBTI:ia voi sentään jotenkin vertailla ja yrittää avata sen teoriaa ja sen yksityiskohdista vääntää, mutta Enneagram vaan on, joku on sen keksinyt ja se riittää mulle, koska sattui osumaan niin hyvin kohdalleen. Itse arvelen, että ne 9 perustyyppiä ja niiden vuorovaikutus liittyy varhaisiin kiintymyssuhteisiin, mutta en välitä Enneagrammin väitettyä teoriataustaa sen syvemmin tutkia, koska en usko että sieltä löytyy mitään järkevää. Se miten Enneagrammia on tarkoitus käyttää, on taas sitten eri asia kuin teorian tausta.
t. ENTP 9w1
Kiitos kritiikistä. En ole kanssasi mitenkään eri mieltä. Käyttötarkoituksensa sillä on, ei tosiaan enneagramia voi sanoa tieteelliseksi, minun virheeni. Valitettavasti osalla enneagram on noussut myös uskonnon asemaan, eli "sääntöjä" pidetään ehdottomina jne. ja kun ne eivät toimi, vika on aina henkilössä eikä enneagramin määrittelyssä;-) Yksi oikea vastaus pitäisi löytyä, vaikka minulle testi antaa kuusi lähes tasapisteissä olevaa trityyppiä, joista mikään ei ole missään nimessä myöskään huti. Nämä ovat vain välineitä, keskeneräisiä sellaisia, eikä niitä pidä ajatella totuutena kenestäkään tai edes mistään ryhmästä.
Mutta toimii melko hyvin osoittamaan henkilön motivaation jne. Varhaisten kiintymyssuhteiden ohella kyllä heittäisin peliin hormonitasot ja paljon muutakin, mm. geneettistä sillä mm. muistin toimintaa säätelevät geenit ja muisti toimii sitä paremmin, mitä voimakkaammat tuntemukset ja siten joidenkin väitteiden mukaan parempi episodimuistin laatu johtuisi voimakkaammin koetusta tilanteesta jne. joten aika turha on lähteä rajoittamaan listaa mahdollisista syistä tällaisten erojen taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. ENTP 9w1
Kiitos kritiikistä. En ole kanssasi mitenkään eri mieltä. Käyttötarkoituksensa sillä on, ei tosiaan enneagramia voi sanoa tieteelliseksi, minun virheeni. Valitettavasti osalla enneagram on noussut myös uskonnon asemaan, eli "sääntöjä" pidetään ehdottomina jne. ja kun ne eivät toimi, vika on aina henkilössä eikä enneagramin määrittelyssä;-) Yksi oikea vastaus pitäisi löytyä, vaikka minulle testi antaa kuusi lähes tasapisteissä olevaa trityyppiä, joista mikään ei ole missään nimessä myöskään huti. Nämä ovat vain välineitä, keskeneräisiä sellaisia, eikä niitä pidä ajatella totuutena kenestäkään tai edes mistään ryhmästä.
Mutta toimii melko hyvin osoittamaan henkilön motivaation jne. Varhaisten kiintymyssuhteiden ohella kyllä heittäisin peliin hormonitasot ja paljon muutakin, mm. geneettistä sillä mm. muistin toimintaa säätelevät geenit ja muisti toimii sitä paremmin, mitä voimakkaammat tuntemukset ja siten joidenkin väitteiden mukaan parempi episodimuistin laatu johtuisi voimakkaammin koetusta tilanteesta jne. joten aika turha on lähteä rajoittamaan listaa mahdollisista syistä tällaisten erojen taustalla.
Sitten sinä olet 9. Ysi on varsinainen kameliontti ja tunnistaminen on kaikista vaikeinta.
INTJ on harvinaisin tyypeistä, ja suurin osa itse INTJ-tuloksen saavista on todellisuudessa ISTJ-tyypin edustajia. Tästä johtuen useammassa ISTJ-profiilissa todentaankin, että ISTJ:n heikko itsearviointikyky johtaa poikkeuksellisen usein virheellisin testituloksiin. Ammattilaisen tekemänä tuota virhettä ei juuri taida tapahtua.