MBTI:si ja kiinnostuksenkohteesi?
Mitkä ovat kiinnostuksenkohteesi? Olisin kysynyt ammattia, mutta se voi olla asia, johon päädytään järkevyyden vuoksi, ei palavan intohimon.
Minua kiinnostavat: kirjallisuus, taiteet, elokuvat, historia, kaikenlaiset symbolit, psykologia (Freud!) ja oudot jutut (joihin luen mm. kiinnostukseni esoteriaan ja okkultismiin). Olen INFP eli klassinen romantikko.
Kommentit (71)
Voiko testin tehdä verkossa? Linkki?
Vierailija kirjoitti:
Voiko testin tehdä verkossa? Linkki?
Niitä on monta. Googlaa "MBTI testi" tai "MBTI test".
Vierailija kirjoitti:
Ruis Leipä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MBTI on samaa tasoa kuin horoskoopit.
Ehkä ei kuitenkaan :) Ota selvää, niin ei tarvitse luulla kummia.
Ota itse selvää. Mbti on sekä reliabiliteetiltaan että validiteetiltaan erittäin huono, ja nämä ominaisuudet ovat kuitenkin kaikkein oleellisimpia tekijöitä persoonallisuustestin "hyvyyden" arvioinnissa.
Hienoja sanoja olet kuullut, mutta et selvästi tiedä niiden merkitystä.
Persoonallisuustestin reliabiliteetti tarkoittaa sen luotettavuutta, esimerkiksi sitä, että testin tulos on kutakuinkin sama tänään ja ensi vuonna (persoonallisuutta pidetään nykytietämyksen mukaan suhteellisen muuttumattomana). Mbti täyttää tämän kriteerin kehnosti.
Persoonallisuustestin validiteetti taas tarkoittaa esimerkiksi sitä, että testillä on jotain ennustearvoa, se esimerkiksi korreloi ihmisen toimintatapojen, kiinnostuksenkohteiden, ammatinvalinnan jne. kanssa. Lisäksi validi persoonallisuustesti on verrannollinen muiden, hyväksi todettujen persoonallisuustestien kanssa. Eli henkilö saisi siis sekä Mbti:sta että esimerkiksi Mmpi :sta tai Prf :sta samansuuntaisia tuloksia. Myöskään näitä kriteerejä Mbti ei vaikuta täyttävän.
Toki Mbti voi parhaassa tapauksessa lisätä henkilön itseymmärrystä ja antaa viihdykettä, mutta niin voivat horoskoopitkin.
Arvaas mitä. Mulle on tehnyt ton testin ensimmäistä kertaa ammatinvalintapsykologi yli 20 vuotta sitten. (sillon en itse edes tiennyt mitään testin tarkoituksesta). Seitsemisen vuotta myöhemmin osallistuin testiin työnantajan koulutuksen kautta. Sen jälkeen olen tehnyt testin muutaman kerran itse, niin englannin- kuin suomenkielisenäkin. Aina sama tulos, INTP.
Jep, se että juuri sinä ja kaverisi saatte saman tuloksen vuodesta toiseen, ei vielä kerro sen luotettavuudesta. Uskon ennemmin tutkimuksia laajalla otoksella.
Kyllä varmasti ammatinvalintapsykologi on saattanutkin käyttää testiä 20 vuotta sitten. Jopa tänä päivänä! Hän vaan ei ole nykytiedosta kovin hyvin perillä oleva psykologi.
Oletko sä oikeasti aivan tyhmä, vai huviksesiko trollaat jokaisessa hiemankin tiedettä tms. sivuavassa ketjussa? Kaikille asioille löytyy aina kiistäjänsä. Ja on olemassa myös niitä, jotka eivät tällaiseen tyypittelyyn sovi, so what?
Sä pohjaat "kritiikkisi" niihin ainoihin argumentteihin, jotka on olemassa. Sillehän testi ei mitään voi, jos testattava valehtelee tai hänellä on huono itsetuntemus. Voit luntata myös matematiikan kokeessa. Voit loistaa muiden silmissä ja saada paremman arvosanan, mutta itse tiedät luntanneesi, eikä tieto sillä tavalla päähäsi imeydy tai arvosana muuta kykyjäsi. Eihän mbti:stä mitään iloa olekaan, jos ei vastaa rehellisesti ja harkiten. Parhaimmillaan se kuitenkin auttaa ymmärtämään itseä ja suhdettaan ympäristöönsä.
Toisekseen esim. mmpi ei taida olla missään tarjolla netissä/ilmaiseksi tehtävissä ja aika harvalle siihen tarjoutuu mahdollisuus elämänsä aikana psykologilla tehtäväksi. Joten mitä kitiset? Se on vähän sama, kun sä huutelisit, että ette te ooppelikuskit mitään autoista tiedä, Lexus on ainoa oikea auto, ettekä tiedä oikeasta ajokokemuksesta mitään, jollette aja Lexuksella. Ok, ajamme kaikki muut autot romuttamolle sit, eiks vaa?
Ne testit on monesti vähän huonoja. Itse olen saanut varmaan neljä eri tulosta kun olen tehnyt niitä testejä. Pystyin lopulta rajaamaan vaihtoehdot muutamaan ja niistä lopulta löytyi se oma. Ei mbti silti kerro ihmisestä tarpeeksi, jotta siitä olisi jotain mullistavaa hyötyä. Itse en käyttäisi sitä ammatinvalintaan. Kyllä se kuitenkin aika paljon kertoo ihmisestä. Jos pitäisi päättää lähtisinkö sokkotreffeille ESTJn tai esim INFPn kanssa, vastaus olisi helppo.
Tuolla aiemmin joku phti sitä että toisten mbti-tyypistä ei voi tietää, vaan että vain henkilö itse voi asian tietää. Tuo ei pidä paikkaansa. Youtube on täynnä mbti:ia koskevia videoita, joissa henkilöt ovat selkeästi erehtyneet personaallisuustyypistään. Aika monesta ihmisestä pystyy sanomaan mikä tämä on tyypiltään.
Olen tehnyt testin pari kertaa ja tulos INTP-T. Introvertti intuitiivinen, spontaani loogikko. Kuvaa minua melko osuvasti vaikka joihinkin kysymyksiin vastaaminen olikin vähän arpomista. Osa kysymyksistä on mielestäni liian moniselitteisiä ja ymmärrän alan ihmisten kritiikin testiä kohtaan.
Vastaus kysymykseen: kiinnostuksen kohteitani on politiikka, lääketiede, historia, antiikki, sisustus, design, musiikki, terveys, ruoka, eläinten oikeudet, ihmisoikeudet.
Jos haluatte jatkaa MBTI-tiellä niin tutustukaa seuraavaksi Enneagrammiin. Vastustin sitä pitkään, vaikuttaa niin epätieteelliseltä ja tähtikuvioiselta ja violetilta, mutta se on lopulta oman tyypin löydyttyä ollut paljon syvemmin vaikuttava kuin MBTI.
ISFJ-A.
Olen kiinnostunut kirjallisuudesta ja teatterista. Liikun paljon ja mielelläni (uinti, juoksu, ratsastus, tanssi, jooga, kuntosali). Olen kiinnostunut ihmisten käyttäytymisestä ja kehityksestä, kasvun prosesseista, lapsista. Opiskelin pitkälle. Työskentelen virkanaisena, vaikka yksityisenä ammatinharjoittajana olisin varmaankin tienannut paremmin. Kyseessä kohdallani tavallaan oman moraalini mukainen valinta. Nuorena en pitänyt ruoanlaitosta, mutta ompelin ja suunnittelin mielelläni vaatteita. Astma esti ompeluharrastuksen myöhemmin, mutta nyt vanhempana tykkään kokata. Leipomisesta sen sijaan en pidä. Matkustan myös mielelläni (joskin inhoan pitkiä lentomatkoja). Valokuvaan, käyn teatterissa, kuuntelen mieluiten klassista musiikkia. Seksistä pidän myös.
Mitä tuo P / J oikein kuvastaa? Tulee sanoista perceiving / judging.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuo P / J oikein kuvastaa? Tulee sanoista perceiving / judging.
Perceive = oivaltaa, hahmottaa, ymmärtää
Judge = ratkaista, harkita, tuomita
Parisuhdepsykologit puhuvat paljon tästä temperamenttipiirreparista. He saattavat pyrkiä kartoittamaan, johtuvatko pariskunnan ristiriidat siitä, että toinen on ratkaisukeskeinen ja toinen ymmärryskeskeinen.
Ymmärryskeskeinen haluaa hahmottaa asioiden väliset suhteet yleisellä tasolla, löytääkseen juuriongelman ja tavan estää saman ongelman tulevaisuudessa.
Ratkaisukeskeinen ottaa faktat faktoina ja haluaa taklata ongelmat sitä mukaa, kun niitä ilmenee.
Ratkaisukeskeinen on toiminnallinen ja systemaattinen, laatii suunnitelman ja ryhtyy toteuttamaan sitä järjestelmällisesti.
Ymmärryskeskeinen on idealisti, joka pyrkii parantamaan asiat yleisellä tasolla. Ymmärryskeskeiselle yksittäinen ongelma on vain esimerkki / oire siitä, että jotain on periaatetasolla rempallaan.
Olen INTJ nainen eli edustan persoonallisuustyypiltäni 0,8%:a kaikista naisista. Olen aina vastustanut kaikenlaista lokerointia, mutta kun tein IMBT-testin, yllätyin siitä miten kattavasti se kuvaa persoonallisuuttani, aina lapsuudesta lähtien.
INTJ-tyypille sopien olen kiinnostunut vähän kaikesta teoreettisesta. Voisin lainata kirjastosta oikeastaan minkä tahansa teoreettisen opuksen ja kiinnostua siitä, kunhan se on tarpeeksi hyvin kirjoitettu. INTJ-tyyppiä kuvataan sanalla "tutkija", joka sopii minuun todella hyvin, jopa ammattini puolesta. Persoonallisuustyypin harvinaisuudesta johtuen samaa persoonallisuustyyppiä edustavaan ihmiseen ei törmää juuri koskaan. Mielestäni se on tämän persoonallisuustyypin suurin haittapuoli, sillä minulla on lähes aina tunne, että tapani reagoida moniin asioihin on erilainen kuin muilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MBTI on samaa tasoa kuin horoskoopit.
Ehkä ei kuitenkaan :) Ota selvää, niin ei tarvitse luulla kummia.
Ota itse selvää. Mbti on sekä reliabiliteetiltaan että validiteetiltaan erittäin huono, ja nämä ominaisuudet ovat kuitenkin kaikkein oleellisimpia tekijöitä persoonallisuustestin "hyvyyden" arvioinnissa.
Hienoja sanoja olet kuullut, mutta et selvästi tiedä niiden merkitystä.
Persoonallisuustestin reliabiliteetti tarkoittaa sen luotettavuutta, esimerkiksi sitä, että testin tulos on kutakuinkin sama tänään ja ensi vuonna (persoonallisuutta pidetään nykytietämyksen mukaan suhteellisen muuttumattomana). Mbti täyttää tämän kriteerin kehnosti.
Persoonallisuustestin validiteetti taas tarkoittaa esimerkiksi sitä, että testillä on jotain ennustearvoa, se esimerkiksi korreloi ihmisen toimintatapojen, kiinnostuksenkohteiden, ammatinvalinnan jne. kanssa. Lisäksi validi persoonallisuustesti on verrannollinen muiden, hyväksi todettujen persoonallisuustestien kanssa. Eli henkilö saisi siis sekä Mbti:sta että esimerkiksi Mmpi :sta tai Prf :sta samansuuntaisia tuloksia. Myöskään näitä kriteerejä Mbti ei vaikuta täyttävän.
Toki Mbti voi parhaassa tapauksessa lisätä henkilön itseymmärrystä ja antaa viihdykettä, mutta niin voivat horoskoopitkin.
Sä olet muuten joko itse sama hlö tai kopsannut tän yhdeltä blogaajalta, joka mm. ankarasti vastustaa Ruukinmatruunaa ;)
Olen INTJ (mies) ja minulla on paljon erilaisia kiinnostuksenkohteita: kirjoittaminen, oppiminen, ruoka, kirjallisuus ja taide, valokuvaus.
Oonko ainoa jota alkaa ärsyttää tuo joka ikiseen keskusteluun vedetty INTJ-tyypin harvinaisuus? :D
T: ENTP-A, kiinnostuksenkohteet ja harrastukset laidasta laitaan tieteitä, liikuntaa kieliä, matkailua, musiikkia, itsensäkehittämistä, mitä nyt milloinkin. Jutun juoni minulle on se, että saan isoimmat kiksit, kun voin yhdistää kahdesta tai useammasta eri maailmasta ne parhaat puolet. Jos keksin keinon ratkaista yhden kiinnostuksenkohteen ongelmia toisessa kehitetyillä menetelmillä, tai huomaan että voin käyttää jossain ihan muussa yhteydessä opittuja tietoja ja taitoja käsillä olevan tehtävän onnistuneeseen suorittamiseen tai jonkin kehittämiseen paremmaksi, olen parhaimmillani ja tehokkaimmillani. Kerään itselleni oikeastaan työkalupakkia, jolla olisin mahdollisimman hyvin valmistautunut löytämään parhaan mahdollisen ratkaisun mihin tahansa tärkeään tai mielenkiintoiseen eteeni osuvaan haasteeseen. Se tuo minulle vaihtoehtoja ja liikkumisvapautta, en joudu sanomaan "ei" mielenkiintoisille tilaisuuksille vain siksi että olen levännyt laakereillani tai laittanut kaikki munani samaan koriin. Tylsissä rutiinitehtävissä masennun, ahdistun ja menetän motivaationi.
Vierailija kirjoitti:
Oonko ainoa jota alkaa ärsyttää tuo joka ikiseen keskusteluun vedetty INTJ-tyypin harvinaisuus? :D
Minun on ainakin tosi vaikea uskoa, että INTJ olisi harvinaisin persoonallisuustyyppi ainakaan Suomessa. Toisaalta on varmasti niin, että meitä INTJ:tä kiinnostaa persoonallisuuspsykologia keskimääräistä enemmän, joten myös teemme tämän testin todennäköisemmin. Lisäksi INTJ:t viihtyvät hyvin netissä ja olemme siksi täällä yliedustettuina. -53
ISFJ ja rakastan sisustusta ja estetiikkaa yleensäkin, yleistä järjestelyä ja siivoilua sekä ruuanlaittoa ja olen todella kiinnostunut eri ruokien ravintosisällöstä ja "optimaalisesta" ruokavaliosta :) salaliittoteoriat ja yleissivistys kiinnostavat myös ja autan ihmisiä mielelläni. N20
Vierailija kirjoitti:
INFJ
Kiinnostuksenkohteitani ovat mm. kielet, kielitiede, kauno- ja tietokirjallisuus, kuvataide, elokuvat, historia, psykologia, uusien asioiden oppiminen yleensä. Kausittain harrastan käsillä tekemistä, esim. virkkaamista ja piirtämistä.
Viime aikoina olen ollut valtavan kiinnostunut kosmetiikasta, ihonhoidosta ja meikeistä (!) sekä eri maiden lipuista. Erityispiirteenäni mainittakoon, että ollessani kiinnostunut jostain pyrin ottamaan aiheesta selville mahdollisimman paljon. Pyrin aina ymmärtämään ilmiöiden syitä ja taustoja. Minulla on myös suuri tarve järjestellä asioita erilaisiin kategorioihin, sekä konkreettisesti että pääni sisällä. Ehkä näistä syistä MBTI vetoaa minuun.
Täällä toinen INFJ! Samat asiat kiinnostaa ja teen myös käsitöitä. Lisäksi kiinnostaa mielettömästi tietotekniikka, erityisesti tekoäly ja olen hiljalleen siirtymässä sille alalle (olen koulutukseltani taloustieteilijä). Uusien asioiden oppiminen on minulle itseisarvo ja lähestulkoon elämän tarkoitus. Minusta on ihanaa ymmärtää miten asiat toimivat ja miksi maailma on sellainen kuin se on.
Minulle MBTI on tuonut suurta helpotusta - INFJ sopii kuin nyrkki silmään ja on auttanut hyväksymään itseni sellaisena kuin olen, kuin myös kehittämään niitä alueita jotka laahaavat perässä tai aiheuttavat ongelmia.
Testeistä osa on tosiaan huonoja. Osa sopii lisäksi toisille persoonallisuustyypeille hyvin erottelevana menetelmänä ja toisille kysymykset eivät toimi. Eräässä hyvässäkin testissä on tällainen ongelma. Huonoimmissa testeissä on 1/0 vastausvaihtoehdot, eli oikein / väärin tms. kun paremmissa on viisi vaihtoehtoa, joista keskellä neutraali.
Testin tulos voi olla vain niin hyvä kuin testin tekijän panos ja objektiivinen itsetuntemus antaa myöten. Lisäksi asiaan vaikuttaa se, että harva osuus puhtaasti stereotyyppiseen yksittäiseen näistä 16:sta vaihtoehtoisesta persoonallisuustyypistä. Joillakin on tulos välimaastossa tai aivan selkeän tuloksen lisäksi muita taitoja nk. minimivaatimusten lisäksi, eli tavallaan voisi sanoa että osia jostakin toisesta persoonallisuustyypistä vaikka ihan näin hienosta asiasta ei tietenkään olekaan kyse.
Ainoa varma tulos on lukea huolella ja ajatuksella eri cognitiivisten funktioiden toimintatavat sekä miten ne vaikuttavat henkilöön riippuen siitä mihin hän niitä käyttää. Jos tekee sociotype.com sivulta testin (Socionics, ei MBTI, eli hieman sama mutta tieteellisempi ja uudistuvampi, pohjaa samaan taustaan), niin huolella tehdyn testin jälkeen voit tallentaa saamasi tuloksen linkin, sillä linkin numerokoodin avulla pääset aina uudelleen samalle vastaussivulle. Vastauksessa annetaan %-todennäköisyydet kolmelle seuraavaksi todennäköisimmälle tyypille (% siitä vastauksena annetun todennäköisimmän todennäköisyydestä). Vielä tärkeämpää on alla oleva lista cognitiivisista funktioista ja niiden suhteelliset voimasuhteet. Voit klikata funktioiden nimistä jokaisen auki erilliseen välilähteen ja lukea sieltä, miten esimerkiksi Te tai Fe toimii toisena (creative) tai ensimmäisenä (leading) funktiona. Jokainen näistä "välineistä" on siis kullakin meistä omalla paikallaan ja sitä käytetään aivan toisin riippuen siitä kunkin persoonallisuudesta. Kun luet erikseen kuvaukset kunkin funktiosi toiminnasta, saat melkoisen varman (lopulta täysin varman) käsityksen siitä mikä kuvaus on sinulle eniten oikea. Lisäksi Sociotype-testi antaa tuloksessa myös tarkemman tuloksen alalajeineen, jos sinulla sellainen sattuisi olemaan.
t. miespuolinen ENTJ-A (assertive)
Olen INFJ (joskus saanut testissä myös tuloksen INTJ tai INFP). Kiinnostuksenkohteita löytyy laidasta laitaan, mm. kirjallisuus, kuvataiteet, arkkitehtuuri, design, historia, ihmiset, politiikka. Rakastan uusien asioiden opiskelua ja kaikkea vanhaa (kuten huonekaluja). Harrastan kuvanveistoa, maalausta ja käsitöitä sekä urheilulajeja joissa voi kehittää henkistä puolta.
Olen INTJ ja koiraharrastukset (agility, toko) ja liikunta.
Jep, se että juuri sinä ja kaverisi saatte saman tuloksen vuodesta toiseen, ei vielä kerro sen luotettavuudesta. Uskon ennemmin tutkimuksia laajalla otoksella.
Kyllä varmasti ammatinvalintapsykologi on saattanutkin käyttää testiä 20 vuotta sitten. Jopa tänä päivänä! Hän vaan ei ole nykytiedosta kovin hyvin perillä oleva psykologi.